Opodatkowanie zasiłku dla owdowiałego rodzica wypłacanego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii. - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.234.2022.1.MM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.234.2022.1.MM

Temat interpretacji

Opodatkowanie zasiłku dla owdowiałego rodzica wypłacanego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii.

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 marca 2022 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania zasiłku dla owdowiałego rodzica wypłacanego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni od 2007 r. przebywała z mężem w Wielkiej Brytanii. Tam małżonkowie żyli i pracowali. Ich dzieci urodziły się: 19 lutego 2009 r. i 3 grudnia 2010 r. W grudniu 2011 r. mąż Wnioskodawczyni zmarł. W 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała od brytyjskiej instytucji DWP ( Department for Work & Pension) zasiłek dla owdowiałego rodzica ( Widowed Parent's Allowance).

Świadczenie wypłacane jest systematycznie co 4 tygodnie na brytyjskie konto bankowe. Świadczenie wypłacane jest na dziecko poniżej 16 roku życia mieszkające z rodzicem lub w wieku 16-20 lat kontynuujące naukę. Zasiłek został przyznany na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii i tam jest zwolniony z podatku.

W czerwcu 2014 r. Wnioskodawczyni przeprowadziła się do Polski i tu jest wyłącznie jej centrum interesów życiowych i przebywa więcej niż 183 dni w roku w Polsce. Od czerwca 2014 r. zasiłek ten wypłacany jest na polskie konto Wnioskodawczyni co 4 tygodnie. Od marca 2021 r. bank zaczął potrącać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki ZUS. Bank twierdzi, że może odstąpić od pobierania podatku jeśli jest niesłusznie pobrany jedynie w wyniku przedstawienia interpretacji indywidualnej z Urzędu Skarbowego.

Pytania :

1.Czy bank słusznie pobiera podatek od zasiłku dla owdowiałego rodzica z Wielkiej Brytanii (a jeśli nie, to czy zobowiązany jest oddać niesłusznie pobrane pieniądze)?

2.Czy zasiłek dla owdowiałego rodzica trzeba uwzględnić w rozliczeniu rocznym PIT?

Pani stanowisko w sprawie

Bank niesłusznie pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od tego świadczenia. Według postanowienia umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Wielką Brytanią a Polską, wypłacane świadczenie dla owdowiałego rodzica podlega opodatkowaniu tylko w Polsce. Z powodu charakteru świadczenia rodzinnego ustawodawca przewidział zwolnienie z podatku określone w art 21. ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:

osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 4a ww. ustawy:

przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z wniosku wynika, że w grudniu 2011 r. zmarł mąż Wnioskodawczyni. W 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała od brytyjskiej instytucji DWP ( Department for Work & Pension) zasiłek dla owdowiałego rodzica ( Widowed Parent's Allowance). Świadczenie wypłacane jest systematycznie co 4 tygodnie na brytyjskie konto bankowe.

Świadczenie wypłacane jest na dziecko poniżej 16 roku życia mieszkające z rodzicem lub w wieku 16-20 lat kontynuujące naukę. Zasiłek został przyznany na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii i tam jest zwolniony z podatku. W czerwcu 2014 r. Wnioskodawczyni przeprowadziła się do Polski i tu jest wyłącznie jej centrum interesów życiowych i przebywa więcej niż 183 dni w roku w Polsce. Od czerwca 2014 r. zasiłek ten wypłacany jest na polskie konto Wnioskodawczyni co 4 tygodnie.

Zatem w przedmiotowej sprawie – oprócz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – zastosowanie znajdą również uregulowania zawarte w Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych podpisanej w Londynie dnia 20 lipca 2006 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840, ze zm.).

Stosownie do art. 17 ust. 1 ww. Konwencji:

Z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 niniejszej Konwencji, emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 tejże Konwencji:

Części dochodu, inne niż dochód wypłacany przez trust lub z majątku spadkowego w wyniku zarządzania tym majątkiem, bez względu na to gdzie powstają, osiągane przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, które nie zostały objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej Konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan faktyczny oraz przedstawiony powyżej stan prawny, należy stwierdzić, że zgodnie z postanowieniami Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, świadczenia w postaci zasiłku dla owdowiałego rodzica otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce z Wielkiej Brytanii podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce, na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy

wolne od podatku dochodowego są świadczenia rodzinne otrzymane na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zasiłki dla opiekunów otrzymane na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, świadczenia pieniężne otrzymane w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, zasiłki porodowe otrzymane na podstawie odrębnych przepisów oraz świadczenie wychowawcze otrzymane na podstawie przepisów o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.

Zatem w sytuacji gdy ww. zasiłek rzeczywiście został Pani przyznany na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii, to uznać należy, że korzysta on ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że bank wypłacając świadczenie zwolnione od podatku dochodowego nie był zobowiązany do pobierania od niego i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. W konsekwencji również Pani nie była zobowiązana do wykazywania tych świadczeń w zeznaniu podatkowym (PIT). W przedstawionej przez Panią sytuacji naliczone i potrącone przez bank w 2021 r. zaliczki na podatek dochodowy od otrzymanego zasiłku dla owdowiałego rodzica – który, jak Pani wskazała, został Pani przyznany na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych obowiązujących w Wielkiej Brytanii – zostały zatem pobrane nienależnie. W zeznaniu rocznym za 2021 r. powinna Pani rozliczyć wszystkie dochody uzyskane w 2021 r., które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, w związku z tym nie powinna Pani wykazać w nim przychodu z tytułu ww. świadczeń (gdyż - jak wyżej wskazano - zwolnione są z opodatkowania), a jedynie kwotę zaliczek na podatek dochodowy. W konsekwencji ewentualna nadpłata w podatku dochodowym wynikająca z tego zeznania może zostać Pani zwrócona. Zwrotu takiego może dokonać wyłącznie właściwy Urząd Skarbowy.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pani w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).