
Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania przychodów z najmu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 kwietnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek z 12 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia dochodu uzyskiwanego z tytułu najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 czerwca 2022 r. (wpływ 28 czerwca 2022 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest rolnikiem pozostającym w związku małżeńskim na zasadzie rozdzielności majątkowej.
Opłaca składki KRUS. Nie prowadzi działalności gospodarczej.
W (…) roku nabyła, jako jedyny Właściciel aktem notarialnym działkę terenu zabudowy innej oznaczonej numerem (…) wraz z magazynem murowanym, krytym papą.
Od (…) roku Wnioskodawczyni wynajmuje nieodpłatnie na cele nierolnicze całą działkę, czyli plac z magazynem dla spółki z o.o., na czas nieokreślony do nadal.
W związku z tym, że spółka zobowiązała się pokryć koszty ogrodzenia, remontu i modernizacji placu oraz budynku magazynowego oraz uiszczała opłaty za media (energia elektryczna, woda) wraz z podatkiem od nieruchomości, umowa ta przez (…) lata miała charakter nieodpłatny.
Od (…) roku Wnioskodawczyni zamierza pobierać czynsz dzierżawny miesięczny za wynajem placu oraz magazynu.
Wnioskodawczyni nie zatrudnia nikogo do obsługi czynności najmu, nie korzysta z obsługi zarządczej. Wszystkim zajmuje się sama.
Wnioskodawczyni ma wątpliwość, czy mogłaby z tego tytułu opłacać podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% prywatnie, tak jak mówi o tym art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy musi otwierać działalność gospodarczą.
Wnioskodawczyni nie chciałaby otwierać działalności gospodarczej, ponieważ wiąże się to z dużymi kosztami. Czy zgodnie z prawem Wnioskodawczyni mogłaby jako osoba fizyczna opłacać podatek ryczałtowy w wysokości 8,5%, czy musiałaby otwierać działalność gospodarczą.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
Wnioskodawczyni zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
Wynajem działki odbywa się w sposób ciągły.
Na okoliczność wynajmu działki wraz z budynkiem magazynowym zostanie zawarta umowa cywilnoprawna.
W związku z wynajmem działki Wnioskodawczyni nie będzie świadczyć usług powiązanych, takich jak zapewnienie ewentualnej ochrony czy zapewnienie administrowania nieruchomością.
Pytanie
Czy Wnioskodawczyni mogłaby opłacać podatek ryczałtowy prywatnie w wysokości 8,5% od wynajmu działki, na której znajduje się plac wraz z budynkiem magazynowym?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, mogłaby opłacać podatek ryczałtowy w ramach najmu prywatnego w wysokości 8,5% od najmu działki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ww. ustawy:
Odrębnymi źródłami przychodów są określone w pkt 3 i pkt 6 tego przepisu:
- pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
- najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).
Przedstawiała Pani opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że:
1.nie prowadzi Pani działalności gospodarczej,
2.w (…) roku nabyła Pani, jako jedyny właściciel aktem notarialnym działkę terenu zabudowy innej oznaczonej numerem (…) wraz z magazynem murowanym, krytym papą,
3.od (…) roku wynajmowała Pani nieodpłatnie na cele nierolnicze całą działkę, czyli plac z magazynem dla spółki z o.o.,
4.od (…) roku zamierza Pani pobierać czynsz dzierżawny miesięczny za wynajem placu oraz magazynu,
5.nie zatrudnia Pani nikogo do obsługi czynności najmu, nie korzysta z obsługi zarządczej, wszystkim zajmuje się Pani sama,
6.w związku z wynajmem działki nie będzie Pani świadczyć usług powiązanych, takich jak zapewnienie ewentualnej ochrony czy zapewnienie administrowania nieruchomością,
7.na okoliczność wynajmu działki wraz z budynkiem magazynowym zostanie zawarta umowa cywilnoprawna.
Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane są w przepisach ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.).
W myśl art. 2 ust. 1a ww. ustawy:
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 6 ust. 1a wskazanej ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1b powyższej ustawy, do przychodów, o których mowa w ust. 1a, nie ma zastosowania przepis art. 8 ust. 1.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym.
Z powyższego wynika, że od 1 stycznia 2022 roku, zgodnie z art. 2 ust. 1a cyt. ustawy, przychody z tytułu:
-najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze oraz
-dzierżawy, poddzierżawy działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej
- które nie są uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, opodatkowuje się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 71 ust. 1 ustawy z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. poz. 2105 ze zm.:
Podatnicy osiągający w 2022 r. przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 1, mogą stosować zasady opodatkowania tych przychodów obowiązujące na dzień 31 grudnia 2021 r., z zastrzeżeniem ust. 2.
W myśl art. 71 ust. 2 ww. ustawy:
Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych i podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mogą, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2022 r., zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych będących odpowiednio budynkami mieszkalnymi, lokalami mieszkalnymi stanowiącymi odrębną nieruchomość, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego lub prawem do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, nabytych lub wytworzonych przed dniem 1 stycznia 2022 r.
Oznacza to, że od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. podatnicy, którzy osiągają przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze (czyli z tzw. najmu prywatnego), mogą stosować formy opodatkowania obowiązujące na 31 grudnia 2021 r.
Zatem zarówno przychody/dochody z najmu prywatnego podatnika, który takie przychody/dochody osiągał do 31 grudnia 2021 r., jak i podatnika, który pierwszy taki przychód/dochód osiągnie od 1 stycznia 2022 r., mogą podlegać opodatkowaniu w 2022 r.:
a)na zasadach ogólnych według skali podatkowej albo
b)ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Mając na uwadze treść powyższych przepisów stwierdzić należy, że przychody osiągnięte przez Panią z tytułu wynajmu placu oraz budynku magazynowego na zasadach najmu prywatnego, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może Pani opodatkować w (…) r. (od (…) r.) na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie należy wskazać, że od 2023 r. wybór takiej formy opodatkowania będzie konieczny. Jeśli przychód nie przekroczy kwoty 100.000 zł, wówczas ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wyniesie 8,5%. Natomiast po przekroczeniu tego limitu, odprowadzi Pani od nadwyżki ponad tę kwotę ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12,5% przychodów.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Panią we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko Pani sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
