P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPF/415/66/05/PP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.07.2005, sygn. 1471/DPF/415/66/05/PP, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art.14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60/ po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


p o s t a n a w i a


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka oddelegowała do pracy za granicą do Rumunii swojego pracownika, który ma miejsce zamieszkania w Polsce. Pracownik swoje obowiązki pracownicze będzie pełnił za granicą w sposób ciągły, przez okres kilku lat od dnia oddelegowania, tj. od 1 maja 2005r. W bieżącym roku pracownik będzie przebywał w Rumunii przez okres przekraczający 184 dni. Pracownik, o którym mowa w okresie oddelegowania będzie wynagradzany przez Spółkę na podstawie umowy o pracę zawartej ze Spółką.

Zdaniem Spółki w przedstawionym stanie faktycznym zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z wynagrodzenia pracownika otrzymywanego w Polsce, nie powinny być pobierane przez Spółkę poczynając od pierwszych dni oddelegowania pracownika. Zainteresowany przebywał będzie w Rumunii przez okres przekraczający 183 dni w roku podatkowym a otrzymywane w Polsce wynagrodzenie będzie, w konsekwencji, opodatkowane jedynie w miejscu wykonywania pracy - terytorium Rumunii.

Spółka ponadto twierdzi, że wynagrodzenie takie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce na mocy postanowień art. 25 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej przez Polskę z Rumunią, który przewiduje zastosowanie "wyłączenia z progresją" jako metody unikania podwójnego opodatkowania. W konsekwencji, za uzasadnione i prawnie dopuszczalne w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego należy przyjąć stanowisko zgodnie z którym na Spółce jako podmiocie wypłacającym wynagrodzenie nie ciąży obowiązek poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od tego wynagrodzenia.

Zasady opodatkowania dochodów osiąganych przez osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski, a wykonujących prace poza granicami Polski określają zawarte przez Polskę umowy międzynarodowe w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu.

Między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Rumunii obowiązuje umowa z dnia 23 czerwca 1994r. w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku /Dz. U. z 1995r. Nr 109, poz. 530/.

Art. 16 ust. 1 w/w umowy stanowi, że płace, uposażenia i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to wypłacane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim Państwie.

    Bez względu na postanowienia ust. 1 wynagrodzenie za pracę podlegać będzie opodatkowaniu tylko w państwie zamieszkania, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:
  1. odbiorca przebywa w drugim Państwie przez okres lub okresy nie przekraczające łącznie 183 dni w roku kalendarzowym, i
  2. wynagrodzenie jest wypłacane przez osobę lub w imieniu osoby, która nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim Państwie, i
  3. wynagrodzenie nie jest ponoszone przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim państwie.

Pierwszy warunek dotyczy maksymalnego okresu, jaki osoba otrzymująca wynagrodzenie może przebywać w Państwie, w którym wykonywana jest praca. Warunek ten jest spełniony, jeżeli osoba taka przebywa w tym państwie przez okres lub okresy, które nie przekraczają łącznie 183 dni w danym roku podatkowym.
Drugi warunek dotyczy źródła pochodzenia środków, z których jest wypłacane wynagrodzenie za pracę. Zgodnie z nim, pracodawca wypłacający wynagrodzenie nie może mieć miejsca zamieszkania lub siedziby w państwie, w którym wykonywana jest praca najemna.
Zgodnie z trzecim warunkiem, jeżeli pracodawca posiada w państwie, w którym praca jest wykonywana zakład lub stałą placówkę, to wynagrodzenie uzyskiwane za tę pracę przez daną osobę, nie może być ponoszone przez taki zakład lub stałą placówkę.

Te trzy warunki muszą być spełnione równocześnie, aby wynagrodzenie za pracę wykonywaną w Rumunii podlegało opodatkowaniu w Polsce. Jednakże nie spełnienie choćby jednego z w/w warunków powoduje, że wynagrodzenie za pracę świadczoną na terytorium Rumunii podlega opodatkowaniu w Rumunii za cały okres pobytu. W tej sytuacji na płatniku, nie będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych wynagrodzeń za pracę wykonywaną w Rumunii.

    Art. 25 ust. 1 w/w umowy stanowi, że w przypadku osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący:
  1. jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Rumunii, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień pod lit. b), taki dochód lub majątek od opodatkowania. Polska przy obliczaniu podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby może zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby zwolniony dochód nie był zwolniony od opodatkowania.;
  2. jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11, 12, 13 może być opodatkowany w Rumunii, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku dochodowego tej osoby kwoty równej podatkowi zapłaconemu w Rumunii. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, jaka została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiednio przypada na dochód, który noże być opodatkowany w Rumunii.

W tym miejscu należy również podkreślić, iż fakt opodatkowania dochodów w Rumunii nie zwalnia podatnika od obowiązku wykazania tych dochodów w Polsce. Dochody te należy uwzględnić w zeznaniu rocznym, poprzez zastosowanie metody wyłączenia z progresją, o której mowa w art. 27 ust. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./. Metoda ta polega na tym, że w Polsce zwalnia się z opodatkowania dochód uzyskany ze źródeł położonych za granicą, jednak dla ustalenia podatku należnego od pozostałych dochodów osiągniętych w Polsce, stosuje się stopę podatku obliczoną dla całego dochodu.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy w ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 31 w/w ustawy, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Przy poborze zaliczki płatnik powinien wyłączyć z podstawy opodatkowania dochody wolne od podatku na podstawie art. 21, 52 i 52a ustawy oraz dochody, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku - art. 32 w związku z art. 9 cytowanej ustawy.
W świetle więc powołanych przepisów na Spółce wypłacającej pracownikowi przychody ze stosunku pracy ciąży obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od łącznej kwoty dokonywanych wypłat w poszczególnych miesiącach 2005r., bez względu na fakt świadczenia pracy w Rumunii.
Jednocześnie mając na uwadze uregulowania zawarte w art. 16 ust. 2 umowy pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Rumunią w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, Spółka może nie pobierać zaliczki od należności wypłacanych pracownikowi za pracę wykonywaną na terytorium Rumunii ale wyłącznie, po przekroczeniu okresu, który zgodnie z powyższą umową stanowi warunek do wyłączenia z opodatkowania tych dochodów w Polsce tj. od miesiąca, w którym pobyt pracownika w Rumunii przekroczy w danym roku podatkowym 183 dni. Zasada ta ma zastosowanie odrębnie dla każdego roku podatkowego. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie