Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.298.2025.2.MGO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.298.2025.2.MGO

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w kwestii obowiązku zastosowania kasy fiskalnej dla działalności stołówki po przekroczeniu obrotu 20 tysięcy złotych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 czerwca 2025 r. (wpływ 1 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Parafia Rzymskokatolicka uzyskuje przychody przeznaczone na cele statutowe (...) oraz innej działalności. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług (VAT) bowiem przychody te nie przekraczają rocznie 200.000 złotych.

W ramach Działalności Organizacji Religijnych (...) została wydzielona jednostka lokalna „D.” przy Parafii o numerze (...). Stołówka ta została powołana w celu realizacji działalności charytatywnej z częściową odpłatnością, polegającą na (...). Przygotowanie posiłków odbywa się w formie wolontariatu. Odpłatność za abonament miesięczny wynosi w tym roku (...) złotych/miesiąc i ma na celu wymuszenie odpowiedzialnego podejścia korzystających do tak realizowanej działalności charytatywnej. Odpłatność mobilizuje korzystających do regularnego odwiedzania stołówki co powoduje, że nie dochodzi do marnotrawstwa przygotowanych posiłków. Z obiadów korzysta (...) osób (w zależności od miesiąca). Ponadto w celu lepszego wykorzystania pomieszczenia oraz infrastruktury kuchni parafianie mają możliwość wykorzystania D. na organizację imprez okolicznościowych (urodziny, jubileusze, komunie, stypy) z zapewnieniem obsługi gastronomicznej za odpłatnością pokrywającą koszty ich wytworzenia. W związku z uzyskiwaniem przychodów z takiej działalności D. powzięli Państwo informację o konieczności stosowania kasy fiskalnej po przekroczeniu 20.000 złotych obrotu w roku, pomimo zwolnienia podmiotowego Parafii z podatku VAT.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Na pytanie Organu „Od kiedy Państwo prowadzą „D.” przy parafii i działalność gastronomiczną w formie stołówki?”, odpowiedzieli Państwo „D. przy Parafii prowadzi stołówkę w formie wydawania posiłków od (...) roku.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Od kiedy prowadzą Państwo sprzedaż towarów lub świadczą usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych?”, odpowiedzieli Państwo „Obiady są wydawane od (...) roku.”

Na pytanie Organu „Jakie konkretnie czynności Państwo wykonują – czy jest to dostawa towarów czy świadczenie usług?”, odpowiedzieli Państwo „Konkretne czynności - świadczenie usług.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „W zakresie dostawy towarów – proszę o podanie jaki jest kod Nomenklatury Scalonej CN dla sprzedawanych towarów, których sprzedaż Państwo prowadzą?”, odpowiedzieli Państwo „Nie prowadzimy sprzedaży towarów.”

Na pytanie Organu „W zakresie świadczonych usług - proszę o podanie pod jakim symbolem – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w  sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – sklasyfikowane są usługi, których świadczenie jest przedmiotem Państwa wniosku (sprzedaży)?”, odpowiedzieli Państwo „56.29.20.0”.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy prowadzili już Państwo sprzedaż towarów lub świadczyli Państwo usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej?”, odpowiedzieli Państwo „Nie prowadziliśmy sprzedaży towarów ewidencjonowanych za pomocą kasy rejestrującej.”

Na pytanie Organu „Czy byli już Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej lub przestali Państwo spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania? Jeśli tak, proszę opisać przyczyny.”, odpowiedzieli Państwo „Nie byliśmy zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy za wykonane usługi/dostawę towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej otrzymywali/otrzymują Państwo zapłatę gotówką?”, odpowiedzieli Państwo „ Tak, zapłata odbywa się w formie gotówkowej.”

