Amortyzacja. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.656.2022.1.WS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.656.2022.1.WS

Temat interpretacji

Amortyzacja.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny  Panie,

stwierdzam,  że  Pana  stanowisko  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanego  stanu  faktycznego  w  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  jest  nieprawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

W  dniu  10  sierpnia  2022  r.  wpłynął  Pana  wniosek  z  3  sierpnia  2022  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych.  Treść  wniosku  jest  następująca:

Opis  stanu  faktycznego 

Prowadzi  Pan  jednoosobową  działalność  gospodarczą  założoną  przed  1  stycznia  2022  r.  Przedmiotem  działalności  gospodarczej  jest  również  wynajem  i  zarządzanie  nieruchomościami  własnymi  lub  dzierżawionymi.  W  ramach  prowadzonej  działalności  wynajmuje  Pan  m.in.  lokale  mieszkalne.  Wszystkie  lokale  mieszkalne  zostały  przez  Pana  nabyte,  wynajęte  i  wprowadzone  do  ewidencji  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  przed  1  stycznia  2022  r.  oraz    amortyzowane  zgodnie  z  przyjętą  metodą  amortyzacji  i  według  właściwych  stawek  (od  1,5%  do  10%).  W  ramach  prowadzonej  działalności  gospodarczej  rozlicza  się  Pan  od  dochodu  w  oparciu  o  tzw.  podatek  liniowy.

Pytanie 

Czy  w  roku  2023  i  w  latach  następnych  będzie  Pan  miał  możliwość  zaliczania  do  kosztów  uzyskania  przychodów  odpisów  amortyzacyjnych  od  lokali  mieszkalnych  nabytych,  wynajętych  i  wprowadzonych  do  ewidencji  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  przed  1  stycznia  2022  r.?

Pana  stanowisko  w  sprawie

W  Pana  ocenie  ma  Pan  możliwość  w  roku  2023  i  w  latach  następnych  w  dalszym  ciągu  zaliczania  do  kosztów  uzyskania  przychodów  odpisów  amortyzacyjnych  od  lokali  mieszkalnych  nabytych,  wynajętych  i  wprowadzonych  do  ewidencji  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  przed  1  stycznia  2022  r.

Zgodnie  z  nowym  brzmieniem  obowiązującym  od  dnia  1  stycznia  2022  r.  art.  22c  pkt  2  ustawy  z  dnia  26  lipca  1991  r.  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1128  z  późn.  zm.)  amortyzacji  nie  podlegają  budynki  mieszkalne  wraz  ze  znajdującymi  się  w  nich  dźwigami,  lokale  mieszkalne  stanowiące  odrębną  nieruchomość,  spółdzielcze  własnościowe  prawo  do  lokalu  mieszkalnego  oraz  prawo  do  domu  jednorodzinnego  w  spółdzielni  mieszkaniowej,  służące  prowadzonej  działalności  gospodarczej  lub  wydzierżawiane  albo  wynajmowane  na  podstawie  umowy.

Powyższy  artykuł  został  zmieniony  przez  art.  1  pkt  16  ustawy  z  dnia  29  października  2021  r.  o  zmianie  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  prawnych  oraz  niektórych  innych  ustaw  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  2105).

Jednocześnie  zgodnie  z  przepisem  przejściowym  zawartym  w  art.  71  ust.  2  ustawy  nowelizującej  podatnicy  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  i  podatnicy  podatku  dochodowego  od  osób  prawnych  mogą,  nie  dłużej  niż  do  dnia  31  grudnia  2022  r.,  zaliczać  do  kosztów  uzyskania  przychodów  odpisy  amortyzacyjne  od  środków  trwałych  i  wartości  niematerialnych  i  prawnych  będących  odpowiednio  budynkami  mieszkalnymi,  lokalami  mieszkalnymi  stanowiącymi  odrębną  nieruchomość,  spółdzielczym  własnościowym  prawem  do  lokalu  mieszkalnego  lub  prawem  do  domu  jednorodzinnego  w  spółdzielni  mieszkaniowej,  nabytych  lub  wytworzonych  przed  dniem  1  stycznia  2022  r.

Tym  samym    na  podstawie  przepisu  przejściowego    który  jest  przepisem  szczególnym,  podatnicy  jeszcze  przez  rok  (2022)  będą  stosować  przepisy  dotyczące  amortyzacji  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  obowiązujące  na  dzień  31  grudnia  2021  r.,  w  odniesieniu  do  budynków  i  lokali  mieszkalnych  nabytych  lub  wytworzonych  przed  1  stycznia  2022  r.

