
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
·prawidłowe – w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu pn.: (…) dotyczących wyłącznie Obiektu, jeśli są Państwo w stanie przyporządkować wydatki wyłącznie do Obiektu;
·nieprawidłowe – w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu pn.: (…) dotyczących zarówno Obiektu, jak i kawiarni, jeśli nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków wyłącznie do Obiektu lub wyłącznie do kawiarni.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: (…).
Uzupełnili go Państwo pismem z 22 września 2025 r. (wpływ 24 września 2025 r.), pismem z 7 października 2025 r. (wpływ 9 października 2025 r.) oraz pismem z 9 października 2025 r. (wpływ 9 października 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca – kościelna osoba prawna – zrealizowała projekt: nr (…) pn.: (…) w ramach działania (…), który uzyskał dofinansowanie z (…).
Przedmiotem projektu były:
(…)
W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca uzyskał zgodę Instytucji Zarządzającej na zmiany zakresu rzeczowego projektu, o czym świadczą następujące pisma:
(…).
W ramach projektu nie zakupiono sprzętu ani wyposażenia. VAT został ujęty jako wydatek kwalifikowany.
Wnioskodawca prowadzi również działalność gospodarczą, w tym:
•kawiarnię – związaną z obiektem,
•incydentalny najem sal.
W związku z tym, (…) odlicza VAT naliczony od wydatków związanych z tą działalnością gospodarczą (kawiarnia, najem sal).
Natomiast prace realizowane w ramach projektu zostały wykonane w obszarze wykorzystywanym w sposób nieodpłatny, niezwiązany bezpośrednio z działalnością opodatkowaną, lecz służącym działalności statutowej oraz ogólnodostępnemu dziedzictwu kulturowemu.
(…) posiada prawo do dysponowania nieruchomością, na której realizowana była inwestycja związana z projektem. Zgodnie z treścią Księgi Wieczystej nr (…), właścicielem działki nr (…) jest (…).
Majątek powstały w wyniku realizacji projektu użytkowany jest zgodnie z zapisami dokumentacji aplikacyjnej (w ramach projektu nie nabywano sprzętu i wyposażenia).
W uzupełnieniu do wniosku z 22 września 2025 r. wskazali Państwo następujące informacje:
1.Czy są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Odp.: Uprzejmie informują Państwo, że (…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie przepisów ustawy o VAT. (…) posiada numer NIP, który uprawnia ją do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W związku z powyższym, (…) prowadzi działalność gospodarczą objętą obowiązkiem rejestracji i składania deklaracji VAT.
2.Na kogo są wystawione faktury zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku?
Odp.: Informują Państwo, że faktury zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu będącego przedmiotem wniosku są wystawiane na (…), jako odbiorcę tych towarów i usług. (…) jest stroną, która ponosi odpowiedzialność za realizację projektu.
Wszystkie faktury związane z projektem są wystawiane bezpośrednio na (…), zgodnie z przepisami prawa.
3.W związku z informacjami zwartymi w opisie sprawy, tj.:
Przedmiotem projektu były:
(…).
W trakcie realizacji projektu Wnioskodawca uzyskał zgodę Instytucji Zarządzającej na zmiany zakresu rzeczowego projektu, o czym świadczą następujące pisma:
(…).
oraz:
Wnioskodawca prowadzi również działalność gospodarczą, w tym:
·kawiarnię – związaną z obiektem,
·incydentalny najem sal.
W związku z tym (…) odlicza VAT naliczony od wydatków związanych z tą działalnością gospodarczą (kawiarnia, najem sal).
Natomiast prace realizowane w ramach projektu zostały wykonane w obszarze wykorzystywanym w sposób nieodpłatny, niezwiązany bezpośrednio z działalnością opodatkowaną, lecz służącym działalności statutowej oraz ogólnodostępnemu dziedzictwu kulturowemu.
– należy wskazać jednoznacznie:
a)Czy przedmiotowy Projekt będzie obejmował całość (wszystkie budynki), czy część Państwa Obiektu?
Odp.: Powierzchnia objęta projektem wynosi (…) m2, co stanowi jedynie część całkowitej powierzchni Obiektu, wynoszącej (…) m2. Na terenie Obiektu znajduje się również (…) budynków pomocniczych. Tym samym, projekt nie obejmuje wszystkich budynków (...).
b)Jeśli przedmiotem prac związanych z Projektem będzie część Obiektu, proszę o wskazanie:
·jaka to będzie część?
