Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 11, art... - Interpretacja - US.PDa-406/16/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.06.2005, sygn. US.PDa-406/16/05, Urząd Skarbowy w Sanoku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 11, art. 13 pkt 6 art. 41 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w odpowiedzi na pisemny wniosek płatnika - P. z dnia 6.06.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 7.06.2005 r. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy oraz obowiązujących przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

W dniu 7.06.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego pisemny wniosek płatnika - P. o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta czy zwrot kosztów udokumentowanego zakupu preparatów diagnostycznych służących do wykonania zadań powierzonych osobom niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej, ale wyznaczonych przez Inspekcję Weterynaryjną (w trybie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 278 ze zm.), jest w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolniony z opodatkowania.

Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że Powiatowy Lekarz Weterynarii wyznacza w drodze decyzji administracyjnej określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonywania lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej. Wykonanie czynności następuje po zawarciu umowy zlecenia (w ramach działalności wykonywanej osobiście), która określa między innymi wysokość wynagrodzenia. Lekarzom weterynarii niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej do wykonania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 cyt. ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej przysługuje wynagrodzenie obejmujące:

  1. część podstawową której wysokość ustala się wg stawek określonych w załączniku do rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 2.08.2004 r. (Dz. U. Nr 178, poz. 1832),
  2. zwrot udokumentowanych kosztów,
  3. dojazdu prywatnymi samochodami wg stawek określanych przepisami,
  4. zakupu preparatów diagnostycznych i wyrobów medycznych związanych z wykonywanym zadaniem.

Zdaniem wnioskodawcy, zwrot kosztów zakupu leków nie stanowi przychodu do opodatkowania. Zwrot kosztów zakupu jest udokumentowany przez zleceniobiorcę fakturami zakupu preparatów diagnostycznych i materiałów medycznych potrzebnych do wykonania wyznaczonych zadań, a wyznaczony otrzymuje zwrot kosztów leków w kwocie równej, jaką za nie zapłacił. Płatnik wyjaśnia jednocześnie, iż obecna sytuacja prawna (ustawa - Prawo farmaceutyczne) nie pozwala osobie fizycznej (a z taką jest zawierana umowa zlecenie) nabyć preparatu leczniczego, tak więc osoba taka nabywa taki preparat tylko w ramach prowadzonego przez siebie zakładu leczniczego dla zwierząt, a działalność ta jest wyjęta spod działania ustawy o swobodzie gospodarczej. W myśl ustawy - Prawo farmaceutyczne, Powiatowy Inspektorat Weterynarii nie jest jednostką upoważnioną do zakupu preparatów diagnostycznych, co nie pozwala osoby wyznaczonej zaopatrzyć w te preparaty.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Inspekcja Weterynaryjna zgodnie z ustawą z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. Nr 33, poz. 278 ze zm.) realizuje zadania z zakresu ochrony zdrowia zwierząt oraz bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego. Zadania Inspekcji zgodnie z ww. ustawą wykonują m. innymi wojewódzkie i powiatowe inspektoraty weterynarii, które są państwowymi jednostkami budżetowymi.

Zgodnie z art. 16 tej ustawy Powiatowy Lekarz może wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji do wykonania określonych zadań. Wyznaczenie do wykonania czynności, o którym mowa w ust. 1, następuje w drodze decyzji administracyjnej powiatowego lekarza weterynarii określającej rodzaj i zakres czynności przekazanych do wykonania. Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, następuje po zawarciu przez powiatowego lekarza weterynarii umowy z osobami, o których mowa w ust. 1, określającej w szczególności sposób, zakres i miejsce wykonywania tych czynności, wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności.

Wypłata wynagrodzenia za powyższe czynności następuje zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2.08.2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837). Zgodnie z § 1 pkt 1 cyt. rozporządzenia, lekarzom weterynarii oraz innym osobom niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej wyznaczonym przez powiatowego lekarza weterynarii do wykonywania czynności, o których mowa w art. 16 ust. 1 i art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 29.01.2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej, przysługuje wynagrodzenie obejmujące:

  • część podstawową, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku do rozporządzenia,
  • zwrot udokumentowanych kosztów m.in. użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych, w związku z wykonywaniem czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia (...).

Do wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 1, nie wlicza się zwrotu udokumentowanych kosztów, jeżeli powiatowy lekarz weterynarii zapewnił produkty lecznicze weterynaryjne lub wyroby medyczne niezbędne do wykonania czynności.

Stosownie do przepisów art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w punkcie 9.

Lekarze weterynarii wyznaczeni do wykonania określonych czynności stosownie do art. 5 ust. 3 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, wykonują powierzone czynności pod nadzorem i w imieniu organów Inspekcji Weterynaryjnej.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę całość uregulowań zawartych w ustawie o Inspekcji Weterynaryjnej oraz ustawie o podatku dochodowym, przychody osiągane z powyższego tytułu są kwalifikowane do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 11 tejże ustawy, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w r. kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Wyjątki od tej zasady ustawodawca przewidział w przepisach art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3.

Zgodnie z cytowanymi przepisami ustawy podatkowej do przychodów zalicza się również - będące przedmiotem zapytania - kwoty zwrócone z tytułu zakupu leków wykorzystanych do wykonania zadania zleconego.

Katalog przychodów zwolnionych od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zawarł w art. 21 ustawy, jednak nie objęto w nim przychodów z tytułu zwrotu kosztów związanych z zakupem preparatów diagnostycznych.

Reasumując, należy stwierdzić, iż zwrot kosztów udokumentowanego zakupu preparatów diagnostycznych służących do wykonania zadań zleconych osobom niebędącym pracownikami Inspekcji Weterynaryjnej stanowi przychód, który podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja była by niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 ww. ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Urząd Skarbowy w Sanoku