
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997r., Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na skierowane do tut. organu podatkowego zapytanie z dnia 20 kwietnia 2004r., uzupełnione pismem z dnia 2 czerwca 2004r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego 04.06.2004r.) informuje, jak niżej:
Zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz.176 ze zm.) za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu osobistego wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostek organizacyjnych oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przy-chodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze.
Zakładając, że zawierane przez Pana umowy nie będą miały charakteru umów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, a zdecyduje się Pan na prowadzenie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 cyt. ustawy w zakresie zakwalifikowanym wg PKD jako wykonywanie "robót ogólnobudowlanych związanych ze wznoszeniem budynków", to zgodnie z art.9a pkt 2 cyt. ustawy będzie Pan mógł wybrać sposób opodatkowania działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c cyt. ustawy.
Jednocześnie tut. organ podatkowy wskazuje na ograniczenie możliwości stosowania opodatkowania w formie "podatku liniowego" zawarte w art.9a pkt 3 ustawy, dotyczące uzyskanych przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w zakresie czynności wykonywanych w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Ponadto tut. organ podatkowy wskazuje na fakt, że załączony projekt umowa o świadczenie usług nie odzwierciedla informacji zawartych we wniosku i w uzupełnieniu do wniosku, a z określonych w § 2 zadań nie wynika wyraźnie, że dotyczą one nadzoru budowlanego. Treść powyższego § 2 brzmi:
Do zadań zleceniobiorcy należało będzie:
- pozyskiwanie zamówień do realizacji przez przedsiębiorstwo zlecającego
- sporządzanie przedmiaru robót pozyskanych do wykonawstwa przez przedsiębiorstwo zlecającego
- monitorowanie procesów wytwarzania pozyskanych na rzecz przedsiębiorstwa zlecającego inwestycji
Ponadto budzi wątpliwość §4, z którego nie wynika na jakich zasadach będzie korzystał Pan ze sprzętu (komputer, komórka) i siedziby zleceniodawcy.
Również § 5 dotyczy otrzymanej przez podatnika stałej miesięcznej zapłaty za usługi ciągłe na rzecz firmy X, a nie zapłaty związanej z nadzorem konkretnej inwestycji.
Zgodnie z § 6 zleceniobiorca sporządzał będzie miesięczne raporty z wykonywanych czynności w firmie X z zadań określonych w umowie.
Reasumując, organ podatkowy podkreśla, że nie sama treść umowy ale sposób realizowania umowy stanowi podstawę do stosowania przepisów dotyczących zobowiązań podatkowych.
