POSTANOWIENIE - Interpretacja - PD-1-415-68-05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.02.2006, sygn. PD-1-415-68-05, Urząd Skarbowy w Nowym Sączu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając na podstawie art. 216, 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21.11.2005 r. (data wpływu: 22.11.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 21.11.2005 r. (data wpływu: 22.11.2005 r.) zwrócił się Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Skierowane przez Pana pytanie brzmi:
Czy podlegają odliczeniu od dochodu wydatki poniesione przez osobę niepełnosprawną zaliczoną do I grypy inwalidztwa związane z zakupem w Stanach Zjednoczonych suplementów diety zmniejszających objawy choroby ?

W złożonym piśmie stoi Pan na stanowisku, iż spełnia Pan warunki by odliczyć zakup suplementów diety w zeznaniu podatkowym za 2005 rok.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 i ust. 7 b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28 - 30 oraz art. 30 a - 30 c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 4, 4 a - 4 e, ust. 6 lub art. 24 b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne, jeżeli wydatki te nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku, gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie. W myśl art. 26 ust. 7 a ustawy za wydatki na cele rehabilitacyjne uważa się wydatki poniesione m. in. na leki - w wysokości stanowiącej różnicę pomiędzy faktycznie poniesionymi wydatkami w danym miesiącu, a kwotą 100 zł, jeśli lekarz specjalista stwierdzi, że osoba niepełnosprawna powinna stosować określone leki (stale lub czasowo).

Wysokość wydatków na wyżej określone cele ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, natomiast warunkiem ich odliczenia jest posiadanie przez osobę, której dotyczy ten wydatek (vide art. 26 ust. 7 c, 7 d ustawy):
1. orzeczenia o zakwalifikowaniu przez organy orzekające do jednego z trzech stopni niepełnosprawności, określonych w odrębnych przepisach, lub
2. decyzji przyznającej rentę z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową, albo rentę socjalną, albo
3. orzeczenia o niepełnoprawności osoby, która nie ukończyła 16 roku życia, wydanego na podstawie odrębnych przepisów.

Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji "leku", w takiej sytuacji istnieje konieczność przeniesienia na grunt prawa podatkowego definicji wynikających z innych gałęzi prawa, w tym ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (z 2004 r. Dz. U. Nr 53, poz. 533 ze zm.), w której zdefiniowano odpowiednio w art. 2 ust. 10, 11, 12 pojęcie leku aptecznego, leku gotowego oraz leku recepturowego, umieszczając je w kategorii produktów leczniczych. Co do zasady, do obrotu mogą być dopuszczone produkty lecznicze posiadające pozwolenie na dopuszczenie do obrotu (art. 3 ust. 1 ustawy), z zastrzeżeniem ust. 4 i art. 4 ust. 1), które stanowią, iż do obrotu dopuszczone są bez konieczności uzyskania pozwolenia leki recepturowe i apteczne (art. 3 ust. 4), ponadto do obrotu dopuszczone są bez konieczności uzyskania pozwolenia produkty lecznicze sprowadzane z zagranicy, jeżeli ich zastosowanie jest niezbędne dla ratowania życia lub zdrowia pacjenta, pod warunkiem, że dany produkt leczniczy jest dopuszczony do obrotu w kraju, z którego jest sprowadzany i posiada aktualne pozwolenie dopuszczenia do obrotu (art. 4 ust. 1). Podstawą sprowadzenia takiego produktu leczniczego jest jednak zapotrzebowanie szpitala albo lekarza prowadzącego leczenie poza szpitalem, potwierdzone przez konsultanta z danej dziedziny medycyny - vide art. 4 ust. 2 tejże ustawy.

Suplementy diety to środki spożywcze, których celem jest uzupełnienie normalnej diety, będące skoncentrowanym źródłem witamin lub składników mineralnych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny fizjologiczny, pojedynczych lub złożonych, wprowadzonych do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie, w postaci: kapsułek, tabletek, drażetek, saszetek z proszkiem, ampułek z płynem, butelek z kroplomierzem i w innych podobnych postaciach płynów i proszków przeznaczonych do spożywania w małych, odmierzonych ilościach jednostkowych - art. 3 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 31 poz. 265 ze. zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż jest Pan osobą niepełnosprawną zaliczoną do I grupy inwalidztwa i z uwagi na pogarszający się stan zdrowia poszukuje Pan również na własną rękę leku, który jest w stanie Panu pomóc lub zmniejszyć objawy choroby. W 2005 roku zakupił Pan w USA suplement diety pod nazwą Transfer Factor Plus (w załączeniu do wniosku kopia faktury), który zmniejsza objawy choroby. Jak ustalono, preparat ten nie został wpisany do rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, zgodnie z wymogami ustawy z dnia 6 września 2001 roku - Prawo farmaceutyczne.

Uwzględniając stan faktyczny i ww. uregulowania prawne należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie dają podstaw do odliczania od dochodu w 2005 roku - jako wydatku na cele rehabilitacyjne - poniesionych przez osobę niepełnosprawną kosztów zakupu suplementów diety nie zarejestrowanych jako leki, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Urząd Skarbowy w Nowym Sączu