
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie:
·skutków podatkowych nabycia akcji spółek notowanych na giełdzie w Stanach Zjednoczonych i w Polsce oraz braku obowiązku złożenia PIT-38 z tego tytułu – jest prawidłowe;
·skutków podatkowych uzyskania dochodu z dywidend spółek notowanych na giełdzie w Stanach Zjednoczonych i braku obowiązku złożenia PIT-38 z tego tytułu – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia akcji spółek notowanych na giełdzie w USA i w Polsce oraz uzyskania dywidendy od spółki amerykańskiej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 18 kwietnia 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W 2024 r. poprzez biuro maklerskie zakupił Pan kilka akcji w kilku spółkach zagranicznych (wszystkie spółki zagraniczne, których akcje Pan kupił, notowane są na giełdzie w USA) oraz kilka akcji w jednej spółce notowanej na Polskiej giełdzie.
Przez cały 2024 r. nie sprzedał Pan żadnej akcji, żadnej spółki, w związku z czym nie otrzymał Pan od biura maklerskiego żadnego PIT-8C.
Przez cały 2024 r. w kilku wypłatach otrzymał Pan łącznie kilka złotych dywidendy od dwóch spółek zagranicznych, których akcje Pan posiada (spółki notowane na giełdzie w USA). Po otrzymaniu każdej z wypłat dywidendy, biuro maklerskie odprowadzało stosowny podatek WHT w USA. Według doradcy z biura maklerskiego podatek WHT nie podlega pod zryczałtowany podatek od dywidend zagranicznych rozliczanych w pozycji 45 deklaracji PIT-38 i w związku z tym biuro maklerskie nie wydało Panu żadnych dokumentów podatkowych z tym związanych (ponieważ według nich nie musi Pan nic rozliczać po Pana stronie).
Uzupełnienie wniosku
Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).
Według Pana najlepszej wiedzy spółki (notowane na giełdzie w USA), od których uzyskał Pan w 2024 r. dywidendy mają miejsce siedziby, faktycznego zarządu w USA.
Na pytanie Organu:
Jak należy rozumieć stwierdzenie:
Po otrzymaniu każdej z wypłat dywidendy, biuro maklerskie odprowadzało stosowny podatek WHT w USA.
w szczególności proszę wyjaśnić:
a)wg jakiej stawki pobrano Panu podatek;
b)jaki był to rodzaj podatku (federalny , stanowy, inny – jaki?)?
odpowiedział Pan, że:
a)Początkowo dywidenda była opodatkowana stawką 30%, a po miesiącu, po złożeniu przeze mnie dokumentu W-8BEN stawka została zmieniona na 15%.
b)Według mojej najlepszej wiedzy był to podatek federalny odprowadzony w USA.
Na pytanie Organu:
Czy prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą na terytorium Polski lub na terytorium innego kraju? Jeżeli tak, to:
a)w jakim państwie – w Polsce, w innym państwie;
b)w jakiej formie;
c)w jakim zakresie prowadzi Pan działalność;
d)w jaki sposób opodatkowaną;
e)gdzie konkretnie szuka Pan klientów, w Polsce, w innym państwie? Na jakim rynku oferuje Pan swoje usługi;
f)czy świadczy Pan usługi zdalnie? Jeśli tak, to z jakiego miejsca, np. czy wynajmuje lub nabywa Pan w tych celach, np. mieszkanie lub biuro;
g)w jakim kraju posiada Pan placówkę działalności gospodarczej, tj. miejsce produkcyjne, pomieszczenie, maszyny, urządzenia, biuro, warsztat, filię;
h)czy placówka ta ma charakter stały, tzn. była utworzona w określonym miejscu, z pewnym stopniem trwałości;
i)czy prowadzi Pan działalność przedsiębiorstwa – całkowicie lub częściowo – za pośrednictwem tej stałej placówki? Czy dochody uzyskuje Pan za pośrednictwem tej stałej placówki;
j)czy akcje, o których mowa we wniosku, nabył Pan w ramach tej działalności?
odpowiedział Pan, że:
a)w Polsce
b)w formie jednoosobowej działalności gospodarczej
c)głównie jest to świadczenie usług związanych z …, ale też świadczenie usług …
d)opodatkowana podatkiem liniowym 19%
e)pozyskuję klientów w Polsce, na rynku lokalnym
f)świadczę usługi zdalnie, wynajmuję do tego celu biuro w Polsce
g)biuro posiadam w Polsce
h)placówka nie ma charakteru stałego
i)nie uzyskuję dochodu za pośrednictwem tej placówki
j)akcje, o których mowa we wniosku zakupiłem jako osoba prywatna i nie mają one żadnego związku z prowadzoną przeze mnie działalnością gospodarczą.
Pytania
1.Czy w związku z tym, że nie zbył Pan żadnych akcji w 2024 r., a przez to nie miał Pan z tego tytułu żadnych dochodów, to czy musi Pan złożyć deklarację PIT-38 uwzględniającą wspomniane transakcje zakupu akcji w spółkach?
2.Czy w związku z uzyskanym dochodem z dywidend spółek notowanych na giełdzie w USA, od których został już odprowadzony podatek federalny WHT w USA (początkowo 30%, a następnie 15%), musi Pan rozliczyć wspomniane dochody w deklaracji PIT-38?
3.Jeżeli odpowiedzi na pytania 1 i 2 mówią o braku konieczności rozliczania się ze wspomnianych rzeczy w deklaracji PIT-38, to czy jest Pan zobowiązany do sporządzenia i wysłania pustej (zerowej) deklaracji PIT-38?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1
W związku z tym, że nie zbył Pan żadnych akcji w 2024 r., a przez to nie miał Pan z tego tytułu żadnych dochodów, to nie musi Pan rozliczać wspomnianych transakcji w deklaracji PIT-38.
Ad 2
Nie musi Pan rozliczać tego dochodu w deklaracji PIT-38, ponieważ podatek od niego został już odprowadzony u źródła w postaci podatku federalnego.
Ad 3
W związku z tym, że nie uzyskał Pan przychodu ze zbycia akcji, oraz w związku z tym, że podatek od dywidend zagranicznych został już odprowadzony u źródła, to nie ma Pan obowiązku złożenia deklaracji PIT-38, zakładając że nie zaistniały żadne inne przesłanki do wypełnia wspomnianej deklaracji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podatek dochodowy od osób fizycznych – zasada powszechności opodatkowania
Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.
Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach tej ustawy jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ogólną definicję przychodu zawiera art. 11 ust. 1 ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia przy tym odrębne źródła przychodów osób fizycznych. Od tego, z jakiego źródła pochodzą przychody zależą zasady ich opodatkowania. Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy.
Nieograniczony obowiązek podatkowy
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Natomiast stosownie do art. 3 ust. 1a cyt. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
a)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
b)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
W świetle art. 3 ust. 2a ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zapisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania mają pierwszeństwo przed polskim wewnętrznym prawem podatkowym.
Źródła przychodów
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne bycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, przychody z:
a)odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,
b)realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym również:
a)dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
b)oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
c)podział majątku likwidowanej osoby prawnej lub spółki,
d)wartość dokonanych na rzecz wspólników spółek, nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.
Przepis dotyczy przy tym zarówno dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych utworzonych na gruncie prawa polskiego, jak i utworzonych na gruncie prawa innych państw.
Dywidendy – sposób opodatkowania
Dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegają opodatkowaniu na zasadach szczególnych, określonych w art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Stosownie do art. 30a ust. 7 ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1 nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na tzw. zasadach ogólnych określonych w art. 27.
I tak, stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 4 omawianej ustawy:
Od dochodów (przychodów) uzyskanych z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a.
Na mocy art. 30a ust. 2 ww. ustawy:
Przepisy ust. 1 pkt 1-5 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Należy przy tym wskazać, że co do zasady zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest pobierany przez płatnika co wynika z treści art. 41 ust. 1 i 4 ustawy.
Jeżeli jednak podatek ten nie został pobrany przez płatnika, to – zgodnie z regulacją art. 45 ust. 3b ustawy – podatnik wykazuje należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a.
Jednocześnie, stosownie do art. 30a ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 (podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce), uzyskujący poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody (dochody) określone w ust. 1 pkt 1-5 (m.in. dywidendy ze spółek z siedzibą w państwie innym niż Polska), od zryczałtowanego podatku obliczonego zgodnie z ust. 1, od tych przychodów (dochodów), odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
Podatnicy o nieograniczonym obowiązku podatkowym w Polsce, którzy uzyskują poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej przychody m.in. z dywidend ze spółek z siedzibą w państwie innym niż Polska, od zryczałtowanego podatku obliczonego wg art. 30a ust. 1 od tych dywidend, odliczają kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, jednakże odliczenie to nie może przekroczyć kwoty podatku obliczonego od tych przychodów (dochodów) przy zastosowaniu stawki 19%.
W myśl art. 30a ust. 11 ustawy:
Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.
Zgodnie z omawianą ustawą – Pana przychody z dywidend podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.
W przypadku dywidend z zagranicznych spółek ocena skutków podatkowych powinna uwzględniać odpowiednią umowę o uniknięciu podwójnego opodatkowania podpisaną między Polską a krajem, w którym ma siedzibę spółka wypłacająca dywidendę.
Opodatkowanie dywidendy na gruncie umowy międzynarodowej
W przypadku dywidendy ze spółki amerykańskiej będzie to Umowa między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie 8 października 1974 r. (Dz. U. z 1976 r. Nr 31 poz. 178; dalej: „Umowa”).
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. Umowy:
Dywidendy, które płaci spółka mająca siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, mogą być opodatkowane przez drugie Umawiające się Państwo.
Stosownie do art. 10 ust. 2 ww. Umowy:
Dywidendy te mogą być opodatkowane w tym państwie i według prawa tego Umawiającego się Państwa, na terytorium którego spółka ma swoją siedzibę; podatek ten nie może jednak przekroczyć:
a)5% kwoty dywidendy brutto, jeżeli odbiorca jest osobą prawną rozporządzającą bezpośrednio co najmniej 10% akcji z prawem głosu osoby prawnej, wypłacającej dywidendy,
b)15% kwoty dywidendy brutto we wszystkich innych przypadkach.
Niniejszy ustęp nie dotyczy opodatkowania osoby prawnej w odniesieniu do zysku, z którego są płacone dywidendy.
Natomiast w myśl art. 10 ust. 3 ww. Umowy:
Ustępu 2 nie stosuje się, jeżeli odbiorca dywidendy mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium jednego Umawiającego się Państwa posiada zakład na terytorium drugiego Umawiającego się Państwa, na którym znajduje się siedziba osoby prawnej wypłacającej dywidendy, a udziały, z tytułu których wypłaca się dywidendy, faktycznie należą do tego zakładu. W tym przypadku stosuje się artykuł 8 niniejszej Umowy.
Dywidenda uzyskana przez polskiego rezydenta podatkowego ze Stanów Zjednoczonych – zgodnie z przepisami Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Stanami Zjednoczonymi, które są nadrzędne w stosunku do wewnętrznych przepisów podatkowych danego państwa – podlega opodatkowaniu zarówno w Polsce, jak i w Stanach Zjednoczonych jednakże kwota podatku w Stanach Zjednoczonych nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.
W przypadku dywidendy ze Stanów Zjednoczonych Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje, że dywidendy uzyskiwane przez Pana ze Stanów Zjednoczonych mogą być opodatkowane w Polsce i mogą być opodatkowane w Stanach Zjednoczonych, przy czym podatek ustalony w Stanach Zjednoczonych nie może przekroczyć 15% kwoty dywidendy brutto.
W przypadku, gdy polski rezydent podatkowy zapłaci za granicą podatek w wyższej wysokości niż przewidują to przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania to o ewentualny zwrot nadpłaty należy ubiegać się za granicą i zgodnie tamtejszymi przepisami.
Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji
Z wniosku wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. W 2024 r. zakupił Pan akcje w kilku spółkach zagranicznych (wszystkie spółki zagraniczne, których akcje Pan kupił, notowane są na giełdzie w USA) oraz w jednej spółce notowanej na Polskiej giełdzie. Akcje, o których mowa we wniosku, nie nabył Pan w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Przez cały 2024 r. nie sprzedał Pan żadnej akcji, żadnej spółki. Ponadto przez cały 2024 r. w kilku wypłatach otrzymał Pan dywidendy od dwóch spółek zagranicznych (spółki mające miejsce siedziby i faktycznego zarządu w USA). Po otrzymaniu każdej z wypłat dywidendy, biuro maklerskie odprowadzało stosowny podatek WHT w USA. Według Pana najlepszej wiedzy był to podatek federalny.
Przechodząc do Pana wątpliwości dotyczących złożenia deklaracji PIT-38 z tytułu zakupu akcji w ww. spółkach należy w pierwszej kolejności wyjaśnić, że na podstawie wymienionego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się, przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych,
Zatem opodatkowaniu i wykazaniu w PIT-38 podlega przychód/dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów lub akcji, a nie samo ich nabycie.
W związku z powyższym, skoro w 2024 r. nie sprzedał Pan akcji żadnej spółki i nie uzyskał Pan z tego tytułu żadnego dochodu, nie ma Pan obowiązku wykazywać tego zdarzenia w formularzu PIT-38 składanym za 2024 r., ani sporządzać i wysyłać pustej (zerowej) deklaracji PIT-38.
Pana stanowisko w tym zakresie jest więc prawidłowe.
Przechodząc natomiast do Pana dalszych wątpliwości, tj. opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu dywidend wypłacanych przez spółki mające miejsce siedziby i faktycznego zarządu w Stanach Zjednoczonych wskazać należy, że Pana przychody z tego tytułu podlegają opodatkowaniu w Polsce na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy.
Od zryczałtowanego podatku obliczonego w Polsce, odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, czyli w odniesieniu do Stanów Zjednoczonych 15% kwoty dywidendy brutto.
Zatem, od uzyskanych przez Pana poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej dywidend z tytułu posiadania określonych akcji w spółkach zagranicznych, dokonując rozliczenia dochodów w PIT-38 może Pan odliczyć kwotę równą podatkowi faktycznie zapłaconemu za granicą, ale tylko do wysokości stawki podatku od dywidendy przewidzianej we właściwej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania (tj. 15%).
O ewentualny zwrot nadpłaty wynikający z uiszczenia w Stanach Zjednoczonych podatku w wyższej wysokości niż przewidują to przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania może Pan ubiegać się w Stanach Zjednoczonych i zgodnie z tamtejszymi przepisami.
W związku z powyższym, Pana stanowisko, zgodnie z którym:
Nie musi Pan rozliczać tego dochodu w deklaracji PIT-38, ponieważ podatek od niego został już odprowadzony u źródła w postaci podatku federalnego.
należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Potwierdzanie prawidłowości wykazywania przez podatnika w składanym zeznaniu podatkowym stosownych kosztów uzyskania przychodów czy też właściwego podatku nie jest elementem zastosowania przepisu – może być ona przeprowadzona dopiero na etapie ewentualnych, późniejszych postępowań podatkowych lub kontrolnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
