
Temat interpretacji
Czy wrak po szkodzie całkowitej to nadal towar używany
W styczniu 2024 r. wnioskodawca – czynny podatnik VAT – nabył używany samochód osobowy od przedsiębiorcy zajmującego się handlem pojazdami. Zakup został udokumentowany fakturą VAT marża, a pojazd – jako używany – został wpisany do ewidencji środków trwałych i amortyzowany według indywidualnej stawki 40%. Samochód był wykorzystywany zarówno na potrzeby działalności gospodarczej, jak i prywatnie.
W marcu 2025 r. doszło do szkody całkowitej, a ubezpieczyciel wypłacił podatnikowi odszkodowanie odpowiadające wartości pojazdu przed zdarzeniem. Wrak auta pozostał jego własnością i miał zostać sprzedany osobie wskazanej przez podmiot współpracujący z ubezpieczycielem.
We wniosku o interpretację indywidualną podatnik zapytał, czy sprzedaż wraku pojazdu może być objęta procedurą VAT marża. Podkreślił, że pojazd został nabyty bez prawa do odliczenia VAT – na fakturę VAT marża – a już w chwili zakupu istniał zamiar jego późniejszej odsprzedaży. W ocenie podatnika, spełnione zostały wszystkie przesłanki z art. 120 ustawy o VAT, uzasadniające opodatkowanie sprzedaży na zasadach marży.
VAT marża możliwa, jeśli spełnione są warunki ustawowe
Dyrektor KIS uznał przedstawione stanowisko za prawidłowe i potwierdził możliwość zastosowania procedury VAT marża przy sprzedaży wraku pojazdu.
Organ podkreślił, że wrak samochodu stanowi w dalszym ciągu „towar używany” w rozumieniu przepisów ustawy o VAT oraz dyrektywy VAT – jeśli zawiera elementy, które po naprawie mogą zostać ponownie użyte. Pojazd został nabyty na fakturę VAT marża od podatnika stosującego tę samą procedurę, co oznacza, że sprzedający nie miał prawa do odliczenia VAT – a to jedna z przesłanek umożliwiających zastosowanie systemu marży.
KIS przypomniała, że zgodnie z art. 120 ust. 4 i 10 ustawy o VAT, marżę można zastosować w odniesieniu do towarów używanych, jeżeli podatnik nabył je od podmiotu określonego w tych przepisach i zakupił je z zamiarem odsprzedaży – nawet jeżeli były wykorzystywane w działalności przed zbyciem. W rozpatrywanej sprawie intencja dalszej sprzedaży istniała już przy zakupie, mimo że pojazd był czasowo użytkowany jako środek trwały.
Organ powołał się także na orzecznictwo TSUE, zgodnie z którym definicja „towarów używanych” obejmuje również pojazdy uszkodzone – o ile ich części mogą być ponownie wykorzystane i towar nie został całkowicie wyłączony z obrotu gospodarczego. W konsekwencji, sprzedaż wraku – jako towaru używanego nabytego w procedurze VAT marża i przeznaczonego do dalszej odsprzedaży – może być opodatkowana na zasadach marży.