obowiązki płatnika w związku z przyznawaniem Użytkownikom punktów w systemie kafeteryjnym. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.1032.2021.1.MS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8.02.2022, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.1032.2021.1.MS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

obowiązki płatnika w związku z przyznawaniem Użytkownikom punktów w systemie kafeteryjnym.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego  stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 listopada 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 listopada 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w związku z przyznawaniem Użytkownikom punktów w systemie kafeteryjnym. Uzupełnili go Państwo pismem z 29 października 2021 r. (data wpływu 5 listopada 2021 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) spółka komandytowa (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług (…). W ramach prowadzonej działalności Spółka za pośrednictwem telefonicznych akcji wychodzących i przychodzących sprzedaje produkty i usługi, przedstawia oferty oraz pozyskuje klientów dla swoich partnerów biznesowych. W celu zwiększenia motywacji swoich pracowników, pracowników tymczasowych oraz zleceniobiorców Spółka wprowadziła tzw. program kafeteryjny, w ramach którego Użytkownicy otrzymują punkty uprawniające do nabycia określonych produktów lub usług.

Program skierowany jest do pracowników, pracowników tymczasowych, dla których Wnioskodawca jest pracodawcą użytkownikiem - osób świadczących usługi na rzecz Spółki w ramach umów o świadczenie usług, (dalej łącznie: „Użytkownicy”). Punkty otrzymywane są automatycznie co miesiąc (punkty o charakterze korzyści przekazywanych przez Spółkę na podstawie przepisów dotyczących wynagradzania), w formie świadczenia premiowego, np. z uwagi na zakończenie projektu, wysokie wyniki sprzedaży, osiągnięcie założonych celów biznesowych, itp. (punkty o charakterze premii). Punkty finansowane są ze środków obrotowych Wnioskodawcy. Wnioskodawca korzysta z programu oferowanego w ramach Platformy(…) (prowadzonej przez (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…). Możliwość korzystania z platformy może zyskać Użytkownik, któremu przyznany zostanie dostęp do indywidualnego konta. Założeniem programu jest by Użytkownicy otrzymywali od Spółki na indywidualne konto funkcjonujące w serwisie internetowym określoną ilość punktów o wartości 1 PLN. Indywidualne konto w systemie internetowym zapewnia dostęp do informacji na temat otrzymanych od Spółki punktów, całkowitej wartości punktowej oraz ofercie towarów i usług, które można za te punkty nabyć. Za pośrednictwem serwisu internetowego Użytkownicy mogą składać zamówienia na towary i usługi dostępne w ramach programu kafeteryjnego aż do wyczerpania dostępnych środków (wykorzystania przekazanych punktów). Wymiana punktów na towary i usługi następuje w trybie jednorazowym (w formie jednorazowego umorzenia punktów w zamian za określony towar lub usługę) lub abonamentowym (w formie okresowego umorzenia punktów w zamian za udostępnienie usługi w kolejnym okresie rozliczeniowym - w takim przypadku otrzymywane w danym okresie rozliczeniowym punkty w pierwszej kolejności wymieniane są na świadczenia abonamentowe).

Tryb abonamentowy wykorzystywany jest do nabywania abonamentów sportowych oraz ubezpieczeń medycznych i zdrowotnych. Jeżeli ilość punktów zgromadzonych przez Użytkownika jest niewystarczająca do nabycia wybranego produktu lub usługi, zainteresowany może dopłacić brakującą kwotę z własnych środków - dostawca programu kafeteryjnego umożliwia dostęp do serwisu płatniczego. Użytkownicy mogą korzystać z punktów w dowolny sposób i w dowolnym momencie, w szczególności poprzez wymianę punktów na towary lub usługi, gromadzenie punktów lub przelanie ich na kartę przedpłaconą. Punkty przyznane na Platformie (…) przypisane są wyłącznie do danego Użytkownika i nie mogą być wymieniane pomiędzy Użytkownikami, jak również zbywane na rzecz innych Użytkowników bądź osób trzecich, niezwiązanych z Wnioskodawcą. Wnioskodawca nie przewiduje możliwości wypłaty zgromadzonych środków w gotówce. Punkty przypisane do indywidualnego konta każdy z Użytkowników może wydatkować w okresie współpracy z Wnioskodawcą. Po zakończeniu okresu współpracy Użytkownik ma 3 miesiące na wykorzystanie punktów na platformie. Jeżeli punkty nie zostaną wymienione we wskazanym terminie, przepadają. W ramach Platformy (…) Wnioskodawca ma możliwość generowania szczegółowych raportów dotyczących wykorzystanych przez Użytkowników punktów oraz nabytych przez nich usług i produktów. Po zakończeniu okresu rozliczeniowego (jeden miesiąc) podmiot dostarczający program kafeteryjny, wystawia w oparciu o zestawienie biletów/kart/bonów/voucherów uprawniających do nabycia usług i towarów zamówionych w tym okresie przez wszystkich Użytkowników, dokumenty rozliczeniowe, stanowiące podstawę obciążenia Wnioskodawcy kosztami funkcjonowania programu kafeteryjnego (tj. fakturę VAT, notę obciążeniową). Wartość wynikająca z opisanych wyżej faktur i not obciążeniowych będzie tożsama z wartością punktów wymienionych na usługi oferowane w ramach programu kafeteryjnego.

Pytanie

W którym momencie Spółka, działając jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, powinna rozpoznać przychód po stronie Użytkowników, tj. czy w momencie zasilenia punktami indywidualnych kont Użytkowików, czy w momencie wymiany przez Użytkowników punktów na określone świadczenia/usługi /produkty dostępne w systemie kafeteryjnym?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, samo przekazanie przez Spółkę punktów na indywidualne konta Użytkowników Platformy, którym odpowiada określona wartość pieniężna, nie stanowi dla Użytkowników przychodu. Dopiero zrealizowanie świadczenia przy wykorzystaniu platformy (…), tj. wymiana punktów na towary i usługi oferowane w systemie, spowoduje powstanie przysporzenia majątkowego i obowiązek rozpoznania przychodu po stronie Użytkownika dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ogólna definicja przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że przychodami są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Przez świadczenia w naturze należy rozumieć takie świadczenia, w przypadku których przedmiot świadczenia jest inny niż pieniądz lub wartość pieniężna. W przypadku świadczeń niebędących wartością pieniężną, aby powstał przychód konieczne jest ich faktyczne otrzymanie, a nie tylko postawienie ich do dyspozycji. Jednocześnie należy wskazać, że za przychody podatkowe mogą być uznane tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego.

Przychód jest bowiem w istocie określonym przyrostem majątku, a zatem jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny.

Zdaniem Wnioskodawcy, powstanie przychodu w odniesieniu do świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń następuje dopiero wówczas, kiedy świadczenia te będą faktycznie otrzymane. Według Wnioskodawcy brak jest podstaw prawnych do uznania, że przychodem są świadczenia, z których podatnik może potencjalnie skorzystać. Dopiero w momencie podjęcia przez Użytkownika decyzji o wymianie punktów na towar lub usługę uzyskuje on realne przysporzenie oraz nabywa prawo do żądania wydania konkretnej rzeczy, konkretnego świadczenia. Takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. przez Naczelny Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z 5 lutego 1997 r. (sygn. akt SA/Sz 1191/96), który stwierdził, że art. 11 ust. 1 ustawy p.d.o.f., należy rozumieć w ten sposób, że do świadczeń w naturze odnosi się wyłącznie pojęcie „otrzymanych”. Jest to także spójne z możliwością zaliczenia w koszty uzyskania przychodów przez Wnioskodawcę tego typu świadczeń na rzecz Użytkowników.

Zdaniem Wnioskodawcy, następujące cechy programu kafeteryjnego wskazują na brak możliwości powstania przychodu w momencie zasilenia indywidualnego konta punktami:

-        Użytkownik nie otrzymuje w momencie zasilenia konta żadnego obiektywnego przysporzenia, a jedynie potencjalne uprawnienie do otrzymania pewnych świadczeń,

-        w momencie otrzymania punktów Użytkownik nie uzyskuje możliwości pełnego dysponowania świadczeniem o określonej wartości, przysługuje Mu jedynie prawo uzyskania takiego świadczenia w zamian za przyznane punkty (Użytkownicy nie mogą wymieniać się punktami, jak również nie mogą ich zbyć na rzecz innych osób),

-        Spółka nie ponosi w momencie zasilenia konta punktami konkretnych kosztów. Rozliczenie pomiędzy Wnioskodawcą a podmiotem dostarczającym program kafeteryjny uwzględniające koszty przypisane imiennie każdemu Użytkownikowi, następuje dopiero po zakończeniu miesiąca, w którym Użytkownik skorzystał z określonego świadczenia, tj. wymienił przyznane punkty na towar lub usługę o określonej wartości.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż powinien zwiększyć przychód pracowników ze stosunku pracy o wartość pieniężną punktów wymienionych na określone świadczenie w miesiącu, w którym Użytkownik wykorzystał/wymienił przyznane punkty. Moment wymiany punktów skutkuje obowiązkiem obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy. Analogicznie, osoby świadczące usługi na rzecz Spółki w ramach umów o świadczenie usług powinny zwiększyć swoje przychody z działalności wykonywanej osobiście w miesiącu, w którym wymieniły punkty na określone produkty/świadczenia. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem Użytkownika jest różnica między wartością tych świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez Użytkownika. Powyższe stanowisko znajduje swoje potwierdzenie w Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 maja 2021 r.,0114-KDIP3-1.4011.68.2021.2.MK1, w której organ wskazał „przychód ze stosunku pracy powstaje w momencie otrzymania nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie określonego świadczenia (produktu i/lub usługi), tj. w momencie wymiany punktów na ww. świadczenie. Powyższe skutkuje dla Wnioskodawcy obowiązkiem obliczenia, pobrania i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy, według zasad przewidzianych dla opodatkowania przychodów ze stosunku pracy, zgodnie z przepisami art. 31 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych”.
Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Nadmienia się przy tym, że na dzień wydania niniejszej interpretacji obowiązuje tekst jednolity ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy może być dokonana jedynie w toku ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy Ordynacja podatkowa.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

·      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)    z zastosowaniem art. 119a;

2)    w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)    z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·         w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·         w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.