Opodatkowanie kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej prawa autorskie do programów komputerowych. - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.1.2019.2.JŁ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.02.2020, sygn. 0115-KDWT.4011.1.2019.2.JŁ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Opodatkowanie kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej prawa autorskie do programów komputerowych.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2019 r. (data wpływu 5 listopada 2019 r.), uzupełnionym w dniu 15 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej preferencyjną stawką podatkową jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej preferencyjną stawką podatkową.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą obejmującą świadczenie usług IT. W ramach prowadzonej działalności tworzone jest oprogramowanie na zamówienie i zgodnie z wymaganiami klienta. Prawa autorskie oraz prawa własności intelektualnej do stworzonych programów komputerowych stanowiących utwory w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1231 ze zm., dalej jako: prawo autorskie) są za wynagrodzeniem przenoszone na rzecz zamawiających (zleceniodawców).

Aktualnie Wnioskodawca w ramach zawartej umowy o świadczenie usług świadczy wyłącznie usługi programistyczne (umowa) efektem których jest tworzenie, zmiana i rozwijanie oprogramowania. W ramach umowy realizowane są różne projekty szczegółowo definiowane w sporządzanych na podstawie umowy opisach zlecenia. Efektem jednego z projektów ujętych w jednym z opisów zlecenia ma być stworzenie systemu informatycznego (projektowanie i tworzenie oprogramowania komputerowego zgodnie z wymaganiami zamawiającego) umożliwiającego zarządzanie i planowanie edukacji dzieci z przeznaczeniem do wykorzystania w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej. System będzie rozbudowaną strukturą umożliwiającą rodzicom oraz innym osobom uprawnionym na elektroniczne zapisywanie dzieci na określone zajęcia w różnych jednostkach: żłobkach, przedszkolach, szkołach podstawowych, prywatnych klubach, domach kultury, czy innych tego typu instytucjach prowadzących szeroko rozumiane zajęcia dydaktyczne i edukacyjne. Poza możliwością zapisu na zajęcia system zapewni również funkcjonalności przy pomocy których uprawione osoby będą mogły wykonywać wszelkie prace administracyjne związane z planowaniem tych zajęć m.in: decydowanie jaka osoba uczestniczy w danych zajęciach w określonym miejscu i czasie.

System zapewnia monitorowanie ilości wolnych miejsc na poszczególne rodzaje zajęć w poszczególnych placówkach i na podstawie żądanych informacji w trakcie wypełniania elektronicznego formularza przez rodziców albo opiekunów sugeruje możliwości wyboru poszczególnych rodzajów zajęć.

Oprócz zarządzania elektronicznymi zapisami na zajęcia oraz ewidencją zajętych i dostępnych miejsc, system umożliwi operatorowi tworzenie różnych grup oraz nowych placówek zainteresowanych korzystaniem z niego. System ma umożliwiać aktualizację cech charakterystycznych korzystających placówek. W przyszłości system ma być rozszerzony o funkcjonalność polegającą na możliwości planowania edukacji dzieci na poszczególnych jej etapach od żłobka do szkoły ponadpodstawowej, zapisy na zajęcia rehabilitacyjne oraz dodatkowe np.: śpiewu, szachowe, pianino, itp. System posiada funkcjonalność powiadamiania korzystających o etapach lub wydarzeniach mających miejsce w trakcie procesowania formularzy czy zapisów na zajęcia. System jest zintegrowany z państwowym systemem spisu ludności.

Z punktu widzenia inżynierii tworzenia opisanego wyżej systemu jest to system rozproszony tzn. używa modelu architektonicznego, w którym poszczególne moduły są podzielone na tzw. Microserwisy. Każdy Microserwis komunikuje się z innym w celu wykonania dowolnej operacji. Oprogramowanie zapewniające funkcjonowanie systemu jest tworzone z wykorzystaniem najnowszej wersji Java oraz Frameworku Spring i jego pokrewnych modułów. Stworzona aplikacja umożliwiająca korzystanie z systemu jest umieszczana w infrastrukturze Kubernetes. Jest to nowe narzędzie, które także wpływa na innowacyjność projektu. Interfejs graficzny systemu jest tworzony zarówno na komputery stacjonarne, jak również platformy mobilne (telefony komórkowe, tablety i inne).

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach opisu zlecenia będą stanowić, zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm., dalej również jako: ustawa PIT), działalność badawczo-rozwojową. Dzięki tworzonemu przez Wnioskodawcę na podstawie opisu zlecenia oprogramowaniu rodzice oraz inne osoby uprawnione otrzymają dostęp do nowoczesnego systemu informatycznego (dostosowanego do ich wymagań) umożliwiającego zapisywanie dzieci na szeroko rozumiane zajęcia dydaktyczne i edukacyjne, zarządzanie danymi dotyczącymi tych zajęć oraz ich uczestników. Efektem pracy będzie autorski kod programu komputerowego implementujący wymagane funkcjonalności zgodnie z nowoczesnymi standardami kodowania oraz dokumentacja i wyniki analiz. Dane zbierane w trakcie eksploatacji systemu mogą posłużyć w celach badawczo-naukowych, umożliwiając tym samym późniejsze wyciąganie wniosków na podstawie analizy zebranych informacji (danych) np. ile jest dzieci w określonym wieku uczęszczających na zajęcia z rysowania lub ile dzieci uczęszczało do żłobków na terenie określonej jednostki terytorialnej w danym okresie.

Stworzone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy w ramach opisu zlecenia programy komputerowe podlegają ochronie na podstawie art. 74 prawa autorskiego.

Zgodnie z umową i opisem zlecenia w ramach, którego projektowane i tworzone jest wyżej wymienione oprogramowanie autorskie prawa majątkowe przechodzą na zamawiającego, a otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie obejmuje wynagrodzenie z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych oraz za nieograniczone w czasie i terytorium korzystanie, a także rozporządzanie tym oprogramowaniem na wszystkich znanych w chwili przeniesienia polach eksploatacji, w tym: wytwarzanie ich egzemplarzy dowolną techniką, wprowadzanie do obrotu oraz najem lub użyczenie utworu, jak również publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, zaś w stosunku do utworów będących oprogramowaniem także na następujących polach eksploatacji:

  • trwałego albo czasowego zwielokrotnienia oprogramowania w całości lub w części, jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie,
  • tłumaczenie, dostosowywanie, zmiana układu lub dokonywanie innych zmian w oprogramowaniu,
  • rozpowszechnianie, w tym użyczenie lub najem oprogramowania i/lub jego kopii.

Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy na podstawie umowy płatne jest według czasu pracy poświęconego na tworzenie oprogramowania w ramach opisu zlecenia, przy czym czas ten jest ewidencjonowany w systemie komputerowym, który generuje raport godzinowy, stanowiący podstawę do ustalenia wysokości należnego wynagrodzenia.

Autorskie prawa do programów komputerowych zaliczone przez ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych do kategorii kwalifikowanych praw własności intelektualnej Wnioskodawca wykazuje w odrębnej ewidencji prowadzonej w arkuszu kalkulacyjnym zawierającym comiesięczne zestawienie dokumentów, które potwierdzają poniesione wydatki dotyczące projektu kwalifikowanego obejmującego tworzenie oprogramowania w ramach opisu zlecenia, zgodnie z obowiązkami, o których mowa w art. 30cb ww. ustawy.

Opisane zestawienie jest sporządzane na koniec każdego miesiąca, narastająco aż do momentu ukończenia prac nad programem będącym przedmiotem opisu zlecenia. W ww. ewidencji zostaną wyodrębnione koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wyodrębnione w powyższy sposób przychody i koszty pozwalają na obliczenie dochodu (straty) przypadające na każde wyodrębnione kwalifikowane prawo własności intelektualnej, o którym mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że oprogramowanie tworzone przez Wnioskodawcę, które zostało opisane we wniosku, zapewni osobom z niego korzystającym zupełnie nowe funkcjonalności, które dotychczas nie były stosowane w praktyce. Jak wskazano we wniosku, oprogramowanie jest tworzone w celu stworzenia systemu, który będzie rozbudowaną platformą umożliwiającą rodzicom oraz innym osobom uprawnionym (jak np. operatorom) m.in. na:

  1. elektroniczne zapisywanie dzieci na określone zajęcia (w różnych jednostkach takich jak m.in: żłobki, przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły prywatne, prywatne kluby, domy, kultury i opieki, czy innego tego typu instytucje prowadzące szeroko rozumiane zajęcia dydaktyczne i edukacyjne.),
  2. planowanie edukacji dzieci na poszczególnych jej etapach od żłobka do szkoły ponadpodstawowej,
  3. planowanie zajęć i obsługa zapisów na zajęcia przez pracowników placówek,
  4. zbieranie informacji (w trakcie eksploatacji systemu), które mogą posłużyć w celach badawczych, umożliwiając na podstawie ich analizy wyciąganie wniosków takich jak np.: ile dzieci w określonym wieku uczęszcza na zajęcia rysowania lub ile niepełnosprawnych dzieci uczęszczało do żłobków na terenie określonej gminy w określonym roku czy miesiącu. Analizy te mogą posłużyć w celach badawczych czy statystycznych umożliwiając tym samym planowanie strategii rozwoju.

Wnioskodawca podkreśla, że tworzony produkt, jakim jest platforma stwarza podstawy do wskazania jej i jej funkcjonalności jako całkowicie nowych, innowacyjnych i w znacznym stopniu odróżniających się od rozwiązań już funkcjonujących. Oprogramowanie, o którym mowa we wniosku zostało wytworzone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności. Wnioskodawca przenosi majątkowe prawa autorskie do oprogramowania, o którym mowa we wniosku, na rzecz zamawiającego.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uczestniczył w wielu projektach, w których tworzył oprogramowanie komputerowe. Ze względu na to, że dopiero od 1 stycznia 2019 r. obowiązują przepisy, które pozwalają na stosowanie 5% stawki podatku do dochodu uzyskanego z kwalifikowanych praw własności intelektualnej będących wynikiem działalności badawczo-rozwojowej, Wnioskodawca dokonał analizy świadczonych usług pod tym kątem w 2019 r. W konsekwencji usługi świadczone przez niego na podstawie umowy z dnia 15 lipca 2019 r. zostały zakwalifikowane przez Wnioskodawcę jako działalność badawczo-rozwojowa. Wnioskodawca zamierza opodatkować 5% stawką podatku dochodowego dochody z praw własności intelektualnej osiągnięte w 2019 r., co zgodnie z Objaśnieniami podatkowymi z 15 lipca 2019 r. może być dokonane w rocznym rozliczeniu podatku za 2019 r.

Wnioskodawca osiąga dochody wyłącznie ze świadczenia usług programistycznych, efektem których jest oprogramowanie, do którego autorskie prawa majątkowe są przenoszone na zamawiającego. Zgodnie z art. 30ca ust. 7 pkt 2 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej jest odpowiednio dochód ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej oraz dochód z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi. W przypadku Wnioskodawcy dochód ten uwzględniony jest w cenie świadczonych usług.

Odrębna ewidencja w arkuszu kalkulacyjnym prowadzona jest od momentu pozwalającego na prawidłowe ustalenie dochodu z praw własności intelektualnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód z autorskiego prawa do programu komputerowego wytworzonego przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności w ramach opisu zlecenia, kwalifikuje się do zastosowania preferencyjnego opodatkowania w wysokości 5%?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe będzie zastosowanie 5% stawki podatku dochodowego na podstawie art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla dochodu uzyskanego z tytułu przeniesienia autorskiego prawa do wytworzonego przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności w ramach opisu zlecenia oprogramowania komputerowego.

Stworzony program komputerowy podlega ochronie na podstawie art. 74 prawa autorskiego. Całość autorskich praw majątkowych do programu komputerowego wytworzonego w ramach opisu zlecenia przechodzi na zamawiającego z chwilą powstania za zapłatą uzgodnionego wynagrodzenia.

Działalność Wnioskodawcy związana z tworzeniem programu komputerowego stanowi zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność badawczo-rozwojową, ponieważ dzięki tworzonemu przez Wnioskodawcę oprogramowaniu, rodzice oraz inne osoby uprawnione otrzymają dostęp do nowoczesnego systemu informatycznego (dostosowanego do ich wymagań) umożliwiającego zapisywanie dzieci na szeroko rozumiane zajęcia dydaktyczne i edukacyjne, zarządzanie danymi dotyczącymi tych zajęć oraz ich uczestników. Efektem pracy będzie autorski kod programu komputerowego implementujący wymagane funkcjonalności zgodnie z nowoczesnymi standardami kodowania, dokumentacja i wyniki analiz. Dane zbierane w trakcie eksploatacji systemu mogą posłużyć w celach badawczo-naukowych, umożliwiając tym samym późniejsze wyciąganie wniosków na podstawie analizy zebranych informacji (danych). Np. ile jest dzieci w określonym wieku uczęszczających na zajęcia z rysowania lub ile dzieci uczęszczało do żłobków na terenie określonej jednostki terytorialnej w danym okresie.

Wnioskodawca będzie prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Kwalifikowane prawa własności intelektualnej Wnioskodawca będzie wykazywał w odrębnej ewidencji prowadzonej w arkuszu kalkulacyjnym, zawierającym comiesięczne zestawienie dokumentów, które potwierdzają poniesione wydatki dotyczące projektu obejmującego tworzenie oprogramowania w ramach opisu zlecenia, zgodnie z obowiązkami, o których mowa w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Narastająco aż do momentu ukończenia prac nad programem będącym przedmiotem opisu zlecenia. W ww. ewidencji zostaną wyodrębnione koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W oparciu o umowę oraz opis zlecenia wynagrodzenie (przychód) Wnioskodawcy będzie wyliczane na podstawie comiesięcznego raportu z przepracowanych godzin, z którego będzie wynikało, jaka jest należność za wytworzony program komputerowy, a tym samym za autorskie prawa do niego. Tak wyodrębnione przychody i koszty pozwalają na obliczenie dochodu (straty) przypadającej na każde wyodrębnione kwalifikowane prawo własności intelektualnej, o którym mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Przedsiębiorcy osiągający dochody generowane przez prawa własności intelektualnej od 1 stycznia 2019 r. mogą korzystać z preferencyjnej stawki w podatku dochodowym. Na podstawie art. 1 pkt 25 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193), w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych dodano art. 30ca i art. 30cb. Ustawa ta wprowadziła do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzystne rozwiązanie podatkowe dla przedsiębiorców, którzy uzyskują dochody z komercjalizacji wytworzonych lub rozwiniętych przez nich praw własności intelektualnej (tzw. IP BOX).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387 ze zm.), jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 tejże ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie natomiast do treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej - oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Stosownie do art. 5a pkt 39 przez badania naukowe rozumieć należy:

  1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.),
  2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

Ilekroć w ustawie mowa jest o pracach rozwojowych oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (art. 5a pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 30ca ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek od osiągniętego przez podatnika w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej wynosi 5% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 30ca ust. 2 ww. ustawy, kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej są:

  1. patent,
  2. prawo ochronne na wzór użytkowy,
  3. prawo z rejestracji wzoru przemysłowego,
  4. prawo z rejestracji topografii układu scalonego,
  5. dodatkowe prawo ochronne dla patentu na produkt leczniczy lub produkt ochrony roślin,
  6. prawo z rejestracji produktu leczniczego i produktu leczniczego weterynaryjnego dopuszczonych do obrotu,
  7. wyłączne prawo, o którym mowa w ustawie z dnia 26 czerwca 2003 r. o ochronie prawnej odmian roślin (Dz. U. z 2018 r. poz. 432),
  8. autorskie prawo do programu komputerowego

- podlegające ochronie prawnej na podstawie przepisów odrębnych ustaw lub ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, oraz innych umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska, których przedmiot ochrony został wytworzony, rozwinięty lub ulepszony przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności badawczo-rozwojowej.

Podstawę opodatkowania stanowi suma kwalifikowanych dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej osiągniętych w roku podatkowym (art. 30ca ust. 3 ustawy).

Stosownie natomiast do ust. 4 art. 30ca tej ustawy: wysokość kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej ustala się jako iloczyn dochodu z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej osiągniętego w roku podatkowym i wskaźnika obliczonego według wzoru:

(a + b) * 1,3

-----------------

a + b + c + d

w którym poszczególne litery oznaczają koszty faktycznie poniesione przez podatnika na:

a prowadzoną bezpośrednio przez podatnika działalność badawczo-rozwojową związaną z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej,

b nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu niepowiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 3,

c nabycie wyników prac badawczo-rozwojowych związanych z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, innych niż wymienione w lit. d, od podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4,

d nabycie przez podatnika kwalifikowanego prawa własności intelektualnej.

Do kosztów, o których mowa w ust. 4, nie zalicza się kosztów, które nie są bezpośrednio związane z kwalifikowanym prawem własności intelektualnej, w szczególności odsetek, opłat finansowych oraz kosztów związanych z nieruchomościami (art. 30ca ust. 5 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do treści art. 30ca ust. 7 powołanej ustawy, dochodem (stratą) z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej jest obliczony zgodnie z art. 9 ust. 2 dochód (strata) z pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie, w jakim został osiągnięty:

  1. z opłat lub należności wynikających z umowy licencyjnej, która dotyczy kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;
  2. ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej;
  3. z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi;
  4. z odszkodowania za naruszenie praw wynikających z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej, jeżeli zostało uzyskane w postępowaniu spornym, w tym postępowaniu sądowym albo arbitrażu.

Na podstawie art. 30cb ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy podlegający opodatkowaniu na podstawie art. 30ca są obowiązani:

  1. wyodrębnić każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej w prowadzonych księgach rachunkowych;
  2. prowadzić księgi rachunkowe w sposób zapewniający ustalenie przychodów, kosztów uzyskania przychodów i dochodu (straty), przypadających na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej;
  3. wyodrębnić koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4, przypadające na każde kwalifikowane prawo własności intelektualnej, w sposób zapewniający określenie kwalifikowanego dochodu;
  4. dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie łącznego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w przypadku gdy podatnik wykorzystuje więcej niż jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2 i 3;
  5. dokonywać zapisów w prowadzonych księgach rachunkowych w sposób zapewniający ustalenie dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej w odniesieniu do tego produktu lub tej usługi albo do tych produktów lub tych usług - w przypadku gdy podatnik wykorzystuje jedno kwalifikowane prawo własności intelektualnej lub większą liczbę tych praw w produkcie lub usłudze albo w produktach lub usługach, a w prowadzonych księgach rachunkowych nie jest możliwe spełnienie warunków, o których mowa w pkt 2-4.

Podatnicy prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów wykazują informacje, o których mowa w ust. 1, w odrębnej ewidencji (art. 30cb ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 30cb ust. 3 powołanej ustawy, w przypadku gdy na podstawie ksiąg rachunkowych lub ewidencji, o której mowa w ust. 2, nie jest możliwe ustalenie dochodu (straty) z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, podatnik jest obowiązany do zapłaty podatku zgodnie z art. 27 lub art. 30c.

Jak wynika z powyższych regulacji podatnicy, którzy opodatkowują dochody z kwalifikowanych IP stawką 5%, mają obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji dla wszystkich operacji finansowych związanych z uzyskiwaniem tych dochodów. Przepisy o IP Box nie narzucają podatnikom konkretnej formy ewidencjonowania zdarzeń na cele stosowania preferencji IP Box. Jednak dla celów obliczenia dochodu z kwalifikowanego IP istotne jest, by ewidencja ta była prowadzona w sposób należyty tak, aby móc w rocznym zeznaniu podatkowym wykazać łączną sumę przychodów, kosztów podatkowych, dochodów, strat, dochodów podlegających opodatkowaniu stawką 5% oraz dochodu, który nie będzie podlegał preferencyjnemu opodatkowaniu.

Podkreślić należy, że obowiązek bieżącego i prawidłowego wyodrębniania przychodów i kosztów dotyczących kwalifikowanego IP dotyczy również podatników prowadzących rozliczenia w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W przypadku podatników, którzy nie prowadzą ksiąg rachunkowych wymóg zapewnienia wyodrębnionej ewidencji dla projektu dotyczącego kwalifikowanego IP może być spełniony poprzez sporządzanie techniką komputerową w postaci arkusza kalkulacyjnego kumulatywnego, comiesięcznego zestawienia dokumentów, które potwierdzają poniesione wydatki dotyczące projektu kwalifikowanego IP na koniec danego miesiąca. Zestawienie kumulatywne obejmuje wydatki od początku realizacji działalności badawczo-rozwojowej, która zmierza do wytworzenia, rozwinięcia lub ulepszenia kwalifikowanego IP do końca danego miesiąca kalendarzowego.

Autorskie prawo do programu komputerowego objęte jest ochroną na mocy art. 74 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1231 ze zm.).

Zgodnie z art. 74 ust. 2 powołanej ustawy, ochrona przyznana programowi komputerowemu obejmuje wszystkie formy jego wyrażenia. Idee i zasady będące podstawą jakiegokolwiek elementu programu komputerowego, w tym podstawą łączy, nie podlegają ochronie.

W związku z tym, że w Polsce oprogramowanie definiowane jako ogół informacji w postaci zestawu instrukcji, zaimplementowanych interfejsów i zintegrowanych danych przeznaczonych dla komputera do realizacji wyznaczonych celów podlega ochronie jak utwór literacki z art. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, oprogramowanie może być uznane za kwalifikowane IP w świetle art. 30ca ust. 2 pkt 8 ustawy, jeśli jego wytworzenie, rozszerzenie lub ulepszenie jest wynikiem prac badawczo-rozwojowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą obejmującą świadczenie usług IT. W ramach prowadzonej działalności tworzone jest oprogramowanie na zamówienie i zgodnie z wymaganiami klienta. Prawa autorskie oraz prawa własności intelektualnej do stworzonych programów komputerowych stanowiących utwory w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych są za wynagrodzeniem przenoszone na rzecz zamawiających (zleceniodawców). Aktualnie Wnioskodawca w ramach zawartej umowy o świadczenie usług świadczy wyłącznie usługi programistyczne efektem których jest tworzenie, zmiana i rozwijanie oprogramowania. W ramach umowy realizowane są różne projekty szczegółowo definiowane w sporządzanych na podstawie umowy opisach zlecenia. Efektem jednego z projektów ujętych w jednym z opisów zlecenia ma być stworzenie systemu informatycznego (projektowanie i tworzenie oprogramowania komputerowego zgodnie z wymaganiami zamawiającego) umożliwiającego zarządzanie i planowanie edukacji dzieci z przeznaczeniem do wykorzystania w innym niż Polska kraju Unii Europejskiej. Oprogramowanie tworzone przez Wnioskodawcę, które zostało opisane we wniosku, zapewni osobom z niego korzystającym zupełnie nowe funkcjonalności, które dotychczas nie były stosowane w praktyce. Tworzony produkt, jakim jest platforma stwarza podstawy do wskazania jej i jej funkcjonalności jako całkowicie nowych, innowacyjnych i w znacznym stopniu odróżniających się od rozwiązań już funkcjonujących. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach opisu zlecenia będą stanowić, zgodnie z art. 5a pkt 38 ustawy działalność badawczo-rozwojową. Stworzone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy w ramach opisu zlecenia programy komputerowe podlegają ochronie na podstawie art. 74 prawa autorskiego. Zgodnie z umową i opisem zlecenia, w ramach którego projektowane i tworzone jest wyżej wymienione oprogramowanie autorskie prawa majątkowe przechodzą na zamawiającego a otrzymane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie obejmuje wynagrodzenie z tytułu przeniesienia autorskich praw majątkowych oraz za nieograniczone w czasie i terytorium korzystanie i rozporządzanie tym oprogramowaniem na wszystkich znanych w chwili przeniesienia polach eksploatacji, w tym: wytwarzanie ich egzemplarzy dowolną techniką, wprowadzanie do obrotu oraz najem lub użyczenie utworu, jak również publiczne udostępnianie utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym, zaś w stosunku do utworów będących oprogramowaniem także na następujących polach eksploatacji:

  • trwałego albo czasowego zwielokrotnienia oprogramowania w całości lub w części, jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie,
  • tłumaczenie, dostosowywanie, zmiana układu lub dokonywanie innych zmian w oprogramowaniu,
  • rozpowszechnianie, w tym użyczenie lub najem oprogramowania i/lub jego kopii.

Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy na podstawie umowy płatne jest według czasu pracy poświęconego na tworzenie oprogramowania w ramach opisu zlecenia, przy czym czas ten jest ewidencjonowany w systemie komputerowym, który generuje raport godzinowy, stanowiący podstawę do ustalenia wysokości należnego wynagrodzenia. Autorskie prawa do programów komputerowych zaliczone przez ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych do kategorii kwalifikowanych praw własności intelektualnej Wnioskodawca wykazuje w odrębnej ewidencji prowadzonej w arkuszu kalkulacyjnym zawierającym comiesięczne zestawienie dokumentów, które potwierdzają poniesione wydatki dotyczące projektu kwalifikowanego obejmującego tworzenie oprogramowania w ramach opisu zlecenia, zgodnie z obowiązkami, o których mowa w art. 30cb ww. ustawy. Opisane zestawienie jest sporządzane na koniec każdego miesiąca, narastająco aż do momentu ukończenia prac nad programem będącym przedmiotem opisu zlecenia. W ww. ewidencji zostaną wyodrębnione koszty, o których mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyodrębnione w powyższy sposób przychody i koszty pozwalają na obliczenie dochodu (straty) przypadające na każde wyodrębnione kwalifikowane prawo własności intelektualnej, o którym mowa w art. 30ca ust. 4 ustawy. Oprogramowanie, o którym mowa we wniosku zostało wytworzone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności. Wnioskodawca przenosi majątkowe prawa autorskie do oprogramowania, o którym mowa we wniosku, na rzecz zamawiającego. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uczestniczył w wielu projektach, w których tworzył oprogramowanie komputerowe. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy z dnia 15 lipca 2019 r. zostały zakwalifikowane przez Niego jako działalność badawczo-rozwojową. Zamierza opodatkować 5% stawką podatku dochodowego dochody z praw własności intelektualnej osiągnięte w 2019 r. w rocznym rozliczeniu podatku za 2019 r. Wnioskodawca osiąga dochody wyłącznie ze świadczenia usług programistycznych, efektem których jest oprogramowanie, do którego autorskie prawa majątkowe są przenoszone na zamawiającego. Zgodnie z art. 30ca ust. 7 pkt 2 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej jest odpowiednio dochód ze sprzedaży kwalifikowanego prawa własności intelektualnej oraz dochód z kwalifikowanego prawa własności intelektualnej uwzględnionego w cenie sprzedaży produktu lub usługi. W przypadku Wnioskodawcy dochód ten uwzględniony jest w cenie świadczonych usług. Odrębna ewidencja w arkuszu kalkulacyjnym prowadzona jest od momentu pozwalającego na prawidłowe ustalenie dochodu z praw własności intelektualnej.

Mając powyższe na uwadze, dochód z tytułu przenoszenia autorskich praw majątkowych do oprogramowania, które stanowi utwór prawnie chroniony i zostało wytworzone w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, kwalifikuje się do dochodów z kwalifikowanego IP w rozumieniu art. 30ca ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Mając na uwadze okoliczności zdarzenia przyszłego, stwierdzić więc należy, że Wnioskodawca może skorzystać z preferencyjnego opodatkowania dochodów z tego tytułu wg stawki 5%. Podkreślić jednak należy, że w celu skorzystania z opodatkowania dochodów na podstawie art. 30ca ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca ma obowiązek na bieżąco, czyli od momentu poniesienia pierwszych kosztów o których mowa w art. 30ca ust. 4 ww. ustawy, prowadzić odrębną od podatkowej księgi przychodów i rozchodów ewidencję, o której mowa w art. 30cb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zaznaczyć należy, że tutejszy Organ wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie się różniło od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej