Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jedn.tekst Dz.U z 2005 roku Nr 8, poz.60) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości, organy podat... - Interpretacja - PD/415-7/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.04.2005, sygn. PD/415-7/2005, Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (jedn.tekst Dz.U z 2005 roku Nr 8, poz.60) zobowiązuje, stosownie do swojej właściwości, organy podatkowe do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatników, płatników lub inkasentów w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa i postępowanie przed sądem administracyjnym na ich pisemny wniosek. Stosownie zaś do przepisu art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia.

W dniu 17.03.2005r. zwrócono się do tutejszego organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. We wniosku odwołano się do następującego stanu faktycznego:
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej następuje wypłata ekwiwalentów za pranie odzieży roboczej . Ekwiwalenty wypłacane są na podstawie przepisów bhp, zawartych w Kodeksie pracy. Na podstawie tych przepisów pracodawca jest zobowiązany do dostarczenia pracownikom nieodpłatnie odzież i obuwie robocze , a także jej pranie lub ekwiwalent pieniężny za pranie tej odzieży w wysokosci kosztów poniersionych przez pracownika. Do końca 2004r ekwiwalent za pranie odzieży roboczej był wprost wymieniony w art. 21 ust 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako zwolniony od podatku. Od 1 stycznia 2005r brzmienie tego przepisu zostało zmienione i aktualnie zgodnie z nowym przepisem wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych na podstawie tych ustaw. Ponieważ ekwiwalent za pranie odzieży roboczej następuje na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, zawartych w Kodeksie pracy Państwa zdaniem będzie zwolniony od podatku na mocy przepisu art. 21 ust 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych /jedn.tekst Dz.U.z 2000 roku Nr 14, poz.176 z późn.zm./ w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2005r wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepsów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Wypłatę ekwiwalentu za pranie odzieży roboczej normuje przepis art. 237 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r - Kodeks pracy (j.t. z 2005r Nr 10, poz. 71). Zgodnie z tym przepisem jeżeli pracodawca nie może zapewnić pranie odzieży roboczej, czynności te mogą być wykonywane przez pracownika pod warunkiem wypłacenia przez pracodawcę ekwiwalentu pieniężnego w wysokości kosztów poniesionych przez pracownika. Zatem należy uznać, że spełniony został warunek określony w przepisie art. 21 ust 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wypłacane ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej będą objęte zwolniem od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Tomaszowie Lubelskim