
Temat interpretacji
lInterpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, świadczonych usług udzielania korepetycji z matematyki jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 21 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, świadczonych usług udzielania korepetycji z matematyki. Uzupełniła go Pani pismem z 10 września 2025 r. (wpływ 16 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie edukacji pozaszkolnej pod kodem PKD 85.59.B – „Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Pani działalność polega na prowadzeniu dodatkowych zajęć z matematyki dla dzieci w wieku od (…) lat.
Zajęcia są prowadzone w ramach autorskiego programu edukacyjnego (franczyza edukacyjna), która obejmuje program edukacji szkolnej. Osobiście prowadzi Pani zajęcia jedynie dla przedszkolaków oraz uczniów klas (...) szkoły podstawowej. Zajęcia mają formę indywidualną lub odbywają się w małych grupach (maksymalnie do (…) dzieci). Przed założeniem działalności uczyła Pani matematyki własne dzieci.
Ukończyła Pani trzysemestralne studia podyplomowe w zakresie Pedagogiki, kurs przygotowawczy do nauczania matematyki organizowany przez (...) oraz studia na Uniwersytecie (…), w trakcie których zaliczyła Pani przedmioty z matematyki i statystyki.
Nie jest Pani nauczycielem w rozumieniu ustawy – Karta Nauczyciela (art. 3 pkt 1). Nie jest Pani zatrudniona w żadnej jednostce oświatowej.
Zatrudnia Pani, lub może okazjonalnie zatrudniać, pracownika na podstawie umowy zlecenia lub współpracy B2B. Niemniej jednak, wniosek dotyczy wyłącznie Pani osoby jako wykonującej usługę.
W uzupełnieniu do wniosku udzieliła pani odpowiedzi na zadane pytania wskazując:
1.Czy świadczone przez Panią usługi w zakresie udzielania korepetycji z matematyki, objęte zakresem pytania, są równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego?
Odpowiedź: Tak, świadczone przez Panią usługi w zakresie korepetycji z matematyki są równoważne z przekazaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego. Obejmują one nauczanie na poziomie przedszkolnym (wprowadzanie dzieci w świat matematyki) oraz na poziomie szkoły podstawowej (realizacja i uzupełnianie materiału przewidzianego w programie nauczania szkół podstawowych).
2.Czy świadczone przez Panią ww. usługi, stanowią usługi nauczania na poziomie podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym, tj. czy ww. usługi edukacyjne obejmują swoim zakresem materiał dydaktyczny przewidziany w programie nauczania placówek oświatowych?
Odpowiedź: Świadczone przez Panią usługi stanowią nauczanie na poziomie podstawowym. Obejmują one obecnie materiał dydaktyczny przewidziany w podstawie programowej przedszkoli i szkół podstawowych w klasach (…), a docelowo będą obejmować materiał dydaktyczny w klasach (...).
3.Czy ww. korepetycje z matematyki świadczy Pani na własny rachunek i odpowiedzialność?
Odpowiedź: Usługi korepetycji świadczy Pani na własny rachunek i na własną odpowiedzialność.
4.Kto jest stroną umów na świadczenie usług udzielania korepetycji z matematyki? Do jakich grup odbiorców są kierowane Pani usługi?
Odpowiedź: Stroną umów na świadczenie usług jest osobiście Pani – prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. Usługi kierowane są do rodziców dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych (obecnie prowadzi Pani klasy (…), docelowo klasy (...)).
5.Czy posiada Pani wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania, publicznym bądź prywatnym (np. zgodnie z Prawem oświatowym, Prawem o szkolnictwie wyższym) w zakresie nauki matematyki?
Odpowiedź: Posiada Pani wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania: ukończyła Pani trzysemestralne studia podyplomowe w zakresie Pedagogiki, studia na Uniwersytecie (...) (z zajęciami z matematyki i statystyki), a także kurs przygotowawczy do nauczania matematyki, obejmujący program dla dzieci w wieku 4-14 lat. Bierze Pani udział w kursach, które pozwalają na wykorzystywanie nowoczesnych metod w nauce matematyki. W Pani przekonaniu, status nauczyciela nie wymaga spełniania definicji nauczyciela wskazanej w ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.). Kluczowe jest to, że posiada Pani i przekazuje posiadaną wiedzę i umiejętności.
6.Czy istnieje związek pomiędzy posiadanymi przez Panią kwalifikacjami a świadczonymi usługami w zakresie korepetycji? Jeśli tak, to proszę wyjaśnić, jaki jest to związek.
Odpowiedź: Pani zdaniem, istnieje związek pomiędzy posiadanymi przez Panią kwalifikacjami a świadczonymi usługami. Wykształcenie pedagogiczne oraz wiedza matematyczna zdobyta w oficjalnym systemie nauczania umożliwia Pani prowadzenie zajęć w zakresie przedszkolnym oraz szkoły podstawowej.
7.Czy kończąc studia podyplomowe w zakresie Pedagogiki, studia (…) i kurs przygotowawczy do nauczania matematyki, zdobyła Pani tak szeroką wiedzę z zakresu matematyki, że może być Pani uznana za nauczyciela tego przedmiotu na stosownym do udzielanych korepetycji poziomie kształcenia?
Odpowiedź: Ukończone studia i kursy przygotowały Panią do prowadzenia zajęć z matematyki na poziomie przedszkolnym oraz szkoły podstawowej (klasy (...)). Uczniowie biorący udział w zajęciach, osiągają lepsze wyniki w nauce i rozwijają umiejętności. Dodatkowo zaznaczyła Pani, że z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika warunek posiadania wykształcenia kierunkowego czy kwalifikacji zdobytych w oficjalnym systemie nauczania (np. ukończenia studiów wyższych w zakresie matematyki). W Pani ocenie, nie ma podstawy do przyjęcia, by brak ten miałby przesądzić o braku posiadania kwalifikacji. Spełnia Pani obie przesłanki konieczne do zastosowania zwolnienia świadczonych przez Panią usług w podatku VAT, tj:
• podmiotową – posiada Pani odpowiednią wiedzę i występuje w roli nauczyciela;
• przedmiotową – świadczy Pani usługę prywatnego nauczania na poziomie podstawowym.
Dodała Pani, że potwierdzają to także przytoczone przez Panią, w uzasadnieniu, stanowiska sądów administracyjnych.
8.Czy jest Pani jednostką objętą systemem oświaty? Jeżeli tak, to czy posiada Pani zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1043)?
Odpowiedź: Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty i nie posiada Pani wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe.
9.Czy jest Pani podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.)?
Odpowiedź: Nie jest Pani podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
10.Czy świadczone przez Panią osobiście usługi w zakresie prowadzenia korepetycji, będą usługami kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?
Odpowiedź: Świadczone przez Panią usługi stanowią usługi w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług.
Pytanie
Czy w opisanym stanie faktycznym ma Pani prawo do zastosowania zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT – jako nauczyciel świadczący usługi prywatnego nauczania w zakresie edukacji szkolnej na poziomie podstawowym?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, zwolnione z podatku są „usługi prywatnego nauczania świadczone przez nauczycieli, obejmujące kształcenie na poziomie podstawowym i średnim”.
W Pani ocenie, spełnia Pani obie przesłanki:
1.Podmiotową – jest Pani nauczycielem w rozumieniu potocznym, przekazuje Pani wiedzę i umiejętności uczniom. Pani wykształcenie i przygotowanie pedagogiczne pozwalają na skuteczne prowadzenie zajęć z matematyki w zakresie szkoły podstawowej.
2.Przedmiotową – zakres nauczania obejmuje program edukacji szkolnej na poziomie podstawowym (klasy (...)).
Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia „nauczyciel”, a brak odesłania do ustawy – Karta Nauczyciela oznacza, że należy kierować się wykładnią językową. Nauczyciel to osoba, która przekazuje wiedzę uczniom, co zostało również potwierdzone w licznych orzeczeniach sądów administracyjnych, m.in.:
·WSA w Poznaniu z 4 sierpnia 2021 r. (I SA/Po 387/21),
·WSA w Gdańsku z 2 sierpnia 2022 r. (I SA/Gd 289/22),
·WSA w Gliwicach z 14 listopada 2023 r. (I SA/GI 78/23),
·WSA we Wrocławiu z 24 stycznia 2024 r. (I SA/Wr 493/23),
·WSA w Warszawie z 22 lutego 2024 r. (VII SA/Wa 48/24).
Ponadto, w wyroku TSUE z 28 stycznia 2010 r. (C-473/08) stwierdzono, że nauczanie prywatne nie wymaga wykształcenia kierunkowego, a istotne jest faktyczne przekazywanie wiedzy w relacji nauczyciel-uczeń.
W związku z powyższym, uważa Pani, że spełnia warunki do zastosowania zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT.
Podsumowanie: Prosi Pani o potwierdzenie, że w przedstawionym stanie faktycznym ma Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z VAT jako nauczyciel prowadzący prywatne nauczanie w zakresie edukacji szkolnej, a usługi nauczania niemające charakteru prywatnego, tzn. wykonywane przez zatrudnionych pracowników/zleceniobiorców, nie mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, jednakże mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego do limitu określonego w art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Przy czym podkreślić należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, a wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z opisu sprawy wynika, że:
·nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty, nie posiada Pani wpisu do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe,
·nie jest Pani podmiotem świadczącym usługi, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Zatem, do świadczonych przez Panią osobiście usług udzielania korepetycji z matematyki, o których mowa we wniosku, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, gdyż nie jest Pani podmiotem wymienionym w tym przepisie.
Z kolei jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
Powyższy przepis jest odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu).
Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C‑473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE Rady). W wyroku tym wskazano także, że:
Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów (pkt 52).
Z kolei w wyroku TSUE z 14 czerwca 2007 r. C-445/05 w sprawie Werner Haderer, Trybunał wskazał, że:
28. Ponadto, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. j) szóstej dyrektywy, nie wystarcza, aby lekcje obejmowały nauczanie na poziomie szkolnym lub uniwersyteckim; poza tym musi być to „nauczanie prywatne przez nauczycieli”.
29. Aczkolwiek z akt postępowania przed sądem krajowym wynika, że W. Haderer udziela lekcji jako nauczyciel, co nie zostało zakwestionowane ani przez państwa członkowskie, ani przez Komisję w uwagach przedstawionych na podstawie art. 23 statutu Trybunału Sprawiedliwości, to jednak pojawia się pytanie, czy lekcje te są udzielane „prywatnie”.
30. To ostatnie określenie umożliwia odróżnienie usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy od usług wymienionych w tym samym ust. 1 pod lit. j), które są wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i na ich własną odpowiedzialność.
31. Do tych ostatnich usług można zaliczyć na przykład kursy indywidualne, w którym to przypadku zasadniczo istnieje związek pomiędzy treścią danej lekcji a kwalifikacjami nauczającego. W tym zakresie brzmienie art. 13 część A ust. 1 szóstej dyrektywy w żaden sposób nie sprzeciwia się temu, aby lekcje udzielane na rzecz większej liczby osób jednocześnie były objęte zwolnieniem ustanowionym w tym przepisie.
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadcząc osobiście usługi udzielania korepetycji z matematyki, ma Pani prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
W pierwszej kolejności przeanalizowania wymaga, czy opisane we wniosku usługi polegające na udzielaniu lekcji (korepetycji) z matematyki spełniają warunki zwolnienia od podatku od towarów i usług, określone w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiającą zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie edukacji pozaszkolnej pod kodem PKD 85.59.B – „Pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Pani działalność polega na prowadzeniu dodatkowych zajęć z matematyki dla dzieci w wieku od (…) lat. Zajęcia są prowadzone w ramach autorskiego programu edukacyjnego (franczyza edukacyjna), która obejmuje program edukacji szkolnej. Osobiście prowadzi Pani zajęcia jedynie dla przedszkolaków oraz uczniów klas (...) szkoły podstawowej. Zajęcia mają formę indywidualną lub odbywają się w małych grupach (maksymalnie do (…) dzieci). Przed założeniem działalności uczyła Pani matematyki własne dzieci. Świadczone przez Panią usługi w zakresie korepetycji z matematyki są równoważne z przekazaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego. Obejmują one nauczanie na poziomie przedszkolnym (wprowadzanie dzieci w świat matematyki) oraz na poziomie szkoły podstawowej (realizacja i uzupełnianie materiału przewidzianego w programie nauczania szkół podstawowych). Obejmują one obecnie materiał dydaktyczny przewidziany w podstawie programowej przedszkoli i szkół podstawowych w klasach (…), a docelowo będą obejmować materiał dydaktyczny w klasach (...). Usługi korepetycji świadczy Pani na własny rachunek i na własną odpowiedzialność. Usługi kierowane są do rodziców dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych. Posiada Pani wiedzę i kwalifikacje zdobyte w oficjalnym systemie nauczania: ukończyła Pani trzysemestralne studia podyplomowe w zakresie Pedagogiki, studia na Uniwersytecie (...) (z zajęciami z matematyki i statystyki), a także kurs przygotowawczy do nauczania matematyki, obejmujący program dla dzieci w wieku (…) lat. Bierze Pani udział w kursach, które pozwalają na wykorzystywanie nowoczesnych metod w nauce matematyki. Pani zdaniem, istnieje związek pomiędzy posiadanymi przez Panią kwalifikacjami a świadczonymi usługami. Wykształcenie pedagogiczne oraz wiedza matematyczna zdobyta w oficjalnym systemie nauczania umożliwia Pani prowadzenie zajęć w zakresie przedszkolnym oraz szkoły podstawowej. Ukończone studia i kursy przygotowały Panią do prowadzenia zajęć z matematyki na poziomie przedszkolnym oraz szkoły podstawowej (klasy (...)). Uczniowie biorący udział w zajęciach, osiągają lepsze wyniki w nauce i rozwijają umiejętności.
Mając na uwadze zakres świadczonych przez Panią usług polegających na udzielaniu korepetycji z matematyki, na rzecz przedszkolaków i uczniów klas (…) (docelowo (...)) szkoły podstawowej, mających na celu przekazanie wiedzy i umiejętności z tej dziedziny w sposób dostosowany do potrzeb indywidualnych klientów, należy uznać, że stanowią one usługi nauczania na poziomie przedszkolnym i podstawowym.
Natomiast, w odniesieniu do przesłanki podmiotowej zauważenia wymaga, że pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności, przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.). Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła stosowny kurs kierunkowy, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. System oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego, zatem gdy dana osoba zdobyła wiedzę np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela.
Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w powołanych wyrokach TSUE: C-473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz oraz C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer. Z wyroków tych wynika, że nie należy dokonywać rozróżnienia dla celów podatku VAT pomiędzy nauczaniem uczniów lub studentów w ramach nauczania szkolnego lub uniwersyteckiego i nauczania osób posiadających już dyplom szkolny lub uniwersytecki, które na podstawie tego dyplomu kontynuują naukę zawodu. Podobnie jest w przypadku nauczania obejmującego tę edukację. Tym samym, posiadanie przez nauczyciela wiedzy i kwalifikacji pozwalających na pełnienie roli nauczyciela, gwarantuje jakość świadczonych przez niego usług, które mają umożliwiać uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, wykształcenie, to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie, np. wykształcenie podstawowe, to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie, to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe, to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego.
Innymi słowy, przesłanka podmiotowa nie odwołuje się bezpośrednio do kwestii wiedzy osoby uczącej (tą zdobywa się bowiem niezależnie od charakteru, w jakim dana osoba ją zdobywa – uczy się), lecz wprost do określonego miejsca w schemacie tego uczenia, tj. do posiadania kwalifikacji w działaniu jako „nauczyciel”.
Biorąc powyższe informacje pod uwagę należy stwierdzić, że posiada Pani wiedzę i kwalifikacje z zakresu matematyki, i tym samym została spełniona również przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
W konsekwencji, analiza powołanych przepisów prawa, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz przedstawionych przez Panią okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że do świadczonych osobiście przez Panią usług polegających na udzielaniu korepetycji z matematyki, ma/będzie miała Pani prawo zastosować zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Tym samym, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. Niniejszą interpretację wydano w oparciu m.in. o informacje, że: „Stroną umów na świadczenie usług jest osobiście Pani – prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą. Usługi kierowane są do rodziców dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych (obecnie prowadzi Pani klasy (…), docelowo klasy (...))”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w tym w szczególności w przypadku, gdy zawrze Pani umowy o świadczenie usług objętych pytaniem z innymi podmiotami niż rodzice dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów szkół podstawowych, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że przedmiotowa interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania), tj. ta interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, świadczonych osobiście przez Panią usług udzielania korepetycji z matematyki. Inne kwestie wynikające z wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług w trybie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wykonywanych przez zatrudnionych przez Panią pracowników/zleceniobiorców.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
