
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12.05.2006 r. stwierdza, że obowiązek sporządzania dowodów przesunięć nie dotyczy podatnika, który prowadzi wspólna księgę przychodów i rozchodów dla dwóch punktów sprzedaży, a zakupione towary rozdysponowuje do poszczególnych punktów sprzedaży z siedziby firmy.
Pismem z dnia 12.05.2006 r., uzupełnionym dnia 25.05.2006, a następnie dnia 01.06.2006 r., zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:
Prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Posiada Pan dwa punkty sprzedaży (kioski typu "Ruch") i prowadzi Pan jedną książkę przychodów i rozchodów. Dokonywaną sprzedaż ewidencjonuje Pan przy zastosowaniu kas rejestrujących w każdym z punktów sprzedaży. Zakupiony towar dostarczany jest do siedziby firmy, a następnie dzielony na dwa punkty sprzedaży.
Sformułował Pan też następujące pytanie: czy istnieje możliwość podziału jednej faktury zakupu na dwa punkty sprzedaży poprzez sporządzenie dowodu WZ?
Sformułował Pan też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż: prawidłowym byłoby przenoszenie zakupionych towarów na podstawie sporządzanych dowodów WZ.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 52, poz. 1475 ze zm.). W świetle definicji zawartej w § 3 pkt 10 powyższego rozporządzenia, jeżeli działalność prowadzona jest w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych, mamy do czynienia z przedsiębiorstwem wielozakładowym. Jeżeli zatem posiada Pan co najmniej dwa takie zespoły (kioski "Ruch") należy uznać, iż prowadzi Pan przedsiębiorstwo wielozakładowe.
W przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego przepisy § 9 ust. 3 powołanego wyżej rozporządzenia przewidują możliwość prowadzenia księgi podatkowej na dwa sposoby:
1.prowadzenie jednej księgi dla wszystkich zakładów, w miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba, pod warunkiem, że w poszczególnych zakładach prowadzona jest co najmniej ewidencja sprzedaży,
2.prowadzenie odrębnej księgi w każdym zakładzie.
Natomiast § 9 ust. 4 w/w rozporządzenia stanowi, iż w przypadku dokonywania przesunięć (przerzutów) towarów handlowych oraz materiałów podstawowych między zakładami należącymi do tego samego podatnika, podatnik dokumentuje te zdarzenia dowodami wewnętrznymi, zwanymi dalej "dowodami przesunięć". Dowody te sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden przechowywany jest w zakładzie, z którego dokonano przesunięcia towaru lub materiału, a drugi - w zakładzie w którym przyjęto te towary lub materiały.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz cyt. wyżej przepisy należy stwierdzić, że prowadząc jedną księgę przychodów i rozchodów, nabywając towary handlowe udokumentowane jedną fakturą VAT, które następnie po podziale w siedzibie dostarcza Pan do dwóch punktów sprzedaży, nie znajduje zastosowania przepis § 9 ust. 4 wyżej powołanego rozporządzenia. Zatem podstawą zapisów w tym przypadku będzie faktura VAT, na której dla własnych potrzeb może Pan podać nazwę i ilość towarów przekazywanych do danego zakładu. W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania powołany przez Pana dokument WZ, gdyż służy on jedynie dokumentowaniu wydania materiału na zewnątrz firmy.
Zatem Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku uznaje, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 12.05.2006 r jest nieprawidłowe
