Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług objętych PKWiU 74.90.20.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 lipca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz organizacji zrzeszającej firmy sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa; dalej: Organizacja). Celem działalności Organizacji jest aktywna współpraca przedsiębiorców między sobą, przekazywanie sobie wzajemnych zleceń, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Organizacja zrzesza przedsiębiorców w Polsce oraz za granicą. W związku z rozwojem Organizacji podejmowane są działania zmierzające do utworzenia tzw. grup (dalej: Grupy) w każdym mieście w Polsce, co ma pozwolić przedsiębiorcom rozwijać prowadzone biznesy m.in. w oparciu o rekomendacje. Przez Grupy funkcjonujące w ramach Organizacji należy rozumieć członków Organizacji (przedsiębiorców) należących do jednej określonej grupy spośród grup działających w Polsce, składającej się co najmniej z 25 osób, w której warunkiem uczestnictwa jest w szczególności złożenie deklaracji, akceptacja oraz uiszczenie opłaty za pakiet usług. Wskazani członkowie stanowiący klientów Organizacji, korzystają ze świadczonych usług odpłatnie. Uczestnictwo w Grupie zmierza do rozwoju prowadzonych przez klientów/uczestników ich firm, poprzez skalowanie biznesu, optymalizację kosztów, dywersyfikację ich działalności.

Świadczy Pan usługi na rzecz Organizacji na podstawie umowy (dalej: Umowa), w ramach której pełni funkcję eksperta (dalej: Ekspert). Eksperci w ramach świadczonych usług pozyskują nowych członków Grup, dążąc do ich rozwoju. Oprócz pozyskania nowych członków Ekspert zobowiązany jest również do utrzymywania relacji z dotychczasowymi członkami Grupy, pozyskiwania opłat za pakiet usług. Ekspert pozyskuje Klienta poprzez ocenę potencjału prowadzonych przez Członka działalności, badając jego zdolność do zwierania, skalowania jego biznesu. Ekspert prowadzi/omawia z poszczególnymi klientami/potencjalnymi klientami, którzy są zazwyczaj właścicielami tych spółek, czy też CEO, tzn. z kluczowymi osobami w zakresie zarządzania firmą oraz możliwościami rozwoju przedsiębiorstwa. Podejmuje również działania mające na celu omówienie strategii rozwoju ich biznesu w poszczególnych latach. Z uwagi na okoliczność, że wskazani klienci wykupują pakiety usług Organizacji, dąży Pan do sprzedaży powyższych pakietów wśród klientów.

Ekspert zobowiązany jest w szczególności do:

1)samodzielnego generowania przychodów poprzez prowadzenie procesów sprzedaży zgodnych ze standardami Organizacji,

2)zapewnienie retencji wśród kontrahentów Organizacji na poziomie określonym w Planie Biznesowym,

3)generowanie leadów,

4)poszukiwanie nowych źródeł pozyskiwania kontrahentów Organizacji,

5) wdrożenia i realizacji planów rozwoju,

6)kontroli realizacji budżetu Organizacji,

7)przestrzegania standardów Spółki, w tym m.in. używania znaków, sprzętów, zaopatrzenia, urządzeń, wyposażenia i zapasów zgodnych z wymaganymi standardami, tworzenia nowych Grup, wizytowania spotkań przyporządkowanych Grup, uczestnictwa w spotkaniach i szkoleniach,

8)niezwłocznego uwzględniania wytycznych Spółki w zakresie implementacji standardów,

9)niezwłocznego zawiadomienia Spółki o wszelkich zdarzeniach mających negatywny wpływ na prawidłową realizację obowiązków wynikających z Umowy, bądź zagrażających prawidłowemu funkcjonowaniu Spółki,

10)przedkładania raportów z wykonanych czynności, działań oraz dzieł.

Ekspert jest obowiązany osobiście nadzorować codzienną realizację umów i poświęcać jej całą uwagę. Powyższa działalność usługowa Ekspertów będzie dalej zwana jako: Usługi.

Pana zdaniem, Usługi świadczone przez Eksperta stanowią działalności oznaczoną kodem PKD 74.90.Z, tj. Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKWiU 74.90.19.0).

Prowadzi Pan działalność od lutego 2021 r. Przez cały ten czas nie zmieniał jej charakteru, wykonuje i realizuje Pan zawartą na początku swojej działalności umowę z Organizacją. Dokonał Pan też sprostowania głównego kodu PKD swojej działalności na 74.99.Z.

Od 2022 r. wybrał Pan opodatkowanie działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie osiągnął Pan przychodów w wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 000 000 euro, a zatem nie zachodzą negatywne przesłanki opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nigdy nie świadczył Pan usług na rzecz byłego pracodawcy. Do końca 2024 r. opodatkowywał swoje przychody stawką ryczałtu w wysokości 17%, co po weryfikacji zakresu usług uważa Pan za błędną stawkę.

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że prowadzi działalność usługową, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi i będzie prowadził Pan ewidencję przychodów umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności opodatkowanych różnymi stawkami podatku ryczałtowego. Usługi będące przedmiotem wniosku nie są świadczone w ramach wolnego zawodu w myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pan działalność w ramach PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Rzeczywiście we wniosku wkradł się błąd i zostało podane PKWiU 74.90.19.0, zamiast 74.90.20.0. Wszystkie pozostałe informacje zawarte we wniosku o interpretację Pan podtrzymuje.

Nie uzyskuje Pan przychodu świadczenia usług firm centralnych (head orfice), usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Nie jestem wspólnikiem, ani członkiem zarządu firmy dla której świadczy Pan usługi. Świadczy Pan tylko usługi jako Ekspert, na podstawie umowy o świadczenie usług eksperckich. Wszystkie świadczone przez Pana usługi opisane są we wniosku o interpretację. Eksperci, w ramach świadczonych usług pozyskują nowych członków dla organizacji oraz mają za zadanie utrzymywać relacji w grupie i pozyskują opłaty. Powyższe usługi świadczy Pan od początku założenia jednoosobowej działalności gospodarczej i przez cały czas nie zmieniły one swojego charakteru.

Pytanie

Czy przychód, osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu Usług opisanych we wniosku , podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu Usług opisanych we wniosku, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ; dalej: Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Ponadto w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 przedmiotowej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Natomiast stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.;dalej: Ustawa o PIT), pod pojęciem działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej rozumie się działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

 - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Kolejno należy zaznaczyć, że w myśl art. 6 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu wykonywania działalności zostały uregulowane w art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Przedmiotowy przepis przedstawia katalog rodzajów działalności, w tym usługowej (często odnosząc się do konkretnego kodu PKWiU) przyporządkowując do nich konkretne stawki ryczałtu - od 17% w przypadku przychodów osiąganych w ramach wolnych zawodów do 2% w przypadku przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przedmiotowej ustawy, wskazana została stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% w odniesieniu do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Mając na uwadze fakt, że w pozostałych punktach art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wskazane zostały stawki dla konkretnych usług, z kolei powołany pkt 5 lit. a) odnosi się do działalności usługowej bez sprecyzowania o jaki konkrety rodzaj działalności chodzi, należy uznać, że w odniesieniu do przychodów z działalności usługowej innej niż wymieniona w pozostałych punktach art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, należy stosować stawkę opodatkowania w wysokości 8,5%.

Odnosząc się natomiast do pojęcia działalności usługowej należy wskazać, że w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, działalność usługowa stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Biorąc pod uwagę powyższe, jak wskazano we wniosku, pełni Pan funkcję Eksperta w ramach Umowy zawartej ze Spółką. Eksperci w ramach świadczonych usług pozyskują nowych członków Organizacji, mają na celu utrzymywanie relacji z członkami wskazanych Grup oraz pozyskują opłaty za pakiet usług. Usługi stanowią działalność oznaczoną kodem PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”

Biorąc pod uwagę powyższe, w Pana ocenie, prowadzona przez Pana działalność usługowa (Usługi) stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto, nie stanowi ona działalności wyłączonej z opodatkowania przedmiotowym podatkiem na mocy Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Natomiast uwzględniając okoliczność, że prowadzona przez Pana działalność usługowa oznaczona kodem PKD 74.90.Z, tj. Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKWiU 74.90.20.0) nie została wymieniona w określonych punktach art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jako działalność opodatkowana określoną stawką podatku, powinna ona podlegać opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 8,5%, przewidzianej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przedmiotowej ustawy.

Żaden z punktów art. 12 ust. 1 ustawy, wymieniając stawki i przyporządkowując do nich rodzaj usług nie odnosi się bowiem do usług objętych kodem PKWiU 74.90.20.0 (czy też działem PKWiU 74). W niektórych sytuacjach przedmiotowy katalog nie odwołuje się do kodu PKWiU, a wyłącznie do charakteru usług (np. stawką 17% objęte są przychody w zakresie wolnych zawodów, bez określenia kodu PKWiU, a stawką 8,5% przychody z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego), niemniej wśród przedmiotowych usług również nie zostały wymienione usługi, których charakter byłby tożsamy z usługami będącymi przedmiotem wniosku.

Zatem przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu Usług świadczonych przez Pana, powinien podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Na potwierdzenie swojego stanowiska, przywołał Pan poniższe interpretacje indywidualne, w ramach których przyjęto, że działalność oznaczona kodem PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” może podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%:

  • z 8 września 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.501.2021.2.MJ,
  • z 16 lutego 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM,
  • z 17 listopada 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.215.2023.3.PS,
  • z 13 czerwca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.429.2024.1.KD,
  • z 4 grudnia 2024 r. Nr 0114-KDWP.1044.193.2024.IG.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Pana oceny stanowiska.

Zastrzec należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług wskazanych we wniosku jest prawidłowe, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku po jego uzupełnieniu grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, tj. możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego przychodów ze świadczonych usług, gdyż one były przedmiotem wniosku. Inne kwestie zawarte w opisie nie podlegały ocenie.

Ponadto, w odniesieniu do wskazanych przez Pana interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.