W dniu 04.10.2005r. do tut. organu wpłynął wniosek Nadleśnictwa z prośbą o interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w n... - Interpretacja - DD-415/113/26/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.11.2005, sygn. DD-415/113/26/05, Urząd Skarbowy w Pile

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W dniu 04.10.2005r. do tut. organu wpłynął wniosek Nadleśnictwa z prośbą o interpretację przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w następujących sprawach : czy dla najemcy umorzona należność przed upływem terminu przedawnienia jest przychodem nieodpłatnym? czy Nadleśnictwo wystawia najemcy PIT 8C za rok, w którym wystawiona została decyzja o umorzeniu oraz czy do umorzonej należności należy doliczyć odsetki, wymagalne na podstawie wyroku sądowego i na te należności (wraz z odsetkami) należy wystawić PIT 8C?

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Nadleśnictwo jest właścicielem budynków i lokali mieszkalnych, które są wynajmowane. Niewielka część najemców nie będących pracownikami nie uiszcza opłat za wynajem. Najczęściej jest to sytuacja, w której zaległości narastają w sposób ciągły. Windykacja ze strony Nadleśnictwa polega na zgłaszaniu swoich roszczeń do rozstrzygnięcia sądowego, a następnie egzekucji komorniczej. Przepisy branżowe Lasów Państwowych pozwalają w określonych sytuacjach na umorzenie takiej zasądzonej należności przed upływem ustawowego terminu przedawnienia - Zarządzenie nr 38 Dyrektora Lasów Państwowych z dnia 25 maja 2004r. w sprawie udzielania ulg w spłacaniu należności pieniężnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe oraz umarzania takich należności.

Zdaniem wnioskodawcy: należność umorzona, której wymagalność jeszcze się nie przedawniła jest przychodem nieodpłatnym zgodnie z art. 11 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wobec tego zasadne jest wystawienie dla najemcy informacji PIT 8C, natomiast doliczone odsetki do umorzonych należności stanowią podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Analizując przedstawiony stan faktyczny, organ podatkowy informuje:Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm. ) - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów , od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 10 ust.1 pkt 9 w związku z art. 20 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci,stypendia, dotacje (subwencje ) inne niż wymienione w art. 14 dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.Przez nieodpłatne świadczenia należy rozumieć wydarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. nie związane z kosztem lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osoby mające konkretny wymiar finansowy. Przyznane przez firmę nieodpłatne świadczenie w postaci umorzenia czynszu mieszkaniowego, przed upływem terminu przedawnienia osobom nie będącym ich pracownikami stanowi dla tych osób przychód z innych źródeł , o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . Kwota przychodu odpowiadająca kwocie umorzonego czynszu powinna być doliczona do pozostałych przychodów uzyskanych w roku podatkowym przez osobę, której czynsz umorzono i opodatkowana w zeznaniu rocznym.

W zakresie zaliczenia odsetek wymagalnych na podstawie wyroku sądowego do umorzonego czynszu (stanowiącego przychód nieodpłatny), organ podatkowy wyjaśnia, że wyżej powołane przepisy art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią o opodatkowaniu podatkiem dochodowym wszelkiego rodzaju dochodów z wyjątkiem dochodów zwolnionych wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c. Wymienione przepisy nie zawierają zwolnienia od podatku odsetek od umorzonych należności. Stanowią one łącznie z umorzoną należnością nieodpłatne świadczenie jako przychody z innych źródeł określone w art. 20 ust. 1 tej ustawy.

Na podstawie obowiązującego przepisu art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku , od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru PIT 8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu skarbowemu według miejsca zamieszkania podatnika.

Wobec powyższego na mocy art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Nadleśnictwo ma obowiązek sporządzić dla każdego z najemców informację PIT 8C o przychodach z innych źródeł w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym w którym dokonano umorzenia. Natomiast najemcy zobowiązani są kwoty otrzymanych świadczeń uwzględnić w rocznych zeznaniach podatkowych łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w danym roku podatkowym.

Reasumując w opisanym stanie prawnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile uznaje za prawidłowe przedstawione stanowisko Nadleśnictwa zawarte we wniosku z dnia 04.10 2005 r. uzupełnionym dnia 25. 10. 2005r. w zakresie zaliczenia do przychodów umorzonych przed okresem przedawnienia należności z tytułu opłat za wynajem.Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia .

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Pile