Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr ... - Interpretacja - US.I-1.415/4/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.02.2005, sygn. US.I-1.415/4/2005, Urząd Skarbowy w Kolbuszowej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), postanawia uznać, że stanowisko strony przedstawione we wniosku z dnia 26.01.2005 r. jest prawidłowe w przedstawionym przez stronę stanie faktycznym.

W dniu 27.01.2005 r. wpłynął do tutejszego organu podatkowego wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku P. zwrócił się z następującym problemem:

P. otrzymało dotację na realizację projektu "PROMOCJA WZROSTU ZATRUDNIENIA WŚRÓD MŁODZIEŻY" w ramach Krajowego Programu PHARE 2002 SG RZL i jest jego końcowym beneficjentem zgodnie z umową nr PL2002/000-580-06.01.03-02-61. Projektem objętych jest 100 bezrobotnych osób w wieku do 25 lat z terenu powiatu kolbuszowskiego. Głównymi działaniami projektu będzie poradnictwo zawodowe, poradnictwo psychologiczne, specjalistyczne badania przydatności zawodowej, szkolenia zawodowe, szkolenia specjalistyczne, szkolenia i doradztwo w zakresie prowadzenia własnej działalności zawodowej oraz staże zawodowe u pracodawców. Celem projektu jest zwiększenie szans młodych ludzi na rynku pracy oraz w powiększeniu i wykorzystaniu ich potencjału. W ramach realizacji powyższego projektu będziemy pokrywać między innymi wynagrodzenia i honoraria dla osób bezpośrednio zaangażowanych w jego realizację. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. w naszym rozumieniu nie powinniśmy pobierać i odprowadzać do Urzędu Skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od podatnika bezpośrednio realizującego cel programu finansowanego z dotacji. Uprzejmie prosimy o wydanie opinii wobec naszego rozumienia ustawy, czy winniśmy pobierać podatek dochodowy od wynagrodzeń osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację programu."

Do wniosku załączono kserokopię umowy o udzielenie dotacji.

Ustalono, że w ww. sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani też postępowanie przed Sądem Administracyjnym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przed płatnika stan faktyczny tutejszy organ zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane ze środków pomocowych, o ile spełniają one następujące kryteria:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie powyższe może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie oba te kryteria.

W związku z powyższym dochody osób fizycznych, jeżeli spełniają powyższe kryteria, tj. związane są z bezpośrednią realizacją programu, finansowane są z ww. bezzwrotnych środków otrzymanych przez osobę prawną - wypłacane zarówno pracownikom, jak i podatnikom realizujących powyższy cel w ramach innych umów zawartych z osobą prawną (np. umowy zlecenia), korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. przepisów. W związku ze zwolnieniem tych dochodów z opodatkowania na płatniku nie ciąży obowiązek obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek US zaliczki na podatek dochodowy. Jednakże przychody ww. osób sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej należy wykazać w informacji o dochodach PIT-11/8B - zgodnie z art. 42 ust. 5 ww. ustawy (w zakresie wypłat należności z umów zleceń) i 39 ust. 1 ww. ustawy (w zakresie wypłacanych wynagrodzeń ze stosunku pracy).

Nie poddawano ocenie załącznika do złożonego wniosku, a interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.

Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany stanu prawnego, który był przedmiotem interpretacji.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Kolbuszowej