
Temat interpretacji
Czy otrzymane wynagrodzenie koordynatora projektu jest zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?Czy otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy, oraz czy zakup materiałów/usług (w tym wartości niematerialnych i prawnych) i środków trwałych, służących wyłącznie realizacji celów projektu objętego dotacją, pokrytych w całości środkami z dotacji może stanowić koszt podatkowy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 20.12.2011 r. (data wpływu 23.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dotyczących otrzymanego dofinansowania (dotacji):
- w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dofinansowania pochodzącego z Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie art. 21 ust 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe,
- w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dotacji celowej z budżetu państwa na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe,
- w pozostałej części jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.12.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dotyczących otrzymanego dofinansowania (dotacji).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, której rodzajem przeważającej działalności jest wg PKD 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawczyni jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi agencję reklamową, oraz realizuje dwa projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach zawartych umów. W dniu 2 kwietnia 2010 r. została zawarta z Województwem umowa na dofinansowanie projektu Akademia Przedsiębiorczości 2010 w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: umowa 1), natomiast w dniu 18.11.2010 r. została zawarta umowa na dofinansowanie projektu Nowe Szanse w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: umowa 2).
Z tytułu ww. umów Wnioskodawczyni otrzymuje dotację ze środków europejskich oraz dotację celową z budżetu krajowego na realizację projektu. Z uzyskanych środków finansowany będzie zakup ściśle określonych wg budżetu projektu: towarów i usług, wynagrodzenia trenerów, wykładowców, wynagrodzenia asystentów, druk materiałów szkoleniowych, obsługę prawną i księgową, zakup środków trwałych - związanych wyłącznie z realizacją projektu. Wszystkie ww. zakupy wg budżetu projektów służą wyłącznie realizacji projektów. Towary, które potencjalnie mogłyby służyć również sprzedaży opodatkowanej w rozumieniu ustawy o podatku VAT są wydzielone w sposób fizyczny w siedzibie Wnioskodawczyni i służą wyłącznie realizacji projektu. Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanych projektów wg umowy l i umowy 2, z uwagi na to że usługi świadczone w ramach projektów mają bowiem charakter nieodpłatny, brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.
Do rozliczeń każdej dotacji na zorganizowanie szkolenia prowadzone są odrębne konta bankowe. Księgowość projektów jest prowadzona w oparciu o ustawę o rachunkowości. W ramach projektu opracowano wykaz wydatków i kosztów związanych z organizacją szkolenia. Do wykonania zadań związanych z realizacją projektu został zatrudniony personel w ramach umów o pracę, cywilno-prawnych w tym zlecenia i o dzieło oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W ramach projektu podatnik jako właściciel, pełni rolę bezpośredniego realizatora oraz koordynatora projektu. Za wykonywanie pracy koordynatora projektu wystawiana jest nota księgowo-obciążeniowa, która jest podstawą do wypłaty wynagrodzenia ze środków projektu ujętych we wniosku jako koszty kwalifikowane.
Pismem z dnia 07.03.2012 r. (data wpływu 09.03.2012 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła opisany stan faktyczny, sprecyzowała pytanie oznaczone nr 1 oraz uzupełniła własne stanowisko w sprawie.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni poinformowała, iż jest beneficjentem umów o dofinansowanie projektów Nowe Szanse i ..... Akademia Przedsiębiorczości w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie. Obie umowy o dofinansowanie zawarte są z Województwem ..... zawartym w umowach Instytucją Pośredniczącą.
Przedmiotem umowy nr 1 zawartej dnia 18.11.2010 r. jest Na warunkach określonych w niniejszej umowie, Instytucja Pośrednicząca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu Nowe Szanse w łącznej kwocie nieprzekraczającej 558.814,50 PLN i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym:
- płatność ze środków europejskich w kwocie 474.992,32 PLN realizacja zlecenia płatności przez Bank,
- dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 83.822,18 PLN środki z rachunku bankowego Instytucji Pośredniczącej ().
Przedmiotem umowy nr 2 zawartej dnia 02.04.2010 r. jest: Na warunkach określonych w niniejszej umowie, Instytucja Pośrednicząca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu Akademia Przedsiębiorczości 2010 w łącznej kwocie nieprzekraczającej 1.676.654,00 PLN i stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym:
- płatności ze środków europejskich w kwocie 1.425.148,25 PLN realizuje zlecenia płatności przez Bank,
- dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 251.496,75 PLN środki z rachunku bankowego Instytucji Pośredniczącej ().
W obu przypadkach wydatki ponoszone na realizację projektów były ponoszone po podpisaniu umów o dofinansowanie projektów, po otrzymaniu dotacji na rachunek bankowy projektów.
Wydatki na zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych są częścią zadań wg szczegółowego budżetu projektu i są finansowane zgodnie z zasadą cross finansingu
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy otrzymane wynagrodzenie koordynatora projektu jest zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
Odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej. Natomiast odpowiedź na pozostałe pytania w zakresie podatku od towarów i usług zostanie udzielona w odrębnym rozstrzygnięciu.
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawczyni, w sytuacji uzyskiwania przez nią od dnia 1 stycznia 2010 r. dochodów z tytułu wykonywania zadań koordynatora projektu przekazywanych w formie dotacji - w świetle ustawy o finansach publicznych dochody te korzystają w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy.
Natomiast w przypadku uzyskiwania ww. dochodów, przekazywanych w formie płatności w ramach programów finansowanych z udzielam środków europejskich, otrzymanych z Banku , dochody te podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku uzyskiwania przedmiotowych dochodów ze współfinansujących środków krajowych pochodzących z budżetu państwa wypłacanych przez agencje rządowe podlegają one zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawczyni w przedmiotowej sprawie, środki pieniężne, które otrzyma na podstawie podpisanych umowy 1 i umowy 2 z Urzędem Marszałkowskim na realizację wskazanych projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stanowią jego przychód podatkowy w dacie otrzymania, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychodem z działalności gospodarczej są również: dotacje, subwencje, dopłaty i inna nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgadnie z art. 22 a- 22 o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Jednakże dochód z tego tytułu wolny jest od podatku dochodowego od osób fizycznych i jego zwolnienie uzależnione jest od podmiotu, który będzie wypłacał te środki.
W przedmiotowej sprawie, otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego środki na realizację przedmiotowego projektu nie stanowią wynagrodzenie, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust 1 pkt 129, art. 21 ust. 1 pkt 47c oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 48, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137 ustawy.
Wniosek: otrzymana dotacja nie stanowi dla Wnioskodawczyni przychodu będącego podstawą opodatkowania a wydatki sfinansowane dotacją nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie skutków podatkowych otrzymanego dofinansowania (dotacji):
- w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dofinansowania pochodzącego z Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie art. 21 ust 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe,
- w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania dotacji celowej z budżetu państwa na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe,
- w pozostałej części jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 powoływanej ustaw, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, t.j.:
- dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
- ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Biorąc pod uwagę treść przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że otrzymane przez podatnika dofinansowanie, które zostanie przeznaczone na zakup środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej. Natomiast pozostałe środki, które nie zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków związanych bezpośrednio z zakupem środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 powoływanej ustawy, będą stanowić przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż środki pochodzące z dofinansowania (dotacji) zostały przeznaczone zarówno na cele inwestycyjne (zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) jaki i na inne cele nie związane z zakupem lub wytworzeniem środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych.
W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż kwota przyznanej pomocy w części przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie stanowi przychodu podatkowego a tym samym nie podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie w przypadku, gdy kwota otrzymanej dotacji w części zostanie przeznaczona na pokrycie przez podatnika wydatków na cele nie związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z dyspozycją art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ta część środków stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wskazać należy, iż ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4.
Do środków europejskich zalicza się zatem:
- środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
- środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Gwarancji",
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Zgodnie z art. 117 ust. 1 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
W budżecie środków europejskich ujmuje się:
- dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:
- realizację projektów przez jednostki budżetowe,
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- dotacje celowe dla beneficjentów,
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej płatnościami", odpowiada Minister Finansów.
Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy, stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Nadmienić należy, iż przepisem art. 12 pkt 1 lit. a) tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został m.in. pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie, z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Z treści złożonego wniosku wywieść należy, iż umowy o dofinansowanie na realizację wskazanych projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zostały podpisane z Urzędem Marszałkowskim. Płatności ze środków europejskich są realizowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego, a dotacja celowa z budżetu krajowego przez Instytucję Pośredniczącą.
Zatem środki finansowe przekazywane w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich w przypadku ich otrzymania z Banku są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast środki otrzymane przez Wnioskodawczynię w formie dotacji celowej z budżetu państwa podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że środki pochodzące z przyznanej pomocy (w części nie przeznaczonej na zakup środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) otrzymane w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowią dla Wnioskodawczyni wynagrodzenia, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania odpowiednio na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego nie można podzielić w pełni poglądu Wnioskodawczyni, iż otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego środki na realizację przedmiotowego projektu stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129, art. 21 ust. 1 pkt 47c oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten podlega bowiem zwolnieniu z opodatkowania tylko na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a nie jak wskazała Wnioskodawczyni również podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ww. ustawy.
Reasumując stwierdzić należy, iż otrzymywane przez Wnioskodawczynię środki z dotacji, które zostaną przeznaczone na zakup środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej. Natomiast środki nie przeznaczone na pokrycie wydatków związanych bezpośrednio z zakupem środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych, zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 2 powoływanej ustawy, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, z tym, że podstawą prawną zwolnienia z opodatkowania uzyskanego przychodu będzie w przypadku:
- środków finansowych przekazywanych w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego przepis art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- środków finansowych otrzymanych przez Wnioskodawczynię w formie dotacji celowej z budżetu państwa przepis art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie zwolnienia z opodatkowania dofinansowania pochodzącego z Europejskiego Funduszu Społecznego na podstawie art. 21 ust 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a także w zakresie zwolnienia z opodatkowania dotacji celowej z budżetu państwa na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c powoływanej ustawy należało uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do problematyki dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z otrzymywanym dofinansowaniem (dotacją) wskazać należy, iż zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.
Zatem wydatki sfinansowane z otrzymanego wsparcia finansowego w części nieprzeznaczonej na cele inwestycyjne oraz związane z bieżącą działalnością firmy jako wydatki sfinansowane z dochodu, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 136 i pkt 129, nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Z powyższego wynika więc, iż odpisy amortyzacyjne od tej części wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, która sfinansowana została otrzymanym wsparciem finansowym (nie stanowiącym, jak wskazano przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów tej działalności.
A zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z otrzymywanym dofinansowaniem (dotacją) należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IPPP2/443-1410/11-2/KOM, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 534 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
