
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 29 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan pismem z 29 maja 2025 r. (wpływ 29 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju. Od 12 sierpnia 2024 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług związanych z zarządzaniem projektami informatycznymi na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują:
·planowanie,
·harmonogramowanie,
·ustalanie budżetu,
·określenie zakresu projektu,
·raportowanie postępów zleceniodawcy,
·definiowanie zmian zakresu projektu,
·komunikację z partnerami, dostawcami,
·utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi,
·prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową,
·monitorowanie działań zespołu projektowego.
Jak już nakreślono, działalność Wnioskodawcy polega na zarządzaniu realizacją i procesem sprzedaży projektów informatycznych.
W ramach świadczonych usług zarządzania takimi projektami, Wnioskodawca utrzymuje bezpośredni, stały kontakt z klientem końcowym i dokonuje z nim wszelkich ustaleń związanych z projektem takich jak: harmonogram, koordynacja działań, ustalenia finansowe, przeprowadzanie testów i odbiorców, negocjacje możliwych zmian. Wnioskodawca sprawuje pieczę nad dokumentacją projektową, zajmuje się tworzeniem i wprowadzaniem zmian w planach projektów, harmonogramach i budżecie.
Działalność Wnioskodawcy sklasyfikowana jest pod symbolem PKD 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania. Wnioskodawca klasyfikuje świadczone przez siebie usługi, które opisano wyżej, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod następującym symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Wnioskodawca świadczy rzeczone usługi od rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od 12 sierpnia 2024 r. i zamierza świadczyć te usługi przez cały 2025 r. oraz w latach późniejszych.
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie dotyczą usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), ani też nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Ponadto, Wnioskodawca nie świadczy usług firm centralnych (head-office).
Od 2025 r. formą opodatkowania działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca złożył w wymaganym terminie stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania. Wnioskodawca nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek wynikających z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które uniemożliwiłyby Mu opodatkowanie prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca zamierza zastosować do przychodów osiąganych ze świadczonych przez siebie usług, które to usługi opisano wyżej, stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%. Stawkę tę Wnioskodawca zamierza zastosować w stosunku do przychodów osiągniętych w 2025 r., a także jeśli stan faktyczny i sytuacja prawna nie ulegną zmianie w latach późniejszych w stosunku do tego okresu.
W piśmie z 29 maja 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca doprecyzował opis wskazując, że w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, wykonuje następujące czynności:
·planowanie, które w kontekście działalności Wnioskodawcy polega na współtworzeniu planu, bądź wizji realizacji danego projektu (np. wdrożenia nowego rozwiązania IT do środowiska klienta) poprzez sformułowanie celu, określenie zasobów, jak i ram czasowych. Planowanie tyczy się również wewnętrznych projektów w zakresie współtworzenia produktów, bądź offeringów rozumianych jako zdefiniowane usługi, bądź produkty. Czynność ta uwzględnia wykonanie analiz, rozpisanie celów, ram czasowych, check pointów (tzw. małych celów). W efekcie powstaje plan/instrukcja, wedle której rozpoczyna się realizację projektu. Czynność ta dotyczy przygotowania schematu organizacyjnego (np. rozrysowanej mapy) projektu, w tym określenie ról i odpowiedzialności;
·harmonogramowanie, które tyczy się bezpośrednio etapu planowania danego projektu, poprzez ustalanie ram czasowych, jak i zakresu danych aktywności osadzonych w konkretnym czasie. Harmonogramowanie ma na celu monitorowanie, czy wszystko idzie zgodnie z planem, czy nie występują opóźnienia w dostawie konkretnych efektów (np. przy użyciu narzędzia ...) oraz zarządzanie na bieżąco czasem i harmonogramem realizacji, jeśli pojawiają się jakieś nieścisłości, bądź opóźnienia. Harmonogramowanie to przede wszystkim szacowanie czasu trwania każdego zadania. W efekcie powstaje jasny harmonogram projektu/realizacji usług, wedle którego odbywa się realizacja;
·ustalanie budżetu, polega na oszacowaniu pracochłonności, wykorzystanych zasobów i ich alokacji i wyliczeniu ram finansowych zapewniających przy tym rentowność danego projektu. Zakres czynności obejmuje analizę kosztów bezpośrednich (np. wynagrodzenie zespołu, licencje, koszty administracyjne), mitygowanie ryzyk związanych z rentownością projektu (np. uwzględnienie rezerw na nieprzewidziane koszty), w efekcie czego powstaje budżet, który określa ramy finansowe danego projektu i służy jako podstawa do raportowania prac i kontroli rentowności, jak i kosztów;
