Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządz... - Interpretacja - IBPB2/415-364/07/JT/KAN-2036/07/11

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.02.2008, sygn. IBPB2/415-364/07/JT/KAN-2036/07/11, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 06 listopada 2007r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 09 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego (tzw. ulga meldunkowa) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 listopada 2007r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego (tzw. ulga meldunkowa).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni od lipca 2004r. zameldowana jest wraz z mężem na pobyt stały w lokalu mieszkalnym, stanowiącym odrębną nieruchomość. Spółdzielcze własnościowe prawo do tego lokalu przysługuje matce wnioskodawczyni, która nabyła to prawo w dniu 23 października 2003r. Matka wnioskodawczyni zamierza przenieść to prawo na córkę, która po nabyciu tego prawa zamierza go w ciągu kilku miesięcy sprzedać na rzecz osoby trzeciej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Zdaniem wnioskodawczyni 12-miesięczny okres zameldowania uprawniający do skorzystania z ulgi meldunkowej, należy liczyć od daty faktycznego zameldowania, co w przypadku wnioskodawczyni wynosi ponad trzy lata.

Wnioskodawczyni uważa zatem, iż spełnia warunki skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa jest w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a jej stanowisko koresponduje z treścią decyzji nr DPB-2.35-4 16003-19/07 Izby Skarbowej w Szczecinie z dnia 15 października 2007r. Zgodnie z tym stanowiskiem okres zameldowania odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości, a nie daty jej nabycia czy daty wejścia w życie przepisu, zatem nie jest konieczne by podatnik był właścicielem lokalu przez ten okres, istotny jest natomiast fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu mieszkalnym. Stosunki własnościowe poprzedzające okres 12-miesieczny zameldowania pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodów jest m.in. odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej , mają zastosowanie do przychodów (dochodów) uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw, nabytych po 1 stycznia 2007r.

Zasady te obejmują również zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udział w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Do okresu zameldowania, warunkującego powyższe zwolnienie od podatku dochodowego nie może być jednak uwzględniony okres zameldowania przed dniem 1 stycznia 2007r.Okres zameldowania, może być liczony najwcześniej od dnia nabycia budynku lub lokalu mieszkalnego. Nabycie jest bowiem tym zdarzeniem, z którym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 10 ust. 1 pkt 8 łączy skutki prawne związane ze sprzedażą nieruchomości. Nie można zatem interpretować zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy w oderwaniu od art. 10 ust. 1 pkt. 8 ww. ustawy.

Tym samym okres zameldowania podatnika na pobyt stały przed dniem nabycia w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozostaje bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy. Tylko w sytuacji, kiedy podatnik nabył budynek lub lokal po dniu 31 grudnia 2006r. i był w nim następnie zameldowany na pobyt stały przez okres co najmniej 12 miesięcy - zbywając ten budynek lub lokal przed upływem pięcioletniego okresu od nabycia praw własności do tego lokalu, może skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Według zdarzenia przedstawionego we wniosku nabędzie Pani prawo do przedmiotowego mieszkania dopiero w chwili przekazania jej mieszkania przez matkę w drodze darowizny. Dopiero więc od tego momentu liczony może być okres Pani zameldowania w tym mieszkaniu.

Tak więc sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w przed upływem 12 miesięcy od nabycia prawa do tego lokalu, będzie stanowić źródło przychodu podlegające opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym, według zasad określonych w art. 30e ustawy podatkowej. Podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Stosownie do art. 22 ust. 6d. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Przepis art. 22 ust. 6e stanowi, że wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.Podatek jest płatny w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Dodać również należy iż interpretacja Izby Skarbowej w Szczecinie, którą przywołuje wnioskodawczyni, nie jest źródłem powszechnie obowiązującego prawa, gdyż nie jest wymieniona w art. 87 Konstytucji RP, tym samym nie może być wiążąca dla organów podatkowych w innych sprawach.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach