
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 5 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skutków podatkowych otrzymania dopłat do oprocentowania pożyczki inwestycyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 czerwca 2025 r. (wpływ 20 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, i na podstawie umowy z października 2023 r. Nr .... uzyskał pożyczkę inwestycyjną w wysokości xxx xxx zł. Umowa została zawarta z .... Regionalnym Funduszem Rozwoju (dalej jako: „RFR”). RFR działał na podstawie umowy powierzenia z dnia 3 listopada 2021 r. zawartej z Wojewodą ...., której celem jest wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu oraz rozwoju przedsiębiorczości w województwie ..... RFR dysponuje funduszami ze Środków Finansowych Zwróconych z Instrumentów Finansowych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa ..... Podstawowe źródło finansowania instrumentów finansowych stanowią środki otrzymane przez województwo ...w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Podstawę prawną wykorzystania tych środków stanowią zasady określone w dokumentach programowych poszczególnych Programów Operacyjnych oraz w Uchwałach Zarządu Województwa .... w zakresie polityki wyjścia z instrumentów inżynierii finansowej w ramach poszczególnych Programów Operacyjnych.
Pożyczka udzielona została na okres 96 miesięcy z przeznaczeniem na zakup nieruchomości gruntowej oraz sfinansowanie nakładów związanych z przygotowaniem zakupionej nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej auto komisu. Na zakup gruntu przeznaczonych jest zgodnie z umową pożyczki xxx xxx zł. Na pozostałe nakłady inwestycyjne xx xxx zł.
Zakup gruntu oraz nakłady inwestycyjne zostały uwzględnione w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy. Grunt nie jest amortyzowany, natomiast pozostałe nakłady są amortyzowane. Z tytułu udzielonej pożyczki Wnioskodawca zobowiązany jest płacić odsetki w preferencyjnej stawce wynoszącej 1/12 stopy bazowej określanej w komunikacie Komisji Europejskiej. Preferencyjne oprocentowanie pożyczki powoduje, że powstaje u podatnika przychód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że działalność prowadzona jest przez Niego od kwietnia 2008 r. w zakresie sprzedaży detalicznej samochodów osobowych i furgonetek. Przychody z działalności opodatkowane są na zasadach ogólnych, wg skali podatkowej. Dokumentacja prowadzona jest w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.
Akty prawne, na podstawie których zawarto umowę pożyczki:
1)uchwała Nr .... Zarządu Województwa ...z dnia 5 listopada 2020 r. „.....”;
2)rozporządzenie Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. U. UE L 2006 Nr 210, s. 25 z późn. zm.: dalej zwane „rozporządzeniem nr 1083/2006”);
3)rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 z dnia 8 grudnia 2006 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (Dz. U. UE L 2006 Nr 3711; dalej zwane „rozporządzeniem nr 1828/2006”);
4)rozporządzenie Komisji (WE) nr 846/2009 z dnia 1 września 2009 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz rozrządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. U. UE L 2013 Nr 347, s. 320 ze zm.; dalej zwane: „rozporządzeniem ogólnym”).
5)ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2020 r. poz. 818; zwana dalej: „ustawą wdrożeniową”).
Zgodnie z art. 98. ustawy wdrożeniowej, środki finansowe pochodzące z wkładu wniesionego w ramach regionalnego programu operacyjnego do instrumentów inżynierii finansowej, wdrażanych na podstawie art. 44 rozporządzenia nr 1083/2006, po wykonaniu zobowiązań wynikających z zawartych umów o dofinansowanie w zakresie ich wykorzystania, zgodnie z art. 78 ust. 7 tego rozporządzenia, niezaangażowane w ramach umów z odbiorcami wsparcia udzielanego przez instrumenty inżynierii finansowej oraz środki zwracane przez tych odbiorców do instrumentów inżynierii finansowej, są ponownie wykorzystywane na realizację celów określonych w art. 78 ust. 7 tego rozporządzenia, zgodnie z art. 152 ust. 1 rozporządzenia ogólnego.
W celu ponownego wykorzystania ww. środków finansowych instytucja zarządzająca otwiera w Banku Gospodarstwa Krajowego rachunek do obsługi środków wycofanych z instrumentów inżynierii finansowej, z zastrzeżeniem, że wyłącznym dysponentem środków finansowych zgromadzonych na tym rachunku jest zarząd województwa.
Z informacji uzyskanych z RFR źródłem finansowania pożyczki jest Regionalny Program Operacyjny dla Województwa .....
Zgodnie z uzyskanymi informacjami: „Na podstawie umowy powierzenia z dnia 3 listopada 2021 r., której celem jest wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu oraz rozwoju przedsiębiorczości w Województwie ...., zawartej pomiędzy Województwem ....a .... Regionalnym Funduszem Rozwoju, Fundusz dysponuje funduszami ze Środków Finansowych Zwróconych z Instrumentów Finansowych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Województwa ..... Podstawowe źródło finansowania instrumentów finansowych stanowią środki otrzymane przez Województwo .... w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Podstawę prawną wykorzystania tych środków stanowią zasady określone w dokumentach programowych poszczególnych Programów Operacyjnych oraz w Uchwałach Zarządu Województwa .... w zakresie polityki wyjścia z instrumentów inżynierii finansowej w ramach poszczególnych Programów Operacyjnych. Na podstawie dokumentu, Strategia Inwestycyjna, która stanowi narzędzie implementacji zwrotnych form wsparcia na rzecz rozwoju społeczno-gospodarczego ...., przy zaangażowaniu środków pierwotnie pochodzących z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych, określono podstawowe obszary i elementy takie jak: grupę ostatecznych odbiorców wsparcia, założenia produktowe, modele podmiotów wdrażania instrumentów finansowych, system dystrybucji, czy wskaźniki i cele właściwe do osiągnięcia w ramach wdrażania Strategii i realizacji projektów. Za realizację założeń wskazanych w Strategii odpowiedzialny jest .... Regionalny Fundusz Rozwoju. Jest to Spółka samorządowa, w której 100% udziałów posiada Województwo ......”
Pożyczka została sfinansowana ze środków Województwa ....w ramach programu służących rozwojowi Województwa, zgodnie z przepisami dotyczącymi wdrażania funduszy unijnych. Pożyczka stanowi pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Uzyskana pożyczka stanowi pomoc de minimis. Przekazana została w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ..... i stanowi program rozwoju, o którym mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych. Pożyczkę wypłacił .... Regionalny Fundusz Rozwoju - pożyczkodawca.
Oprocentowanie pożyczki: 1,64% w stosunku rocznym, a warunki uzyskania pożyczki były następujące:
Pożyczkobiorcą może być Przedsiębiorca spełniający łącznie następujące kryteria:
a)posiada status mikro przedsiębiorstwa, małego przedsiębiorstwa lub średniego przedsiębiorstwa w rozumieniu Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE. L Nr 187, str. 1);
b)jest osobą fizyczną, osobą prawną albo jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną;
c)posiada siedzibę, oddział, filię lub zakład MŚP, prowadzący działalność gospodarczą na terenie województwa ....;
d)posiada zdolność pożyczkową (kredytową), tj. zdolność do spłaty pożyczki wraz z odsetkami w umówionym terminie spłaty lub/i wykaże ponadprzeciętną jakość zabezpieczenia określoną w wewnętrznych przepisach Funduszu. Fundusz może uzależnić przyznanie pożyczki od spełnienia dodatkowych warunków w tym posiadania pozytywnej oceny zgromadzonej dokumentacji;
e)prowadzi dokumentację określającą zobowiązania podatkowe zgodnie z obowiązującymi przepisami;
f)nie jest w stosunku do niego prowadzone postępowanie restrukturyzacyjne, likwidacyjne, upadłościowe lub bankowe postępowanie ugodowe w rozumieniu ustawy z 3 lutego 1993 r. o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i banków oraz o zmianie niektórych ustaw;
g)nie posiada zaległości na dzień zawarcia umowy pożyczki w opłacaniu podatków do Urzędu Skarbowego oraz składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych/Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
h)zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej i deklaruje wykorzystanie pożyczki na wskazany cel;
i)nie posiada zaległości w spłacie zobowiązań z tytułu wcześniej otrzymanych pożyczek i kredytów;
j)zobowiąże się do prowadzenia działalności gospodarczej przez okres nie krótszy niż do czasu całkowitej spłaty pożyczki;
k)prowadzona przez niego działalność posiada status aktywny (tj. nie została zawieszona) od momentu złożenia wniosku o udzielenie pożyczki do dnia zawarcia umowy o udzielenie pożyczki oraz nie istnieją podstawy do jej zawieszenia.
Konsekwencje w przypadku niewywiązania się z warunków umowy to odsetki karne w wysokości maksymalnych odsetek za opóźnienie, zgodnie z art. 481 Kodeksu cywilnego, jak również wypowiedzenie umowy pożyczki i spłata całej wierzytelności wraz z odsetkami karnymi, odsetkami umownymi i innych kosztów funduszu.
Spłata pożyczki dokonywana jest na rachunek .... Regionalnego Funduszu Rozwoju prowadzony w Banku .... Pożyczka nie została dotychczas spłacona i nie było całkowitego rozliczenia.
Przychodem z częściowo odpłatnego świadczenia jest różnica oprocentowania pożyczki pomiędzy stawką zawarta w umowie, a stawkami oprocentowania kredytów komercyjnych przeznaczonych na działalność gospodarczą.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionych wyżej okoliczności przychód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia, w zakresie dotyczącym finansowania preferencyjną pożyczką zakupu działki gruntowej, uzyskiwany przez podatnika jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik uzyskuje przychód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia, polegającego oprocentowaniu pożyczki stawką niższą, od stawki rynkowej.
W zakresie dotyczącym zakupu gruntu, świadczenie to stanowi dla Niego przychód podatkowy, gdyż grunt nie podlega amortyzacji.
Z uwagi jednak na treść art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód ten jest zwolniony z opodatkowania.
Zgodnie z tym przepisem zwolniona od podatku jest wartość otrzymanych świadczeń częściowo odpłatnych finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych. Pożyczka jest bowiem przyznana w ramach programu realizowanego przez Województwo ....jako Regionalny Program Operacyjny, jako program rozwoju regionalnego, a środki na realizację programu pochodzą ze środków budżetowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Jak wynika z powyższego uregulowania, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje zasadę powszechności opodatkowania. Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów. Zatem przepis ten ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. przez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15 , art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19 , art. 25b , art. 30ca , art. 30da i art. 30f , są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jak stanowi art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 cytowanej ustawy podatkowej:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Co do zasady, wszelkie otrzymywane przez podatnika dotacje i dopłaty związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności. Wyjątek stanowią te dotacje, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Z kolei, zgodnie z art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.
Ze swej istoty umowa pożyczki nakłada na pożyczającego obowiązek zwrotu tej samej ilości pieniędzy. Zatem, z punktu widzenia podatku dochodowego od osób fizycznych kwota pożyczki jest świadczeniem zwrotnym; jak wynika z powyższej definicji powinna zostać zwrócona przez pożyczkobiorcę. Konsekwentnie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych otrzymanie pożyczki i jej spłata na warunkach przewidzianych w umowie są obojętne (neutralne) podatkowo z uwagi na zwrotny charakter środków pożyczki.
W myśl art. 14 ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 6, w tym z tytułu zaciągniętych kredytów (pożyczek), z wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy;
Zgodnie z treścią art. 14 ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
Do przychodów o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się kwoty stanowiącej równowartość umorzonych zobowiązań, w tym także umorzonych pożyczek (kredytów), jeżeli umorzenie zobowiązań jest związane z postępowaniem restrukturyzacyjnym lub postępowaniem upadłościowym.
Innymi słowy, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (co do zasady) wiąże powstanie obowiązku podatkowego, tj. powstanie przychodu do opodatkowania, ze zdarzeniem jakim jest umorzenie danego zobowiązania/umorzenie pożyczki.
Zatem, o ile sam fakt otrzymania preferencyjnej pożyczki jest obojętny podatkowo, to spłata odsetek od tej pożyczki w preferencyjnej stawce stanowić będzie konkretne przysporzenie majątkowe skutkujące koniecznością rozpoznania przychodu.
Niemniej jednak niektóre dotacje subwencje, dopłaty, (dofinansowania) korzystają jednak ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym.
I tak – zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Zatem dochody podatnika korzystają z ww. zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:
- dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Niespełnienie jednej z ww. przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie zaś z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów oraz programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:
- nieodpłatne świadczenie, świadczenie częściowo odpłatne lub świadczenie rzeczowe (w naturze),
- świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
- świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów, programów służących realizacji umowy partnerstwa i programów rozwoju, o których mowa w przepisach dotyczących wdrażania funduszy unijnych.
Wszystkie te trzy warunki muszą być spełnione łącznie.
Krajowe i regionalne programy operacyjne, o których mowa w ustawie z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2018 r. poz. 1431 ze zm.) stanowiące wraz z Umową Partnerstwa (opracowywaną, zatwierdzaną oraz negocjowaną z Komisją Europejską na szczeblu rządowym) spójny system dokumentów strategicznych i programowych na perspektywę finansową 2014-2020, pośrednio mieszczą się w pojęciu „program rządowy” użytym w art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Programy operacyjne, zgodnie z art. 14i ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, muszą realizować cele zgodne z Umową Partnerstwa z uwzględnieniem uwarunkowań krajowych lub regionalnych.
Z kolei, stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 136 ww. ustawy:
Wolne od podatku dochodowego są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymał Pan w ramach projektu finansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 324 ze zm.), zgodnie z którym:
Sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.
Jednocześnie wskazuję, że stosownie do art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm., dalej: „ustawa o finansach publicznych”):
Ustawa określa zakres i zasady działania agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej i państwowych funduszy celowych.
Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych określa, że:
Środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
W myśl art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 3 i 5a-5d ustawy o finansach publicznych.
W myśl art. 5 ust. 3 ww. ustawy:
Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, zalicza się:
1) środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, Europejskiego Funduszu Rybackiego, Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury,
z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b);
2) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d):
a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
c) Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
3) środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
4) środki na realizację wspólnej polityki rolnej;
5) środki przeznaczone na realizację:
a) programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna oraz celu Europejska Współpraca Terytorialna (Interreg),
b) programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1) oraz programów Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa,
c) Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
d) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
5a) środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych 2014-2020;
5b) Środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym i środki Europejskiego Funduszu Społecznego Plus przeznaczonego na zwalczanie deprywacji materialnej;
5c) środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę”, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz. Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.2), oraz środki pochodzące z instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1153 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiającym instrument „Łącząc Europę” i uchylającym rozporządzenia (UE) nr 1316/2013 i (UE) nr 283/2014 (Dz. Urz. UE L 249 z 14.07.2021, str. 38);
5d) środki pochodzące z Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, przeznaczone na wsparcie o charakterze bezzwrotnym, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiającym Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz. Urz. UE L 57 z 18.02.2021, str. 17, z późn. zm.);
6) inne środki.
Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych:
Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach, a w przypadku planu rozwojowego, o którym mowa w art. 5 pkt 7aa ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - na rzecz Polskiego Funduszu Rozwoju Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, zwanego dalej „PFR”.
Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy:
Obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.
Przepis art. 202 ust. 1 ww. ustawy określa, że:
Środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
W opisanej przez Pana sprawie istotnym jest również, że pomoc de minimis, to dopuszczona prawem unijnym pomoc publiczna, jakiej może udzielić państwo, bez konieczności uzyskiwania zgody Komisji Europejskiej, jednak podlega ona monitorowaniu. Pomoc de minimis może być udzielana przez różne instytucje, w różnych formach i na różne cele. Podlega ona sumowaniu i posiada ustalone dopuszczalne pułapy wartości. Łączna wartość pomocy de minimis dla jednego przedsiębiorcy nie może przekroczyć równowartości 200 000 EUR lub 100 000 EUR (dla podmiotu działającego w sektorze transportu drogowego towarów) w okresie trzech kolejnych lat podatkowych.
Z opisu sprawy wynika, że w październiku 2023 r. uzyskał Pan pożyczkę inwestycyjną pochodzącą z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa ...., przy zaangażowaniu środków pierwotnie pochodzących z Europejskich Funduszy Strukturalnych i Inwestycyjnych w ramach wdrażania Strategii i realizacji projektów. Za realizację założeń wskazanych w Strategii odpowiedzialny jest ....Regionalny Fundusz Rozwoju. Jest to Spółka samorządowa, w której 100% udziałów posiada Województwo ..... Podstawę prawną wykorzystania tych środków stanowią zasady określone w dokumentach programowych poszczególnych Programów Operacyjnych oraz w Uchwałach Zarządu Województwa .....w zakresie polityki wyjścia z instrumentów inżynierii finansowej w ramach poszczególnych Programów Operacyjnych. Pożyczka inwestycyjna została sfinansowana ze środków Województwa ....w ramach programu służących rozwojowi Województwa, zgodnie z przepisami dotyczącymi wdrażania funduszy unijnych i stanowi pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, będącą pomocą de minimis. Przekazana została w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ...., a wypłacona przez ....Regionalny Fundusz Rozwoju. Pożyczka udzielona została na okres 96 miesięcy z przeznaczeniem na zakup nieruchomości gruntowej oraz sfinansowanie nakładów związanych z przygotowaniem zakupionej nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej auto komisu. Zakup gruntu oraz nakłady inwestycyjne zostały uwzględnione w Pana ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Grunt nie jest amortyzowany, natomiast pozostałe nakłady są amortyzowane. Z tytułu udzielonej pożyczki zobowiązany jest Pan płacić odsetki w preferencyjnej stawce wynoszącej 1/12 stopy bazowej określanej w komunikacie Komisji Europejskiej. Spłata pożyczki dokonywana jest na rachunek ....Regionalnego Funduszu Rozwoju prowadzony w Banku ....Pożyczka nie została dotychczas spłacona i nie było całkowitego rozliczenia. Konsekwencje w przypadku niewywiązania się z warunków umowy pożyczki to odsetki karne w wysokości maksymalnych odsetek za opóźnienie oraz wypowiedzenie umowy pożyczki i spłata całej wierzytelności wraz z odsetkami karnymi, odsetkami umownymi i innymi kosztami funduszu. W zakresie dotyczącym zakupu gruntu, uważa Pan, że uzyskuje przychód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia, polegającego oprocentowaniu pożyczki stawką niższą, od stawki rynkowej, gdyż grunt nie podlega amortyzacji.
Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że otrzymywane przez Pana dopłaty do oprocentowania, związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, stanowią przychód z tej działalności w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyjątek stanowią te dopłaty, które przeznaczone są na nabycie lub wytworzenie podlegających amortyzacji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych. Jak bowiem wynika z art. 22c pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, amortyzacji nie podlegają grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów. Tym samym dopłaty do pożyczki, którą sfinansował Pan zakup gruntu nie są wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 14 ust.2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Niemniej jednak otrzymane przez Pana dopłaty do oprocentowania pożyczki, mimo że stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegają jednak zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż:
- dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
- bezpośrednio realizuje Pan cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.
Tym, samym nie powstaje u Pana przychód z tytułu częściowo odpłatnego świadczenia, w zakresie dotyczącym finansowania preferencyjną pożyczką zakupu działki gruntowej, bowiem uzyskane przez Pana dopłaty do oprocentowania są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, prawidłowo uważa Pan, że otrzymana dopłata stanowi przychód zwolniony z opodatkowania w myśl ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże fakt ten wynika z innych przyczyn niż wskazał Pan we wniosku.
Z uwagi na powyższe, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Dokumenty dołączone przez Pana do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), nie przeprowadzam postępowania dowodowego, w związku z czym nie jestem obowiązany, ani uprawniony do oceny dołączonych dokumentów; jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana i Pana stanowiskiem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
