Zwolnienie z opodatkowania świadczeń otrzymanych w ramach programu. - Interpretacja - DOP3.8222.366.2020.CNRU

Shutterstock

Zmiana interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2022 r., Szef Krajowej Administracji Skarbowej, sygn. DOP3.8222.366.2020.CNRU

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania świadczeń otrzymanych w ramach programu.

Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.), w związku z art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, z późn. zm.), Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2017 r. Nr 0461-ITPB2.4511.830.2016.3.IB, wydanej w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2016 r. (data wpływu 7 października 2016 r.), uzupełnionym w dniu 25 listopada 2016 r. oraz w dniu 30 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania świadczeń otrzymanych w ramach programu „…” jest:

nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego, a także sposobu przeliczenia przychodów uzyskanych w obcej walucie;

prawidłowe w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie

W dniu 7 października 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymywanych świadczeń w ramach programu „…”.

We wniosku, uzupełnionym w dniu 25 listopada 2016 r. oraz w dniu 30 grudnia 2016 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Osoba fizyczna (Wnioskodawczyni) otrzymała finansowanie/środki w ramach konkursu „…” na stypendia doktorskie. Instytucją przyznającą finansowanie było Narodowe Centrum Nauki. Środki finansowe są przekazywane jednostce naukowej, na podstawie umowy zawartej przez Dyrektora Narodowego Centrum Nauki z jednostką naukową, w której ma wszczęty przewód doktorski Wnioskodawczyni i dopiero przekazywane Wnioskodawczyni. Stypendium doktorskie w konkursie … obejmuje środki finansowe na:

a)pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym, będącym miejscem realizacji stażu w kwocie 26 676 zł (słownie: dwadzieścia sześć tysięcy sześćset siedemdziesiąt sześć złotych 00/100);

b)pokrycie kosztów podróży do ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu w kwocie 1 000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych 00/100);

c)stypendium naukowe stanowiące część stypendium doktorskiego w kwocie 3 000 zł (słownie: trzy tysiące złotych 00/100) miesięcznie przez okres 12 miesięcy.

Wskazane powyżej kwoty będą Wnioskodawczyni przekazywane w 2016 r. przy czym kwoty a) i b) zostaną wypłacone wspólnie w 3 transzach: pierwsza transza płatna do 31 października, druga transza płatna do 30 listopada, trzecia transza płatna do 31 grudnia.

Kwoty a) i b) zostaną wykorzystane przez Wnioskodawczynię zgodnie z ich przeznaczeniem, a więc na pokrycie kosztów przejazdu na odbycie stażu w Niemczech, który to staż trwał będzie od 1 grudnia 2016 r. do 28 lutego 2017 r., a więc 89 dni.

Osoba fizyczna, która jest beneficjentem stypendium spełnia przesłanki, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o PIT, a więc ma miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tak więc podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy) w Polsce.

Regulamin konkursu pn. „…” został zatwierdzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją … po uzyskaniu w dniu 13 czerwca 2013 r. pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (stanowisko nr …). Tym samym decyzja ta ma zastosowanie do środków, które otrzymała Wnioskodawczyni.

Środki na finansowanie stypendium doktorskiego przyznaje w drodze decyzji Dyrektor Narodowego Centrum Nauki jednostce, w której Wnioskodawczyni prowadzi działalność naukową. Dyrektor NCN działa na podstawie ww. ustawy oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie nadania statutu Narodowemu Centrum Nauki (Dz. U. Nr 171, poz. 1154).

W związku z powyższym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy wszystkie środki przekazywane Wnioskodawczyni w ramach konkursu …, zwłaszcza wymienione w lit. a) i b) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym? Faktem potwierdzonym jest, że stypendium naukowe będące częścią stypendium doktorskiego, o którym mowa w lit. c) nie podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, kwota stypendium naukowego, o której mowa w lit. c) powyżej jest na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o PIT wolna od podatku, ponieważ Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego dnia 25 lipca 2013 r. wydał decyzję (…), w której zatwierdził zasady przyznawania stypendiów naukowych przedstawionych w Regulaminie przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w projektach badawczych oraz regulamin przyznawania stypendiów naukowych dla młodych naukowców w ramach stypendiów doktorskich … finansowanych ze środków Narodowego Centrum Nauki, a rzeczony artykuł stanowi, że wolne ód podatku są również inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki Szkolnictwa Wyższego.

Z kolei kwoty wskazane w lit. a) i b) stanowią stypendium, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o PIT, a więc dochody osób przebywających czasowo za granicą. Ponieważ wskazane kwoty stanowią część stypendium doktorskiego, a więc również muszą mieć charakter stypendialny. Z kolei zgodnie z tym ustępem dochody takie wolne są od podatku w takim zakresie w jakim ich wysokość nie przekracza równowartości diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. z 2013 r., poz. 167) ustanowiono wysokość należnej pracownikowi diety w przypadku podróży służbowej do Niemiec na 49 EUR. Oznacza to, iż dochody uzyskane w ramach kwot ujętych w lit. a) i lit. b) będą zwolnione z podatku do kwoty, która będzie stanowić iloczyn liczby dni pobytu Wnioskodawczyni poza granicami kraju oraz kwoty 49 EUR. Przy czym kursem właściwym dla wyliczenia kwoty wolnej od podatku będzie kurs z dnia wypłacenia przez jednostkę naukową środków Wnioskodawczyni. Ponieważ jednak Wnioskodawczyni będzie otrzymywała wskazane kwoty w 3 transzach, należy przyjąć, że przyznana Wnioskodawczyni kwota a) i b) 27 676 zł odpowiada 89 dniom pobytu poza granicami kraju, a tym samym dzienna wartość stypendium wynosi 310,97 zł. Należy więc przyjąć, iż każdorazowo opodatkowaniu podlegać będzie różnica pomiędzy dzienną stawką przyznanego stypendium, a więc 310,97 zł, a iloczynem kursu EUR z dnia wypłaty danej transzy i stawki diety 49 EUR. Różnica ta będzie stanowiła przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i zostanie rozliczona według stawki podatkowej 18% w zeznaniu podatkowym w roku, w którym powstała.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2017 r. Nr 0461-ITPB2.4511.830.2016.3.IB, uznał stanowisko Wnioskodawczyni za nieprawidłowe w części dotyczącej środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym i kosztów podróży do ośrodka naukowego oraz prawidłowe w części dotyczącej stypendium naukowego.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nie jest prawidłowa.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych reguluje ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwana dalej „ustawą PIT”.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy – Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jednocześnie zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy PIT, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Na podstawie powyższego przepisu ze zwolnienia korzystają zatem dwie grupy stypendiów.

Pierwsza grupa, obejmuje stypendia otrzymywane na podstawie przepisów ustawowych i dotyczy stypendiów otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. z 2016 r. poz. 882, z późn. zm.) oraz stypendiów doktoranckich otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842, z późn. zm.).

Druga grupa, dotyczy innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, które mogą być przyznawane przez różnego rodzaju instytucje (np. szkoły), organy administracji rządowej, jednostki samorządu terytorialnego, czy organizacje społeczne, w ramach prowadzonej przez nie działalności. W przypadku tego rodzaju stypendiów, aby zachowany został charakter stypendiów (naukowych i za wyniki w nauce), ustawodawca wprowadził dodatkowy warunek dla zastosowania omawianego zwolnienia, tj. konieczność zatwierdzenia zasad ich przyznawania przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, bowiem wyłącznie te organy są kompetentne do potwierdzenia charakteru przyznawanych stypendiów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała finansowanie/środki w ramach konkursu „…” na stypendia doktorskie. Instytucją przyznającą finansowanie było Narodowe Centrum Nauki. Środki finansowe są przekazywane jednostce naukowej, na podstawie umowy zawartej przez Dyrektora Narodowego Centrum Nauki z jednostką naukową, w której ma wszczęty przewód doktorski Wnioskodawczyni i dopiero przekazywane Wnioskodawczyni. Stypendium doktorskie w konkursie … obejmuje środki finansowe m.in. na stypendium naukowe stanowiące część stypendium doktorskiego w kwocie 3 000 zł (słownie: trzy tysiące złotych 00/100) miesięcznie przez okres 12 miesięcy. Regulamin konkursu pn. „...” został zatwierdzony przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego decyzją … po uzyskaniu w dniu 13 czerwca 2013 r. pozytywnej opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (stanowisko nr …). Tym samym decyzja ta ma zastosowanie do środków, które otrzymała Wnioskodawczyni.

W świetle powyższego, przyznane w ramach programu „…” stypendium naukowe stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT, korzystający ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy PIT.

Ponadto na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:

a)podróży służbowej pracownika,

b)podróży osoby niebędącej pracownikiem

do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 13 ustawy PIT, przepis ust. 1 pkt 16 lit. b stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1)w celu osiągnięcia przychodów lub

2)w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3)przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4)przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W świetle powyższego, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy PIT jest limitowane, zarówno w odniesieniu do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami. Zwolnieniem są objęte świadczenia do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. poz. 167).

Zgodnie § 2 powołanego rozporządzenia, z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej, odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługują:

1)diety;

2)zwrot kosztów:

a)przejazdów,

b)dojazdów środkami komunikacji miejscowej,

c)noclegów,

d)innych niezbędnych udokumentowanych wydatków, określonych lub uznanych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Ponadto w myśl § 4 ust. 1 powołanego rozporządzenia pracownikowi, który w czasie podróży krajowej lub podróży zagranicznej poniósł inne niezbędne wydatki związane z tą podróżą, określone lub uznane przez pracodawcę, zwraca się je w udokumentowanej wysokości.

Dieta przysługuje w wysokości obowiązującej dla docelowego państwa podróży zagranicznej. W przypadku podróży zagranicznej odbywanej do dwóch lub więcej państw pracodawca może ustalić więcej niż jedno państwo docelowe (§ 13 ust. 2 powołanego rozporządzenia).

Stosownie do § 13 ust. 3 powołanego rozporządzenia, należność z tytułu diet oblicza się w następujący sposób:

1)za każdą dobę podróży zagranicznej przysługuje dieta w pełnej wysokości;

2)za niepełną dobę podróży zagranicznej:

a)do 8 godzin - przysługuje 1/3 diety,

b)ponad 8 do 12 godzin - przysługuje 50% diety,

c)ponad 12 godzin - przysługuje dieta w pełnej wysokości.

Wysokość diety za dobę podróży zagranicznej w poszczególnych państwach jest określona w załączniku do rozporządzenia (13 ust. 4 powołanego rozporządzenia).

Ponadto zgodnie z § 16 ust. 1 powołanego rozporządzenia, za nocleg podczas podróży zagranicznej pracownikowi przysługuje zwrot kosztów w wysokości stwierdzonej rachunkiem, w granicach limitu określonego w poszczególnych państwach w załączniku do rozporządzenia. Natomiast w myśl § 17 ust. 1 powołanego rozporządzenia, pracownikowi przysługuje ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu z i do dworca kolejowego, autobusowego, portu lotniczego lub morskiego w wysokości jednej diety w miejscowości docelowej za granicą oraz w każdej innej miejscowości za granicą, w której pracownik korzystał z noclegu.

W świetle powyższego, nadwyżka wypłaconych świadczeń ponad kwotę wynikającą z powyższego rozporządzenia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślić należy, że kwestie stosowania ustawy PIT do środków finansowych otrzymywanych przez uczestników programu „…”, przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z odbyciem stażu w ośrodku naukowym, zostały rozstrzygnięte w orzecznictwie sądowo-administracyjnym, gdzie ukształtowała się jednolita linia orzecznicza w zakresie przyporządkowania otrzymywanych środków finansowych do źródła przychodu, jak i możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. W sytuacji, gdy beneficjentem środków jest doktorant/stażysta, którego nie łączy stosunek pracy z wypłacającym środki z ww. programu, to otrzymane przez niego środki stanowią dla niego przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy PIT. Przykładowo w wyroku z dnia 23 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Po 763/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu stwierdził, „że otrzymane przez stypendystów jako uczestników studiów doktoranckich dofinansowanie stanowi przychód uzyskany w ramach łączącego ich z Uczelnią stosunku prawnego, nie będącego stosunkiem pracy, a zatem stanowi przychód wymieniony w art.10 ust. 1 pkt 9 u.p.d.o.f. czyli przychód z innych źródeł.”.

Odnośnie natomiast stosowania zwolnienia przedmiotowego do środków otrzymywanych w ramach programu „…” przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z odbyciem stażu, za dominujący w orzecznictwie sądowo-administracyjnym należy uznać pogląd o stosowaniu przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy PIT do środków finansowych z ww. programu, otrzymywanych przez uczestników na wyjazdy do ośrodków naukowych. W przypadku doktorantów/stażystów uczestniczących w programie „…” z przedmiotowego zwolnienia korzystają diety i inne należności z tytułu podróży na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy PIT. Przykładowo w powołanym wyroku z dnia 23 listopada 2016 r. sygn. akt I SA/Po 763/16 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu stwierdził, że: „Uznanie, że wskazany przychód jest przychodem z innych źródeł nie wyklucza zastosowania do niego zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) u.p.d.o.f. (…) Sąd stoi na stanowisku, że nie ma podstaw do różnicowania opodatkowania otrzymanych przez wyjeżdżających stypendystów ww. środków (do wysokości przewidzianych prawem limitów) w zależności od tego, czy podróż odbywa pracownik uczelni czy osoba nie będąca pracownikiem. Zasadnicze znaczenie ma bowiem charakter tego wyjazdu i sposób określenia obowiązków stypendysty w trakcie tego wyjazdu. Ponadto pojęcie "podróży" użyte w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) u.p.d.o.f. jest pojęciem szerszym od "podróży służbowej", użytym w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) u.p.d.o.f. Skoro więc z orzecznictwa sądowego wynika, że ww. środki finansowe mieszczą się w pojęciu "diety i inne należności" w przypadku pracowników, to tym bardziej mieszczą się w tym pojęciu w odniesieniu do osób niebędących pracownikami. Ponadto skoro sam ustawodawca odróżnia pojęcie podróży służbowej pracownika od podróży osoby niebędącej pracownikiem, to niewątpliwe jego celem jest wskazanie, że zwolnienie z podatku dla diet i innych należności nie jest związane tylko i wyłącznie z przychodem uzyskanym ze stosunku pracy oraz, że zwolnienie to może dotyczyć również przychodów niepracowniczych. A skoro tak, to ustawodawca określił jakie wówczas przesłanki muszą być spełnione, aby to zwolnienie mogło mieć zastosowanie, co nastąpiło w art. 21 ust. 13 u.p.d.o.f. Wskazane wyżej warunki, na jakich odbywają się wyjazdy stypendystów, odpowiadają, zdaniem Sądu, warunkom, jakim powinna odpowiadać podróż w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) u.p.d.o.f. Z zachowaniem warunków wynikających z umowy osoby te zostały bowiem wyznaczone do udziału w stażu przez jednostkę naukową celem wykonywania określonych przez tę jednostkę zadań. Udział więc stypendystów w stażu ma w związku z tym cechy podróży skutkującej możliwością skorzystania z dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) u.p.d.o.f.”.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni w ramach programu „…” dodatkowo otrzymała środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym, będącym miejscem realizacji stażu w kwocie 26 676 zł (słownie: dwadzieścia sześć tysięcy sześćset siedemdziesiąt sześć złotych 00/100) oraz pokrycie kosztów podróży do ośrodka naukowego będącego miejscem realizacji stażu w kwocie 1 000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych 00/100). Wskazane powyżej kwoty będą Wnioskodawczyni przekazywane w 2016 r. i zostaną wypłacone wspólnie w 3 transzach: pierwsza transza płatna do 31 października, druga transza płatna do 30 listopada, trzecia transza płatna do 31 grudnia. Kwoty te zostaną wykorzystane przez Wnioskodawczynię zgodnie z ich przeznaczeniem, a więc na pokrycie kosztów przejazdu na odbycie stażu w Niemczech, który to staż trwał będzie od 1 grudnia 2016 r. do 28 lutego 2017 r., a więc 89 dni.

W świetle powyższego, otrzymane przez Wnioskodawczynię w ramach programu „…” środki finansowe na pokrycie kosztów związanych z pobytem w zagranicznym ośrodku naukowym, będącym miejscem realizacji stażu, stanowią przychód Wnioskodawczyni z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT. Jednocześnie przychód ten korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy PIT, do wysokości limitu określonego w powołanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej. Zatem brak jest podstaw do zastosowania w odniesieniu do otrzymanych przez Wnioskodawczynię środków finansowych zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy PIT. Udział Wnioskodawczyni w programie ma bowiem cechy podróży skutkującej możliwością zwolnienia na podstawie powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy PIT. Przy czym w zakresie sposobu przeliczenia przychodów uzyskanych w obcej walucie należy odnieść się do art. 11a ust. 1 ustawy PIT. W myśl tego przepisu, przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. Natomiast nadwyżka ponad kwotę objętą zwolnieniem przedmiotowym, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawczyni jest zobowiązana zatem do jej wykazania wraz z innymi dochodami podlegającymi opodatkowaniu przy zastosowaniu skali podatkowej w zeznaniu podatkowym i do obliczenia należnego podatku dochodowego od łącznej kwoty uzyskanych w roku podatkowym dochodów. 

Mając powyższe na uwadze stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do środków finansowych na pokrycie kosztów związanych z pobytem w ośrodku naukowym oraz kosztów podróży do ośrodka naukowego, a także sposobu przeliczenia przychodów uzyskanych w obcej walucie.

W pozostałym zakresie stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

W konsekwencji należało z urzędu dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją  w dowolnym czasie.

Zmieniona interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji indywidualnej.

Pouczenie

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):

w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00‑916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)

lub

w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP(art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a ww. ustawy). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.