- Interpretacja - PPXII/005-169/03

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 18.03.2004, sygn. PPXII/005-169/03, Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

  1. w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą :

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2000r Nr 14 poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodu, z wyjątkiem wymienionych w art. 23 ustawy. Należy zatem stwierdzić, iż podatnik może odliczyć od przychodu wszelkie wydatki, jeżeli potrafi udowodnić, że zostały one poniesione w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, miały lub mogły mieć wpływ na osiągnięcie przychodu oraz nie zostały przez ustawodawcę z kosztów wyłączone.

Omawiając zagadnienie wydatków na reprezentację należy sięgnąć do art. 23 ust.1 pkt 23, który stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Z brzmienia tego przepisu wynika, że wydatki na reprezentację i reklamę niepubliczną mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tylko do wysokości 0,25% przychodu.

Przepisy podatkowe nie regulują zjawiska sponsoringu, dlatego oceniając jego skutki pod kątem kosztów uzyskania przychodów sponsora, należy stosować przepisy dotyczące reklamy i reprezentacji. Brak ustawowej definicji pojęcia "sponsoring" powoduje konieczność sięgnięcia w tym zakresie do potocznego znaczenia tego terminu. Jako sponsoring określa się odpłatne przysporzenie majątkowe wyrażające się w pieniądzach, rzeczach lub usługach dokonywane przez określony podmiot gospodarczy (sponsora), na rzecz wybranej osoby fizycznej, organizacji, instytucji lub innej struktury prawnej (sponsorowanego), w celu wykonania przez niego czynności wskazanych w umowie sponsoringu, a zmierzające do utrwalenia bądź spotęgowania renomy tego podmiotu, do podwyższenia stopnia jego popularności w środowisku społecznym oraz do zwiększenia jego zysków (por. L.Stecki, Sponsoring, Toruń1995).

Akcje sponsoringowe mają ma celu kształtowanie obrazu firmy wśród szerokich rzesz potencjalnych klientów. Promowanie nazwy podmiotu sponsorującego wpływa na zwiększenie jego popularności, a co za tym idzie - doprowadzić ma do zwiększenia jego obrotów. Sponsoring nie wpływa jednak na popyt w sposób tak bezpośredni jak reklama. Przeważnie wspiera on działalność reklamową, w szczególności utrwalanie znaku towarowego lub nazwy firmy. Reklama kładzie zazwyczaj nacisk na konkretny produkt, podczas gdy sponsoring jest promocją podmiotu i jego dobrego wizerunku. Nie sposób jednak tych instytucji oddzielić.

Niezbędne do właściwego zakwalifikowania wydatków na reklamę jest ustalenie znaczenia pojęć "reklama publiczna" i "reklama niepubliczna".

Reklama publiczna, zaliczana w całości do kosztów uzyskania przychodów, to między innymi wydatki poniesione na :

  • reklamę w środkach masowego przekazu,
  • uczestnictwo w publicznych imprezach reklamowych,
  • nośniki reklamowe,

skierowane do anonimowych odbiorców.

A zatem, forma reklamy polegająca na sponsorowaniu kierowcy rajdowego w zamian za reklamowanie sponsora na rajdach samochodowych poprzez umieszczanie znaków firmowych, wzmianek o działalności firmy, można zaliczyć do reklamy publicznej. Jednakże podstawowym warunkiem zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest jego związek z prowadzoną działalnością. Poniesione przez podatnika koszty muszą wpływać na zwiększenie przychodu, a w konsekwencji - na wysokość podatków.

W świetle powyższych uregulowań , zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów takich wydatków jak : utrzymanie samochodu rajdowego (paliwo, części zamienne, konserwacja pojazdu, naprawy) oraz na pokrycie wydatków kierowcy i jego pilota (noclegi, posiłki, ubrania rajdowe) - będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów jedynie do wysokości odpowiadającej równowartości ceny za tę reklamę, a w pozostałej części wydatki te nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Ponadto zauważa się, iż charakter reklamy winien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, by możliwa była ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że wydatki te mogą mieć wpływ na uzyskanie przychodu.

A zatem, za wydatek reklamowy nie można uznać nabycia samochodu treningowego służącego do jazd treningowych, gdyż samochód treningowy nie służy celom prowadzonej przez Pana firmy w zakresie usług związanych z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi oraz w zakresie sprzedaży produktów do uzdatniania wody.

W związku z powyższym brak podstaw do zaliczenia w koszty uzyskania przychodów wydatku na zakup samochodu treningowego, nawet wtedy gdy zostanie on opatrzony logo firmy. Kosztem reklamy może być jedynie sam wydatek na umieszczenie logo na samochodzie, pod warunkiem, że dostarcza widzowi istotne informacje o firmie, np. o jej adresie i zakresie działalności.

II w zakresie podatku od towarów i usług
Tut. Urząd podaje, iż co do zasady podatnikowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w fakturach zakupu wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług przeznaczonych na cele reprezentacji i reklamy. Zastrzeżeniem powyższego prawa jest art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.) stanowiący, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika :
- samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg (art. 25 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy)
- paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg (art. 25 ust. 1 pkt 3a)
- usług noclegowych i gastronomicznych (art. 25 ust. 1 pkt 3b)
W przypadku odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług przeznaczonych na cele reprezentacji i reklamy zgodnie z art. 2 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług... u podatnika wystąpi obowiązek podatkowy od czynności przekazania lub zużycia towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy, który winien być udokumentowany fakturą wewnętrzną.
Przekazanie towaru bądź usługi podlega wówczas opodatkowaniu wg stawki VAT właściwej dla danego towaru (usługi), a jego wartość powinna być określona wg cen rynkowych obowiązujących w dniu przekazania (art. 15 ust. 3 ustawy o VAT).
Jednocześnie zauważa się, iż gdy podatnik nie pomniejszył podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie lub imporcie towarów przekazanych lub zużytych w ramach czynności reprezentacji i reklamy, wówczas zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, czynność taka podlega zwolnieniu od podatku VAT.