Odp.:
(…).
·do jakich celów (czynności) jest/będzie wykorzystywana ta część Obiektu?
Odp.: Konserwacja i rewitalizacja pomieszczeń objętych projektem ma na celu usunięcie przyczyn destrukcji elementów historycznych (…) Obiektu, zabezpieczenie ich przed dalszą degradacją oraz przywrócenie obiektowi jego dawnej świetności i pierwotnego wyglądu. Przeprowadzone prace konserwatorskie, remontowe oraz budowlane z wymianą zniszczonych instalacji elektrycznych i sanitarnych pozwolą na poprawę funkcjonalności, estetyki i jakości korzystania z przestrzeni (…) Obiektu, umożliwiając poszerzenie oferty turystycznej i kulturalnej Obiektu dla społeczności nie tylko lokalnej oraz przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności kulturalnej, turystycznej i ekonomicznej (…).
Ważnym elementem projektu jest ożywienie Obiektu, szersze udostępnienie i wykorzystanie potencjału także do rozwoju działalności około kulturalnej i komercyjnej (kawiarnia). Realizacja zadania przyczyni się do zwiększenia zatrudnienia (bezpośrednio w Obiekcie zostaną zatrudnione 3 osoby).
·czy w tej części Obiektu mieści się kawiarnia oraz wynajmowane sale?
Odp.: Tak, w części Obiektu objętej projektem mieści się kawiarnia oraz wynajęta sala (…).
c)Na czym polegają prace zamienne, o których mowa we wniosku? Proszę wyjaśnić.
Odp.: Prace zamienne polegają na:
(…).
d)Czy efekty zrealizowanego projektu (…) są/będą w jakikolwiek sposób wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych (kawiarnia, najem sal)?
Odp.: Efekty zrealizowanego projektu w niewielkim zakresie są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Część prac była związana z pomieszczeniem, w którym funkcjonuje kawiarnia o powierzchni (…) m2 – ta część Obiektu jest wykorzystywana do działalności opodatkowanej VAT. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszystkie prace związane z projektem dotyczą działalności kawiarni – zostały one wykazane w tabeli w pkt.: (j).
Dodatkowo, w przeszłości incydentalnie wynajęto salę (…) ((…) o powierzchni (…) m2) na potrzeby związane z (…) – było to działanie jednorazowe, o charakterze wyjątkowym i nie stanowi stałej działalności komercyjnej.
e)Do jakich czynności służą Państwu towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu, tj. do:
·czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
·czynności zwolnionych od podatku,
·czynności niepodlegających opodatkowaniu,
·czy może do różnych kategorii czynności, jeśli tak to proszę wskazać do jakich (np. opodatkowanych podatkiem VAT i niepodlegających opodatkowaniu albo opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT albo opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych od podatku i niepodlegających opodatkowaniu)?
Odp.: Jedynie w niewielkim zakresie towary i usługi te są wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, tj.:
•prowadzenie kawiarni (powierzchnia (…) m2),
Pozostałe towary i usługi np.: (…) nie dotyczyła części wykorzystywanej do działalności opodatkowanej. Większość wydatków dotyczyła ogólnej modernizacji i konserwacji przestrzeni wykorzystywanych w celach nieopodatkowanych.
f)Czy towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu są wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza?
Odp.: Tak, towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu są wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.
Towary i usługi te służą w przeważającej części do realizacji działalności niegospodarczej, związanej z misją religijną i statutową Obiektu (cele kultu religijnego, działalność zakonno-społeczna), która nie podlega opodatkowaniu VAT.
Jednocześnie w ograniczonym zakresie są one wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, tj.:
-prowadzenia kawiarni;
-jednorazowego najmu Sali (…), która miała charakter incydentalny i pomocowy, nie stanowi prowadzenia działalności gospodarczej.
g)Czy możliwe jest przypisanie przez Państwa zakupionych na potrzeby projektu towarów i usług, w całości do działalności gospodarczej w sytuacji, gdy wykorzystują Państwo te towary i usługi zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej (opodatkowanej, zwolnionej), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza?
Odp.: Nie, nie jest możliwe przypisanie całości zakupionych w ramach projektu towarów i usług wyłącznie do działalności gospodarczej.
Towary i usługi nabyte w ramach projektu są wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej (w bardzo małej części), w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i do działalności niegospodarczej, związanej z celami statutowymi i religijnymi Obiektu.
Z uwagi na mieszany charakter wykorzystania, brak jest podstaw do przypisania całości zakupów wyłącznie do działalności gospodarczej.
h)Czy w stosunku do towarów i usług zakupionych na potrzeby projektu, które są wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie będzie przysługiwało, mogą Państwo dokonać wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego?
Odp.: Nie, nie są Państwo w stanie dokonać wyodrębnienia całości ani części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługiwałoby Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Towary i usługi zakupione w ramach projektu są wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i nieopodatkowanych, jednak ze względu na ich wspólny charakter (np. (…)) nie jest możliwe precyzyjne wyodrębnienie tych kosztów na potrzeby odliczenia VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo – a nie obowiązek – obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
W odniesieniu do realizowanego projektu, ze względu na jego mieszany charakter oraz brak możliwości precyzyjnego wyodrębnienia kwot podatku naliczonego dotyczących wyłącznie czynności opodatkowanych, nie korzystają Państwo z prawa do odliczenia VAT od zakupów realizowanych w ramach tego projektu.
Podatek VAT od wydatków projektowych traktują Państwo jako koszt kwalifikowalny brutto, zgodnie z zasadami przyjętymi dla finansowania projektu.
i)W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu są/będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
Odp.: Nie, nie mają Państwo obiektywnej możliwości odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych z VAT.
Zakupy towarów i usług w ramach projektu (takie jak (…)) mają charakter ogólny i dotyczą całości przestrzeni użytkowej, wykorzystywanej zarówno w działalności statutowej (niepodlegającej VAT), jak i w niewielkim zakresie w działalności gospodarczej. W ramach działalności gospodarczej realizowane są głównie czynności opodatkowane (np. prowadzenie kawiarni), natomiast czynności zwolnione od VAT, jeśli występują, mają charakter incydentalny.
Z uwagi na brak wyodrębnionej ewidencji i brak technicznej możliwości jednoznacznego przyporządkowania poszczególnych wydatków do konkretnych rodzajów czynności (opodatkowanych lub zwolnionych), nie są Państwo w stanie dokonać takiego przyporządkowania.
W konsekwencji, nie planują Państwo korzystać z prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji przedmiotowego projektu.
j)Ile wynosi prewspółczynnik ustalony dla Państwa? W sytuacji, gdy prewspółczynnik nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, iż wynosi on 0%?
Odp.: W celu wyliczenia kosztów robót budowlanych i konserwacyjnych wykonanych w powyższych pomieszczeniach posłużono się proporcją powierzchni pomieszczeń komercyjnych do całej powierzchni obiektu objętej projektem. Zatem (…) m2 (pow. kawiarenki).
Udział powierzchni komercyjnej = (…) = 2,91%
Koszt robót budowlanych, konserwatorskich oraz projektowych i nadzorów wyniósł (…) zł brutto.
Od kosztów całkowitych projektu zostały odjęte koszty robót budowlanych, które nie występowały przy remoncie pomieszczeń wykorzystywanych komercyjnie.
Poniżej przedstawiają Państwo zestawienie kosztów związanych z projektem i wyliczenie % prewspółczynnika.
(…)
RAZEM (…)
Prewspółczynnik: 1,70%
Prewspółczynnik ustalony dla Państwa jednostki na potrzeby rozliczeń podatku VAT wynosi 1,7%, na podstawie analizy kosztów ponoszonych w ramach prowadzonej działalności.
W związku z tym, że prewspółczynnik nie przekracza 2%, nie uznają go Państwo za równy 0%, jednak z uwagi na jego niewielką wartość oraz brak możliwości precyzyjnego przyporządkowania podatku naliczonego wyłącznie do czynności opodatkowanych, nie korzystają Państwo z prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.
Całość podatku VAT naliczonego traktują Państwo jako koszt niepodlegający odliczeniu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który przyznaje podatnikowi prawo – a nie obowiązek – do obniżenia podatku należnego.
W uzupełnieniu do wniosku z 7 października 2025 r. wskazali Państwo następujące informacje:
1.Jakie dokładnie wydatki poniosą Państwo w związku z realizacją projektu pn.: (…)? Proszę wymienić wszystkie wydatki i przyporządkować je do poszczególnych pomieszczeń Obiektu.