Wskazany  art.  71  ust.  2  ustawy  nowelizującej,  w  zakresie  w  jakim  pozbawia  możliwości  w  roku  2023  i  w  latach  następnych  zaliczania  do  kosztów  uzyskania  przychodów  odpisów  amortyzacyjnych  od  lokali  mieszkalnych  nabytych,  wynajętych  i  wprowadzonych  do  ewidencji  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  przed  1  stycznia  2022  r.,  należy  uznać  za  niezgodny  z  konstytucyjną  zasadą  ochrony  praw  nabytych  i  interesów  w  toku  wynikającą  z  zasady  demokratycznego  państwa  prawnego  w  rozumieniu  art.  2  Konstytucji  Rzeczypospolitej  Polskiej  z  dnia  2  kwietnia  1997  r.  (Dz.  U.  z  1997  r.  Nr  78,  poz.  483  z  późn.  zm.,  dalej:  Konstytucja).

Analogiczne  zdanie  wyraziło  Biuro  Legislacyjne  Senatu  RP  w  opinii  do  projektu  ustawy  nowelizującej  (druk  nr  506)  z  19  października  2021  r.:  „art.  71  ust.  2  opiniowanej  ustawy  należy  uznać  za  niezgodny  z  zasadą  ochrony  praw  nabytych  i  interesów  w  toku  wynikającą  z  zasady  demokratycznego  państwa  prawnego  (art.  2  Konstytucji)  przez  to,  że  przewiduje,    podatnicy  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  i  podatnicy  podatku  dochodowego  od  osób  prawnych  mogą  zaliczać  do  kosztów  uzyskania  przychodów  odpisy  amortyzacyjne  od  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  będących  odpowiednio  budynkami  mieszkalnymi,  lokalami  mieszkalnymi  stanowiącymi  odrębną  nieruchomość,  spółdzielczym  własnościowym  prawem  do  lokalu  mieszkalnego  lub  prawem  do  domu  jednorodzinnego  w  spółdzielni  mieszkaniowej,  nabytych  lub  wytworzonych  przed  dniem  wejścia  w  życie  opiniowanej  ustawy,  nie  dłużej  niż  do  dnia  31  grudnia  2022  r.”.

Stanowisko  Wnioskodawcy  potwierdza  również  orzecznictwo  Trybunału  Konstytucyjnego,  w  wyroku  z  10  lutego  2015  r.  (sygn.  akt  P  10/11)  Trybunał  Konstytucyjny  stwierdził,  że  „(...)  pozostaje  w  sprzeczności  z  zasadą  ochrony  praw  nabytych  i  zasadą  ochrony  interesów  w  toku,  wyrażonymi  w  art.  2  Konstytucji,  pozbawienie  podatnika  prawa  osiągnięcia  celu  amortyzacji,  jakim  jest  zaliczenie  w  koszty  podatkowe  całości  wartości  początkowej  środka  trwałego  lub  wartości  niematerialnych  i  prawnych  rozłożonych  w  czasie  (...)”.

Również  w  indywidualnej  interpretacji  podatkowej  z  10  września  2018  r.  sygn.  0114-KDIP3-1.4011.396.2018.1.KS  w  analogicznej  sprawie  dotyczącej  możliwości  amortyzacji  środków  trwałych  po  zmianie  przepisów  organ  podatkowy  wskazał,  że  „z  uwagi  jednak  na  konstytucyjną  zasadę  ochrony  praw  nabytych,  nowe  rozwiązania  nie  znajdują  zastosowania  do  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  przyjętych  do  używania  przed  dniem  1  stycznia  2018  r.  Składniki  majątku  przyjęte  do  używania  przed    datą  podlegają  amortyzacji  na  dotychczasowych  zasadach,  tj.  obowiązujących  przed  dniem  1  stycznia  2018  r.”. 

Podobne  stanowisko  przyjmowano  już  m.in.  w  interpretacji  z  7  września  2018  r.  sygn.  0114-KDIP3-1.4011.397.2018.1.KS,  z  19  września  2018  r.  sygn.  0115-KDIT3.4011.397.2018.1.PSZ,  z  10  października  2018  r.  sygn.  0115-KDIT3.4011.413.2018.1.WR,  z  21  lutego  2019  r.  sygn.  0112-KDIL3-3.4011.21.2019.2.DS. 

Tym  samym  dotychczas  w  wydawanych  interpretacjach  organ  interpretacyjny  nie  widział  przeciwskazań,  aby  ocenić  normy  prawne  niższego  rzędu  z  normami  prawnymi  wyższego  rzędu. 

Podsumowując,  ustawodawca  nie  powinien  w  trakcie  trwania  amortyzacji  zmieniać  zasad  polegających  na  wykluczeniu  z  obiektów  podlegających  amortyzacji  składnika  majątku,  którego  amortyzację  rozpoczęto,  ale  przed  tymi  zmianami  nie  zakończono.  Tym  samym  ma  Pan  możliwość  dokonywać  odpisów  amortyzacyjnych  od  lokali  mieszkalnych  nabytych,  wynajętych  i  wprowadzonych  do  ewidencji  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  przed  1  stycznia  2022  r.  oraz  zaliczać  te  odpisy  amortyzacyjne  do  kosztów  uzyskania  przychodów  uzyskiwanych  w  ramach  działalności  gospodarczej  na  zasadach  obowiązujących  31  grudnia  2021  r.    do  momentu  pełnego  ich  zamortyzowania,  tj.  w  roku  2023  i  w  latach  następnych.

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  przedstawił  Pan  we  wniosku,  jest  nieprawidłowe.

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

Zgodnie  z  art.  22  ust.  1  ustawy  z  dnia  26  lipca  1991  r.  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1128  ze  zm.):

Kosztami  uzyskania  przychodów    koszty  poniesione  w  celu  osiągnięcia  przychodów  lub  zachowania  albo  zabezpieczenia  źródła  przychodów,  z  wyjątkiem  kosztów  wymienionych  w  art.  23.

W  myśl  art.  22  ust.  8  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych:

Kosztem  uzyskania  przychodów    odpisy  z  tytułu  zużycia  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  (odpisy  amortyzacyjne)  dokonywane  wyłącznie  zgodnie  z  art.  22a-22o,  z  uwzględnieniem  art.  23  (…).

Stosownie  do  art.  22c  pkt  2  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych: 

Amortyzacji  nie  podlegają  budynki  mieszkalne  wraz  ze  znajdującymi  się  w  nich  dźwigami,  lokale  mieszkalne  stanowiące  odrębną  nieruchomość,  spółdzielcze  własnościowe  prawo  do  lokalu  mieszkalnego  oraz  prawo  do  domu  jednorodzinnego  w  spółdzielni  mieszkaniowej,  służące  prowadzonej  działalności  gospodarczej  lub  wydzierżawiane  albo  wynajmowane  na  podstawie  umowy    zwane  odpowiednio  środkami  trwałymi  lub  wartościami  niematerialnymi  i  prawnymi.

Taka  treść  tego  przepisu  obowiązuje  od  1  stycznia  2022  r.  Przepis  ten  został  bowiem  zmieniony  przez  art.  1  pkt  16  ustawy  z  dnia  29  października  2021  r.  o  zmianie  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  prawnych  oraz  niektórych  innych  ustaw  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  2105;  dalej:  ustawa  zmieniająca).

Jednocześnie  z  art.  71  ust.  2  ustawy  zmieniającej  wynika,  że: 

Podatnicy  podatku  dochodowego  od  osób  fizycznych  i  podatnicy  podatku  dochodowego  od  osób  prawnych  mogą,  nie  dłużej  niż  do  dnia  31  grudnia  2022  r.,  zaliczać  do  kosztów  uzyskania  przychodów  odpisy  amortyzacyjne  od  środków  trwałych  i  wartości  niematerialnych  i  prawnych  będących  odpowiednio  budynkami  mieszkalnymi,  lokalami  mieszkalnymi  stanowiącymi  odrębną  nieruchomość,  spółdzielczym  własnościowym  prawem  do  lokalu  mieszkalnego  lub  prawem  do  domu  jednorodzinnego  w  spółdzielni  mieszkaniowej,  nabytych  lub  wytworzonych  przed  dniem  1  stycznia  2022  r.

Tym  samym    na  podstawie  przepisu  przejściowego    który  jest  przepisem  szczególnym,  podatnicy  do  końca  2022  r.  będą  stosować  przepisy  dotyczące  amortyzacji  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  obowiązujące  na  dzień  31  grudnia  2021  r.,  w  odniesieniu  do  budynków  i  lokali  mieszkalnych  nabytych  lub  wytworzonych  przed  1  stycznia  2022  r.

Innymi  słowy    na  podstawie  przepisu  przejściowego    podatnicy  będą  mogli  do  końca  2022  r.  zaliczać  do  kosztów  uzyskania  przychodów  odpisy  amortyzacyjne  od  budynków  i  lokali  mieszkalnych  nabytych  lub  wytworzonych  przed  1  stycznia  2022  r. 

W  odniesieniu  do  Pana  stanowiska  w  zakresie  niezgodności  art.  71  ust.  2  ustawy  o  zmianie  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  fizycznych,  ustawy  o  podatku  dochodowym  od  osób  prawnych  oraz  niektórych  innych  ustaw  z  ustawą  z  dnia  2  kwietnia  1997  r.  Konstytucja  Rzeczypospolitej  Polskiej  (Dz.  U.  Nr  78  poz.  483  ze  zm.)  wskazujemy,  że  postępowanie  w  sprawie  wydawania  interpretacji  indywidualnych,  z  uwagi  na  przedmiot  i  charakter  wydawanych  w  jego  toku  rozstrzygnięć,  jest  postępowaniem  szczególnym,  odrębnym,  do  którego  nie  mają  bezpośredniego  zastosowania  inne  (poza  wskazanymi  w  ustawie)  przepisy  Ordynacji  podatkowej.

Dlatego  też  ta  interpretacja  indywidualna  ogranicza  się  wyłącznie  do  udzielenia  informacji  co  do  zakresu  i  sposobu  zastosowania  prawa  podatkowego  w  okolicznościach  stanu  faktycznego  przez  Pana  podanego  oraz  w  zakresie  postawionego  przez  Pana  pytania,  które  wyznacza  zakres  Pana  żądania.

Kontrola  norm  (abstrakcyjna  i  konkretna;  a  posteriori  i  a  priori),  której  istota  polega  na  orzekaniu  o  hierarchicznej  (pionowej)  zgodności  aktów  normatywnych  (norm  prawnych)  niższego  rzędu  z  aktami  normatywnymi  (normami  prawnymi)  wyższego  rzędu  i  na  eliminowaniu  tych  pierwszych  z  systemu  obowiązującego  prawa  w  razie  stwierdzenia  braku  zgodności,  należy  natomiast  do  kompetencji  Trybunału  Konstytucyjnego.

Reasumując    w  roku  2023  i  w  latach  następnych  nie  będzie  miał  Pan  możliwości  zaliczania  do  kosztów  uzyskania  przychodów  odpisów  amortyzacyjnych  od  lokali  mieszkalnych  nabytych,  wynajętych  i  wprowadzonych  do  ewidencji  środków  trwałych  oraz  wartości  niematerialnych  i  prawnych  przed  1  stycznia  2022  r. 

Dodatkowe  informacje

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  stanu  faktycznego,  który  Pan  przedstawił,  i  stanu  prawnego,  który  obowiązywał  w  dacie  zaistnienia  zdarzenia.

W  odniesieniu  do  powołanych  przez  Pana  interpretacji  stwierdzamy,  że  zapadły  one  w  indywidualnych  sprawach  i  nie    wiążące  dla  organu  wydającego    interpretację.

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

·Funkcjęochronnąinterpretacjiindywidualnychokreślająprzepisyart.14k-14nbustawyzdnia29sierpnia1997r.–Ordynacjapodatkowa(Dz.U.z2021r.poz.1540zezm.).Interpretacjabędziemogłapełnićfunkcjęochronną,jeśliPanasytuacjabędziezgodna(tożsama)zopisemstanufaktycznegoizastosujesięPandointerpretacji.

·Zgodniezart.14na§1Ordynacjipodatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1)zzastosowaniemart.119a;

2)wzwiązkuzwystąpieniemnadużyciaprawa,októrymmowawart.5ust.5ustawyzdnia11marca2004r.opodatkuodtowarówiusług;

3)zzastosowaniemśrodkówograniczającychumownekorzyści.

Zgodnie  z  art.  14na  §  2  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Ma  Pan  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego.  Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi    Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  329  ze  zm.;  dalej  jako  „PPSA”. 

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

·wformiepapierowej,wdwóchegzemplarzach(oryginałiodpis)naadres:KrajowaInformacjaSkarbowa,ul.TeodoraSixta17,43-300Bielsko-Biała(art.47§1PPSA),albo

·wformiedokumentuelektronicznego,wjednymegzemplarzu(bezodpisu),naadresElektronicznejSkrzynkiPodawczejKrajowejInformacjiSkarbowejnaplatformieePUAP:/KIS/SkrytkaESP(art.47§3iart.54§1aPPSA),

albo

·wformiedokumentuelektronicznego,wjednymegzemplarzu(bezodpisu),zapośrednictwemsystemuteleinformatycznegoe-UrządSkarbowynastronie:https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/(art.47§3iart.54§1aPPSA)będącużytkownikiem/wyznaczającużytkownikakontawe-UrzędzieSkarbowym.

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.    Ordynacja  podatkowa  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1540  ze  zm.).