
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 czerwca 2025 r wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni rozpoczęła prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej 1 listopada 2020 r. Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest świadczenie usług zdrowotnych w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej. Przeważający kod PKD wskazany przez Wnioskodawczynię w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej to 86.22.Z – Praktyka lekarska specjalistyczna. Od 1 stycznia 2025 r. Wnioskodawczyni opłaca zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych (Wnioskodawczyni złożyła terminowo oświadczenie o zamiarze opodatkowania działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych). Obecnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami, usługi medyczne świadczone w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni opodatkowuje stawką 14% ryczałtu (świadczenie usług w zakresie opieki zdrowotnej, PKWiU dział 86).
Do 30 czerwca 2025 r. Wnioskodawczyni pozostanie zatrudniona na podstawie umowy o pracę w ... (dalej: „Szpital”), gdzie wykonuje obowiązki młodszego asystenta w Oddziale .... Szpital stanie się byłym pracodawcą Wnioskodawczyni, bowiem umowa o pracę wygaśnie z 30 czerwca 2025 r. Niezależnie od zatrudnienia w Szpitalu, Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy również usługi zdrowotne w ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz innych podmiotów leczniczych. Szczegółowy zakres obowiązków Wnioskodawczyni wynikający z zawartej umowy o pracę ze Szpitalem został określony w regulaminie pracy i regulaminie wynagradzania obowiązującym w Szpitalu, a także w przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tj. Dz.U.2024.0.1287 z późn. zm.). Dodatkowo, w związku z organizacją pracy Szpitala, Wnioskodawczyni mogła być zobowiązana do realizacji innych zadań o charakterze administracyjnym lub porządkowym. Z ogólnego zakresu obowiązków wynikającego ze stosunku pracy wynikała m.in. konieczność terminowego i dokładnego rozliczania się ze zleconych zadań przed bezpośrednim przełożonym oraz bieżącego raportowania postępu prac. Obowiązki młodszego asystenta obejmowały również podnoszenie kwalifikacji zawodowych, realizację poleceń służbowych przełożonego, a także uczestnictwo w kursach i szkoleniach zawodowych. Zadania wykonywane przez Wnioskodawczynię w ramach zatrudnienia na umowę o pracę koncentrowały się głównie na udzielaniu świadczeń zdrowotnych w trybie podporządkowania służbowego, bez pełnej decyzyjności i samodzielności klinicznej. W związku z tym, Wnioskodawczyni nie ponosiła samodzielnej odpowiedzialności za sporządzane opisy i dokumentację medyczną, która była tworzona pod nadzorem lekarza specjalisty. Młodszy asystent wykonywał obowiązki zawodowe zgodnie z wytycznymi … lub ….
Dotychczas jako pracownik etatowy Szpitala, Wnioskodawczyni wykonywała standardowe obowiązki lekarza młodszego asystenta wynikające z zakresu jej stanowiska, tj. w szczególności obejmowały one:
-realizację zaleceń ordynatora oraz starszych asystentów,
-uczestnictwo w obchodach lekarskich i przedstawianie informacji o stanie …,
-prowadzenie dokumentacji medycznej (historii choroby) pod nadzorem lekarza specjalisty,
-wykonywanie badań oraz asystowanie przy zabiegach pod nadzorem lekarza specjalisty,
-sprawowanie opieki nad … oddziału wyłącznie w ramach kompetencji młodszego asystenta i pod nadzorem lekarza specjalisty,
-uczestnictwo w dyżurach lekarskich wyłącznie w charakterze lekarza wspierającego, a nie decyzyjnego (pod nadzorem lekarza specjalisty),
-zgłaszanie istotnych zdarzeń przełożonym, bez prawa do podejmowania samodzielnych decyzji klinicznych.
… 2024 r. Wnioskodawczyni złożyła z wynikiem pozytywnym Państwowy Egzamin Specjalizacyjny (PES) w dziedzinie …. Z ... 2025 r. Wnioskodawczyni otrzymała w Systemie Monitorowania Kształcenia (SMK) potwierdzenie zakończenia szkolenia specjalizacyjnego. Wnioskodawczyni otrzymała dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu specjalisty. Wnioskodawczyni złoży komplet wymaganych dokumentów do właściwej izby lekarskiej celem uzyskania formalnej decyzji. Po uzyskaniu tytułu lekarza specjalisty w dziedzinie …, Wnioskodawczyni zakończy zatrudnienie w Szpitalu, w którym obecnie wykonuje pracę na podstawie umowy o pracę, i planuje rozpocząć współpracę z tą samą placówką w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej. Usługi zdrowotne będą świadczone na podstawie kontraktu cywilnoprawnego (umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych), a ich rozpoczęcie uzależnione jest od momentu uzyskania formalnej decyzji o nadaniu tytułu specjalisty. Na mocy tego kontraktu Wnioskodawczyni będzie udzielać świadczeń zdrowotnych w zakresie …, obejmujących m.in.: opiekę lekarską na oddziale, świadczenia w izbie przyjęć, przyjmowanie …, przygotowywanie do zabiegów, wykonywanie i asystowanie do zabiegów, opiekę pooperacyjną, konsultacje międzyoddziałowe, świadczenia w poradni … oraz realizację świadczeń w ramach … (…) i kontraktu z ….
Powyższe czynności podejmowane w ramach nowego kontraktu wymagają wyższego stopnia samodzielności oraz odpowiedzialności klinicznej niż dotychczasowe obowiązki Wnioskodawczyni na etacie. Innymi słowy, zakres usług świadczonych na rzecz Szpitala na podstawie kontraktu nie będzie tożsamy z zakresem czynności wykonywanych w trakcie wcześniejszego zatrudnienia w Szpitalu – będą to usługi tylko częściowo zbieżne co do szeroko pojętego zakresu świadczeń zdrowotnych. W szczególności Wnioskodawczyni będzie ponosić samodzielną odpowiedzialność za organizację świadczeń, ryzyko związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz za ewentualne szkody, zgodnie z postanowieniami umowy. Nie będzie także podlegać kierownictwu pracodawcy w rozumieniu Kodeksu pracy, a czas i miejsce realizacji świadczeń będą uzgadniane w harmonogramie, z uwzględnieniem potrzeb Szpitala.
W ramach nowego kontraktu Wnioskodawczyni:
-będzie samodzielnie prowadzić proces diagnostyczno-terapeutyczny u …
-będzie samodzielnie podejmować decyzje dotyczące sposobu prowadzenia …, w tym decyzje o …,
-będzie kwalifikować pacjentki do … i przeprowadzać te zabiegi samodzielnie,
-będzie pełnić dyżury lekarskie (nocne i w dni wolne) w składach trzyosobowych, jako lekarz specjalista sprawujący nadzór merytoryczny i decyzyjny,
-będzie prowadzić dokumentację medyczną bez nadzoru, ponosząc pełną odpowiedzialność za jej rzetelność i zgodność z przepisami,
-będzie konsultować … z innych oddziałów Szpitala i udzielać konsultacji specjalistycznych,
-będzie sprawować nadzór nad lekarzami rezydentami oraz średnim personelem medycznym,
-będzie szkolić młodszych lekarzy oraz pełnić funkcję opiekuna specjalizacji.
Wnioskodawczyni będzie ponosić pełną odpowiedzialność cywilną i zawodową za udzielane świadczenia zdrowotne, ordynację leków oraz postępowanie terapeutyczne. Umowa cywilnoprawna (kontrakt) nie ma charakteru szkoleniowego i nie przewiduje nadzoru opiekuna specjalizacji. Wnioskodawczyni będzie działała jako samodzielny lekarz specjalista, zgodnie z zakresem przyznanych jej uprawnień zawodowych. Nowa umowa, zarówno co do zakresu usług, jak i odpowiedzialności oraz trybu realizacji świadczeń zdrowotnych, istotnie różni się od dotychczasowych obowiązków realizowanych przez Wnioskodawczynię na etacie jako lekarz młodszy asystent.
W roku 2024 przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie przekroczyły progu 2.000.000 euro. Ponadto Wnioskodawczyni:
-nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej,
-nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego,
-nie prowadzi działalności wyłączonej z ryczałtu (np. apteki, handel częściami do pojazdów, akcyza),
-nadal świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia klasyfikowane w dziale 86 PKWiU.
Wnioskodawczyni zamierza kontynuować stosowanie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 14%, także wobec przychodów uzyskiwanych z kontraktu ze Szpitalem zawartego od 1 lipca 2025 r.
Pytanie
Czy Wnioskodawczyni, która od 1 stycznia 2025 r. opodatkowuje przychody z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, w przyszłości zamierza rozpocząć świadczenie usług zdrowotnych na rzecz swojego byłego pracodawcy (Szpitala) na podstawie umowy cywilnoprawnej (kontraktu), jako lekarz specjalista, po zakończeniu pracy na etacie jako młodszy asystent – zachowa prawo do dalszego stosowania ryczałtu?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie ona uprawniona do dalszego stosowania opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych względem przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług zdrowotnych na rzecz Szpitala (byłego pracodawcy), wykonywanych w ramach umowy cywilnoprawnej (kontraktu), ponieważ zakres czynności w ramach tej współpracy nie będzie tożsamy z zakresem jej wcześniejszych obowiązków pracowniczych. W konsekwencji, do działalności Wnioskodawczyni nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.; dalej: „ustawa o ryczałcie”). Podsumowując, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię od Szpitala będą mogły być opodatkowane ryczałtem, według stawki 14% właściwej dla usług opieki zdrowotnej, ponieważ nie zostaną spełnione ustawowe przesłanki wyłączające tę formę opodatkowania.
Uzasadnienie
1.Przepisy ustawy – warunek „tych samych czynności” na rzecz byłego pracodawcy.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie podatnik prowadzący działalność opodatkowaną ryczałtem traci prawo do tej formy opodatkowania począwszy od dnia uzyskania przychodu z działalności wykonywanej na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, jeżeli przychód ten pochodzi ze świadczenia usług odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.
Celem tego ograniczenia jest zapobieganie sytuacjom, w których pracownik formalnie rezygnuje ze stosunku pracy i przechodzi na samozatrudnienie, świadcząc na rzecz byłego pracodawcy identyczne usługi w tej samej formie, lecz w celu osiągnięcia korzyści podatkowych. Jeśli jednak zakres usług świadczonych w ramach działalności gospodarczej nie odpowiada obowiązkom pracowniczym wykonywanym wcześniej, a ich charakter, sposób realizacji i odpowiedzialność uległy zmianie, wówczas zakaz stosowania ryczałtu nie znajduje zastosowania.
2.Stan faktyczny Wnioskodawczyni a przesłanka utraty prawa do ryczałtu.
Wnioskodawczyni jest obecnie zatrudniona w Szpitalu jako młodszy asystent. Po uzyskaniu tytułu lekarza specjalisty w dziedzinie … planuje zakończenie zatrudnienia w dotychczasowej formie oraz rozpoczęcie współpracy z tym samym podmiotem w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, na podstawie umowy cywilnoprawnej o udzielanie świadczeń zdrowotnych. Zgodnie z projektem umowy, Wnioskodawczyni będzie samodzielnie realizować usługi zdrowotne w oddziale …, poradni oraz izbie przyjęć, wykonując:
-przyjęcia … do oddziału,
-kwalifikacje do zabiegów i ich wykonywanie,
-opiekę pooperacyjną,
-konsultacje międzyoddziałowe,
-udzielanie świadczeń w ramach …,
-dyżury,
-świadczenia ambulatoryjne i stacjonarne zgodnie z umową z ….
W ramach umowy cywilnoprawnej Wnioskodawczyni będzie działała samodzielnie i na własną odpowiedzialność. Wnioskodawczyni posiada polisę OC, nie będzie podlegać kierownictwu służbowemu ani organizacyjnemu pracodawcy w rozumieniu kodeksu pracy. Sama będzie odpowiadać za prawidłowość prowadzenia dokumentacji medycznej, za szkody wyrządzone pacjentom oraz za nienależyte wykonanie świadczeń. Świadczenia realizowane będą przez Wnioskodawczynię jako lekarza specjalistę prowadzącego działalność gospodarczą. W okresie zatrudnienia etatowego Wnioskodawczyni jako młodszy asystent realizowała ograniczone, rutynowe zadania pod nadzorem starszego personelu – bez samodzielnych decyzji o leczeniu, kwalifikacji do zabiegów czy odpowiedzialności za leczenie operacyjne. Dodatkowo, jako lekarz kontraktowy Wnioskodawczyni będzie pełnić rolę opiekuna specjalizacji, co wiąże się z odpowiedzialnością za przebieg szkolenia zawodowego lekarzy rezydentów, w tym ocenę ich postępów, nadzór merytoryczny oraz prowadzenie zajęć praktycznych. Wnioskodawczyni będzie również odpowiadać za nadzór nad młodszym personelem medycznym oraz wspierać proces organizacji pracy oddziału w zakresie klinicznym. Funkcja ta nie była jej powierzona w okresie zatrudnienia etatowego i stanowi nową jakość obowiązków, charakterystyczną dla samodzielnego lekarza specjalisty.
W efekcie, usługi świadczone na podstawie nowej umowy cywilnoprawnej:
-różnią się zakresem, stopniem odpowiedzialności i samodzielności,
-nie będą tożsame z obowiązkami wykonywanymi wcześniej na etacie,
-obejmują zadania charakterystyczne dla niezależnego lekarza specjalisty.
W rezultacie, zakres obowiązków wykonywanych po podjęciu współpracy na podstawie umowy cywilnoprawnej nie odpowiada czynnościom etatowym, co potwierdza brak podstaw do wyłączenia ryczałtu.
Stanowisko takie jest potwierdzane w interpretacjach organów podatkowych. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w najnowszych interpretacjach (np. interpretacji indywidualnej z 24 kwietnia 2025 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.203.2025.1.KP wskazuje, że nawet częściowa zbieżność zadań nie oznacza jeszcze, iż są to te same czynności – dopóki zakres obowiązków na kontrakcie nie pokrywa się w całości z wcześniejszym zakresem czynności pracowniczych, dopóty nie zachodzi podstawa do wyłączenia ryczałtu. Innymi słowy, tylko tożsamość usług (pełne odpowiadanie sobie czynności) skutkuje utratą prawa do ryczałtu, natomiast różnice w zakresie czynności pozwalają nadal korzystać z tej formy opodatkowania).
W interpretacjach indywidualnych organy podatkowe podkreślają odmienność roli lekarza pracującego na etacie (np. jako rezydent) od roli tego samego lekarza po zmianie formy współpracy na kontrakt (samodzielny specjalista). W rezultacie organy podatkowe zgadzają się, że lekarze mogą nadal rozliczać się ryczałtem od przychodów uzyskiwanych od byłego pracodawcy, jeżeli zakres usług na kontrakcie choćby częściowo różni się od poprzednich obowiązków – taka niepełna zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością i nie wyklucza prawa do ryczałtu.
3.Wniosek końcowy.
W świetle powyższego, czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej na rzecz Szpitala nie będą tożsame z czynnościami wykonywanymi wcześniej w ramach stosunku pracy. Zmieni się zarówno zakres powierzonych zadań, jak i forma prawna świadczenia usług oraz stopień odpowiedzialności zawodowej.
Podsumowując, opisane usługi zdrowotne świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach na przyszłej umowy nie stanowią „czynności odpowiadających” obowiązkom pracowniczym realizowanym uprzednio w ramach stosunku pracy. W konsekwencji, nie zostają spełnione przesłanki określone w art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie, co oznacza, że Wnioskodawczyni zachowa prawo do stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów uzyskiwanych od byłego pracodawcy (Szpitala).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 powołanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak wynika z powyższego możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Z opisu sprawy wynika, że rozpoczęła Pani prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej 1 listopada 2020 r. Przedmiotem Pani działalności gospodarczej jest świadczenie usług zdrowotnych w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej. Od 1 stycznia 2025 r. opłaca Pani zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów ewidencjonowanych i usługi medyczne świadczone w ramach działalności gospodarczej opodatkowuje stawką 14% ryczałtu (świadczenie usług w zakresie opieki zdrowotnej, PKWiU dział 86).
Do 30 czerwca 2025 r. pozostanie Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę w Powiatowym Zespole Szpitali (dalej: „Szpital”), gdzie wykonuje obowiązki młodszego asystenta w Oddziale … Szpital stanie się Pani byłym pracodawcą, bowiem umowa o pracę wygaśnie 30 czerwca 2025 r. Niezależnie od zatrudnienia w Szpitalu, świadczy Pani również usługi zdrowotne w ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz innych podmiotów leczniczych. Dotychczas jako pracownik etatowy Szpitala, wykonywała Pani standardowe obowiązki lekarza młodszego asystenta wynikające z zakresu Pani stanowiska, tj. w szczególności obejmowały one:
-realizację zaleceń ordynatora oraz starszych asystentów,
-uczestnictwo w obchodach lekarskich i przedstawianie informacji o stanie …,
-prowadzenie dokumentacji medycznej (historii choroby) pod nadzorem lekarza specjalisty,
-wykonywanie badań oraz asystowanie przy zabiegach pod nadzorem lekarza specjalisty,
-sprawowanie opieki nad … oddziału wyłącznie w ramach kompetencji młodszego asystenta i pod nadzorem lekarza specjalisty,
-uczestnictwo w dyżurach lekarskich wyłącznie w charakterze lekarza wspierającego, a nie decyzyjnego (pod nadzorem lekarza specjalisty),
-zgłaszanie istotnych zdarzeń przełożonym, bez prawa do podejmowania samodzielnych decyzji klinicznych.
Po uzyskaniu tytułu lekarza specjalisty w dziedzinie …, zakończy Pani zatrudnienie w Szpitalu, w którym obecnie wykonuje pracę na podstawie umowy o pracę, i planuje rozpocząć współpracę z tą samą placówką w ramach indywidualnej praktyki lekarskiej. Usługi zdrowotne będą świadczone na podstawie kontraktu cywilnoprawnego (umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych), a ich rozpoczęcie uzależnione jest od momentu uzyskania formalnej decyzji o nadaniu tytułu specjalisty.
Czynności podejmowane w ramach nowego kontraktu wymagają wyższego stopnia samodzielności oraz odpowiedzialności klinicznej niż dotychczasowe Pani obowiązki na etacie. Innymi słowy, zakres usług świadczonych na rzecz Szpitala na podstawie kontraktu nie będzie tożsamy z zakresem czynności wykonywanych w trakcie wcześniejszego zatrudnienia w Szpitalu – będą to usługi tylko częściowo zbieżne co do szeroko pojętego zakresu świadczeń zdrowotnych.
W ramach nowego kontraktu Pani:
-będzie samodzielnie prowadzić proces diagnostyczno-terapeutyczny u pacjentek oddziału …,
-będzie samodzielnie podejmować decyzje dotyczące sposobu prowadzenia …, w tym decyzje o …,
-będzie kwalifikować …. do … i przeprowadzać te zabiegi samodzielnie,
-będzie pełnić dyżury lekarskie (nocne i w dni wolne) w składach trzyosobowych, jako lekarz specjalista sprawujący nadzór merytoryczny i decyzyjny,
-będzie prowadzić dokumentację medyczną bez nadzoru, ponosząc pełną odpowiedzialność za jej rzetelność i zgodność z przepisami,
-będzie konsultować ... z innych oddziałów Szpitala i udzielać konsultacji specjalistycznych,
-będzie sprawować nadzór nad lekarzami rezydentami oraz średnim personelem medycznym,
-będzie szkolić młodszych lekarzy oraz pełnić funkcję opiekuna specjalizacji.
Nowa umowa, zarówno co do zakresu usług, jak i odpowiedzialności oraz trybu realizacji świadczeń zdrowotnych, istotnie różni się od dotychczasowych obowiązków realizowanych przez Panią na etacie jako lekarz młodszy asystent.
Ponadto wskazała Pani, że w roku 2024 przychody z Pani działalności gospodarczej nie przekroczyły progu 2.000.000 euro.
Zauważyć w tym miejscu należy, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
Z analizy przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że będzie Pani świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy, przy czym zakres wykonywanych czynności będzie tylko częściowo zbieżny z zakresem czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy. Zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług ulegnie rozszerzeniu względem czynności wykonywanych w ramach stosunku pracy i będzie zawierał dodatkowe czynności, których wcześniej nie mogła Pani wykonywać, z uwagi na brak stosownych uprawnień.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy na tle przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że skoro zakres czynności, które będzie Pani świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Szpitala, na podstawie umowy o świadczenie usług, będzie różnić się od czynności wykonywanych do 30 czerwca 2025 r. w ramach stosunku pracy z tym samym Szpitalem, tj. świadczone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz Szpitala, nie będą tożsame z czynnościami, które wykonywała Pani w ramach umowy o pracę, to nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wyłączające możliwość opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Tym samym, ma Pani prawo do opodatkowania przychodu uzyskiwanego od 1 lipca 2025 r. z tytułu umowy o świadczenie usług zawartej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec tego, Pani stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej stwierdzam, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Ocena „tożsamości” wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy oraz prowadzonej działalności gospodarczej może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego. Mając na uwadze treść art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), w przedmiotowej sprawie wydając interpretację prawa podatkowego nie jestem uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy czynności wykonywane przez Panią w ramach umowy o pracę, odpowiadają czynnościom, które wykonuje Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
