P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - IUSIPD3/415/46/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.08.2005, sygn. IUSIPD3/415/46/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach stwierdza, że stanowisko płatnika - ..................... Państwowej Straży Pożarnej w .......... - przedstawione we wniosku nr MF/327/19/2005 z dnia 08.06.2005 r., który wpłynął w dniu 08.06.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłacanego emerytowi lub renciście równoważnika za remont lokalu mieszkalnego jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 08.06.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W wyżej wymienionym wniosku wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:
................... Państwowej Straży Pożarnej w ............ jako były zakład pracy na podstawie przepisów ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, ustawy z dnia 18.02.1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz rozporządzenia MSWiA z 10 stycznia 1998 r. w sprawie wysokości i szczegółowych zasad przyznawania strażakom PSP równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego i równoważnika pieniężnego za brak lokalu mieszkalnego oraz zasad ich wypłaty i zwrotu - dokonuje wypłat dla rencistów i emerytów byłych strażaków Państwowej Straży Pożarnej równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego na podstawie tytułu prawnego lokalu mieszkalnego.

Pytania płatnika :
1) Czy wypłacany emerytowi lub renciście równoważnik za remont lokalu mieszkalnego stanowi ekwiwalent pieniężny w zamian świadczenia rzeczowego, otrzymywanego przez emeryta lub rencistę w związku z łączącym ich poprzednio z jednostką organizacyjną PSP stosunkiem służbowym, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub
2) czy wypłacany emerytowi lub renciście równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego jest świadczeniem pieniężnym otrzymywanym przez emeryta lub rencistę w związku z łączącym ich poprzednio z zakładem pracy (jednostką organizacyjną PSP) stosunkiem służbowym - w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
3) Czy w przypadku przyjęcia, jako właściwego, rozwiązania z pytania nr 2 - zryczałtowany 10% podatek dotyczyć będzie kwoty powyżej 2.280 zł, co może wynikać przepisu art. 30 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy, czy też 10% podatek dochodowy odnosi się do każdej kwoty takiego świadczenia.

Stanowisko przedstawione we wniosku przez płatnika jest następujące:
"Otrzymanie ww. równoważnika jest nierozerwalnie związane z przysługującym funkcjonariuszom w służbie stałej, a także byłym funkcjonariuszom prawem do lokalu mieszkalnego (świadczenie rzeczowe). W sytuacji, gdy pracodawca nie zagwarantował funkcjonariuszowi w trakcie trwania stosunku pracy, ani też po jego ustaniu lokalu mieszkalnego, zobowiązany jest do wypłacenia jemu ekwiwalentu pieniężnego w zamian za nie przekazany mu lokal. Prawo do lokalu łączy się z prawem do równoważnika za remont lokalu mieszkalnego. Równoważnik taki jest ekwiwalentem świadczenia rzeczowego, jakie winno być zrealizowane na rzecz uprawnionego emeryta lub rencistę w związku z łączącym go poprzednio stosunkiem służbowym.

Zdaniem wnioskodawcy wymienione wyżej świadczenie będzie zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości 2.280 zł. w danym roku, natomiast nadwyżka ponad tę kwotę podlegać będzie opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowy w wysokości 10% - zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym płatnik swoim emerytom lub rencistom (byłym pracownikom - strażakom PSP), wypłaca równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego. Podstawą do wypłaty tego świadczenia są przepisy ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, które w art. 77 ust. 1 określają, że strażakowi mianowanemu na stałe oraz strażakowi w służbie przygotowawczej przysługuje równoważnik pieniężny za remont lokalu mieszkalnego lub domu, zajmowanego na podstawie przysługującego mu tytułu prawnego.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 4 wymienionej ustawy o podatku dochodowym od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów lub rencistów, w związku z łączącym ich uprzednio zakładem pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 26 i 38 pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% należności.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 38 powołanej ustawy o podatku dochodowym, wolne od podatku są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł, natomiast pkt 26 tego artykułu określa, iż wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci.

Wypłacany równoważnik ma charakter świadczenia pieniężnego, ale nie jest zapomogą określoną w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym. Nie jest też świadczeniem rzeczowym (tj. przychodem o charakterze rzeczowym, uzyskiwanym w formie innej niż pieniądze i wartości pieniężne) ani też ekwiwalentem w zamian tego świadczenia rzeczowego (określenie "w zamian" świadczy o tym, że przysługujące faktycznie świadczenia rzeczowe nie zostały przekazane) - art. 21 ust. 1 pkt 38 cyt. ustawy o podatku dochodowym, a zatem nie może korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wobec powyższego płatnik stosownie do art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym jest obowiązany pobrać od tych należności zryczałtowany podatek dochodowy i przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklaracje według ustalonego wzoru (PIT-8A).

W ocenie tutejszego organu podatkowego, stanowisko wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gliwicach