
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa /jedn. tekst Dz. U. z 2005r Nr.8, poz.60/ po rozpatrzeniu wniosku Pani XXXXXXX z dnia 15.03.2005r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania otrzymywanej rekompensaty za pełnienie funkcji ławnika w Sądzie Rejonowym w Gdańsku.
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego.
U z a s a d n i e n i e
Sąd Rejonowy w Gdańsku za pełnienie funkcji ławnika w 2004 roku wypłacił Podatniczce rekompensatę.
W dniu 15.03.2005r podatniczka wystąpiła z pisemnym zapytaniem w sprawie opodatkowania dochodów z tytułu otrzymywanych diet za pełnienie w sądzie funkcji ławnika.
W piśmie uzupełniającym z dnia 30.03.2005r podatniczka informuje, że za pełnienie funkcji ławnika w Sądzie Rejonowym w Gdańsku otrzymuje rekompensatę. W złożonym dnia 15.03.2005r wniosku mylnie użyła określenia "diety".
Zdaniem podatniczki otrzymywane świadczenie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art.21 ust.1 pkt.17 ustawy podatkowej.
Zgodnie z zapisem art.21 ust.1 pkt.17 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r Nr.14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.
Na podstawie art.173 ustawy z dnia 21.07.2001r - Prawo o ustroju sądów powszechnych ( Dz.U.Nr.98, poz.1070 ze zm.) ławnicy zamieszkali poza siedzibą sądu otrzymują diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu według zasad ustalonych w tym zakresie dla sędziów. Diety te i zwrot kosztów korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art.21 ust.1 pkt.17 ustawy. Natomiast rekompensaty wypłacane ławnikom w oparciu o art. 172 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych, uznać należy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, określone w art.13 pkt.5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. jako przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt.7.
Z analizy artykułu 173 § 3 i 4 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych wynika, iż rekompensata ta nie jest wypłacana jako zwrot kosztów, ale jest świadczeniem pieniężnym mającym charakter wynagrodzenia za wykonane przez ławnika czynności.
Ustawodawca nie zwalnia od podatku dochodowego wypłat rekompensat, które uznać należy za wynagrodzenia tych osób i Sąd wypłacający te rekompensaty obowiązany jest do poboru zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art.22 ust.9 pkt.5 w. w. Ustawy.
Informację o wysokości dochodów uzyskanych w 2004r oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy Sąd jako płatnik podatku dochodowego sporządza w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym na druku PIT-11/8B, zgodnie z art.42 ust.2 pkt.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Po zakończeniu roku podatkowego dochód z tytułu rekompensaty podlega kumulacji w zeznaniu rocznym z innymi dochodami uzyskanymi przez podatnika w danym roku podatkowym, w celu obliczenia należnego podatku. Nie odprowadzenie przez płatnika zaliczki na podatek dochodowy z tego tytułu nie zwalnia Panią z obowiązku opodatkowania otrzymywanej rekompensaty.
Przy czym w myśl art.22 ust.2 pkt.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód uzyskany z tytułu rekompensaty może Pani pomniejszyć o należne koszty uzyskania przychodu za miesiące w których nastąpiła wypłata powyższego świadczenia. Miesięczne koszty uzyskania przychodów z tego tytułu w 2004r wynosiły 102 zł 25 gr.
Reasumując wypłacane ławnikom rekompensaty za czas wykonywania czynności w sądzie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na wskazanych powyżej zasadach.