Na pytanie Organu „Czy, a jeśli tak to kiedy dokonywana przez Państwa sprzedaż towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (za które zapłatę otrzymywali Państwo zarówno gotówką jak i przelewem lub innymi środkami płatniczymi) przekroczyła kwotę 20 000 zł? Proszę o podanie daty.”, odpowiedzieli Państwo „Świadczenie przez Parafię omawianych usług przekroczyło kwotę 20.000 zł w (...) roku.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy dokonywana przez Państwa sprzedaż towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych  (za które zapłatę otrzymywali Państwo zarówno gotówką jak i przelewem lub innymi środkami płatniczymi) przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w roku podatkowym, kwotę 20 000 zł? Proszę o podanie daty.”, odpowiedzieli Państwo „ W roku podatkowym 2025 (od stycznia do dnia złożenia wyjaśnień) nie przekroczyliśmy kwoty 20.000 zł.”

Na pytanie Organu „Czy i od kiedy za wykonane usługi/dostawę towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej otrzymują Państwo w całości zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej?”, odpowiedzieli Państwo „Całość płatności odbywa się gotówkowo.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy z prowadzonej przez Państwa ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła (dane nabywcy, w tym jego adres)?”, odpowiedzieli Państwo „Jedyne dane jakie posiadamy to imię i nazwisko osoby wykupującej abonament miesięczny. Dotyczy to osób z terenu Parafii, więc Parafia dysponuje też ich adresami.”

Na pytanie Organu „Czy dokonują/dokonywali Państwo sprzedaży towarów lub świadczą/świadczyli Państwo usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1902)? Jeśli tak, proszę je wskazać.”, odpowiedzieli Państwo „Dokonujemy sprzedaży zgodnie z paragrafem 4 punkt 1 lub 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 roku wymienionej w punkcie 2 litera „i”-EX 56.29.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy będą Państwo świadczyli usługi związane z wyżywieniem o kodzie PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29 lub PKWiU ex 56.30?”, odpowiedzieli Państwo „Będziemy świadczyli usługi o kodzie: EX 56.29.20.0.”

Na pytanie Organu „Czy wskazana we wniosku stołówka stanowi stacjonarną placówkę gastronomiczną?”, odpowiedzieli Państwo „Tak, jest to placówka stacjonarna.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy będą świadczyli Państwo usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)?”, odpowiedzieli Państwo „Nie będziemy przygotowywali posiłków dla odbiorców zewnętrznych (jako catering).”

Na pytanie Organu „Czy sprzedawane produkty spożywcze są/będą przygotowywane i wydawane/wykładane np. na ladę przez Państwa (bądź obsługę)?”, odpowiedzieli Państwo „Posiłki są wydawane na ladę (w okienku kuchni), konsumujący sami je odbierają.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy sprzedawane produkty spożywcze są/będą przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji przez klientów?”, odpowiedzieli Państwo „Tak; są wydawane do bezpośredniej konsumpcji przez osoby, które nabyły abonament stołówkowy.”

Na pytanie Organu „Czy opisana we wniosku stołówka jest/będzie zlokalizowana tylko w jednym miejscu na stałe, czy też zmienia miejsce położenia?”, odpowiedzieli Państwo „Stołówka jest zlokalizowana na stałe, w jednym miejscu.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Jeżeli zmienia miejsce położenia prosimy o wskazanie:

·           jak często (co jaki okres) następuje przemieszczenie go?

·w ile miejsc przemieszczana jest stołówka?

·co jaki czas następuje zmiana miejsca położenia?

·czy przemieszczanie stołówki jest związane z uczestnictwem w imprezach typu np. festyny i inne wydarzenia?”, odpowiedzieli Państwo „Stołówka nie zmienia miejsca położenia.”

Pytanie

Czy Parafia dla działalności stołówki powinna zastosować kasę fiskalną po przekroczeniu obrotu 20 tysięcy złotych?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie fakt, że Parafia nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT (zwolnienie podmiotowe) powoduje, że nie jest konieczne stosowanie kasy fiskalnej do rejestrowania obrotów stołówki prowadzonej przez D. jako jednostki wewnętrznej Parafii.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w myśl którego:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2025 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2024 r. poz. 1902), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. :

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł.

Jednocześnie w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia został wymieniony katalog usług, do których nie stosuje się zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wskazanych w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Zgodnie z zapisem § 4 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia:

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n) parkingu samochodów i innych pojazdów,

o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Zatem, aby przysługiwało podatnikowi prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 lub § 3 rozporządzenia podatnik nie może wykonywać czynności wskazanych w § 4 tego rozporządzenia.

Ponadto z dniem 1 maja 2019 r. weszła w życie ustawa z dnia 15 marca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. poz. 675). Ustawa ta wprowadza do ustawy o podatku od towarów i usług zmiany w zakresie kas rejestrujących. Przepisy te zakładają m.in. możliwość, a dla podatników prowadzących działalność gospodarczą w określonych w ustawie wrażliwych branżach – obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W myśl art. 111a ust. 3 ustawy:

Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:

1) przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;

2) przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:

a) związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,

b) obejmujących określenie:

- sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,

- sposobu pracy kasy rejestrującej,

c) zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.

Art. 111 ust. 6a ustawy, określa wymagania i zasady działania, którym powinny odpowiadać kasy on-line. W myśl przywołanego przepisu:

Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Pojęcie „kasa on-line” zdefiniowane zostało w § 2 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.) obowiązującego do 30 czerwca 2025 r., który odwołuje się do treści znowelizowanej ustawy, wskazując że:

Przez kasę on-line rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy.

Tożsama definicja pojęcia „kasa on-line” znajduje się w obowiązującym od 1 lipca 2025 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2025 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2025 r. poz. 845).

Ustawa o podatku od towarów i usług wskazuje terminy i grupy podatników, których obejmie obowiązek posiadania kasy on-line. Natomiast podatnicy, prowadzący działalność w innych obszarach niż określone w ustawie, nie zostali zobowiązani do wymiany kas rejestrujących na kasy on-line. W ich przypadku ewidencja sprzedaży może być prowadzona z wykorzystaniem dotychczas stosowanych „tradycyjnych” kas fiskalnych.

Na podstawie art. 145b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy:

Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie do dnia 30 czerwca 2020 r. – do świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.

Stosownie do art. 145b ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.

Zgodnie z art. 145b ust. 5 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, przedłużać terminy określone w ust. 1 i 3, określając rodzaje czynności, dla których termin został przedłużony, oraz dzień upływu przedłużonego terminu, uwzględniając specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej oraz możliwości prowadzenia kontroli celno-skarbowej.

W tym miejscu należy wskazać, że 19 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2020 r. w sprawie przedłużenia terminów prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (Dz. U. z 2020 r. poz. 1059). Na podstawie § 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ww. rozporządzenia:

Przedłuża się terminy, w których podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, o których mowa w art. 145b ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2020 r. – do świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo przy parafii stołówkę. Stołówka ta została powołana w celu realizacji działalności charytatywnej z częściową odpłatnością, polegającą na (...). Odpłatność za abonament miesięczny wynosi w tym roku (...) złotych/miesiąc. Z obiadów korzysta (...) osób (w zależności od miesiąca). D. przy Parafii prowadzi stołówkę w formie wydawania posiłków od (...) roku. Ponadto w celu lepszego wykorzystania pomieszczenia oraz infrastruktury kuchni parafianie mają możliwość wykorzystania D. na organizację imprez okolicznościowych (urodziny, jubileusze, komunie, stypy) z zapewnieniem obsługi gastronomicznej za odpłatnością pokrywającą koszty ich wytworzenia. Świadczenie przez Parafię omawianych usług przekroczyło kwotę 20.000 zł w (...) roku. W roku podatkowym 2025 (od stycznia do dnia złożenia wyjaśnień) nie przekroczyli Państwo kwoty 20.000 zł. Całość płatności odbywa się gotówkowo. Świadczą Państwo usługi o kodzie 56.29.20.0. Dokonują Państwo sprzedaży zgodnie z paragrafem 4 punkt 1 lub 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 roku wymienionej w punkcie 2 litera „i”-EX 56.29. Jest to placówka stacjonarna. Stołówka jest zlokalizowana na stałe, w jednym miejscu.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą obowiązku zastosowania kasy fiskalnej dla działalności stołówki po przekroczeniu 20 000 zł.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji usług restauracyjnych/gastronomicznych czy też usług związanych z wyżywieniem. Definicję usług restauracyjnych i cateringowych zawiera natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r.), którego przepisy wiążą w całości i są bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej (art. 65 rozporządzenia wykonawczego Rady).

W myśl art. 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy.

Stosownie natomiast do ust. 2 art. 6 rozporządzenia wykonawczego Rady za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

Catering to „usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć”. W konsekwencji catering ma charakter dostarczenia na zamówienie gotowej potrawy do lokalizacji wskazanej przez zlecającego.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), pod pojęciem gastronomii rozumie się „działalność produkcyjno-usługową obejmującą prowadzenie restauracji, barów, itp.” oraz „sztukę przyrządzania potraw”. Natomiast zgodnie z definicją stosowaną w statystyce publicznej zakład lub punkt gastronomiczny stały lub sezonowy, którego przedmiotem działalności jest przygotowanie oraz sprzedaż posiłków i napojów do spożycia na miejscu i na wynos.

Placówki gastronomiczne dzielą się na:

˗placówki ogólnie dostępne;

˗placówki nastawione na obsługę określonych grup konsumentów.

Placówki gastronomiczne mogą być prowadzone m.in. w obrębie hoteli, moteli, zajazdów, schronisk, pól campingowych, w pensjonatach, domach wypoczynkowych i innych miejscach krótkotrwałego pobytu jak też w wagonach kolejowych wchodzących w skład pociągu oraz na statkach pasażerskich. Do placówek gastronomicznych nie zalicza się ruchomych punktów sprzedaży detalicznej i automatów sprzedażowych. Z kolei punktem gastronomicznym jest placówka gastronomiczna prowadząca ograniczoną działalność gastronomiczną, taką jak: smażalnia, pijalnia, lodziarnia, bufet w kinie, na stadionie, itp. Jednocześnie stała placówka gastronomiczna to placówka czynna w ciągu całego roku kalendarzowego, ewentualnie pracująca z pewnymi przerwami, wynikającymi z takich przyczyn jak remont, okresowy brak personelu (z powodu urlopu lub choroby), okresowa inwentaryzacja itp. Z kolei sezonowa placówka gastronomiczna to placówka uruchamiana okresowo i działająca nie dłużej niż sześć miesięcy w roku kalendarzowym. Dalej wg Głównego Urzędu Statystycznego, stacjonarne placówki gastronomiczne to m.in. bary, punkty gastronomiczne, restauracje, sezonowe placówki gastronomiczne, stołówki.

Natomiast stołówka to placówka zbiorowego żywienia zapewniająca określonym grupom konsumentów, posiłki (głównie obiadowe), ale także śniadaniowe i kolacje.

Według dodatkowych wyjaśnień metodologicznych, stołówka może również wydawać posiłki jednorazowe. Jest wyodrębniona organizacyjnie i lokalowo, zlokalizowana na terenie zakładu pracy (stołówka pracownicza), szkół, uczelni, ośrodków wypoczynkowych. Prowadzi ograniczony asortyment posiłków przy zastosowaniu samoobsługi lub obsługi kelnerskiej, stosując przy tym w przeważającej części system abonamentowej sprzedaży i wydawania posiłków.

W świetle powołanych przepisów, mając na uwadze powyższe rozważania na tle przedstawionego opisu sprawy, stwierdzić należy, że wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikające z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i rozporządzenia dotyczy usług świadczonych przez Państwa. Wskazali Państwo, że świadczą Państwo usługi o kodzie ex 56.29.20.0. Ponadto usługi te są świadczone w stołówce czyli w stacjonarnej placówce gastronomicznej.

Mając zatem na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w związku z prowadzeniem stołówki nie przysługuje Państwu prawo do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, ponieważ świadczą Państwo usługi związane z wyżywieniem w stacjonarnej placówce gastronomicznej, do których ma zastosowanie § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i) rozporządzenia. Zatem mają Państwo obowiązek ewidencjowania sprzedaży ww. usług za pomocą kasy rejestrującej, przy czym od 1 stycznia 2021 r. są Państwo zobowiązani do prowadzenia ww. ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy on-line. Bez znaczenia pozostaje fakt, że Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.