
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lipca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 17 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 1 września 2025 r. (wpływ 4 września 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od kilkunastu lat sprawuje Pani opiekę jako rodzina zastępcza nad wnuczką, która jest osobą chorującą przewlekle i wymaga stałego leczenia, badań i szczególnej opieki.
Pani sytuacja finansowa jest trudna. Niektóre potrzeby wnuczki (m.in. leczenie, odzież, spłata podstawowych zaległości) są niemożliwe do pokrycia z własnych środków. Z tego powodu od 2020 r. do chwili obecnej (2025 r.) otrzymała Pani pomoc finansową w łącznej wysokości (...) zł od organizacji pożytku publicznego – Fundacji (...).
Fundacja ta wspiera dzieci i młodzież w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. Pomoc ta została przekazana na podstawie porozumień dotyczących wsparcia finansowego na konkretny cel a nie na podstawie umowy darowizny.
Środki te były przekazywane na potrzeby dziecka pozostającego pod Pani opieką, w tym:
-zakup odzieży i obuwia;
-pokrycie kosztów leczenia;
-spłatę zadłużenia w (...), związanego z kosztami utrzymania lokalu, w którym mieszka Pani wspólnie z wnuczką.
Nie wykorzystuje Pani tych środków na cele prywatne. Służą one wyłącznie poprawie warunków życia wnuczki będącej pod Pani pieczą.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zgodnie ze statutem fundacji, jej celem jest niesienie pomocy dzieciom i młodzieży znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. Wspiera również rodziny zastępcze i jednostki takie jak domy dziecka, świetlice środowiskowe, szkoły, przedszkola. Działalność obejmuje wypoczynek, wyjazdy, stypendia oraz pomoc materialną lecz bez wskazania szczegółowych kryteriów przyznawania pomocy dla poszczególnych beneficjentów. Pomoc jest przyznawana głównie na podstawie oceny sytuacji materialnej i potrzeb a nie na podstawie formalnych, ściśle określonych kryteriów. Została Pani zaakceptowana na podstawie oceny sytuacji, potrzeb, zgodnie z praktyką fundacji.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy wsparcie finansowe otrzymane od Fundacji (...) w latach 2020-2025 w formie środków pieniężnych na ściśle określone cele (odzież, obuwie, leczenie, wypoczynek, spłata zaległości mieszkaniowych) przekazywane na podstawie porozumień, stanowi świadczenie z pomocy społecznej, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o PIT i w związku z tym jest zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Czy ww. wsparcie podlega opodatkowaniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26, ewentualnie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, świadczenia te powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ:
-środki zostały przekazane przez fundację będącą organizacją pożytku publicznego działającą na rzecz dzieci i rodzin w trudnej sytuacji życiowej;
-wydatki zostały poniesione na dziecko objęte pieczą zastępczą, w trudnej sytuacji zdrowotnej i materialnej;
-środki te można zakwalifikować jako:
·świadczenie pomocy społecznej (pkt 79) – choć nie pochodzą z urzędu, spełniają tę funkcję;
·pomoc materialną o charakterze socjalnym (pkt 26) finansowaną przez OPP;
·zapomogę (pkt 68) związaną z długotrwałą chorobą, potrzebą leczenia oraz sytuacją losową (zaległości mieszkaniowe).
Pomoc nie stanowi Pani dochodu osobistego lecz formę wsparcia dla dziecka będącego pod Pani opieką. Nie wykorzystuje Pani tych środków dla siebie. Są one przeznaczone na ściśle określone cele wskazane w porozumieniach.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jak wynika z powołanego przepisu, ustawodawca przyjął zasadę, że przychodem są:
-pieniądze i wartości pieniężne, które zostały otrzymane przez podatnika – tj. takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;
-pieniądze i wartości pieniężne, które zostały postawione do dyspozycji podatnika – tj. takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika.
Pojęcie przychodu wiąże się zatem z przysporzeniem majątkowym po stronie podatnika, z wartością wchodzącą do jego majątku.
Przychodami w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mogą być tylko takie świadczenia, które nie mają charakteru zwrotnego. Skoro bowiem przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika jego otrzymanie musi mieć charakter definitywny.
Ustawodawca tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.
Stosownie do przepisów tej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są m.in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 „inne źródła”.
Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności”, wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.
Wyjaśnienia wymaga, że przekazanie beneficjentowi przez fundacje – świadczące pomoc – pieniędzy czy np. finansowanie kosztów leczenia i rehabilitacji, w sytuacji gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy Kodeks cywilny, stanowi dla beneficjenta przychód „z innych źródeł”, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.
Wobec tego pomoc finansowa oraz wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje pozarządowe może korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile statut organizacji pozarządowej przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje.
Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji „pomocy społecznej” należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2025 r. poz. 1214 ze zm.).
W myśl postanowień art. 2 ust. 1 ww. ustawy:
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.
Stosownie do art. 25 ust. 1 ww. ustawy:
Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej "organami", mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej "podmiotami uprawnionymi".
Z kolei na podstawie przywołanego art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2024 r., poz. 1491 ze zm.):
Organizacjami pozarządowymi są:
1) niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,
2) niedziałające w celu osiągnięcia zysku
– osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.
Natomiast na podstawie art. 25 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej:
Do zlecania zadań, o których mowa w ust. 1, stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób.
Natomiast zgodnie z art. 10 ust. 3 ww. ustawy:
Zakres prowadzonej działalności nieodpłatnej lub odpłatnej pożytku publicznego organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 określają w statucie lub w innym akcie wewnętrznym.
W związku z powyższym, organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, która może być finansowana lub dofinansowana z dotacji bądź innych środków finansowych uzyskanych przez organizację z tytułu np. składek członkowskich, ofiarności publicznej.
Z ww. regulacji prawnych wynika zatem, że organizacja pozarządowa – w tym fundacja – może prowadzić statutową działalność pożytku publicznego w sferze pomocy społecznej, niezależnie od źródła finansowania prowadzonej w tym obszarze działalności.
Wskazać przy tym należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ograniczają stosowania zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącznie do świadczeń otrzymywanych na zasadzie i w trybie określonym w przepisach ustawy o pomocy społecznej, podobnie jak tego rodzaju ograniczenia nie zawiera art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Z treści wniosku wynika, że sprawuje Pani opiekę jako rodzina zastępcza nad wnuczką, która jest osobą chorującą przewlekle i wymaga stałego leczenia, badań i szczególnej opieki. W latach 2020-2025 otrzymała Pani pomoc finansową w łącznej wysokości (...) zł od organizacji pożytku publicznego – Fundacji (...). Pomoc ta została przekazana na podstawie porozumień dotyczących wsparcia finansowego na konkretny cel a nie na podstawie umowy darowizny. Środki te były przekazywane na potrzeby dziecka pozostającego pod Pani opieką (zakup odzieży i obuwia, pokrycie kosztów leczenia, spłatę zadłużenia związanego z kosztami utrzymania mieszkania).
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że zgodnie ze statutem fundacji, jej celem jest niesienie pomocy dzieciom i młodzieży znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. Wspiera również rodziny zastępcze i jednostki takie jak domy dziecka, świetlice środowiskowe, szkoły, przedszkola. Działalność obejmuje wypoczynek, wyjazdy, stypendia oraz pomoc materialną lecz bez wskazania szczegółowych kryteriów przyznawania pomocy dla poszczególnych beneficjentów.
Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że działalność Fundacji (...) obejmuje zadania w zakresie pomocy społecznej.
Środki pieniężne wypłacone Pani przez Fundację (...) stanowić będą przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zw. z art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Będą to jednak świadczenia zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy.
W tym miejscu wskazać należy, że we własnym stanowisku w sprawie wskazała Pani, że otrzymywane przez Panią świadczenia powinny być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ponieważ można je zakwalifikować zarówno jako świadczenia z pomocy społecznej (pkt 79), pomoc materialną o charakterze socjalnym (pkt 26) finansowaną przez OPP oraz zapomogę (pkt 68) związaną z długotrwałą chorobą, potrzebą leczenia oraz sytuacją losową (zaległości mieszkaniowe).
W analizowanej sprawie zastosowanie znajdzie natomiast wyłącznie art. 21 ust. 1 pkt 79.
Podsumowując, pomimo tego, że świadczenia jakie otrzymuje Pani od fundacji będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, stanowisko zostało uznane za nieprawidłowe, ponieważ błędnie określiła Pani podstawę prawną zwolnienia.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
