POSTANOWIENIE - Interpretacja - PBI 1/415/104/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.08.2005, sygn. PBI 1/415/104/2005, Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Krowodrza działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r.. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 27 czerwca 2005 r. (data wpływu do organu 27.06.2005 r.), w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w nadesłanym piśmie stanu faktycznego wynika, iż od kwietnia 2003 r. jest Pani zatrudniona w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie umowy o pracę. Pierwotnie zawarto z Panią umowę o pracę na okres próbny od 29 kwietnia 2003 r. do 28 lipca 2003 r. W tym czasie wykonywała Pani obowiązki Kierownika Projektów. W dniu 29 lipca 2003 r. zawarto z Panią umowę na czas określony od dnia 29 lipca 2003 r. do 28 stycznia 2004 r. Następnie 29 stycznia 2004 r. zawarto z Panią kolejną umowę o pracę na czas nieokreślony na stanowisku Kierownika Projektów, w pełnyn wymiarze czasu pracy.

Wszystkie ww. umowy o pracę w następujący sposób określały zakres obowiązków pracowniczych:Kierowanie działem koordynacji projektów:
- Reprezentowanie Działu w Firmie
- Koordynacja pracy Działu poprzez:
- dystrybucję projektów między kierowników projektów oraz decydowanie o przyporządkowaniu klientów do określonych kierowników projektów;
- monitorowanie poprawności prowadzenia projektów przez kierowników projektów;
- rozwiązywanie wszelkich wątpliwości związanych z warunkami pracy, zatrudnieniem i urlopami pracowników.
W dniu 1 czerwca 2004 r. nastąpiła zmiana umowy o pracę zawartej dnia 29 stycznia 2004 r. Od tego dnia wykonuje Pani pracę na stanowisku Kierownika Działu Koordynacji Projektów - Głównego Kierownika Projektów z następującym zakresem obowiązków;
Kierowanie działem koordynacji projektów:
- Reprezentowanie Działu w Firmie
- Koordynacja pracy Działu poprzez:
- dystrybucję projektów między kierowników projektów oraz decydowanie o przyporządkowaniu klientów do określonych kierowników projektów;
- monitorowanie poprawności prowadzenia projektów przez kierowników projektów;
- rozwiązywanie wszelkich wątpliwości związanych z warunkami pracy, zatrudnieniem i urlopami pracowników.
Kierowanie projektami tłumaczeniowymi:
- Przyjmowanie projektów tłumaczeniowych od klientów i szybka komunikacja z klientem w celu potwierdzenia akceptacji zlecenia.
- Ustalanie planu realizacji zlecenia zgodnie z terminem wyznaczonym przez klienta oraz zapewnienie odpowiednich zasobów ludzkich w celu realizacji zlecenia.
- Przekazywanie tłumaczom plików, instrukcji oraz wszelkich materiałów związanych z projektem.
- Przesłanie przetłumaczonych materiałów do klienta, zgodnie z jego wymogami.
Równocześnie na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nuner ewidencyjny: (...) prowadzi Pani, jako osoba fizyczna działalność gospodarczą w zakresie:
- Działalność związana z tłumaczeniami - PKD 74.83.2.
- Działalność związana z bazami danych - PKD 72.40.40.2.
W porozumieniu ramowym o współpracy uzgodniła Pani ze spółką, w której była i jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę, że w ramach swojej działalności gospodarczej na rzecz spółki świadczyć będzie Pani następujące usługi:
- Działalność związana z bazami danych w tym zwłaszcza tworzenie i rozwój baz danych potencjalnych klientów Spółki.
- Tłumaczenie tekstów.
Przedstawiając dalej stan faktyczny stwierdza Pani, iż ww. usługi wykonywane w ramach działalności gospodarczej nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi na podstawie umowy o pracę.
Ponadto z przedstawiony informacji wynika, iż usługi te wykonywane są pozagodzinami pracy.

Z przedstawionego stanowiska wynika, iż wykonywanie przez Panią pracy na podstawie umowy z dnia 29 stycznia 2004 r. pierwotnie na stanowisku Kierownika Projektów, a następnie na stanowisku Kierownika Działu Koordynacji Projektów - Głównego Kierownika Projektów i równoczesnewykonywanie w ramach działalności gospodarczej na rzecz pracodawcy usług innych niż w czynności pracownicze pozwala opodatkować przychody z usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Problem w niniejszej sprawie sprowadza się do rozstrzygnięcia kwestii, czy w przedstawionym stanie faktycznym przysługuje Pani prawo opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), t. j. według liniowej, 19% stawki podatku.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 chyba, że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie formy opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.
I dalej, zgodnie z ust. 3 art. 9a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którymmowa w ust. 2, uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub, co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z powyższych uregulowań prawnych wynika między innymi, iż opodatkowaniu w sposób określony w art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą mogli korzystać podatnicy, którzy uzyskują przychody z pozarolniczej działalności prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które podatnik lub, co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w ramach stosunku pracy.Zważywszy na okoliczność, iż treść złożonego wniosku, a w szczególności informacja zawarta w opisie stanu faktycznego, iż wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi na rzecz pracodawcy nie pokrywają się z czynnościami wykonywanymi przez Panią w ramach stosunku pracy wskazuje, iż miała Pani prawo wyboru opodatkowania uzyskanego z pozarolniczej działalności gospodarczej dochodu według liniowej, 19% stawki podatku dochodowego od osób fizycznych, t. j. w sposób określony w art. 30c ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec faktu, iż przedstawione przez Panią stanowisko w opisanym stanie faktycznym jest prawidłowe, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - orzeczono jak w sentencji.

Powyższa interpretacja:
1. dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
2. nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
1. Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora IzbySkarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika UrzęduSkarbowego Kraków-Krowodrza w terminie siedmiu dni od datydoręczenia niniejszego postanowienia.
2. Zgodnie, z art. 222, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowejzażalenie na postanowienie wydane przez organ podatkowy powinnozawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądaniabędącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniająceto żądanie.

Urząd Skarbowy Kraków-Krowodrza