POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD II/415-95/05/DW

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.09.2005, sygn. PD II/415-95/05/DW, Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż stanowisko podatniczki przedstawione we wniosku z dnia 01.07.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości uwzględnienia w zeznaniu rocznym kwoty umorzonej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe udzielonej funkcjonariuszowi Policji, bez obowiązku wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.07.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podatniczka w związku z umorzeniem w dniu 01.09.2005 r. otrzymanej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe została zobowiązana przez płatnika - KWP w Katowicach do wpłaty do kasy tej instytucji kwoty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 19% przyznanej pomocy. Podatniczka zamierza rozliczyć się za 2005 r. wspólnie z osiągającym niskie dochody małżonkiem, a także skorzystać z odliczenia wydatków inwestycyjnych, a pobrana zaliczka na podatek dochodowy od kwoty umorzonej pomocy finansowej ograniczyłaby możliwość skorzystania przez podatniczkę z ulg podatkowych ze względu na pomniejszenie środków przeznaczonych na wydatki inwestycyjne. W związku z powyższym podatniczka sformułowała stanowisko, zgodnie z którym nie ma obowiązku zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od kwoty umorzonej pożyczki udzielonej na cele mieszkaniowe, a otrzymany przychód należy uwzględnić dopiero w zeznaniu rocznym. Podatniczka podnosi we wniosku, że jej stanowisko jest zasadne, ponieważ odliczenie wydatków poniesionych na cele mieszkaniowe w zeznaniu rocznym spowoduje powstanie nadpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W art. 12 ust. 1 tej ustawy ustawodawca zawarł zapis, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Wyliczenie wypłat i świadczeń w tym przepisie jest przykładowe i stanowi katalog otwarty.

Na podstawie decyzji Nr 8476/PF/96 z dnia 26.03.1996 r. oraz Nr 8476/96/A z dnia 25.10.1996 r. przyznano podatniczce pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe, która z dniem 01.09.2005 r. podlega umorzeniu.

Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym m.in. w powołanym przez podatniczkę piśmie Ministerstwa Finansów - Departamentu Podatków Bezpośrednich z dnia 16.06.2004 r., Nr PG5/KD-066-269-701/04, udzieloną w 1996 r. pomoc finansową na budownictwo mieszkaniowe, udzieloną funkcjonariuszom Policji, w momencie przekroczenia 10 lat służby stałej (pomoc finansowa zostaje wtedy umorzona), należy traktować jako przychód, o którym mowa w art.11 ust. 1 w związku z art. 12 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jako przychód ze stosunku służbowego.

Natomiast stosownie do art. 31 powołanej ustawy osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody m.in. ze stosunku służbowego.

W związku z powyższym KWP w Katowicach, jako płatnik, prawidłowo zamierza pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od kwoty umorzonej pomocy finansowej na budownictwo mieszkaniowe, realizując w ten sposób prawny obowiązek ciążący na niej na podstawie powołanego wyżej art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy jednak zauważyć, że w myśl art. 22 § 2 powołanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa organ podatkowy, na wniosek podatnika, może zwolnić płatnika z obowiązku pobrania podatku, jeżeli:

1. pobranie podatku zagraża ważnym interesom podatnika, a w szczególności jego egzystencji, lub

2. podatnik uprawdopodobni, że pobrany podatek byłby niewspółmiernie wysoki w stosunku do podatku należnego od podatku należnego za rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy.

A zatem istnieje możliwość zwolnienia płatnika od obowiązku pobrania podatku albo ograniczenia poboru zaliczek na podatek, jeśli podatniczka złoży stosowny wniosek oraz uprawdopodobni okoliczności, o których mowa w powołanych wyżej przepisach.

W przypadku, gdy podatniczka nie skorzysta z trybu przewidzianego w art. 22 § 2 Ordynacji podatkowej, albo też organ podatkowy odmówi zwolnienia płatnika od obowiązku pobierania podatku nie ma możliwości uchylenia się od obowiązku zapłaty zaliczki na podatek dochodowy i uwzględnienia otrzymanego przychodu dopiero w zeznaniu rocznym.

Mając powyższe na uwadze Naczelnik Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.Niniejsze postanowienie zostało wydane, na mocy art. 143 ww. Ordynacji podatkowej, z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego .

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku - Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia powyższego postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (j.t. Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) wniesione zażalenie winno zawierać znaki opłaty skarbowej w wys. 5,00 zł.

Urząd Skarbowy w Sosnowcu