1. Czy ma Pani prawo odliczenia od dochodu w zeznaniu rocznym za 2020 r. kwot dobrowolnie wpłaconych na FUS z własnych środków uzyskanych w 2020 r.? 2... - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.492.2022.3.AC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 15 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.492.2022.3.AC

Temat interpretacji

1. Czy ma Pani prawo odliczenia od dochodu w zeznaniu rocznym za 2020 r. kwot dobrowolnie wpłaconych na FUS z własnych środków uzyskanych w 2020 r.? 2. Czy ma Pani prawo dokonując rozliczenia rocznego w zeznaniu rocznym za 2021 r. od sumy dochodów uzyskanych w 2021 r. odliczyć kwotę potrąconą przez ZUS na FUS w 2021 r.?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 9 czerwca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Po śmierci męża w dniu 11 lipca 2019 roku wystąpiła Pani do ZUS o rentę rodzinną.

Pracuje Pani zawodowo i osiągany przez Panią przychód za okres od 11 lipca 2019 roku do 31 grudnia 2019 roku przekraczał kwotę przychodu granicznego, to renta rodzinna podlegała zawieszeniu. Pod koniec 2020 roku otrzymała Pani z ZUS zawiadomienie o rocznym rozliczeniu renty rodzinnej z podaną kwotą zawieszenia 24.123,57 zł i informację, że jeśli wyraża Pani zgodę na dokonanie przez ZUS wpłaty na FUS w kwocie 12.217,07 zł, poprzez potrącenie jej z wyrównania, wówczas ZUS wyda decyzję, że we wskazanym okresie renta rodzinna podlega jedynie kwocie maksymalnego zmniejszenia oraz przekaże na Pani konto kwotę 21.232,44 zł pomniejszoną o zaliczkę na podatek dochodowy, składkę zdrowotną oraz kwotę wpłaty na FUS za Pani zgodą.

Ponieważ nie zdążyła Pani w terminie wyrazić zgody musiała Pani z własnych środków wpłacić kwotę 12.217,07 zł do FUS. ZUS wydał decyzję o wypłaceniu Pani kwoty wyrównania 21.232,44 zł pomniejszonej o 1.920 zł zaliczki na podatek, 1.910,92 zł składki zdrowotnej za pośrednictwem poczty w wysokości 17.401,52 zł. PIT za rok 2020 z ZUS otrzymała Pani z przychodem 21.323,44 zł. W Pani ocenie jest to podwójnie krzywdzące, ponieważ po pierwsze wpłata na FUS Pani własnych środków została doliczona do PIT-11A i naliczono od tego podatek i składkę zdrowotną. Po drugie ujęcie PIT-11A w rocznym rozliczeniu PIT-36 spowodowało, że przekroczyła Pani pierwszy próg podatkowy i musiała Pani dopłacić podatek za rok 2020 od własnej wpłaty około 1.833 zł.

Praktyki ZUS zawyżające Pani roczne przychody dotyczą również 2021 roku. W marcu otrzymała Pani z ZUS pismo o rozliczeniu renty rodzinnej za rok 2020, z którego wynikało, że ponieważ nie pobierała Pani renty, bo jest ona zawieszona z uwagi na wysokość Pani przychodów z pracy, to po wyrażeniu zgody na dokonanie przez ZUS wpłaty na FUS kwoty przekroczenia przychodu 24.513,80 zł, ZUS wyda decyzję o rozliczeniu renty rodzinnej i uzna, że we wskazanym okresie renta podlega zmniejszeniu o kwotę maksymalnego zmniejszenia oraz ustali kwotę podlegającą zwrotowi przez ZUS w wysokości 46.209 zł. Kwota ta została pomniejszona o zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 4.158,81 zł oraz wpłatę na FUS 24.513,80 zł. Na Pani konto ZUS przekazał 13.305,39 zł. PIT-11A za rok 2021 był wystawiony na kwotę przychodu z tytułu renty na 46.209 zł. W rozliczeniu rocznym PIT-36 zawyżenie Pani przychodów przez ZUS znów spowodowało dopłatę podatku, ponieważ przekroczyła Pani pierwszy próg podatkowy.

W uzupełnieniu przeformułowała Pani pytania i przedstawiła własne stanowisko w sprawie.

Pytania

1.Czy ma Pani prawo odliczenia od dochodu w zeznaniu rocznym za 2020 r. kwot dobrowolnie wpłaconych na FUS z własnych środków uzyskanych w 2020 r.?

2.Czy ma Pani prawo dokonując rozliczenia rocznego w zeznaniu rocznym za 2021 r. od sumy dochodów uzyskanych w 2021 r. odliczyć kwotę potrąconą przez ZUS na FUS w 2021 r.?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Ma Pani prawo te kwoty odliczyć.

Ad. 2.

Ma Pani prawo do odliczenia tej kwoty.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jak wynika z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 504):

Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

Z kolei art. 104 ust. 2 ww. ustawy stanowi:

Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3.

Na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1009 ze zm.):

Obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.

Powyżej wskazane przepisy ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych wraz z przepisami wykonawczymi, jak w szczególności przepisy rozporządzenia z 22 lipca 1992 r. Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad zawieszania lub zmniejszania emerytury lub renty (Dz. U. Nr 58 poz. 290), regulują szczegółowo kwestie zasad zmniejszania świadczenia emerytalnego oraz obowiązki informacyjne świadczeniobiorcy (oświadczenie), pracodawcy oraz urzędu skarbowego w zakresie zawiadamiania o podjęciu lub zaprzestaniu działalności, z której uzyskiwany przychód podlega ubezpieczeniu społecznemu. Po otrzymaniu oświadczenia organ rentowy wydaje stosowną decyzję realizując zmniejszone świadczenie lub je całkowicie zawiesza. Następnie w rozliczeniu rocznym, jak i miesięcznym dokonuje ustalenia, czy przychody świadczeniobiorcy uzasadniały zmniejszoną wypłatę lub jej zawieszenie. Jednocześnie, organ rentowy po ustaleniu, że łączna kwota dochodu emeryta lub rencisty przewyższyła w danym roku kalendarzowym kwotę graniczną dochodu o kwotę niższą niż kwota nienależnie pobranych świadczeń, informuje emeryta (rencistę) o możliwości uniknięcia zwrotu kwoty nienależnie pobranych świadczeń w razie przekazania na Fundusz Ubezpieczenia Społecznego kwoty równej kwocie tego przekroczenia, pomniejszonej o kwotę pobranej zaliczki na podatek dochodowy, i wyznacza termin jej zwrotu.

Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30cb i art. 30da-30f, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 23o, art. 23u, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4-4e, 6 i 21 lub art. 24b ust. 1 i 2, po odliczeniu kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,

b) potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

- odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Kwota przekazana na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi w istocie kwotę składki określonej w ww. ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, czyli składki, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że:

1.przysługuje Pani po śmierci męża renta rodzinna, o którą po śmierci męża w dniu 11 lipca 2019 roku wystąpiła Pani do ZUS;

2.pracuje Pani zawodowo i osiągany przez Panią przychód od 11 lipca 2019 r. do 31 grudnia 2019 r. przekraczał kwotę przychodu granicznego, wtedy renta rodzinna podlegała zawieszeniu;

3.pod koniec 2020 roku otrzymała Pani z ZUS zawiadomienie o rocznym rozliczeniu renty rodzinnej z podaną kwotą zawieszenia 24.123,57 zł i informację, że jeśli wyraża Pani zgodę na dokonanie przez ZUS wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych w kwocie 12.217,07 zł, poprzez potrącenie jej z wyrównania, wówczas ZUS wyda decyzję, że we wskazanym okresie renta rodzinna podlega jedynie kwocie maksymalnego zmniejszenia oraz przekaże na Pani konto kwotę 21.232,44 zł pomniejszoną o zaliczkę na podatek dochodowy, składkę zdrowotną oraz kwotę wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych za Pani zgodą;

4.nie zdążyła Pani w terminie wyrazić zgody na dokonanie przez ZUS wpłaty na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych i wpłaciła Pani z własnych środków kwotę 12.217,07 zł do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w 2020 r.;

5.ZUS wydał decyzję o wypłaceniu Pani kwoty wyrównania pomniejszonej o zaliczki na podatek, składki zdrowotnej za pośrednictwem ...;

6.ZUS wydał decyzję o rozliczeniu renty rodzinnej uznając, że we wskazanym okresie renta podlega zmniejszeniu o kwotę maksymalnego zmniejszenia oraz ustali kwotę podlegającą zwrotowi przez ZUS w wysokości 46.209 zł;

7.kwota podlegająca zwrotowi została pomniejszona o zaliczkę na podatek dochodowy oraz wpłatę na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych 24.513,80 zł.

8.PIT-11A za rok 2021 został wystawiony na kwotę przychodu z tytułu renty na 46.209 zł.

Kwota przekazana przez Panią w 2020 r. dobrowolnie na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem przysługuje Pani prawo odliczenia od dochodów przedmiotowej kwoty wpłaconej na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, w zeznaniu podatkowym za 2020 rok.

Może Pani również odliczyć od dochodu w zeznaniu za 2021 r. potrąconą Pani przez ZUS (tytułem dobrowolnej wpłaty) kwotę składki na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, skoro kwota ta stanowi wpłatę – zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych – na ubezpieczenie z Pani środków.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Powołana przez Panią interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do Pani sprawy, ani do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).  

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).