
Temat interpretacji
obowiązków płatnika w przypadku wydania nagrody oraz uznania Programu za sprzedaż premiową lub konkurs
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2020 r. (data wpływu 14 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:
- obowiązków płatnika w przypadku wydania nagrody dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalność gospodarczą (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) jest prawidłowe,
- obowiązków płatnika w przypadku wydania nagrody dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) jest prawidłowe,
- uznania Programu za sprzedaż premiową lub konkurs (pytania oznaczone we wniosku nr 3) jest prawidłowe,
UZASADNIENIE
W dniu 14 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.
Z uwagi na braki formalne wniosku, Organ podatkowy pismem z dnia 5 czerwca 2020 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.379.2020.3.JŚ, 0113-KDIPT1-2.4012.262.2020.3.JS (doręczonym dnia 19 czerwca 2020 r.) wezwał Wnioskodawcę na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 29 czerwca 2020 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (data nadania 23 czerwca 2020 r.).
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się organizacją oraz zarządzaniem programami lojalnościowymi. W związku z prowadzoną działalnością Wnioskodawca świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa z siedzibą w (Klient), usługę polegającą na organizacji programu motywacyjnego dla Przedstawicieli Handlowych niezależnych dystrybutorów (Program).
Program prowadzony jest na podstawie Regulaminu (Regulamin Programu lub Regulamin). Wnioskodawca (Organizator) jest regulaminowym organizatorem Programu, przy czym w treści Regulaminu podane są dane identyfikującej Klienta. W treści Regulaminu to Wnioskodawca zobowiązuje się względem Uczestników do wydania nagród w przypadku spełnienia określonych tym Regulaminem przesłanek. Wnioskodawca jest podmiotem przyrzekającym nagrodę w rozumieniu art. 919 Kodeksu cywilnego.
Cel Programu
Celem Programu jest rozbudowa dystrybucji towarów oferowanych do sprzedaży przez Klienta (Towary) w sklepach obsługiwanych przez Przedstawicieli Handlowych Dystrybutorów oraz zmotywowanie Przedstawicieli Handlowych Dystrybutorów oraz wybranych Dyrektorów i Kierowników działów sprzedaży do systematycznej pracy w Okresie trwania Programu.
Udział w Programie jest dobrowolny. Program nie jest grą hazardową w rozumieniu Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. 2018 r., poz. 165 z późn. zm.). Program nie jest przeznaczony dla osób nabywających Produkty jako konsumenci w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego lub innych podmiotów niewymienionych jako Uczestnicy.
Zasady uczestnictwa w Programie
W Programie mogą brać udział tylko indywidualnie oznaczone, pełnoletnie osoby fizyczne, pełniące rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora, Dyrektora lub Kierownika działów sprzedaży oraz Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora (tj. osoby zatrudnione na umowę o pracę oraz osoby, które wykonują pracę lub czynności na rzecz Dystrybutora na podstawie innego niż stosunek pracy tytułu prawnego, polegające na zbieraniu zamówień i sprzedaży Towarów do punktów sprzedaży detalicznej, na terenie całego kraju oraz realizacji wyznaczonych celów sprzedażowych), zaproszone do udziału przez Przedstawiciela Klienta, które uzyskały na udział w Programie zgodę przełożonych, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, zamieszkałe na terytorium Polski, które w Okresie trwania Programu poprawnie zarejestrują swój udział na stronie Programu (Uczestnik, Uczestnicy). Uczestnik nie jest i nie może być pracownikiem Organizatora lub Klienta. Uczestnicy mogą być osobami prowadzącymi lub nieprowadzącymi pozarolniczej działalności gospodarczej.
Program polega na nagradzaniu Uczestników pełniących rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora punktami (Punkty) za sprzedaż Towarów, Uczestników pełniących rolę Dyrektorów i kierowników działów sprzedaży za realizację wyznaczonych celów sprzedażowych oraz Uczestników pełniących rolę Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora za wypełnianie Raportów sprzedaży, zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Kryteria nagradzania określone zostały w Załączniku nr 1 do Regulaminu.
Nagrody
Zgodnie z treścią Regulaminu, Organizator przyznaje Nagrody pieniężne przyznawane Uczestnikom stosownie do postanowień Regulaminu oraz kryteriów wynagradzania, stanowiących Załącznik nr 1. W myśl Regulaminu Nagrody będą wypłacane w Okresie trwania Programu, 2 razy w miesiącu, do 15. dnia roboczego miesiąca oraz do ostatniego dnia kalendarzowego miesiąca, pod warunkiem otrzymania od Dystrybutora Raportu, zgodnie z postanowieniami Regulaminu oraz z tym zastrzeżeniem, że karta przedpłacona wydana na rzecz Uczestnika zostanie aktywowana najpóźniej do dnia 30 listopada 2020 r. oraz że środki pieniężne zostaną wypłacone najpóźniej do dnia 31 grudnia 2020 r. Niespełnienie przez Uczestnika powyższych warunków, w szczególności dotyczących ostatecznego terminu aktywacji karty i wypłaty środków, skutkuje utratą przez Uczestnika prawa do otrzymania nagrody.
Raporty jako podstawa wypłaty nagród
Nagrody przyznawane będą na podstawie:
- raportów sprzedaży (Raporty) otrzymywanych przez Organizatora wskutek ich wypełnienia w dedykowanym panelu raportowania na stronie Programu przez Administratorów wyznaczonych przez Dystrybutorów i zatwierdzonych przez Koordynatora. Raporty podlegają weryfikacji pod względem ilości i poprawności przez Klienta. Uczestnikom nie przysługują nagrody za produkty zwrócone Dystrybutorowi,
- raportów sprzedaży otrzymywanych przez Organizatora od Klienta (Raporty Klienta).
Wypłata nagrody
Nagrody będą wypłacane Uczestnikom pełniącym rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora pod warunkiem osiągnięcia przez takiego Uczestnika w danym miesiącu kalendarzowym minimum 30 Punktów. Jeżeli Uczestnik w czasie trwania danego miesiąca kalendarzowego nie zgromadzi minimum 30 Punktów uprawniających do uzyskania nagrody w kwocie minimum 30 zł, liczonej zgodnie z postanowieniami Załącznika nr 1 do Regulaminu, nagroda za dany miesiąc nie zostanie wypłacona, a Punkty naliczone za sprzedaż w danym miesiącu zostaną anulowane.
Nagrody pieniężne są wypłacane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników w formie przelewów na rachunki bankowe powiązane z kartami płatniczymi wydanymi na rzecz Uczestników.
Podatki
W treści Regulaminu Organizator zawarł informację, że z uwagi na to, iż Program skierowany jest do osób fizycznych, po stronie Uczestnika Programu leży obowiązek odprowadzenia podatku od Nagród otrzymanych w ramach Programu. Organizator oświadcza, iż zgodnie z postanowieniami Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych Nagrody stanowią przychód z innych źródeł. Uczestnicy niebędący osobami fizycznymi prowadzącymi pozarolniczą działalność gospodarczą otrzymają w terminie do 28 lutego 2021 r. deklarację PIT-11, zaś osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą winne zakwalifikować wartość Nagrody jako przychód z prowadzonej działalności w miesiącu jej otrzymania.
Załącznik nr 1 Kryteria punktacji
1.0. W okresie od dnia 1 lutego 2020 r. do dnia 14 stycznia 2021 r. Organizator będzie nagradzał sprzedaż Towarów. Ilość Punktów za sprzedaż premiowanych produktów Klienta uzależniona będzie od ilości sprzedaży kartonów lub pakietów premiowanych produktów i ustanawiana będzie w cyklach tygodniowych, dwutygodniowych lub miesięcznych przez Organizatora. Nagradzanie polega na przyznaniu Punktów każdemu z Uczestników pełniącemu rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora. Kryteria punktacji ustalane będą na każdy okres rozliczeniowy osobno, o czym Uczestnicy będą informowani za pośrednictwem wiadomości tekstowych SMS/MMS, wiadomości Voice oraz za pośrednictwem strony internetowej Programu.
2.0. Nagrody pieniężne obliczane będą na podstawie liczby Punktów uzyskanych przez Uczestników pełniących rolę Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora w danym miesiącu, jako iloczyn liczby Punktów przyznawanych za sprzedaż produktów premiowanych w danym miesiącu oraz liczby sprzedaży kartonów premiowanych produktów lub pakietów. Liczba Punktów przyznawanych za sprzedaż Towarów premiowanych w danym miesiącu uzależniona będzie od ilości sprzedanych w danym miesiącu kartonów lub pakietów tych Towarów.
3.0. Dodatkowo w każdym miesiącu trwania Programu Organizator może ogłosić dodatkowe kryteria punktacji. Dodatkowe kryteria punktacji, o których mowa w zdaniu poprzedzającym, obowiązujące w kolejnych miesiącach trwania Programu, ogłaszane będą za pośrednictwem komunikatów SMS przesyłanych na numery telefonów komórkowych podane w zgłoszeniu, najpóźniej do dnia, od którego obowiązują dodatkowe kryteria punktacji.
4.0. W okresie od dnia 1 lutego 2020 r. do dnia 14 stycznia 2021 r. Organizator będzie nagradzał wypełnianie Raportów. Nagradzanie polega na przyznaniu Punktów każdemu z Uczestników pełniącemu rolę Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora za spełnienie łącznie poniższych dwóch warunków określonych w podpunktach 4.1 oraz 4.2 niniejszego punktu:
4.1. wypełnienie Raportu wyników sprzedaży w sposób określony w Regulaminie do 5. dnia roboczego każdego miesiąca,
4.2. przesłanie Raportu lub wydruku z systemu na podstawie których, Organizator będzie mógł zweryfikować poprawność wprowadzanych danych zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Raporty, o których mowa należy przesyłać równocześnie z wypełnieniem Raportu wyników sprzedaży za pośrednictwem panelu raportowego na stronie internetowej Programu, korespondencji email na adresy podane przez Organizatora. Za realizację obowiązków określonych w pkt 4.1. oraz 4.2. Uczestnikowi pełniącemu rolę Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora zostanie przyznana nagroda w postaci 10 Punktów za każdego zaraportowanego w panelu raportowania wyników sprzedaży Przedstawiciela Handlowego Dystrybutora. Nagrody finansowe za realizację obowiązków określonych w pkt 4.1. oraz 4.2. wypłacane będą zgodnie z postanowieniami Regulaminu. Za wypełnienie Raportu w terminie późniejszym niż 5. dzień roboczy miesiąca Uczestnikom pełniącym rolę Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora nie przysługuje żadna nagroda. Z ostrożności Organizator wskazuje, iż brak wypełnienia Raportu do 15. dnia roboczego miesiąca nie uchyla uprawnienia Uczestnika pełniącego rolę Administratora wyznaczonego przez Dystrybutora do otrzymania nagrody za poprawne wypełnienie Raportu w terminie do 5. dnia roboczego miesiąca pod warunkiem dopełnienia obowiązków, o których mowa w pkt 4.2.
5.0. Ustala się przelicznik, wg którego 1 Punkt = 1 zł nagrody finansowej.
Informacje formalne
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy w przedstawionym Stanie faktycznym i Zdarzeniu przyszłym Nagrody pieniężne przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej), będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Wnioskodawca, jako płatnik Nagrody, nie jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie do sporządzenia i przekazania Uczestnikom Programu i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o uzyskanym przez Uczestnika Programu przychodzie z tego tytułu?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1-3). W zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie (pytanie oznaczone we wniosku nr 4 i nr 5).
Zdaniem Wnioskodawcy,
Ad 1
W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody pieniężne przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (nieprowadzącym pozarolniczej działalności gospodarczej), będą stanowić dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Wnioskodawca, jako płatnik Nagrody, nie jest zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a jedynie do sporządzenia i przekazania Uczestnikom Programu i właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o uzyskanym przez Uczestnika Programu przychodzie z tego tytułu.
Ad 2
W przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody pieniężne przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu (prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą), będą stanowić dla nich przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z tym na Wnioskodawcy nie będą spoczywać obowiązki płatnika.
Ad 3
w przedstawionym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Nagrody pieniężne przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu nie należy traktować jako przyznawane w ramach sprzedaży premiowej lub konkursu w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Uzasadnienie
Ad 1 i 2
Zdaniem Wnioskodawcy, w zaprezentowanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, Nagrody przyznawane przez Wnioskodawcę Uczestnikom nie będą stanowić przychodu ze stosunku pracy (lub podobnych), ponieważ nie spełniają warunków wymienionych w art. 12 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie będą wynikać ze stosunku pracy. Nagrody te nie będą stanowić elementu wynagrodzenia Uczestnika Programu, a będą jedynie przychodem towarzyszącym, pobocznym względem stosunku pracy (lub zbliżonego), przez co winny zostać zaliczone do przychodów z innych źródeł na podstawie art. 20 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku Uczestników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą otrzymane Nagrody pieniężne będą stanowić przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z tym na Wnioskodawcy nie będą spoczywać w takim przypadku obowiązki płatnika określone w Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Biorąc pod uwagę powyższe Spółka, w oparciu o art. 42 ust. 1 ww. ustawy, będzie zobowiązana do sporządzenia i przekazania podatnikowi (tj. Uczestnikowi Programu) i właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o uzyskanym z tego tytułu przychodzie. Jednocześnie, Spółka nie będzie zobowiązana do zastosowania art. 31 i art. 38 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych kwot Nagród.
Art. 9 ust. 1 ww. ustawy, stanowi co do zasady, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody.
Jednocześnie, stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Źródłami tych przychodów są m.in.: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, działalność wykonywana osobiście i inne podobne do stosunku pracy relacje prawne. Za źródła przychodów uznaje się także tzw. inne źródła, za które na gruncie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy uznać w szczególności nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W przypadku uznania przychodów za przychody z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 powołanej ustawy, płatnik, który dokonuje wypłaty takich należności lub świadczeń zobowiązany jest sporządzić informację o uzyskanych z tego tytułu (przez podatnika) przychodach i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu.
W analizowanym przypadku na szczególne uwzględnienie zasługuje definicja przychodów ze stosunku pracy (lub pokrewnych).
Na mocy art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za takie przychody uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki i nagrody. Należy zatem wskazać, że aby uznać dany przychód za przychód ze stosunku pracy, powinien on wynikać właśnie z takiej relacji prawnej, tj. stosunek prawny łączący strony powinien spełniać definicję stosunku pracy na podstawie art. 22 § 2 Kodeksu pracy.
Na mocy tego przepisu, pracownik bowiem zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Powstanie stosunku pracy jest przy tym szczególną formą zobowiązania stron pomiędzy ściśle określonymi podmiotami pracownikiem, a pracodawcą i kreuje jasno określone obowiązki zarówno po jednej, jak i po drugiej stronie.
Zatem, aby doszło do związania stron stosunkiem pracy, powinny wystąpić następujące cechy:
- osobiste świadczenie pracy przez pracownika,
- odpłatność pracy wykonywanej przez pracownika,
- podporządkowanie pracownika, w tym świadczenie pracy w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę,
- ryzyka pracodawcy, (tj. istnienie odpowiedzialności pracodawcy za działania pracownika wykonywane w ramach stosunku pracy).
Wykonywanie pracy pod kierownictwem pracodawcy, oznacza więc nie tylko istnienie po stronie pracodawcy możliwości wyznaczania pracownikowi określonych obowiązków do wykonania, ale również brak swobody pracownika w wyborze swoich obowiązków i jego związanie poleceniem pracodawcy. Takie relacje prawne nie wiążą Uczestników Programu z Wnioskodawcą. Po pierwsze, Uczestnicy, jako pracownicy lub zleceniobiorcy niezależnych dystrybutorów, wykonują zasadniczo wszystkie obowiązki pod ich kierownictwem. Wnioskodawca nie ma wpływu na zakres, wyznaczenie obowiązków i wysokość wynagrodzenia Uczestników. W tej sferze wyłączną kontrolę posiada niezależny dystrybutor. To on redaguje i zawiera umowy o pracę z pracownikami czy też wydaje im polecenia. Po drugie, stosunek prawny łączący Wnioskodawcę i Uczestnika Programu ma charakter wyłącznie promocyjny i wynika z działalności Wnioskodawcy (jako organizatora i fundatora nagród pieniężnych w Programie) oraz z indywidualnego i niezależnego oświadczenia woli Uczestnika o przystąpieniu do Programu. Pracownik niezależnego dystrybutora może, ale nie ma obowiązku zgłoszenia swojego uczestnictwa w Programie jeśli podejmie decyzje o przystąpieniu do Programu, to odbywa się to bezpośrednio w relacjach Uczestnik Wnioskodawca. Nie można tym samym uznać aby w świetle opisanych okoliczności ewentualna Nagroda pieniężna wypłacana na rzecz Uczestnika Programu przez Wnioskodawcę mogłaby stanowić przychód ze stosunku pracy.
Jak wskazał bowiem np. NSA w wyroku z dnia 11 lipca 2018 r., sygn. akt II FSK 1965/16: Przychodem ze stosunku pracy, w myśl art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f., jest każda wypłata i świadczenie, powodujące przysporzenie majątkowe po stronie pracownika, a mające swoje źródło w łączącym podatnika z pracodawcą stosunku pracy lub pokrewnego.
Zatem, aby chociażby rozważać Nagrodę pieniężną jako przychód ze stosunku pracy, powinna ona mieć swoje źródło właśnie w stosunku pracy, co w analizowanej sytuacji nie zachodzi. Źródłem Nagrody pieniężnej jest program motywacyjny, nie tylko organizowany przez podmiot trzeci (Spółkę), ale i realizowany de facto z pominięciem udziału pracodawcy lub zleceniodawcy Uczestników Programu.
Opisane w tym miejscu stanowisko prezentowane jest od wielu lat w praktyce orzeczniczej Naczelnego Sądu Administracyjnego; warto powołać się na następujące tezy, które są powszechnie powtarzane w szeregu rozstrzygnięć:
- Przywołany przepis (tj. art. 12 ust. 1 ustawy o PIT) stanowi bowiem o przychodach ze stosunku pracy, a nie przychodach związanych, towarzyszących albo osiągniętych przy okazji stosunku pracy. Jeżeli zatem pracownik osiągnie przychód pozostający w związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym jest mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.;
- Jeżeli uczestnicząc w określonym stosunku pracy osoba fizyczna osiągnie przychód pozostający w jakimś związku faktycznym z wykonywaniem pracy, ale niestanowiący przychodu ze stosunku prawnego w postaci stosunku pracy, nie będzie to przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 u.p.d.o.f.,
- Przepis (art. 12 ust. 1 ustawy o PIT) wiąże przychody ze stosunku pracy z przychodami pochodzącymi od pracodawcy. Świadczeń spełnianych przez inny podmiot, nawet jeśli warunkiem ich otrzymania będzie, aby osoba, na rzecz której są spełniane, była pracownikiem określonego podmiotu, nie można zatem uznać za przychody ze stosunku pracy.
Z tej perspektywy, skoro nie jest możliwe uznanie wypłacanej przez Wnioskodawcę Nagrody pieniężnej za przychód ze stosunku pracy (lub podobnego), zasadne jest uznanie jej za przychód z innych źródeł, co natomiast będzie prowadziło do uznania Wnioskodawcy za zobowiązanego do sporządzenia informacji o uzyskanym przez podatnika (tj. Uczestnika Programu) przychodzie i przekazania jej podatnikowi oraz właściwemu dla niego urzędowi skarbowemu. Reguła ta dotyczy Uczestników, którzy nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, przychód Uczestników Programu nie będzie stanowić przychodu ze stosunku pracy (lub podobnego), przez co Spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Taki obowiązek powstałby wobec Wnioskodawcy wyłącznie w sytuacji, w której Nagroda byłaby elementem stosunku pracy, co nie ma miejsca w tym przypadku, ponieważ:
- Pracownik/Zleceniobiorca niezależnego dystrybutora staje się Uczestnikiem Programu dopiero po spełnieniu warunków określonych w Regulaminie;
- wypłata Nagrody wiąże się wyłącznie z realizacją zadań sprzedażowych opisanych w Regulaminie;
- wypłata Nagrody jest realizowana poza udziałem niezależnego dystrybutora, który nie ma wpływu ani na warunki Programu, ani na wysokość Nagród;
- Nagroda nie stanowi elementu warunków pracy i płacy Uczestników Programu.
Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdzają organy skarbowe w licznych rozstrzygnięciach. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 czerwca 2016 r., nr IPPB2/4511-327/16-2/MK, a także Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP3-3.4011.579.2017.1.JK2, w której organ w odniesieniu do analogicznego zagadnienia wskazał, że przesłanką zakwalifikowania przychodu do źródła określonego, jako stosunek pracy jest to, aby przychód stanowił wynagrodzenie w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy, czyli musi wiązać się z wykonywaniem określonej pracy na rzecz podmiotu wypłacającego to świadczenie. Świadczenie, które nie wynika ze stosunku pracy, otrzymane od osoby trzeciej nawet jeżeli jako kryterium stanowiące podstawę jego przyznania zostanie określony fakt istnienia stosunku pracy z określonym podmiotem, nie może stanowić podstawy do uznania takiego świadczenia jako pochodzącego ze stosunku pracy. Przychód taki ocenić należy jako świadczenie otrzymane od podmiotu, z którym nie łączy go stosunek pracy. W sprawie będącej przedmiotem analizy organu skarbowego wnioskodawca był organizatorem i fundatorem nagród pieniężnych w ramach programu motywacyjnego dla pracowników podmiotów gospodarczych (stacji dilerskich), z którymi wnioskodawca współpracował. Zatem w związku z otrzymaniem przez pracowników stacji dilerskich nagród pieniężnych od tegoż wnioskodawcy, pracownicy stacji dilerskich nie uzyskiwali przychodu ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na wnioskodawcy nie ciążyły obowiązki płatnika wynikające z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obliczenia, poboru i zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od tych przychodów. Wobec powyższego, wartość nagród pieniężnych stanowiła dla tych osób przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji na wnioskodawcy ciążyły jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazywania uczestnikom informacji o pochodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych zgodnie z ww. art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Analogiczne stanowisko zostało także zajęte np. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 28 lutego 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.784.2019.1.MS.
Na Wnioskodawcy nie będzie spoczywał zaś obowiązek płatnika w przypadku dokonywania przez niego wypłat Nagród pieniężnych na rzecz Uczestników Programu prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą w takiej bowiem sytuacji Nagroda ta stanowić będzie dla tego Uczestnika dochód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pozarolnicza działalność gospodarcza) i w związku z tym brak będzie obowiązku płatnika po stronie Wnioskodawcy.
Ad 3
Uzasadniając stanowisko zgodnie z którym Nagród pieniężnych przyznawanych przez Wnioskodawcę Uczestnikom Programu nie należy traktować jako wydawanych w ramach sprzedaży premiowej lub konkursu w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy w pierwszej kolejności wskazać, że ww. Ustawa posługuje się pojęciem sprzedaży premiowej trzykrotnie:
- dwukrotnie w art. 21 ust. 1 pkt 68, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym m.in. nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, w przypadku wygranych i nagród o wartości do 2 000 zł
- oraz raz w art. 30 ust. 1 pkt 2, stanowiącym o zryczałtowanym opodatkowaniu stawką 10% wartości nagród związanych ze sprzedażą premiową,
zaś pojęcie konkursu stosuje pięciokrotnie:
- raz w art. 13 pkt 2 Ustawy o PIT, wymieniając w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychody z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa i ze względu na ograniczony do określonych dziedzin zakres znaczeniowy pojęcia konkursu w tym przepisie pozostaje on poza zakresem zainteresowania Wnioskodawcy,
- dwukrotnie w art.
21 ust. 1 pkt 68, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym
m.in.:
- nagród związanych z wygranymi w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) (i ze względu na ograniczenie przedmiotowo-podmiotowe tego zwolnienia emitowanie przez środki masowego przekazu, ale również organizacja przez środki masowego przekazu konkursu przepis w tym zakresie pozostaje poza zainteresowaniem Wnioskodawcy),
- oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu (i ze względu na ograniczony do określonych dziedzin zakres znaczeniowy pojęcia konkursu w tym przepisie pozostaje on poza zakresem zainteresowania Wnioskodawcy),
- raz w art. 21 ust. 1 pkt 115, stanowiącym o zwolnieniu podatkowym wygranych i nagród otrzymanych przez uczniów za udział w konkursach, turniejach i olimpiadach organizowanych na podstawie przepisów o systemie oświaty (jako że Spółka nie organizuje konkursów na podstawie przepisów o systemie oświaty, ani nie kieruje ich do uczniów, przepis ten pozostaje poza zakresem zainteresowania),
- raz w art. 30 ust. 1 pkt 2, stanowiącym o zryczałtowanym opodatkowaniu stawką 10% wartości nagród wygranych w konkursach.
Ustawa w żadnym miejscu jednak nie definiuje pojęcia sprzedaży premiowej.
Odstępując od analizy wszystkich elementów istotnych dla wykładni tego pojęcia w tym miejscu wystarczy wskazać, że aby uznać, iż dany przychód jest przychodem ze sprzedaży premiowej, musi istnieć tożsamość nabywcy i otrzymującego nagrodę. W sytuacji zaś, gdy nagrody (punkty) otrzymują inne podmioty niż nabywcy towarów i usług, nie ma mowy o sprzedaży premiowej. Powyższe potwierdza chociażby indywidualna interpretacja podatkowa Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 lutego 2018 r., sygn. 0111-KDIB2-3.4011.304.2017.l.AB.
Tym samym Program, w którym punkty i nagrody zdobywa osoba fizyczna (np. pracownik) w związku z nabywaniem usług i towarów przez innych podmiot (np. jego pracodawcę) nie należy traktować jako sprzedaży premiowej w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ustawa podatkowa w żadnym miejscu nie definiuje również pojęcia konkursu.
Z definicji słownikowej, jak i z orzecznictwa sądowo-administracyjnego wynika, że przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.
W sytuacji, w której uczestnik ma prawo do nagrody zawsze, gdy osiągnie określoną liczbę punktów, nie istnieje element współzawodnictwa, w związku z czym przedsięwzięcie to nie będzie konkursem w rozumieniu Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ponadto należy zauważyć, że skoro towary i usługi nabywa inny podmiot, niż ten, który otrzymuje punkty (Nagrodę), to w efekcie osoba nagradzana nie jest osobą, która osiąga ten rezultat. Tym samym nie może być mowy o współzawodnictwie, skoro punkty (Nagrody) są wydawane w zamian za osiągnięcie rezultatu przez inny podmiot. W związku z tym, nawet jeśli w Programie Nagrody otrzymuje tylko część osób o najwyższej ilości punktów, otrzymanej w związku z najwyższym pułapem zakupów towarów lub usług, osiągniętym przez inny podmiot (np. pracodawcę Uczestnika), to między tymi osobami (Uczestnikami) brakuje komponentu współzawodnictwa.
Tym samym Program, w którym punkty i nagrody zdobywa osoba fizyczna (np. pracownik, zleceniobiorca) w związku z nabywaniem usług i towarów przez inny podmiot (np. jego pracodawcę) nie należy traktować jako sprzedaży premiowej lub konkursu w rozumieniu przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedstawione w tym miejscu przez Wnioskodawcę stanowisko zostało wielokrotnie potwierdzone w praktyce orzeczniczej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jako przykład można wskazać interpretację indywidualną z dnia 11 września 2019 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.376.2019.2.AC.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Należy poinformować, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała, lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
