Na podstawie art.14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządze... - Interpretacja - IPPB1/415-63/07-5/AG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.04.2008, sygn. IPPB1/415-63/07-5/AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art.14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 03.01.2008 r. (data wpływu 18.01.2008 r.) oraz piśmie (data nadania 16.04.2008 r., data wpływu 21.04.2008 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB1/415-63/08-2/AG z dnia 02.04.2008 r. (data nadania 03.04.2008 r., data doręczenia 09.04.2008 r. ) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem loterii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.01.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika związanych z organizowaniem loterii. Z uwagi na braki formalne przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11.04.2008 r. (data wpływu 21.04.2008 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza zorganizować na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych, po uzyskaniu zezwolenia Ministra Finansów, loterię. Loteria będzie trwała dłużej niż rok, a w ramach jednej loterii dojdzie do 12 losowań.

W ramach tej loterii jeden uczestnik może więc teoretycznie otrzymać do 12 nagród w wyniku przeprowadzenia wielu losowań (w ramach jednej loterii). Jednorazowa wartość każdej z tych nagród nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł. Łączna wartość nagród, które może uzyskać jeden uczestnik może przekroczyć 2.280,00 zł. Pismem z dnia 17.04.2008 r. wnioskodawca doprecyzował, iż każdy uczestnik może wygrać tylko jedną nagrodę w ramach jednego losowania, natomiast może wygrać kilka nagród w ramach jednej loterii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

2. Czy wartość nagród uzyskanych przez tego samego uczestnika loterii w różnych losowaniach w ramach tej samej loterii powinna być sumowana do opodatkowania i opodatkowaniu powinna podlegać łączna wartość tych nagród czy też każde z tych losowań powinno być traktowane jako osobna czynność, a wylosowana nagroda jako jednorazowa wartość do ewentualnego opodatkowania, o ile wartość pojedynczej nagrody przekroczy kwotę 2.280,00 zł?

Zdaniem wnioskodawcy wygrana w loterii urządzonej i przeprowadzonej przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych podlegać będzie zwolnieniu w podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym na wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek płatnika podatku od nagród, gdy wartość pojedynczej nagrody uzyskanej przez jednego uczestnika w ramach tej loterii nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł, ale nawet wówczas gdy łączna wartość wszystkich nagród uzyskanych przez jednego uczestnika w ramach jednej loterii w wyniku przeprowadzenia do 12 losowań przekroczy wartość 2.280,00 zł. Stanowisko to wnioskodawca opiera na literalnym brzmieniu art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który odnosi się do jednorazowej wartości nagrody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 złotych, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych.

Powyższy przepis wyraźnie wskazuje, iż zwolnieniu od podatku podlegają wygrane o jednorazowej wartości nie przekraczającej kwoty 2.280,00 zł, a zatem limit ten dotyczy każdej wygranej i wygrane te nie podlegają kumulacji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca będzie organizował loterię na podstawie przepisów o grach i zakładach wzajemnych, po uzyskaniu zezwolenia Ministra Finansów, a zatem wnioskodawca będzie podmiotem uprawnionym do prowadzenia loterii. Loteria będzie trwała dłużej niż rok, a w ramach jednej loterii dojdzie do 12 losowań Jednorazowa wartość każdej z tych nagród nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł.

Reasumując należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione warunki określające zwolnienie przedmiotowe na mocy art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec tego wygrane uzyskane w ramach loterii organizowanej przez wnioskodawcę, o ile ich jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280,00 zł, będą zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, a tym samym na wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika.

Należy przy tym wskazać, że w sytuacji, gdy jednorazowa wartość wygranej przekroczy kwotę 2.280,00 zł to opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegać będzie cała wartość wygranej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art.52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art.47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art.53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie