
Temat interpretacji
Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - dom na działce należącej do małżonka.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 czerwca 2022 r. złożonym 30 czerwca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca, podatnik, wraz z żoną mieszka w wolnostojącym budynku mieszkalnym jednorodzinnym. Działka, na której stoi dom, została zapisana przed ślubem na żonę i tak figuruje w księdze wieczystej, natomiast po ślubie Wnioskodawca wraz z żoną rozpoczęli budowę domu. Pozwolenie na budowę domu figuruje na Niego i żonę.
Wnioskodawca z żoną mają zameldowanie w tym domu od początku, tj. od 1992 r., razem mieszkają w tym domu, wspólnie inwestują i wspólnie się rozliczają. Wnioskodawca jest rencistą i pracuje zawodowo, rozlicza się na ogólnych zasadach, natomiast żona nie pracuje zawodowo.
W 2021 r. małżonkowie dokonali wymiany pieca węglowego na piec V generacji na pellet plus montaż i niewielkie ocieplenie przegród budowlanych. Chcieli otrzymać dofinansowanie z programu „…” i uzyskali informację z Urzędu Gminy, że faktura i wniosek musi być wystawiony na żonę, bo żona jest właścicielem działki. Żona Wnioskodawcy złożyła wniosek wraz z wystawionymi na nią fakturami i otrzymała 30% dotacji z WFOŚIGW w ….
Wnioskodawca chciałby rozliczyć w swoim rocznym rozliczeniu PIT-0 - ulga termomodernizacyjna różnicę, tj. kwotę 12 078 zł 91 gr (czyli wystawione faktury na żonę kwota 17 255zł 59 gr, minus otrzymane 30% dotacji w kwocie 5176 zł 68 gr).
Z miejscowego US Wnioskodawca uzyskał informację, że nie może rozliczyć ulgi, natomiast dzwoniąc na infolinię KIS otrzymał informacje, że może ją rozliczyć (zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Ponieważ ma różne informacje, to zwraca się z prośbą o indywidualną interpretację w sprawie.
Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że sprawa, którą powyżej opisuje, nie jest w trakcie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub celno-skarbowej.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nieruchomość, której dotyczy przedsięwzięcie termomodernizacyjne jest budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym, wolnostojącym, który służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i stanowi pod względem konstrukcyjnym samodzielną całość, posiada fundamenty, przegrody, dach i jest związany trwale z gruntem, w rozumieniu przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333, z późn. zm.)
Wydatki, które Wnioskodawca poniósł w 2021 r., są związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r., poz. 438).
Wydatki, o których mowa we wniosku, znajdują się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489), w zakresie: źródło ciepła, przyłącza, instalacje, wentylacja - kwota brutto 14 346 zł 10 gr; w zakresie: ocieplenie przegród budowlanych - kwota brutto 2909 zł 49 gr.
Tylko żonie Wnioskodawcy przysługuje prawo własności do działki, która została przepisana przed ślubem i na tej działce znajduje się budynek mieszkalny jednorodzinny wolnostojący, trwale związany z gruntem, wybudowany wspólnie po ślubie – pozwolenie na budowę domu jest na Wnioskodawcę i Jego żonę. Nie została zawarta umowa rozszerzająca wspólność majątkową małżeńską, na podstawie której dom został objęty majątkiem wspólnym.
Wydatki poniesione na ww. przedsięwzięcie:
-nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
-nie zostały odliczone od mojego przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
-nie zostały uwzględnione prze Wnioskodawcę w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej (w uldze termomodernizacyjnej, w innych ulgach też nie zostały uwzględnione).
Żona Wnioskodawcy otrzymała już dotację z WFOŚIGW w … w ramach programu priorytetowego „…", podstawowy poziom dofinansowania, kwotę 5176 zł 68 gr, umowa o dofinansowanie … .
Pierwsze wydatki na ww. przedsięwzięcie zostały dokonane w 2021 r.
Data rozpoczęcia przedsięwzięcia to data wystawienia pierwszej faktury VAT nr 371/2021 z dnia 16 lipca 2021 r. na kwotę brutto 12 598 zł. Kolejne faktury VAT:
-nr ... z 19 sierpnia 2021 r. na kwotę brutto 70 zł,
-nr ... z dnia 28 sierpnia 2021 r. na kwotę brutto 1678 zł 10 gr,
-nr ... z dnia 14 grudnia 2021 r. na kwotę brutto 2909 zł 49 gr.
Razem poniesione wydatki w 2021 r. wynoszą 17 255 zł 59 gr (brutto).
Wydatki, o których mowa we wniosku, zostały udokumentowane fakturami VAT, zostały wystawione przez podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (faktury zostały wystawione na żonę).
Kwota odliczenia od przychodów Wnioskodawcy w ramach ulgi termomodernizacyjnej w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w budynku mieszkalnym nie przekroczy kwoty 53 000 zł.
Pytanie
Czy podatnik jako mąż może dokonać w rocznym rozliczeniu odliczenia wydatków termomodernizacyjnych od swoich dochodów w zeznaniu rocznym, jeżeli żona nie ma żadnych dochodów do opodatkowania, faktura jest wystawiona na żonę, właścicielem działki jest żona, a dom wybudowali razem po ślubie i są we wspólności małżeńskiej?
Pana stanowisko w sprawie
Opierając się na informacji telefonicznej w KIS, stanowisko Wnioskodawcy jest takie, że może skorzystać z odliczenia w myśl art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z tytułu ulgi termomodernizacyjnej, niezależnie od tego, na kogo została wystawiona faktura, gdyż samo wystawienie faktury na któregokolwiek z małżonków ma znaczenie drugorzędne w sytuacji, gdy wydatek jest poniesiony z majątku wspólnego małżonków i przeznaczony na budynek będący ich wspólną własnością.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1128, ze zm.):
podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do trzech kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane:
ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym należy przez to rozumieć budynek wolnostojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.
Jak stanowi natomiast art. 3 pkt 6 przytoczonej wyżej ustawy:
ilekroć w ustawie jest mowa o budowie ˗ należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.
Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2021 r., poz. 554, z późn. zm.).
W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków:
użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a), do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a),
d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.
Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2019 r.
W brzmieniu obowiązującym w 2021 r.:
Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:
1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;
2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
6)kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
11)pompa ciepła wraz z osprzętem,
12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.
Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:
1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
2)wykonanie analizy termograficznej budynku,
3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
10)montaż pompy ciepła,
11)montaż kolektora słonecznego,
12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
13)montaż instalacji fotowoltaicznej,
14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.
Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.
W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.
Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:
wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Stosownie do art. 26h ust. 4 ww. ustawy:
jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:
1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.
Zgodnie z art. 26h ust. 6 ww. ustawy:
odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.
W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:
podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.
W myśl art. 26h ust. 9 ww. ustawy:
w przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.
Reasumując, ulga termomodernizacyjna przysługuje właścicielowi lub współwłaścicielowi istniejącego już budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane. Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych i wyłącznie w zakresie tych wydatków, podatnikowi przysługuje ulga termomodernizacyjna. Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem takiego budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek. Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.
Odliczenia dokonuje się w zeznaniu składanym za rok, w którym poniesiono wydatki. Zatem z punktu widzenia zastosowania ulgi termomodernizacyjnej istotna jest data poniesienia wydatku.
Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień sprzedaży (datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi) określony na fakturze VAT, ponieważ na podstawie faktury ustala się wysokość poniesionych wydatków na termomodernizację budynku. W przypadku, gdy na fakturze VAT brak jest informacji o dniu sprzedaży przyjmuje się, że dzień ten przypada na dzień, w którym wystawiono fakturę.
Należy również podkreślić, że w ramach omawianej ulgi odliczeniu podlegają wyłącznie wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne w budynku mieszkalnym jednorodzinnym, poniesione po dniu 1 stycznia 2019 r.
Stosownie do wcześniejszych ustaleń ˗ zauważyć należy, że Podatnik może skorzystać z odliczenia m.in. wtedy, gdy wynikiem realizowanego przedsięwzięcia termomodernizacyjnego jest:
a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania budynku, lub
b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii, lub
c)wykonanie przyłącza technicznego, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła, w tym również
d)zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji
– tj. przedsięwzięcia, które powodują określone zmiany w dotychczasowym użytkowaniu budynku.
Należy także wskazać, że stosunki majątkowe między małżonkami zostały uregulowane w ustawie z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359, ze zm.).
Zgodnie z art. 31 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny).
Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.
Ustrój wspólności ustawowej obejmujący dorobek obojga małżonków, ukształtowany został przez ustawodawcę jako wspólność łączna, bezudziałowa. Wspólność ta charakteryzuje się tym, że w czasie jej trwania małżonkowie nie mają określonych udziałów w majątku wspólnym, nie mogą zatem rozporządzać udziałami, a także nie mogą żądać podziału majątku objętego wspólnością – art. 35 Kodeksu.
Zgodnie natomiast z art. 33 pkt 1 i 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,
do majątku osobistego każdego z małżonków należą:
-przedmioty majątkowe nabyte przed powstaniem wspólności ustawowej;
-przedmioty majątkowe nabyte przez dziedziczenie, zapis lub darowiznę, chyba że spadkodawca lub darczyńca inaczej postanowił.
Zgodnie natomiast z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740, ze zm.),
nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale związane z gruntem lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.
Stosownie natomiast do treści art. 48 ww. Kodeksu,
budynki i inne urządzenia trwale związane z gruntem stanowią, co do zasady części składowe gruntu i na mocy art. 47 § 1 Kodeksu cywilnego nie mogą być odrębnym przedmiotem własności.
Grunty stanowiące odrębny przedmiot własności są więc z natury swej nieruchomościami, budynki natomiast trwale z gruntem związane są częścią składową nieruchomości zgodnie z zasadą superficies solo cedit, w myśl której własność nieruchomości gruntowej rozciąga się na budynki, które stały się częścią składową nieruchomości.
Budynek trwale związany z gruntem, jako część składowa gruntu, nie może być przedmiotem odrębnej własności. Odrębnym przedmiotem własności budynek będzie wówczas, gdy wzniesiono go na gruncie będącym w użytkowaniu wieczystym. Tak więc biorąc pod uwagę konstrukcję wyżej wskazanego przepisu stwierdzić należy, że budynek trwale związany z nieruchomością gruntową stanowi jej część składową co oznacza, że właścicielem zarówno gruntu, jak i budynku wzniesionego na tym gruncie, jest zawsze właściciel nieruchomości gruntowej, na której budynek ten został wybudowany. Powyższej zasady nie zmienia fakt, że małżonek niebędący właścicielem działki dokonuje nakładów na tej nieruchomości poprzez ponoszenie ekonomicznego ciężaru budowy domu.
Mając zatem na uwadze treść przytoczonych wyżej przepisów, należy stwierdzić, że wybudowanie opisanego we wniosku domu ze środków pochodzących ze wspólnego majątku nie powoduje, że budynek znajdujący się na nieruchomości stanowi składnik majątku wspólnego małżonków. Wskazany dom, jest bowiem wyłączną własnością Pana małżonki, gdyż został wzniesiony na nieruchomości należącej do Niej – stanowi Jej majątek osobisty. Ponadto wskazał Pan, że nie została zawarta umowa rozszerzająca wspólność majątkową małżeńską na ww. nieruchomość.
Jak już wyżej podkreślono, warunkiem skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej jest - przede wszystkim - poniesienie w roku podatkowym przez podatnika będącego właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego wydatków na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku (zakres dyspozycji art. 26h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 26h ust. 6 przywołanej ustawy).
Z ulgi termomodernizacyjnej podatnik może więc skorzystać, jeżeli najpóźniej na dzień dokonania odliczenia, jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Podsumowując należy wskazać, że skoro nie jest Pan właścicielem lub współwłaścicielem nieruchomości, na której znajduje się budynek mieszkalny, w którym w 2021 r. wymieniono piec węglowego na piec V generacji na pellet i wykonano niewielkie ocieplenie przegród budowlanych, to nie może Pan skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej w zakresie wydatków poniesionych w roku podatkowym 2021, pomimo że wydatków tych dokonano z majątku wspólnego małżonków.
Wobec powyższego Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
