P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PDI/415-52/2006

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.08.2006, sygn. PDI/415-52/2006, Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art.216 par.1 oraz art.14a par.1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz.60 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma z dnia 10 lipca 2006 roku, a uzupełnionego w dniu 27 lipca 2006 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania przepisów prawa podatkowego stwierdza, że stanowisko zajęte przez Panią dotyczące zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów z planowanych umów-zleceń, dotyczących realizacji zadań związanych z administrowaniem projektem współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 10 lipca 2006 roku do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wpłynął Pani wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z planowanym podpisaniem przez Panią umowy-zlecenia na wykonanie prac związanych z obsługą merytoryczną projektów współfinansowanych z funduszy unijnych, zwróciła się Pani o zajęcie stanowiska, czy wynagrodzenia wypłacone pracownikom oraz osobom zatrudnionym na podstawie umowy-zlecenia mogą być wyłączone z opodatkowania na mocy art.21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z ich finansowaniem w części ze środków funduszy strukturalnych, jeżeli spełniony zostanie wymóg bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Wynagrodzenie dotyczy czynności i prac o charakterze merytorycznym (administrowanie projektem) związanych bezpośrednio z realizacją celu programu, w ramach którego są realizowane.

We wniosku powołała się Pani również na pismo Ministerstwa Finansów w sprawie warunków zwolnienia z opodatkowania dochodów pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy z dnia 27 czerwca 2003 roku Nr PB5/IMD-033-21-1128/03.

Natomiast w piśmie z dnia 27 lipca 2006 roku poinformowała Pani, że planowane podpisanie przez Panią umowy-zlecenia, dotyczy zadań związanych z administrowaniem projektem współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Działania związane z administrowaniem, polegać mają w szczególności na obsłudze sprawozdawczości, promocji projektu, ewaluacji projektu oraz innych obowiązków wynikających z podpisania przez Beneficjenta umowy o dofinansowanie Projektu.

Wynagrodzenie za powyższe czynności oparte jest na montażu finansowym: 75% wynagrodzenia płacone jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (i tej części wynagrodzenia dotyczy Pani prośba o udzielenie pisemnej interpretacji), 25 % wynagrodzenia ponosi budżet państwa.

Montaż powyższy, jak Pani informuje, wynika z zapisów dokumentów programowych.

Ponadto informuje Pani również, że wydatkowanie środków na wynagrodzenie, odbywa się metodą zaliczkowania tzn. po podpisaniu umowy o dofinansowanie Projektu, na konto Beneficjenta zostaje przelana transza środków (w PLN) z konta programowego województwa opolskiego, przeznaczonego na środki Europejskiego Funduszu Społecznego ( po odpowiedzi na złożony przez Beneficjenta wniosek o płatność do Instytucji Wdrażającej Urząd ................). Z ww. środków Beneficjent przelewa na wskazane przez Panią konto wynagrodzenie z podpisanej umowy-zlecenia.

W piśmie podkreśla Pani, że środki te nie są otrzymane w formie refundacji (tak, jak ma to miejsce przy współfinansowaniu projektów z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) lecz w wyniku otrzymanej na realizację Projektu zaliczki.

Jednocześnie umowa-zlecenie, podpisana byłaby u bezpośredniego Beneficjenta Projektu, wymienionego w umowie o dofinansowanie Projektu, stanowiącej wiążący dokument na przyznanie środków na realizację zadań wynikających z Projektu.

Wobec powyższego, stoi Pani na stanowisku, że uzyskane dochody z umowy-zlecenia winny być wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art.21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t.Dz.U. z 2000 roku nr 14, poz.176 ze zm.).

Ustosunkowując się do powyższego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, stwierdza co następuje.

Na mocy art.21 ust.1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


    a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy oraz
    b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Aby więc skorzystać ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu, muszą być spełnione łącznie obie przesłanki:


    1) środki finansowe muszą pochodzić od podmiotów wymienionych w ww. przepisie i
    2) podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy

Jednocześnie biorąc pod uwagę drugą przesłankę, zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (np. umowy-zlecenia, o dzieło), która pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc, korzystają ze zwolnienia określonego w art.21 ust.1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Ponadto z rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracysup1; z dnia 25 sierpnia 2004 roku w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006(Dz.U. Nr 200, poz.2051) oraz załączników do tego rozporządzenia wynika, że celem Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego jest tworzenie warunków wzrostu konkurencyjności regionów oraz przeciwdziałanie marginalizacji niektórych obszarów w taki sposób, aby sprzyjać długofalowemu rozwojowi gospodarczemu kraju, jego spójności ekonomicznej i społecznej i terytorialnej oraz integracji z unią Europejską (UE).

Zgodnie z Priorytetem 2: Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach, realizowane jest działanie 2.6: Regionalne Strategie Innowacyjne i Transfer Wiedzy.

Celem ogólnym Działania jest podniesienie potencjału regionów w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem badawczo-rozwojowym a gospodarką, co prowadzi do podniesienia konkurencyjności przedsiębiorstw działających na regionalnym i lokalnym rynku.

Osiągnięciu celu służy, wspierane w ramach działania, budowanie regionalnych systemów innowacji, które tworzą podstawę wspierania innowacyjności w regionach. System ten budowany jest w oparciu o Regionalne Strategie Innowacyjne lub Strategie Rozwoju Województw i wszystkie projekty finansowane w ramach tego działania powinny być zgodne z tymi dokumentami.

Poziom dofinansowania projektów dla Działania 2.6 wynosi: maksymalnie 75 % środków z EFS wydatków kwalifikowanych, dofinansowanie krajowych środków publicznych: maksymalnie 25% wydatków kwalifikowanych z budżetu państwa (Minister Gospodarki i Pracy).

Natomiast przepływy finansowe w ramach Działania 2.6 dotyczące rozliczenia z Beneficjentem wyglądają w ten sposób, że Beneficjent otrzymuje środki na realizację projektu na zasadzie dotacji lub premii. W celu umożliwienia przekazywania środków w formie dotacji lub premii, wypłaty dla beneficjentów pochodzić będą z budżetu państwa w wysokości określonej w Działaniu 2.6.

Szczegółowe warunki rozliczeń z beneficjentami zawiera umowa o dofinansowanie projektu.

Umowy takiej jednak Pani nie przedłożyła, stąd interpretacja opiera się na ogólnych założeniach działania 2.6 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowej sprawie zachodzi również, wbrew Pani twierdzeniu, refundacja ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Warunkiem niezbędnym przekazania przez Komisję Europejską (KE) refundacji poniesionych wydatków jest weryfikacja i potwierdzenie wniosków o płatność przez poszczególne instytucje zaangażowane w proces przepływu środków.

Beneficjent składa do Instytucji Wdrażającej wniosek o płatność, za pomocą którego rozlicza się z otrzymanych dotychczas transz dotacji lub premii oraz wnioskuje o kolejną transzę dotacji lub premii zgodnie z harmonogramem płatności. Instytucja Wdrażająca (Samorząd Województwa/Urząd Marszałkowski lub inna instytucja, której powierzono realizację działania, w trybie określonym w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 roku o Narodowym Planie Rozwoju), sporządza wniosek o płatność dla całego działania, bazując na szczegółowo zweryfikowanych i rozliczonych wnioskach o płatność otrzymanych od Beneficjentów, a następnie przekazuje go do Instytucji Pośredniczącej (Urząd Wojewódzki).

Instytucja Pośrednicząca dokonuje weryfikacji wniosków o płatność zarówno pod względem formalnym, jak i merytorycznym. Po dokonaniu weryfikacji wniosków, Instytucja Pośrednicząca sporządza zbiorczy wniosek o płatność i przekazuje go do Instytucji Zarządzającej ZPORR (Minister Gospodarki i Pracy), która przeprowadza weryfikację wszystkich zbiorczych wniosków o płatność przekazanych przez Instytucje Pośredniczące. Po zakończeniu weryfikacji, Instytucja Zarządzająca ZPORR sporządza zbiorczy wniosek o płatność w ramach ZPORR dla całego kraju w części finansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w którym dokonuje poświadczenia wnioskowanej kwoty refundacji. Następnie Instytucja Zarządzająca przekazuje zbiorczy wniosek do Instytucji Płatniczej (Minister Finansów), która wnioskuje o refundację do Komisji Europejskiej.

Po otrzymaniu refundacji z KE, Instytucja Płatnicza przekazuje środki z EFS z rachunku programowego ZPORR na poziomie Instytucji Płatniczej na rachunki programowe utworzone na poziomie Instytucji Pośredniczących w oddziałach okręgowych Narodowego Banku Polskiego.

W tym stanie faktycznym i prawnym, nie zostaje spełniona przesłanka określona w art.21 ust.1 pkt 46 lit.a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem finansowanie projektów realizowanych przez beneficjentów w ramach Działania 2.6 ZPORR pochodzi ze środków budżetu państwa.

W związku z powyższym, bez znaczenia w tej sytuacji jest, czy wykonuje Pani czynności merytoryczne służące realizacji programu, czy też nie. Chociaż Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu zauważa, iż trudno wymienione przez Panią czynności uznać za bezpośrednio służące celowi realizowanego projektu w ramach założeń Działania 2.6, są to bowiem raczej czynności o charakterze pomocniczym, organizacyjnym, administracyjnym. Nie znając jednak dokładnie treści umowy jaką zawarł Beneficjent na realizację Projektu, a więc jakie są szczegółowe cele realizowanego projektu, trudno w tym przypadku dokonać jednoznacznej oceny wykonywanych przez Panią ewentualnie czynności w przypadku zawarcia umowy-zlecenia.

W związku z powyższym, przepis art.21 ust.1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania do przychodów osoby fizycznej, uzyskanych z tytułu uczestniczenia w Projekcie w ramach Działania 2.6.

Zgodnie z art.13 pkt 8 w związku z art.10 ust.1 pkt 2 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia z umów cywilnoprawnych należą do źródła przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji, gdy nie znajduje zastosowania art.21 ust.1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podstawę prawną do poboru przez płatnika zaliczek na podatek stanowi art.41 ust.1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu uznaje Pani stanowisko zaprezentowane w piśmie z dnia 27 lipca 2006 roku za nieprawidłowe.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia (opisania go we wnioskach).

Zgodnie z art. 14b par.1 ustawy Ordynacja podatkowa udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli płatnik podatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art.14a par.4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art.14a par.4 ustawy Ordynacja podatkowa przysługuje zażalenie .

Zażalenie, zgodnie z przepisami art.236 par.2 w związku z art.239 ustawy Ordynacja podatkowa, wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.

Zażalenie, winno zgodnie z przepisem art.222 Ordynacji podatkowej, zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu