
Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko J W przedstawione we wniosku z dnia 11.06.2008 r. (data wpływu 18.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dodatku za rozłąkę oraz zwrotu kosztów przejazdów i ryczałtu na pokrycie kosztów przejazdu przysługujących żołnierzom zawodowym z tytułu przeniesienia służbowego - jest
nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18.06.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dodatku za rozłąkę oraz zwrotu kosztów przejazdów i ryczałtu na pokrycie kosztów przejazdu przysługujących żołnierzom zawodowym z tytułu przeniesienia służbowego.
Z uwagi na stwierdzone we wniosku braki formalne, wezwano J...pismem z dnia 30.07.2008 r. Nr IPPB2/415-933/08-2/MG do ich uzupełnienia.
Wniosek uzupełniono pismem z dnia 06.08.2008 r. (data wpływu 13.08.2008 r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
J...wypłaca na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. w sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże
służbowe (Dz. U. Nr 140, poz. 1487 ze zm.) żołnierzom zawodowym poniżej wymienione należności:
1/ na podstawie § 3 ust. 1 pkt 6 wymienionego rozporządzenia MON:
- dodatek za rozłąkę, w wysokości diety określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, wydanych na podstawie art. 77(5) § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.).
Dodatek ten przysługuje w dniach wykonywania zadań służbowych z uwzględnieniem zapisów § 7a ust. 3 i § 10.
2/ na podstawie § 3 ust. 3 i 4 - zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, w wysokości udokumentowanej imiennym biletem miesięcznym na przejazd środkiem publicznego transportu kolejowego lub autobusowego.
W przypadku nie przedłożenia biletu żołnierz otrzymuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby w wysokości 1/22 ceny imiennego biletu za każdy dzień wykonywania zadań służbowych, po uwzględnieniu zapisów § 3 ust. 5 i § 4 oraz § 10.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy.
W ocenie Wnioskodawcy:
- dodatek za rozłąkę nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
- zwrot kosztów dojazdów i ryczałt na pokrycie kosztów nie może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176).
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji Podatkowej zaniechano poboru podatku.
W art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do treści art. 12 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.
Przeniesienie służbowe może mieć miejsce tylko wtedy, gdy osobę fizyczną łączy z pracodawcą stosunek służbowy.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 tej ustawy wolny od podatku dochodowego jest dodatek za rozłąkę wypłacany pracownikom czasowo przeniesionym - do wysokości diet za czas podróży służbowej na obszarze kraju, określonych w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Należy wskazać, że z art. 37 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 179, poz. 1750 ze zm.) wynika, iż żołnierz zawodowy pełniący zawodową służbę wojskową na podstawie kontraktu na pełnienie służby stałej bądź kontraktowej, pełni tę służbę na stanowiskach służbowych przez czas określony kadencjami.
W myśl art. 86 ustawy żołnierzowi zawodowemu przeniesionemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej w innej miejscowości albo skierowanemu do wykonywania zadań służbowych poza stałym miejscem pełnienia służby lub miejscem zamieszkania przysługują należności za przeniesienia i podróże służbowe.
Natomiast w świetle § 2 pkt 4 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r. sprawie należności żołnierzy zawodowych za przeniesienia i podróże służbowe (Dz. U. Nr 140, poz. 1487 ze zm.) przeniesienie służbowe oznacza wyznaczenie żołnierza na stanowisko służbowe poza miejscowością stanowiącą siedzibę jednostki wojskowej lub wydzielonego pododdziału, w której żołnierz zajmował ostatnio stanowisko służbowe.
Zgodnie zaś z brzmieniem § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, zmienionego rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 października 2007 r., które weszło w życie z dniem 1 listopada 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1389) z tytułu przeniesienia służbowego żołnierzowi przysługują:
- diety dla żołnierza i członków jego rodziny - za czas przejazdu i pierwszą dobę pobytu w nowym miejscu zamieszkania,
- ryczałt na pokrycie kosztów przejazdu do nowego miejsca zamieszkania osób, o których mowa w pkt 1,
- ryczałt z tytułu przeniesienia,
- zasiłek osiedleniowy,
- zwrot kosztów przewozu urządzenia domowego,
- dodatek za rozłąkę.
W przypadku gdy członkowie rodziny nie przesiedlą się wraz z przeniesionym służbowo żołnierzem do nowego miejsca pełnienia służby i będą zamieszkiwać w miejscowości, do której nie jest możliwy codzienny dojazd publicznymi środkami transportu, żołnierzowi zgodnie z § 7a ww. rozporządzenia przysługuje dodatek za rozłąkę z rodziną, w wysokości diety określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. Natomiast ust. 3 § 7a ww. rozporządzenia szczegółowo wymienia, kiedy dodatek za rozłąkę nie przysługuje. Z kolei § 10 przedmiotowego rozporządzenia określa procedurę wypłaty należności przysługujących żołnierzom zawodowym z tytułu przeniesienia służbowego.
Ustawodawca prawo do zwolnienia z opodatkowania dodatku za rozłąkę na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnił od charakteru przeniesienia, wskazując, iż ma ono zastosowanie do pracowników przeniesionych czasowo. Tym samym przepisy prawa podatkowego nie przewidują zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym dodatku za rozłąkę wypłacanego pracownikom przeniesionym do pracy w innej miejscowości na stałe. W takiej sytuacji dodatek za rozłąkę stanowi przychód ze stosunku służbowego, o którym mowa w art. 12 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych łącznie z innymi przychodami.
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż wypłacane świadczenia w postaci dodatku za rozłąkę korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile żołnierze zawodowi otrzymujący dodatek za rozłąkę, są przeniesieni czasowo do nowego miejsca pełnienia służby.
Natomiast oceny stanowiska Jednostki Wojskowej dotyczącego zwrotu kosztów przejazdów i ryczałtu na pokrycie kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem dokonać należy uwzględniając postanowienia § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 28 maja 2004 r., zgodnie z którymi żołnierzowi przeniesionemu służbowo do miejscowości, do której jest możliwy codzienny dojazd publicznymi środkami transportu, przysługuje zwrot kosztów przejazdów z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, w wysokości udokumentowanej imiennym biletem miesięcznym na przejazd środkiem publicznego transportu kolejowego lub autobusowego.
W przypadku nieprzedłożenia biletu, o którym mowa w ust. 3, żołnierz otrzymuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby w wysokości 1/22 ceny imiennego biletu miesięcznego na przejazd w klasie II pociągu osobowego, przewidzianego dla najkrótszej odległości pomiędzy stacją (przystankiem) najbliższą miejscu zamieszkania a stacją (przystankiem) najbliższą miejscu pełnienia służby - za każdy dzień wykonywania zadań służbowych w nowym miejscu pełnienia służby (§ 3 ust. 4 ww. rozporządzenia).
Stosownie do treści ust. 5 § 3 rozporządzenia zwrot kosztów przejazdów oraz ryczałt, o których mowa w ust. 3 i 4, nie przysługują żołnierzowi, który:
- posiada uprawnienia do bezpłatnych przejazdów lub zwrotu kosztów dojazdu do miejsca pełnienia służby z innego tytułu;
- został przeniesiony:
- do miejscowości, w której on sam lub jego małżonek posiada dom lub samodzielny lokal mieszkalny albo jest zameldowany na pobyt stały
- do miejscowości, z której istnieje dogodne połączenie komunikacyjne.
Jak już wcześniej wyjaśniono § 10 przedmiotowego rozporządzenia określa procedurę wypłaty należności przysługujących żołnierzom zawodowym z tytułu przeniesienia służbowego.
Odnosząc powyższy stan prawny na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych należy wyjaśnić, że ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 14 zwolnił od podatku dochodowego kwoty otrzymane przez pracowników z tytułu kosztów przeniesienia służbowego oraz zasiłków na zagospodarowanie i osiedlenie w związku z przeniesieniem służbowym, do wysokości 200% wynagrodzenia należnego za miesiąc, w którym nastąpiło przeniesienie.
Warunkiem koniecznym do skorzystania z tego zwolnienia, jest spełnienie dwóch przesłanek, a mianowicie, osoba przenoszona służbowo musi być pracownikiem oraz musi zaistnieć samo przeniesienie służbowe. Bezspornym jest fakt, że żołnierz jest zatrudniony w ramach stosunku służbowego i został przeniesiony służbowo. Przeniesienie służbowe związane jest ze zmianą miejsca pracy na polecenie pracodawcy i jest to czynność jednorazowa, związana ze ściśle określonym zdarzeniem.
W przedmiotowej sprawie dyspozycją zawartą w art. 21 ust. 1 pkt 14 ww. ustawy objęte są zatem otrzymane przez żołnierzy należności z tytułu zwrotu kosztów przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, a także ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu do nowego miejsca pełnienia służby, jako kwoty należne z tytułu zwrotu kosztów przeniesienia służbowego.
Reasumując należy stwierdzić, iż:
- wypłacana żołnierzom zawodowym przeniesionym do nowego miejsca pełnienia służby kwota dodatku za rozłąkę, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile żołnierze zawodowi otrzymujący dodatek za rozłąkę, są przeniesieni czasowo do nowego miejsca pełnienia służby,
- zwrot kosztów przejazdów i ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu z miejsca zamieszkania do miejsca pełnienia służby i z powrotem, wypłacane żołnierzom zawodowym korzysta ze zwolnienia stosownie do treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.
