Postanowienie - Interpretacja - PDD/415-16/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.09.2005, sygn. PDD/415-16/05, Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
PB2/005-SIP-220/05, decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Postanowienie

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana z dnia 17.06.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w kwestii - czy dotację otrzymaną z Kancelarii Senatu RP należy doliczyć do przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej

uznaje za nieprawidłowe stanowisko Pana przedstawione w powyższym wniosku.

Uzasadnienie

W dniu 17.06.2005r. wpłynął do tutejszego Organu podatkowego wniosek Pana w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w kwestii określenia: czy dotację otrzymaną z Kancelarii Senatu RP należy doliczyć do przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, iż jest Pan osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą pod nazwą "Oficyna Wydawnicza ..." polegającą na wydawaniu książek i innych publikacji. W celu pozyskania środków finansowych na wydanie publikacji pt. "Encyklopedia ..." zwrócił się Pan do Kancelarii Senatu RP w Warszawie o przyznanie dotacji celowej. Otrzymał Pan z Kancelarii Senatu RP informację o pozytywnym rozpatrzeniu złożonego wniosku. Umowa zawarta pomiędzy "Oficyną Wydawniczą ..." a Kancelarią Senatu RP w Warszawie ustala zasady wykonania i finansowania zleconego "Oficynie Wydawniczej ..." zadania państwowego polegającego na wydaniu czwartego i piątego tomu 5-tomowej "Encyklopedii ..." oraz rozliczenia dotacji przekazanej na wykonanie tego zadania. W myśl umowy dotacja może być przekazana w formie refundacji kosztów poniesionych przez "Oficynę Wydawniczą ..." na podstawie kserokopii dowodów księgowych dokumentujących poniesienie wydatków na realizację zadania. W tym przypadku będą to faktury z drukarni za usługę druku, które tylko częściowo będą uregulowane ze środków dotacji, gdyż jest ona mniejsza niż rzeczywiste koszty druku. Nie posiada Pan własnej drukarni, a więc druk encyklopedii zleca Pan wyspecjalizowanej i sprawdzonej firmie poligraficznej. Ostatecznym dowodem na potwierdzenie wykonania zadania państwowego określonego w umowie będzie przekazanie egzemplarzy książek do Kancelarii Senatu RP.

W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym stoi Pan na stanowisku, że przyznana dotacja będzie w całości zaliczona do przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Odnosząc się do przedstawionego przez Pana stanowiska tutejszy Organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Tak więc dotacje, w świetle powołanego powyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym od reguły tej przewidziano dwa wyjątki. Pierwszy dotyczy dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, które w ogóle nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej o czym wprost stanowi zacytowany wyżej przepis. Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 47b w/w ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003r.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 47b omawianej ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003r.," wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego".

Powyższy przepis uchylony został przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956), przy czym ustawodawca zachował przedmiotowe zwolnienie do dnia 31.12.2006r. o czym stanowi art. 14 tej ustawy, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy wymienionej w art. 1 (tj. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2004r. stosuje się w zakresie i zasadach dotychczasowych do dnia 31.12.2006r.

Następnie ustawą z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 263, poz. 2619) zmieniono ustawę z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw i (co wynika z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004r.) art. 14 tej ustawy otrzymał brzmienie: zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy wymienionej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01.01.2004r. stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31.12.2006r.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 września 1999r. w sprawie klasyfikacji części budżetowych oraz określenia ich dysponentów (Dz. U. Nr 78, poz. 880) częściami budżetu państwa dysponują, z zastrzeżeniem ust. 2, kierownicy organów, o których mowa w w art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych, właściwi ministrowie, zgodnie z art. 33 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999r. Nr 82, poz. 929, z 2000r. poz. 1268 oraz z 2001r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800), kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz kierownicy państwowych jednostek organizacyjnych.

Na podstawie art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (tekst jednolity z 2003r. Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) Minister Finansów włącza do projektu ustawy budżetowej dochody i wydatki Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu, Kancelarii Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Trybunału Konstytucyjnego, Krajowej Rady Sądownictwa, sądownictwa powszechnego, Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytutu Pamięci Narodowej- Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowego Biura Wyborczego oraz Państwowej Inspekcji Pracy.

Z przedstawionego powyżej stanu prawnego wynika, iż dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, będące przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej otrzymane przez "Oficynę Wydawniczą ..." na wydanie publikacji pt. "Encyklopedia ..." korzystają na dotychczasowych zasadach ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r. w związku z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Wobec powyższego nie można uznać, iż dotacja otrzymana z Kancelarii Senatu RP stanowi dla Pana przychód.

W świetle wyżej wymienionych okoliczności faktycznych i prawnych należy stwierdzić, iż stanowisko Pana w tej sprawie jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana w rozpatrywanym wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jej sporządzenia.

Ponadto Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Toruniu informuje, iż w pozostałym zakresie wniosek zostanie rozpatrzony odrębnym postanowieniem.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Pana natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Wnioskodawcy.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Toruniu