·określenie zakresu projektu, które polega na zdefiniowaniu zakresu projektu, tego co projekt obejmuje, a czego nie. Czynność ta obejmuje m.in. warsztaty z interesariuszami mające na celu zebranie wymagań, doprecyzowanie aspektów technicznych, jak i operacyjnych danej współpracy, bądź projektu. Określenie zakresu projektu uwzględnia również ustalenie granic danej aktywności poprzez stworzenie budżetu, harmonogramu, jak i zakresu;
·raportowanie postępów zleceniodawcy, które polega na stałym informowaniu zleceniodawcy o stanie realizacji projektu, umożliwiając dzięki temu organom nadzorczym większą kontrolę i podejmowanie strategicznych decyzji, a także na zbieraniu informacji o postępie prac poprzez rozmowy z zespołem, analizę dokumentów, kontrole budżetu, również poprzez zlecenie płatności, odbieraniu protokołu prac oraz na zatwierdzaniu wykorzystywania danych zasobów. Czynność obejmuje także swym zakresem spotkania statusowe, jak również bieżącą analizę ryzyk w celu zmitygowania ich na pozostałe obszary. Raportowanie postępów ma na celu maksymalizację zadowolenia interesariuszy i uniknięcia niezaplanowanych opóźnień i kosztów. W efekcie występują kontrole nad projektem, przejrzysty cykl projektu, jak i status jego realizacji;
·definiowanie zmian zakresu projektu, które polega na sprawowaniu pieczy nad tym by każde potencjalne zmiany były formalnie zatwierdzone i wdrożone w kontrolowany sposób. Jest to nieodłączny proces przy monitorowaniu postępu prac, jeśli pojawia się potrzeba zmiany. Wnioskodawca uczestniczy w zdefiniowaniu nowych potrzeb i zapewnieniu ciągłości projektu od strony formalnej;
·komunikacja z partnerami, dostawcami (utrzymywanie bezpośredniego, stałego kontaktu z klientem końcowym i dokonywanie z nim wszelkich ustaleń związanych z projektem takich jak harmonogram, koordynacja działań, ustalenia finansowe, przeprowadzanie testów i odbiorów, negocjacje możliwych zmian) - komunikacja ma na celu zapewnienie płynnego przepływu informacji pomiędzy zespołem a klientem. Czynności te obejmują spotkania statusowe, koordynację informacji wychodzących na zewnątrz, bezpośredni kontakt z klientem i interesariuszami w celu zdefiniowana potrzeb, raportowania postępu prac, utrzymanie relacji a także rozwiązywanie potencjalnych konfliktów oraz negocjacje. Zakres czynności obejmuje także prowadzenie regularnych spotkań z dostawcami w celu zapewnienia zasobów do realizacji;
·utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, która to czynność polega na stałym kontakcie z klientami, jak i osobami decyzyjnymi, pracując nad szybkim i sprawnym podejmowaniem kluczowych decyzji. Swym zakresem czynność ta obejmuje telekonferencje i spotkania na żywo w celu utrzymania relacji oraz przepływu informacji, zaczynając od identyfikacji kluczowych osób w procesie decyzyjnym, aż po poszerzanie sieci kontaktów i wyszukiwania nowego potencjału biznesowego w innych obszarach niż dotąd realizowany;
·prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową (tworzenie i wprowadzanie zmian w planach projektów, harmonogramach i budżecie), która to czynność polega na tworzeniu planów projektów, estymacji kosztów, zarządzaniu harmonogramem, weryfikacji poprawności i kompletności dokumentów. Czynność ta obejmuje swym zakresem także omawianie zapisów, wprowadzanie zmian w dokumentach w zależności od informacji od interesariuszy; a także zapewnienie zgodności z wewnętrznymi procesami (np. ISO, polityki compliance). Efektem czynności jest kompletna dokumentacja danego projektu, która jest w pełni aktualna i uporządkowana według wewnętrznych polityk, co wspiera realizację, szybkie wyszukiwanie potrzebnych informacji, jak i potencjalne ułatwienie audytów;
·monitorowanie działań zespołu projektowego, która to czynność polega na weryfikacji, czy projekt realizowany jest zgodnie z harmonogramem oraz na utrzymaniu ogólnej satysfakcji i morali wewnątrz zespołu. Swym zakresem obejmuje moderowanie dyskusji na temat pojawiających się problemów, jak i podejmowanie konkretnych rozwiązań przy sytuacjach tego wymagających, np. przy opóźnieniu procesu, gdzie trzeba zrezygnować z danej czynności kosztem innego efektu. Wnioskodawca zajmuje się przydzielaniem zadań według określonego klucza oraz koordynacją prac między członkami zespołu, jest swoistym łącznikiem. Sporządza analizę wydajności poprzez KPI (liczba zrealizowanych zadań).
W odpowiedzi na pytanie w zakresie wskazania, czy uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych, tj. usługi wg PKWiU 70.22.20.0, zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku.
Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w roku poprzedzającym rok podatkowy, o którym mowa we wniosku uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, nie uzyskał przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, więc siłą rzeczy suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Pytania
1.Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania w 2025 r. wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy w przypadku, gdy w latach późniejszych wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Oznacza to, że o ile dana działalność usługowa nie jest wskazana jako opodatkowana innymi stawkami (art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 2a, 2b, 3, 4, 6, 7, 8 ww. ustawy), to podlega ona opodatkowaniu stawką 8,5%.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez pojęcie działalność usługowa rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (70.22.20.0).
Z całą pewnością działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest więc działalnością usługową w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, działalność usługowa prowadzona przez Wnioskodawcę nie została wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8, jako działalność opodatkowana stawkami innymi niż stawka 8,5%.
Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z zarządzaniem projektami informatycznymi na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują:
·planowanie,
·harmonogramowanie,
·ustalanie budżetu,
·określenie zakresu projektu,
·raportowanie postępów zleceniodawcy,
·definiowanie zmian zakresu projektu,
·komunikację z partnerami, dostawcami,
·utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi,
·prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową,
·monitorowanie działań zespołu projektowego
i które to usługi są sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają następujące interpretacje indywidualne przepisów podatkowych wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·19 września 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS,
·22 lutego 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.554.2023.1.KK,
·12 czerwca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.357.2024.2.HJ,
·15 lipca 2024 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.302.2024.2.MW,
·7 października 2024 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.632.2024.1.WS,
·17 marca 2025 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.26.2025.2.AP.
Ad 2.
Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości w dalszym ciągu będzie świadczyć usługi związane z zarządzaniem projektami informatycznymi na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują:
·planowanie,
·harmonogramowanie,
·ustalanie budżetu,
·określenie zakresu projektu,
·raportowanie postępów zleceniodawcy,
·definiowanie zmian zakresu projektu,
·komunikację z partnerami, dostawcami,
·utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi,
·prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową,
·monitorowanie działań zespołu projektowego.
Owa działalność nadal będzie polegać na zarządzaniu realizacją i procesem sprzedaży projektów informatycznych. W ramach świadczonych usług zarządzania projektami, Wnioskodawca w dalszym ciągu będzie utrzymywał bezpośredni, stały kontakt z klientem końcowym i będzie dokonywał z nim wszelkich ustaleń związanych z projektem, takich jak: harmonogram, koordynacja działań, ustalenia finansowe, przeprowadzanie testów i odbiorów, negocjacje możliwych zmian. Wnioskodawca będzie sprawował pieczę nad dokumentacją projektową, będzie zajmował się tworzeniem i wprowadzaniem zmian w planach projektów, harmonogramach i budżecie.
W przypadku, gdy w latach późniejszych w stosunku do okresu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego, tj. w latach następujących po 2025 r., działalność Wnioskodawcy będzie opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku i nie będzie to sprzeczne z obowiązującym aktualnie stanem prawnym, Wnioskodawca będzie zatem uprawniony do opodatkowania przychodów osiąganych z ww. usług według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r, poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Co do zasady - w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy wskazać, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami, z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą. Od 2025 r. formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Złożył Pan w wymaganym terminie stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej od 12 sierpnia 2024 r. świadczy Pan i zamierza świadczyć przez cały 2025 r. oraz w latach późniejszych usługi sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które polegają na:
·planowaniu,
·harmonogramowaniu,
·ustalaniu budżetu,
·określeniu zakresu projektu,
·raportowaniu postępów zleceniodawcy,
·definiowaniu zmian zakresu projektu,
·komunikacji z partnerami, dostawcami,
·utrzymywaniu kontaktu z osobami decyzyjnymi,
·prowadzeniu nadzoru nad dokumentacją projektową,
·monitorowaniu działań zespołu projektowego.
Pana działalność polega na zarządzaniu realizacją i procesem sprzedaży projektów informatycznych. W ramach świadczonych usług zarządzania takimi projektami, Wnioskodawca utrzymuje bezpośredni, stały kontakt z klientem końcowym i dokonuje z nim wszelkich ustaleń związanych z projektem takich jak: harmonogram, koordynacja działań, ustalenia finansowe, przeprowadzanie testów i odbiorców, negocjacje możliwych zmian. Wnioskodawca sprawuje pieczę nad dokumentacją projektową, zajmuje się tworzeniem i wprowadzaniem zmian w planach projektów, harmonogramach i budżecie.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że skoro świadczone usługi zostały przez Pana sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych i nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem - to przychody uzyskiwane w 2025 r. i w latach późniejszych (jeżeli wystąpi analogiczny stan faktyczny i stan prawny przepisów prawnych nie ulegnie zmianie) podlegają/będą podlegały opodatkowaniu wg 8,5% stawki ryczałtu, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
