POSTANOWIENIE - Interpretacja - WP/415-025A/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.04.2005, sygn. WP/415-025A/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 09.02.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości odliczenia od podatku kwot wpłacanych tyt. opłat eksploatacyjnych a potem przez Administratora z aprobatą Zarządu częściowo przenoszone są na konto funduszu remontowego

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest nie prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatnik pismem z dnia 09.02.2005 roku wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik dokonuje wpłat na koszty eksploatacyjne wspólnoty mieszkaniowej. Wpłacone środki Administrator za aprobatą Zarządu częściowo przenosi na konto funduszu remontowego.

W złożonym wniosku zadano pytanie: czy w przypadku wpłaconych przez podatnika środków na koszty eksploatacyjne a następnie przez Administratora za aprobatą Zarządu przenoszone częściowo na konto funduszu remontowego można odliczyć od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego.

Podatnik stoi na stanowisku, że wpłacane środki na koszty eksploatacyjne a następnie przekazywane przez Administratora za aprobatą Zarządu na fundusz remontowy podlegają odliczeniu od podatku w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami) ? podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej, utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. wysokość wydatków poniesionych przez podatnika w roku podatkowym z tytułu wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ustala się na podstawie dowodu tej wpłaty.

Użyte przez ustawodawcę pojęcie ,,dowód wpłaty? jest pojęciem szerokim, zatem za dowód wpłaty na przedmiotowy fundusz remontowy należy uznać zarówno przelew bankowy, przekaz pocztowy jak również dokument wpłaty w kasie spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej.

Z pisma wynika, że wraz z innymi opłatami czynszowymi dokonuje Pan opłaty kosztów eksploatacyjnych. Z dokonanych wpłat Administrator za aprobatą Zarządu przenosi część wpłaconych środków na konto funduszu remontowego. W związku z powyższym posiada Pan dokument potwierdzający dokonanie wpłaty na koszty eksploatacyjne a nie na fundusz remontowy.

Zatem wnoszone opłaty tyt. kosztów eksploatacyjnych nie podlegają odliczeniu od podatku, gdyż poniesiony wydatek nie wypełnia dyspozycji zawartej w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku.

Zatem przedstawione stanowisko we wniosku jest nie prawidłowe.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku