
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lipca 2025 r. za pośrednictwem ePUAP, wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawką w wysokości 0%. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 25 lipca 2025 r. (wpływ, za pośrednictwem e-Urząd Skarbowy 25 lipca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Firma „(...)” zajmuje się produkcją (...). Firma zarejestrowana jest w Polsce, firma jest czynnym płatnikiem VAT.
Jednym z nabywców (...) od firmy (...) jest firma (...) S.A.S. zarejestrowana w Meksyku (z siedzibą w Meksyku), dodatkowo jest aktywnie zarejestrowana do VAT w Polsce i składa deklaracje VAT.
Końcowymi odbiorcami (...) sprzedawanych przez firmę (...) są osoby fizyczne w Niemczech - towary są fizycznie wywożone z Polski do Niemiec. (...) wywożone są przez zewnętrzną firmę transportową, do każdego przewozu istnieje dowód transportu.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1)Czy podmiot wskazany w zdarzeniu przyszłym jako „(...)” jest Wnioskodawcą?
Tak. „(...)” jest wnioskodawcą.
2)Na czym polega działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę?
Działalność gospodarcza prowadzona przez wnioskodawcę polega na produkcji i sprzedaży (...).
3)Czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce, jeśli tak to od kiedy (proszę wskazać datę) oraz w związku z jakimi czynnościami Wnioskodawca dokonał tej rejestracji?
Tak, zgłoszenie do VAT dobrowolnie od 1 lutego 2022 r. (podatnik rezygnuje (zrezygnował) ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9.
4)Czy sprzedaż Wnioskodawcy nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą o VAT”?
Tak, sprzedaż aktualnie nie jest zwolniona, ponieważ podatnik przekroczył limit zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 w roku 2024.
5)Czy Wnioskodawca jest zarejestrowany w Polsce dla transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE), jeśli nie - to czy będzie zarejestrowany jako podatnik VAT UE składając deklarację podatkową, w której wykaże dostawę towarów będącą przedmiotem wniosku?
Tak, jest zarejestrowany.
6)Czy firma (...) S.A.S. jest zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze (w jakim kraju?), na czym polega działalność firmy (...) S.A.S. (proszę opisać ogólnie)?
Firma (...) S.A.S. zajmuje się handlem (...). Firma (...) S.A.S. posiada aktywność numeru VAT nadanego przez Państwo Członkowskie/Irlandii Północnej: (...).
7)Czy firma (...) S.A.S. jest zarejestrowana w Polsce dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE)?
Tak.
8)Czy w ramach transakcji będącej przedmiotem zapytania Wnioskodawca sprzeda (...) firmie (...) S.A.S. i wystawi fakturę dokumentującą sprzedaż na jej rzecz, a następnie firma (...) S.A.S. sprzeda te (...) konsumentowi niemieckiemu i wystawi fakturę (lub inny dokument sprzedaży) na jego rzecz?
Tak. Firma (...) sprzeda (...) firmie (...) S.A.S. i wystawi fakturę dokumentującą tę sprzedaż, następnie firma (...) S.A.S. sprzeda te (...) konsumentowi niemieckiemu i wystawi fakturę na jego rzecz.
9)Jakim numerem identyfikacji podatkowej/nadanym w jakim kraju posłuży się firma (...) S.A.S. w transakcji będącej przedmiotem zapytania?
(...)
10)Czy towary ((...)) będą transportowane z Polski do Niemiec w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz firmy (...) S.A.S.?
Towary ((...)) będą transportowane z Polski do Niemiec w wyniku dostawy towarów dokonanej przez firmę (...) S.A.S. Firma (...) S.A.S. zamawia przewoźnika i opłaca całą dostawę.
11)Czy towary ((...)) będą transportowane bezpośrednio od producenta z Polski do końcowego nabywcy na terytorium Niemiec, w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, jeśli transport towarów będzie miał inny przebieg proszę wskazać gdzie trafią towary po wyjeździe z Polski zanim trafią do ostatecznego nabywcy, kto/w czyim imieniu będzie je np. magazynował, czy kupując towary od Wnioskodawcy firma (...) S.A.S. będzie znała/będzie miała podpisaną umowę na sprzedaż (...) z konkretnym klientem, czy też będzie poszukiwała klienta dopiero po przetransportowaniu (...) do Niemiec?
Tak - (...) będą transportowane bezpośrednio od producenta z Polski (firma (...)) do końcowego nabywcy na terytorium Niemiec w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze. Firma (...) S.A.S. będzie już miała zamówienie (podpisaną umowę) z konkretnym klientem na te (...).
12)Który uczestnik transakcji będzie miał zawartą umowę z zewnętrzną firmą transportową na przewóz towarów z Polski do Niemiec, w czyim imieniu/na czyją rzecz będzie działał przewoźnik (kto będzie odpowiedzialny za transport)?
Firma (...) S.A.S. będzie miała zawartą umowę z zewnętrzną firmą transportową na przewóz (...) z Polski do Niemiec (od producenta do końcowego nabywcy).
13)Czy Wnioskodawca będzie składał terminowo informacje podsumowujące, dotyczące sprzedaży towarów będących przedmiotem wniosku, zawierające prawidłowe dane, o których mowa w art. 100 ust. 8 ustawy o VAT, a w przypadku uchybień, należycie wyjaśni na piśmie te uchybienia naczelnikowi urzędu skarbowego?
Tak.
14)Jakie konkretnie dokumenty/komplet dokumentów potwierdzające wywóz towarów z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Niemiec) będzie posiadał Wnioskodawca?
Wnioskodawca będzie posiadał dokument CMR, czyli międzynarodowy list przewozowy.
15)Czy posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty (wskazane w odpowiedzi na ww. punkt niniejszego wezwania) łącznie będą potwierdzały dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Niemcy)?
Tak.
16)Czy Wnioskodawca będzie posiadał ww. dokumenty przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy?
Tak.
Pytanie
1)Czy firma (...) wystawiając fakturę na nabywcę (firma (...) S.A.S.) może zastosować stawkę 0%, jeśli odbiorcą jest osoba fizyczna w Niemczech i są przy tym spełnione warunki wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT)?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami dotyczącymi wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT), jeżeli nabywca jest zarejestrowany do VAT UE w Polsce i towar jest wywożony do innego kraju UE, to może być zastosowana stawka 0% - pod warunkiem, że istnieje dowód transportu poza terytorium Polski.
Zdaje Pan sobie sprawę, że fakt, iż odbiorcą jest osoba fizyczna, budzi często wątpliwości co do możliwości zastosowania stawki 0%. W praktyce jednak nie jest to przeszkoda - przepisy oraz wytyczne UE dopuszczają taką możliwość, jeśli spełnione są warunki wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1, 2, 3 lit. d) i 4 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
- terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;
- państwie członkowskim - rozumie się przez to państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.1);
- terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania tej ustawy Irlandię Północną traktuje się jako terytorium Unii Europejskiej w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej;
- terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Ponadto, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Stosownie do art. 13 ust. 2 pkt 1-3 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą.
Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 7.
Zatem, co do zasady, przy spełnieniu warunków odnośnie podmiotów biorących udział w transakcji, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z Polski na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. W takiej sytuacji zachodzi wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Natomiast w myśl art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Miejscem dostawy towarów w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.
Stosownie do art. 22 ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.
W myśl art. 22 ust. 2b ustawy:
W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
Definicja podmiotu pośredniczącego zawarta została w art. 22 ust. 2d ustawy:
Przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.
Natomiast art. 22 ust. 2c ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.
Jednocześnie jak stanowi art. 22 ust. 3 ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c i 2e, dostawę towarów, która:
1) poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;
2) następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.
W przypadku transakcji, do których odnosi się art. 22 ust. 2 ustawy, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie jest przemieszczany od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, wówczas przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport) więc tylko w odniesieniu do jednej z transakcji można ustalić miejsce świadczenia w oparciu o art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy (dostawa ruchoma). W odniesieniu do pozostałych dostaw, którym nie można przypisać wysyłki (transportu), ustalenie miejsca świadczenia odbywa się na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy.
W myśl tego przepisu wszystkie transakcje realizowane przed dostawą ruchomą (do której przypisano wysyłkę lub transport towaru) będą opodatkowane w państwie, z którego towar jest wysyłany lub transportowany. Natomiast wszystkie dostawy mające miejsce po transakcji ruchomej będą opodatkowane w państwie przeznaczenia towaru. Sama transakcja ruchoma będzie generowała po stronie dostawcy wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, a po stronie nabywcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Należy zatem przyjąć, że jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez:
- podatnika pierwszego w kolejności, to transakcją „ruchomą”, której przypisany jest ten transport jest dostawa dokonana przez ten podmiot (a więc pierwsza z dwóch dostaw) - zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy,
- podatnika drugiego w kolejności (tzw. podmiot pośredniczący), to na zasadzie domniemania transakcją „ruchomą”, której przypisany jest ten transport jest dostawa dokonana do tego podmiotu (a więc pierwsza z dwóch dostaw) - zgodnie z art. 22 ust. 2b ustawy (za wyjątkiem sytuacji określonej w art. 22 ust. 2c ustawy),
- podatnika trzeciego w kolejności, to transakcją „ruchomą”, której przypisany jest ten transport jest dostawa dokonana do tego podmiotu - ostatniego w łańcuchu (a więc druga z dwóch dostaw) - zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 i 3, do których ma zastosowanie art. 42 ust. 1, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
- zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.
Według art. 100 ust. 8 pkt 1-3 ustawy:
Informacja podsumowująca powinna zawierać następujące dane:
1) nazwę lub imię i nazwisko podmiotu składającego informację podsumowującą oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9, który zastosował dla transakcji i przemieszczeń, o których mowa w ust. 1;
2) właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej takim podatnikiem, nabywających towary lub usługi, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;
3) właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2.
Z okoliczności sprawy wynika, że zajmuje się Pan produkcją i sprzedażą (...). Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (od 2022 roku), nie korzystającym ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy (przekroczenie limitu w 2024 r.). Jest Pan również zarejestrowany do transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT UE). Przedmiotem wniosku jest transakcja, która dotyczy sprzedaży (...) na rzecz firmy zajmującej się handlem (...), tj. (...) S.A.S. Kontrahent ma siedzibę w Meksyku, ale jest zarejestrowany do VAT w Polsce, w tym jako VAT UE i składa deklaracje VAT. Kontrahent jest również zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w Irlandii Północnej (nr identyfikacji podatkowej: (...)) i posłuży się tym numerem w ramach transakcji objętej wnioskiem. Końcowymi odbiorcami (...) sprzedanych przez Pana firmie (...) S.A.S. są osoby fizyczne w Niemczech. W momencie zakupu (...) od Pana, firma (...) S.A.S. będzie miała podpisaną umowę na sprzedaż (...) z konkretnym klientem. (...) będą transportowane bezpośrednio od producenta z Polski (od Pana) do Niemiec (do końcowego nabywcy), w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze, przez zewnętrzną firmę transportową zatrudnioną przez (...) S.A.S.
Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wystawiając fakturę na nabywcę ((...) S.A.S.) może Pan zastosować stawkę VAT w wysokości 0%, jeśli są spełnione warunki wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a końcowym odbiorcą towarów jest osoba fizyczna w Niemczech.
Z powołanych przepisów prawa wynika, że w sytuacji gdy wywóz towarów następuje w wyniku dokonania transakcji dostawy (sprzedaży) z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT). Warunkiem rozpoznania danej dostawy towarów (której towarzyszy wywóz towarów towaru z Polski do innego kraju członkowskiego), jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów jest dokonanie tej dostawy na rzecz podmiotu zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż Polska. Zatem, co do zasady, przy spełnieniu warunków dotyczących podmiotów biorących udział w transakcji, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z kraju na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE, wówczas występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Przy czym, podkreślić należy, że zakwalifikowanie danej transakcji jako dostawy wewnątrzwspólnotowej, na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, wymaga czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą danego towaru i jego transportem.
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisana dostawa towarów będzie stanowiła transakcję łańcuchową, w której będą uczestniczyły trzy podmioty, tj. producent (...) (Pan), nabywca z Meksyku ((...) S.A.S.) oraz konsument z Niemiec. W ramach ww. transakcji, ten sam towar będzie przedmiotem kolejnych dostaw (pomiędzy Panem i (...) S.A.S., a następnie pomiędzy (...) S.A.S. i niemieckim konsumentem) oraz będzie transportowany bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, tj. od Pana z terytorium Polski do ostatniego podmiotu w łańcuchu podmiotu, tj. osoby fizycznej na terytorium Niemiec. Przy tym, podmiotem odpowiedzialnym za transport towarów z Polski do Niemiec będzie firma (...) S.A.S. (drugi podmiot w łańcuchu dostaw).
Zatem, stosownie do art. 22 ust. 2d ustawy - firmę (...) S.A.S. należy uznać za podmiot pośredniczący, który w opisanym łańcuchu dostaw będzie transportował towar za pośrednictwem zewnętrznego przewoźnika działającego na jego rzecz. Przy tym, firma (...) S.A.S. nie przekaże Panu numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadanego w państwie członkowskim, z którego będzie transportowany towar (Polska). Oznacza to, że w analizowanym przypadku nie znajduje zastosowania art. 22 ust. 2c ustawy, który przewiduje możliwość odstępstwa od zasady ogólnej, zgodnie z którą transport towarów przypisuje się do dostawy dokonanej do podmiotu pośredniczącego.
W tej sytuacji, transport towaru należy przyporządkować dostawie dokonanej przez Pana na rzecz (...) S.A.S. W konsekwencji, dostawę towarów dokonaną przez Pana na rzecz (...) S.A.S. należy traktować - stosownie do art. 22 ust. 2 w zw. z art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy - jako dostawę „ruchomą”, dokonaną i podlegającą opodatkowaniu w miejscu rozpoczęcia transportu, tj. w Polsce. W wyniku tej dostawy towar będzie przetransportowany z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE (Niemcy). Natomiast kolejną dostawę towarów dokonaną pomiędzy (...) S.A.S. i odbiorcą końcowym z Niemiec należy uznać - stosownie do art. 22 ust. 3 pkt 2 ustawy - za dokonaną i opodatkowaną w miejscu zakończenia transportu, tj. na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Niemcy). Opodatkowanie transakcji dokonanej pomiędzy (...) S.A.S. i osobą fizyczną z Niemiec, nastąpi na podstawie przepisów obowiązujących w tym kraju.
Tym samym, skoro Pan - czynny podatnik VAT, zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT UE dokona dostawy towarów na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej posługującego się ważnym numerem identyfikacji podatkowej wydanym przez inne niż Polska państwo członkowskie UE (Irlandia Północna), jednocześnie towar będzie transportowany bezpośrednio z Polski na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE (Niemcy) w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Pana na rzecz (...) S.A.S., to w związku z dostawą towarów dokonaną na rzecz (...) S.A.S. będzie Pan zobowiązany do rozliczenia na terytorium Polski podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy.
Odnosząc się do wątpliwości dotyczących możliwości opodatkowania analizowanej dostawy stawką VAT w wysokości 0% należy wskazać, że według art. 41 ust. 3 ustawy:
W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.
Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy:
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;
2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
3) podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.
Warunki te muszą być spełnione łącznie. Spełnienie pierwszego z nich ma zagwarantować, że czynność zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w kraju odbiorcy i zostanie tam faktycznie opodatkowana, natomiast drugi wskazuje, że istotnie nastąpił wywóz towarów z jednego państwa członkowskiego (z kraju) i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego. Istotą transakcji wewnątrzwspólnotowych jest faktyczne opodatkowanie dostawy towaru w państwie przeznaczenia (do którego towar jest docelowo przemieszczany). Dostawa, która następuje na terytorium państwa dostawcy towarów, jest opodatkowana stawką 0%, a w państwie nabywcy następuje opodatkowanie tej dostawy według stawki podatku tam właściwej. Transakcja opodatkowana w ten sposób ma na celu uniknięcie zakłócania konkurencji, powodowanego podwójnym opodatkowaniem lub brakiem opodatkowania.
W myśl art. 42 ust. 1a ustawy:
Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:
1)podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub
2)złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8
- chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.
Podstawowe znaczenie dla udokumentowania wywozu towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, realizowanej z udziałem przewoźnika lub spedytora odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, mają dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy.
Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy:
Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1)dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),
2)(uchylony),
3)specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,
4)(uchylony),
- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.
Jednak w myśl art. 42 ust. 11 ustawy:
W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:
1)korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2)dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3)dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;
4)dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Powołany art. 42 ust. 3 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest „łączne” posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powyższych przepisach, o ile posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają dostarczenie nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego.
Również w uchwale Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 października 2010 r., sygn. akt I FPS 1/10 podkreślono, że samo brzmienie art. 42 ust. 3 i 4 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Zdaniem Sądu, w świetle art. 42 ust. 1, 3 i 11 ustawy dla zastosowania stawki 0% przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów wystarczającym jest, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami, wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy lub innymi dowodami w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej, o ile łącznie potwierdzają fakt dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.
Zatem, mając na uwadze powołane przepisy oraz uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego, należy stwierdzić, że dla zastosowania stawki VAT 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wystarczającym jest na gruncie polskich przepisów, aby podatnik posiadał jedynie niektóre dowody, o jakich mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, uzupełnione dokumentami wskazanymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Dla udokumentowania takiej dostawy podatnik może także posiadać inne dowody w formie dokumentów, o których mowa w art. 180 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), zgodnie z którym jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.
Podsumowując, dla zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% podatnik musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, które łącznie potwierdzą fakt wywiezienia z terytorium kraju i dostarczenia towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż Polska.
Ponadto wskazać należy, że faktura sprzedaży wypełnia znamiona specyfikacji, tj. zawiera dane dotyczące w szczególności nazwy i ilości towarów będącego przedmiotem dostawy, umożliwiając jego identyfikację. Potwierdza to m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 grudnia 2009 r. o sygn. I FSK 1388/08, w którym Sąd wskazał, że: „(...) nie wydaje się, by podatnik był zmuszony do posiadania w swej dokumentacji odrębnej specyfikacji dostarczanych w ramach VAT towarów, jeśli specyfikacja taka została zawarta w fakturze VAT. (...). Jeżeli na fakturze wskazano dane, jakie powinna zawierać specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (tj. m.in. nazwę i ilość towarów), faktura taka w istocie stanowi specyfikację poszczególnych sztuk ładunku. (...) posiadanie w takim przypadku odrębnej od faktury specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku nie jest konieczne do zastosowania 0% VAT w przypadku WDT (...)”.
Wnioskodawca - czynny podatnik VAT, zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT UE, dokona dostawy towarów na rzecz podatnika podatku od wartości dodanej posługującego się numerem VAT UE wydanym przez inne niż Polska państwo członkowskie (Irlandia Północna). W wyniku dostawy towar zostanie przetransportowany z Polski na terytorium innego państwa członkowskiego UE (Niemcy). Przy tym, wskazał Pan, że wypełni obowiązek terminowego złożenia informacji podsumowującej, dotyczącej sprzedaży towarów będących przedmiotem wniosku, zawierającej prawidłowe dane, o których mowa w art. 100 ust. 8 ustawy, a w przypadku uchybień, należycie wyjaśni Pan na piśmie te uchybienia naczelnikowi urzędu skarbowego.
Odnośnie posiadanej dokumentacji wskazał Pan, że sprzedaż dokonaną na rzecz (...) S.A.S. będzie Pan dokumentował fakturą. Oprócz faktury, na potwierdzenie wywozu towarów z Polski do Niemiec będzie Pan posiadał międzynarodowy list przewozowy CMR. Jak Pan wskazuje, dokumenty, które będzie Pan posiadał, łącznie będą potwierdzały dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium Niemiec. Jednocześnie, będzie Pan posiadał ww. dokumenty przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że w sytuacji gdy ostatecznym odbiorcą (...) sprzedanych przez Pana firmie (...) S.A.S. będzie osoba fizyczna z Niemiec i w związku z dokonaną transakcją będzie Pan posiadał fakturę zawierającą specyfikację towarów oraz międzynarodowy list przewozowy CMR, które będą potwierdzały dostarczenie towarów do nabywcy na terytorium Niemiec, będzie Pan miał prawo do opodatkowania dostawy dokonanej na rzecz (...) S.A.S. stawką VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 42 ust. 3 w zw. z art. 41 ust. 3 ustawy.
Tym samym stanowisko, z którego wynika, że przy spełnieniu warunków wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i posiadania dowodu transportu towarów poza terytorium Polski, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stawką VAT w wysokości 0% w sytuacji, gdy odbiorcą końcowym towaru jest osoba fizyczna, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zatem przedmiotowa interpretacja rozstrzyga w zakresie zastosowania przepisów regulujących podatek od towarów i usług względem Pana, a nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych uczestników transakcji.
Podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie informuję, że wydając interpretację nie przeprowadzam postępowania dowodowego i opieram się wyłącznie na elementach zdarzenia przedstawionych we wniosku. Wszystkie gromadzone dokumenty na okoliczność przemieszczania towarów z Polski do innego kraju UE mogą być przedmiotem postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzanej przez właściwy organ podatkowy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
