
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, działając na podstawie art. 216 § 1 oraz art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu pisma z dnia 27 marca 2006 roku nr FK-P-0114-25/2006, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i zastosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdza, że stanowisko jednostki przedstawione we wniosku w sprawie dotyczącej sposobu opodatkowania nagród za wybitne osiągnięcia sportowe przyznane przez Prezydenta Miasta, należy uznać za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 28 marca 2006 roku do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wpłynął wniosek jednostki w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji dotyczącej sposobu opodatkowania nagród za wybitne osiągnięcia sportowe przyznane przez Prezydenta Miasta.
Ze stanu faktycznego, przedstawionego we wniosku wynika, iż w oparciu o uchwałę Zarządu Miasta jednostka wypłaca nagrody Prezydenta Miasta za osiągnięcia sportowe. Wątpliwość budzi prawidłowe określenie źródła przychodu i sposób opodatkowania. Zdaniem jednostki, nagrody te należy zakwalifikować jako przychody z innych źródeł.
Ustawa z dnia 18 stycznia 1996r. o kulturze fizycznej ( j.t. Dz. U. z 2001r. Nr 81, poz. 889 ze zm. ) definiując najważniejsze pojęcia związane ze sportem, precyzuje zakres tej kategorii przychodów. W świetle tej ustawy sport jest formą aktywności człowieka, mającą na celu doskonalenie jego
sił psychofizycznych, indywidualnie lub zbiorowo, według reguł umownych, natomiast zawodnikiem jest osoba uprawiająca amatorsko lub profesjonalnie określoną dyscyplinę sportu i uczestniczącą we współzawodnictwie sportowym.
Mając na uwadze powyższe definicje należy stwierdzić, iż ustawa o kulturze fizycznej za przychody z uprawiania sportu uznaje nie tylko przychody ze sportu profesjonalnego (uprawianego w celach zarobkowych), ale także przychody otrzymywane przez zawodników i ile pozostają one w związku z uprawianą dyscypliną sportową.
W praktyce wyróżnić można trzy rodzaje przychodów osiąganych przez zawodników posiadających w Polsce miejsce zamieszkania, związane z ich działalnością sportową. Do tych przychodów zaliczyć można:
- wynagrodzenia i inne świadczenia otrzymywane z tytułu uprawiania sportu
- wygrane w zawodach sportowych,
- nagrody wypłacane przez różne instytucje.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że zawodnicy nie są związani żadnym stosunkiem prawnym z jednostką, która dokonuje tych wypłat. A zatem wobec braku przesłanek do objęcia tego rodzaju przychodów konkretnym źródłem, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), należy je zakwalifikować jako inne źródła.
Wyjaśnienie pojęcia przychodów z innych źródeł zawiera art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym. Za przychody z innych źródeł, uważa się w szczególności, kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje(subwencje) inne
niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12- 14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają również zakres obowiązków podatników i płatników wypłacających należności podatnikom. W kwestii opodatkowania dochodów z innych źródeł obowiązki płatnika zostały określone w art. 42a tej ustawy. W myśl tego artykułu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów( przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego
podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.
Natomiast obowiązek opodatkowania dochodów z innych źródeł spoczywa na podatniku.
A zatem tut. organ podziela stanowisko jednostki zawarte w ww. wniosku.
Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, że interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji , organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Mając na uwadze powyższe, postanowiono jak w sentencji.
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.
Zażalenie winno odpowiadać warunkom określonym w art. 222 Ordynacji podatkowej czyli powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