2.Czy wszystkie ww. wydatki będą związane zarówno z działalnością statutową oraz działalnością gospodarczą Obiektu, tj. działalnością mieszaną? Jeśli nie, proszę przyporządkować wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. wyłącznie do działalności statutowej (religijnej), wyłącznie do działalności gospodarczej (kawiarnia, najem) oraz do działalności mieszanej.
Odp. na pytanie nr 1 i 2:
W ramach realizacji projektu zostały poniesione wydatki na roboty budowlano-konserwatorskie oraz zakup wyposażenia. Projekt został już zrealizowany, a wydatki zostały poniesione zgodnie z dokumentacją projektową.
Należy nadmienić, że wszystkie koszty zostały poniesione w ramach projektu, który miał na celu zabezpieczenie i przywrócenie funkcji kulturotwórczej obiektu, usunięcie przyczyn destrukcji elementów historycznych (…) obiektu, zabezpieczenie ich przed dalszą degradacją oraz przywrócenie obiektowi jego dawnej świetności i pierwotnego wyglądu a także nadania możliwości wykorzystania pomieszczeń do prowadzenia dzielności statutowej (edukacyjnej, kulturalnej i społecznej) (…). Także pomieszczenie nazywane „Kawiarnią” w założeniu jest miejscem spotkań z ciekawymi ludźmi (autorami książek, artystami i działaczami społecznym związanymi z lokalną kultura i turystyką).
Poniżej przedstawiają Państwo zestawienie wszystkich poniesionych kosztów oraz przyporządkowanie ich do miejsca powstania kosztu:
(…)
Obiekt – działalność statutowa – (…) zł;
Kawiarenka – działalność gospodarcza – (…) zł.
3.W związku ze wskazaniem w uzupełnieniu wniosku, że:
W ramach działalności gospodarczej realizowane są głównie czynności opodatkowane (np. prowadzenie kawiarni), natomiast czynności zwolnione od VAT, jeśli występują, mają charakter incydentalny.
– proszę wskazać, jakie czynności zwolnione od podatku VAT Państwo wykonują w Obiekcie?
Odp.: (…) Obiekt (…), będący (…), po rewitalizacji stał się nowoczesnym centrum kultury, edukacji i turystyki, zachowując jednocześnie swój historyczny charakter. Projekt zakładał przekształcenie obiektu w przestrzeń spotkań, dialogu i wymiany kulturowej, dostępną dla szerokiego grona odbiorców – od lokalnej społeczności po turystów krajowych i zagranicznych. W Obiekcie powstały (…). Prowadzone są (…). Obiekt aktywnie promuje (…). Dzięki rewitalizacji Obiekt stał się nie tylko miejscem zwiedzania, lecz także żywym ośrodkiem kultury, edukacji i integracji społecznej, przyczyniając się do wzrostu atrakcyjności (…) jako miejsca wypoczynku i duchowego rozwoju.
W wyniku realizacji projektu nastąpiło ożywienie Obiektu, szersze udostępnienie i wykorzystanie potencjału miejsca, na terenie Obiektu – czynności realizowane są w ramach działalności statutowej, wszelkie wydarzenia są bezpłatne.
Brak jest czynności realizowanych zwolnionych od podatku VAT.
4.W związku ze wskazaniem w uzupełnieniu wniosku, że:
Prewspółczynnik ustalony dla naszej jednostki na potrzeby rozliczeń podatku VAT wynosi 1,7%, na podstawie analizy kosztów ponoszonych w ramach prowadzonej działalności.
W związku z tym, że prewspółczynnik nie przekracza 2%, nie uznajemy go za równy 0%, jednak z uwagi na jego niewielką wartość oraz brak możliwości precyzyjnego przyporządkowania podatku naliczonego wyłącznie do czynności opodatkowanych, nie korzystamy z prawa do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji przedmiotowego projektu.
Całość podatku VAT naliczonego traktujemy jako koszt niepodlegający odliczeniu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który przyznaje podatnikowi prawo – a nie obowiązek – do obniżenia podatku należnego.
– proszę jednoznacznie wskazać, czy uznają Państwo, iż wyliczony prewspółczynnik wynosi 0% i nie korzystają Państwo z prawa do odliczenia podatku VAT, czy uznają Państwo, iż wyliczony prewspółczynnik nie wynosi 0% i korzystają Państwo z prawa do odliczenia podatku VAT?
Odp.: Po przeanalizowaniu kosztów i miejsca ich powstawania ustalono prewspółczynnik 1,7%.
Mając powyższe na uwadze, uznają go Państwo za równy 0%, nie mając prawa do odliczenia podatku VAT.
Pytanie
Czy Wnioskodawca (…) – w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez (…) w zakresie prac budowlano-konserwatorskich zabytkowego Obiektu – ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach tego projektu, w sytuacji gdy VAT został zakwalifikowany jako koszt kwalifikowany, a prace nie są związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością opodatkowaną?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 7 października 2025 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
·prawidłowe – w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu pn.: (…) dotyczących wyłącznie Obiektu, jeśli są Państwo w stanie przyporządkować wydatki wyłącznie do Obiektu;
·nieprawidłowe – w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu pn.: (…) dotyczących zarówno Obiektu, jak i kawiarni, jeśli nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków wyłącznie do Obiektu lub wyłącznie do kawiarni.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.
Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
W oparciu o art. 86 ust. 2b ustawy:
Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Jak stanowi art. 86 ust. 2c ustawy:
Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:
W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.
Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy:
Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.
W myśl art. 86 ust. 2f ustawy:
Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.
Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:
Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.
Na mocy art. 90 ust. 10 ustawy:
W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:
a)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
b)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.
Jak zatem wynika z art. 90 ust. 10 pkt 2 w związku z art. 86 ust. 2g ustawy, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy dokona on odliczenia w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie odliczy podatku naliczonego.
Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że zrealizowali Państwo projekt: pn.: (…) w ramach działania (…), który uzyskał dofinansowanie z (…).
Przedmiotem projektu były prace budowlano-konserwatorskie (…) Obiektu, w tym:
(…).
(…) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie przepisów ustawy. (…) posiada numer NIP, który uprawnia ją do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. (…) prowadzi działalność gospodarczą objętą obowiązkiem rejestracji i składania deklaracji VAT.
(…) prowadzi również działalność gospodarczą, w tym:
·kawiarnię – związaną z obiektem,
·incydentalny najem sal.
W związku z tym, (…) odlicza VAT naliczony od wydatków związanych z tą działalnością gospodarczą (kawiarnia, najem sal).
Wszystkie faktury związane z projektem są wystawiane bezpośrednio na (…), zgodnie z przepisami prawa.
Powierzchnia objęta projektem wynosi (…) m2, co stanowi jedynie część całkowitej powierzchni Obiektu, wynoszącej (…) m2. Na terenie Obiektu znajduje się również (…) budynków pomocniczych. Tym samym, projekt nie obejmuje wszystkich budynków obiektu.
Konserwacja i rewitalizacja pomieszczeń objętych projektem ma na celu usunięcie przyczyn destrukcji elementów historycznych (…) Obiektu, zabezpieczenie ich przed dalszą degradacją oraz przywrócenie obiektowi jego dawnej świetności i pierwotnego wyglądu. Przeprowadzone prace konserwatorskie, remontowe oraz budowlane z wymianą zniszczonych instalacji elektrycznych i sanitarnych pozwolą na poprawę funkcjonalności, estetyki i jakości korzystania z przestrzeni (…) Obiektu, umożliwiając poszerzenie oferty turystycznej i kulturalnej Obiektu dla społeczności nie tylko lokalnej oraz przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności kulturalnej, turystycznej i ekonomicznej (…). Ważnym elementem projektu jest ożywienie Obiektu, szersze udostępnienie i wykorzystanie potencjału także do rozwoju działalności około kulturalnej i komercyjnej (kawiarnia). Realizacja zadania przyczyni się do zwiększenia zatrudnienia (bezpośrednio Obiekcie zostaną zatrudnione 3 osoby). W części Obiektu objętej projektem mieści się kawiarnia oraz wynajęta sala (…).
W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez (…) w zakresie prac budowlano-konserwatorskich zabytkowego Obiektu – mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach tego projektu pn.: (…).
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.
Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.
Natomiast – w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”.
Z opisu sprawy oraz przedstawionych tabel wynika, że wydatki poniesione w ramach projektu nie są związane wyłącznie z kawiarnią.
Ponadto, z opisu sprawy wynika, że w ramach projektu ponieśli Państwo wydatki związane wyłącznie z Obiektem.
W odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Państwa w związku z realizacją projektu dotyczących wyłącznie Obiektu, jeśli są Państwo w stanie przyporządkować poniesione wydatki wyłącznie do Obiektu, a które – jak Państwo wskazali – służą do realizacji działalności związanej z misją religijną i statutową Obiektu (cele kultu religijnego, działalność zakonno-społeczna), tj. są to czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. towary i usługi nabywane w celu realizacji projektu dotyczącego wyłącznie Obiektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W konsekwencji, nie mają Państwo prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu pn.: (…) dotyczących wyłącznie Obiektu, jeśli są Państwo w stanie przyporządkować poniesione wydatki wyłącznie do Obiektu.
Ponadto, wskazali Państwo, że w ramach projektu ponieśli Państwo wydatki związane zarówno z Obiektu, jak i kawiarnią. Jak wynika z opisu sprawy, towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu są wykorzystywane zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Towary i usługi te służą w przeważającej części do realizacji działalności związanej z misją religijną i statutową Obiektu (cele kultu religijnego, działalność zakonno-społeczna), która nie podlega opodatkowaniu VAT. Jednocześnie w ograniczonym zakresie są one wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, tj. do prowadzenia kawiarni.
Zatem, w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Państwa w związku z realizacją projektu, które dotyczą zarówno Obiektu, jak i kawiarni, jeśli nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków wyłącznie do Obiektu lub wyłącznie do kawiarni, a które są wykorzystywane zarówno do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (Obiekt) oraz w niewielkim stopniu działalności podlegającej czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług (kawiarnia) – powinni Państwo dokonać obliczenia podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy.
Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy będzie dokonywał odliczania w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie będzie odliczał podatku naliczonego.
W świetle przytoczonych przepisów, jeśli wyliczona przez Państwa proporcja na podstawie art. 86 ust. 2a i następne ustawy nie przekroczy 2% i uznają Państwo, że wynosi ona 0%, to mogą Państwo zrezygnować z prawa do odliczenia podatku VAT w odniesieniu do wydatków na realizację projektu dotyczących zarówno Obiektu, jak i kawiarni, jeśli nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków wyłącznie do Obiektu lub wyłącznie do kawiarni.
W konsekwencji, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy – co do zasady – (…) przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach projektu pn.: (…) dotyczących zarówno Obiektu, jak i kawiarni, w części, w jakiej zakupione towary i usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT. Natomiast z uwagi na fakt, iż wartość prewspółczynnika nie przekracza 2% (po zaokrągleniu zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy), (…) jest uprawniona, na podstawie art. 90 ust. 10 pkt 2 w zw. z art. 86 ust. 2g ustawy, do przyjęcia, iż prewspółczynnik ten wynosi 0% i nie skorzystać z tego prawa.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za: ·prawidłowe – w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu pn.: (…) dotyczących wyłącznie Obiektu, jeśli są Państwo w stanie przyporządkować wydatki wyłącznie do Obiektu; ·nieprawidłowe – w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu pn.: (…) dotyczących zarówno Obiektu, jak i kawiarni, jeśli nie są Państwo w stanie przyporządkować wydatków wyłącznie do Obiektu lub wyłącznie do kawiarni. Państwa stanowisko uznałem za nieprawidłowe w części dotyczącej braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu od wydatków poniesionych w ramach tego projektu dotyczących zarówno Obiektu, jak i kawiarni ze względu na to, że wskazali Państwo, że (…) nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w ramach projektu. Z powyższego wynika natomiast, że (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących zarówno Obiektu, jak i kawiarni, jednak z uwagi na to, że prewspółczynnik nie przekroczy 2%, (…) może nie skorzystać z tego prawa. Dodatkowe informacje Informacja o zakresie rozstrzygnięcia Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia. Wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa: Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto należy podkreślić, że rolą Organu w postępowaniu interpretacyjnym jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń, zatem w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości wyliczenia „prewspółczynnika” przedstawionego przez Państwa. Prawidłowe określenie udziału procentowego, a w konsekwencji części podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, związanego z czynnościami opodatkowanymi, należy do Państwa. Natomiast ocena prawidłowości dokonanych wyliczeń może zostać zweryfikowana tylko w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź kontroli celno-skarbowej. Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym, nie zajęto stanowiska w tej sprawie. Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji · Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji. · Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej: 1) z zastosowaniem art. 119a; 2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług; 3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści. ·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej: Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA): ·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo ·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA). Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA). Podstawa prawna dla wydania interpretacji Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.