Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.241.2025.4.KS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 i 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady.

Uzupełnili go Państwo pismami z 28 kwietnia 2025 r. (wpływ 28 kwietnia 2024 r.) oraz z 29 maja 2025 r. (wpływ 29 maja 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani osobą fizyczną, nauczycielem języków obcych, a jednocześnie wspólnikiem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą (…). Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, ani nie posiada akredytacji oświatowej. Spółka korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka prowadzi działalność edukacyjną i szkoleniową skierowaną głównie do nauczycieli języków obcych, metodyków, lektorów oraz dyrektorów i pracowników administracyjnych szkół językowych. Zakres szkoleń obejmuje m.in.: wykorzystanie nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji (AI), w nauczaniu języków obcych, metody efektywnego nauczania w formie zdalnej i hybrydowej, metody efektywnego nauczania języków obcych, zakładanie i prowadzenie własnego biznesu edukacyjnego, rozwój zawodowy nauczycieli i osób pracujących w sektorze edukacyjnym. Szkolenia mają charakter zawodowy i są prowadzone w formach i na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. nr 31, poz. 216 ze zm.). Kursy spełniają wymogi formalne określone w tym rozporządzeniu - są prowadzone na podstawie programu nauczania, dokumentowane w sposób wymagany przepisami, a ich celem jest uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy i umiejętności zawodowych przez uczestników.

Szkolenia organizowane są w formule online - prowadzone na żywo w czasie rzeczywistym, a następnie nagrywane i udostępniane uczestnikom za pośrednictwem platformy edukacyjnej. Dzięki temu uczestnicy mają możliwość udziału na żywo lub odtworzenia szkolenia w dogodnym dla siebie czasie. Programy oraz opisy szkoleń są dostępne publicznie na stronie internetowej spółki pod adresem: (…).

Uczestnikami szkoleń są zarówno osoby fizyczne zgłaszające się indywidualnie, jak i nauczyciele oraz pracownicy oświaty delegowani przez szkoły publiczne i niepubliczne.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1.Status uczelni/jednostki naukowej

(…) Sp. z o.o. nie posiada statusu uczelni, ani jednostki naukowej PAN czy instytutu badawczego. Spółka jest podmiotem gospodarczym świadczącym usługi edukacyjne na poziomie szkoleniowym i rozwojowym, nie zaś kształcenia wyższego w rozumieniu przepisów o szkolnictwie wyższym.

2.Automatyzacja usług

Świadczone usługi, w tym kursy z zakresu nowoczesnych technologii w edukacji, metodyki nauczania języków obcych oraz rozwój biznesu edukacyjnego - prowadzone są na żywo elektronicznie z pełną interakcją nauczycieli (trenerów, tutorów) z uczestnikami:

a)uczestnicy mogą w dowolnym momencie zadawać pytania, na które otrzymują bieżące odpowiedzi od wykwalifikowanego trenera - człowieka.

b)Po zakończeniu szkolenia, każdy uczestnik otrzymuje nagrania sesji (wideo) udostępnione za pośrednictwem moderowanej platformy e-learningowej. Na platformie również można zadawać pytania - wykwalifikowani trenerzy prowadzą tam sesje Q&A oraz reagują na komentarze.

c)Po ukończeniu całego kursu, wydawany jest imienny certyfikat potwierdzający zdobycie kwalifikacji.

d)Po dacie szkolenia na żywo nagrania z warsztatów są również oferowane w sprzedaży.

3.Zwolnienie od podatku usług szkoleniowych/kursów - opis poszczególnych grup.

Przedstawili Państwo cztery kategorie kursów, z wyszczególnieniem ich organizacji, związku z zawodem, finansowania oraz nadzoru instytucji państwowych.

I.Kursy dla nauczycieli języków obcych (PL/EN) - „(…)”

1)Organizacja i adresaci

a)Kursy prowadzone online na żywo, obejmujące:

  • projektowanie lekcji języka obcego,
  • pedagogikę nauczania (metody komunikacyjne, podejście zadaniowe),
  • projektowanie ćwiczeń i gier językowych.

b)Forma: wykłady interaktywne, warsztaty z przygotowania materiałów, sesje mentoringowe.

c)Adresaci: nauczyciele języków obcych (lektorzy, metodycy).

2)Związek z zawodem i kwalifikacje:

a)Pozwalają zdobyć praktyczne umiejętności dydaktyczne.

b)Ukończenie dokumentowane imiennym certyfikatem.

c)Wiedza bezpośrednio wspiera wykonywanie zawodu nauczyciela/trenera językowego.

3)Finansowanie: całkowicie przez uczestników - brak środków publicznych.

4)Nadzór instytucji państwowych: brak obowiązkowego zatwierdzania programów lub nadzoru kuratoryjnego.

Kursy w tej kategorii:

a)(…),

b)(…),

c)(…),

d)(…),

e)(…),

f)(…),

g)(…),

h)(…),

i)(…),

j)(…),

k)(…).

II.Kursy dla nauczycieli różnych przedmiotów (PL) - „Wykorzystanie nowoczesnych technologii”.

1)Organizacja i adresaci:

a)Kursy online na żywo, uczące:

  • projektowania lekcji z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych,
  • mądrego wdrażania technologii (multimedia, aplikacje, VR/AR itp.).

b)Forma: wykłady interaktywne, warsztaty z przygotowania materiałów, sesje mentoringowe.

c)Adresaci: nauczyciele wszystkich przedmiotów, na różnych etapach edukacji.

2)Związek z zawodem i kwalifikacje:

a)Uczestnicy nabywają umiejętności praktyczne przydatne w pracy dydaktycznej.

b)Dokumentem potwierdzającym udział jest imienny certyfikat.

3)Finansowanie: w całości przez uczestników - brak dofinansowania publicznego.

4)Nadzór instytucji państwowych: brak obowiązku zatwierdzania przez instytucje oświatowe ani kuratoryjnego nadzoru.

Kursy w tej kategorii:

a)(…),

b)(…),

c)(…),

III.Kursy dla nauczycieli języków obcych ONLINE (PL/EN)

1)Organizacja i adresaci

a)Online na żywo, z tymi samymi modułami metodycznymi co w grupie 1, ale skoncentrowane na specyfice nauczania zdalnego.

b)Forma: wykłady interaktywne, warsztaty z tworzenia materiałów online, sesje mentoringowe.

c)Adresaci: nauczyciele języków obcych prowadzący wyłącznie zajęcia zdalne

2)Związek z zawodem i kwalifikacje:

a)Rozwija kompetencje cyfrowe i metodyczne lektorów online; ukończenie potwierdza imienny certyfikat.

3)Finansowanie: samodzielne wydatki uczestników - brak środków publicznych.

4)Nadzór instytucji państwowych: brak kontrolowania przez kuratorium czy inne instytucje państwowe.

Kursy w tej kategorii:

a)(…),

b)(…),

c)(…),

d)(…).

IV.Kursy dla nauczycieli zakładających biznes edukacyjny (PL/EN)

1)Organizacja i adresaci:

a)Kursy online na żywo, obejmujące:

  • sprzedaż i marketing usług edukacyjnych,
  • przygotowanie i obsługę platform e-learningowych,
  • wykorzystanie social media do promocji kursów.

b)Forma: wykłady interaktywne, warsztaty praktyczne, sesje mentoringowe.

c)Adresaci: nauczyciele i trenerzy planujący własną działalność gospodarczą w edukacji (online).

2)Związek z zawodem i kwalifikacje:

a)Uczestnicy zdobywają umiejętności marketingowe i sprzedażowe, po ukończeniu otrzymują imienny certyfikat.

b)Wiedza przekłada się na wykonywanie zawodu przedsiębiorcy edukacyjnego.

3)Finansowanie: wydatki ponoszą uczestnicy - brak finansowania publicznego.

4)Nadzór instytucji państwowych: nie podlegają nadzorowi kuratoryjnemu ani akceptacji programów przez organy oświatowe.

Kursy w tej kategorii:

a)(…),

b)(…),

c)Wszystkie powyższe kursy stanowią usługi szkoleniowe służące podnoszeniu kwalifikacji zawodowych i - jako prowadzone „na żywo” - korzystają ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Nagrania i materiały do odtwarzania po zakończeniu zajęć są odrębną usługą opodatkowaną stawką 23%.

Zwolnienie od podatku usług nauczania języków obcych.

Oferowane przez Państwa kursy metodyczne stanowią nieodłączny element doskonalenia zawodowego nauczycieli języków obcych - bez nich nie byliby oni w stanie podnosić jakości nauczania w oparciu o nowoczesne metody. Jednocześnie większość uczestników to osoby niebędące podatnikami VAT, finansujące kursy samodzielnie, stąd zwolnienie tych usług z VAT ma dla nich kluczowe znaczenie.

Sposób świadczenia, adresaci, realizatorzy.

Kursy metodyczne prowadzone są wyłącznie online na żywo. Każdy kurs obejmuje:

a)metodykę nauczania - pokazują Państwo, jak praktycznie uczyć poprzez zabawę (ćwiczenia słownictwa w formie gier, zadania rozwijające czytanie, pisanie i mówienie),

b)wykłady interaktywne,

c)warsztaty z projektowania materiałów i gier językowych,

d)sesje mentoringowe i Q&A.

Adresatami są wyłącznie nauczyciele języków obcych, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje pedagogiczne w zakresie nowoczesnych metod. Zajęcia realizują:

a)pracownicy (…) Sp. z o.o. (umowa o pracę lub umowa zlecenie),

b)osoby współpracujące na podstawie umów cywilnoprawnych, wszystkie z udokumentowanymi kwalifikacjami metodycznymi.

Strony umów:

Umowy na świadczenie usług zawierane są bezpośrednio między (…) Sp. z o.o. a uczestnikiem kursu (w formie umowy o świadczenie usług edukacyjnych lub umowy zlecenia).

Kwalifikacje prowadzących

Wszyscy prowadzący to:

a)magistrowie filologii lub pedagogiki,

b)certyfikowani trenerzy metodycy (CELTA, TESOL, TKT),

c)autorzy i współautorzy programów dydaktycznych z zakresu metodyki nauczania.

Zakres usług i towarów:

Realizują Państwo następujące świadczenia:

1)Kursy live - metodyka, projekty lekcji, ćwiczenia, gry językowe.

2)Materiały dydaktyczne - elektroniczne zestawy ćwiczeń, gotowe scenariusze, pomoce wizualne (pliki PDF, prezentacje).

3)Dostęp do platformy e-learningowej - nagrania sesji, forum dyskusyjne, interaktywne quizy.

4)Sesje konsultacyjne - indywidualne spotkania mentoringowe.

Cel i użyteczność usług/towarów.

Wszystkie oferowane usługi i towary służą wyłącznie podniesieniu jakości nauczania języków obcych. Dzięki nim nauczyciele:

  • zdobywają nowe narzędzia i metody,
  • utrwalają je dzięki materiałom i nagraniom,
  • mogą od razu wdrażać je w codziennej pracy z uczniami.

Związek z usługą główną

Wszystkie moduły i zasoby są ściśle powiązane z metodyką nauczania - nie stanowią działalności pobocznej, lecz element doskonalenia zawodowego, niezbędnego do realizacji procesu dydaktycznego.

Cel ekonomiczny świadczonych usług

Państwa głównym celem jest wsparcie nauczycieli w opanowaniu nowoczesnych metod, a nie osiąganie wysokiego zysku. Ceny kursów pokrywają koszty prowadzenia (honoraria trenerów, utrzymanie platformy) i są ustalane tak, by nie obciążać finansowo osób o niewielkich dochodach.

Konieczność usług/towarów dla nauczania

Dostęp do nowoczesnych materiałów, platformy e-learningowej, sesji mentoringowych i nagrań jest niezbędny, by nauczyciele mogli efektywnie wykorzystać innowacyjne metody w klasie lub w trybie zdalnym. Bez tych elementów proces nauczania języków obcych byłby znacznie mniej skuteczny.

Część usług szkoleniowych świadczonych przez spółkę realizowana jest w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. W szczególności kursy i szkolenia realizują Państwo zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz.U. 2023 poz. 2175), w szczególności § 2 ust. 1 i § 3 ust. 1, które określają zasady organizacji kształcenia pozaszkolnego (w tym liczbę godzin, program, cele, metody i zasady dokumentowania).

Każdy kurs posiada opracowany program nauczania obejmujący: tematykę, cele, grupę docelową, czas trwania oraz sposób potwierdzenia ukończenia szkolenia. W ramach szkoleń zapewniają Państwo potwierdzenie nabytych kompetencji w postaci certyfikatów oraz materiałów dydaktycznych.

Kursy są kierowane do osób dorosłych chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe lub zdobyć nowe umiejętności.

Nie są Państwo wpisani do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.

Świadczą Państwo zarówno usługi nauczania języków obcych, jak i usługi doskonalenia zawodowego nauczycieli języków obcych.

Usługi doskonalenia zawodowego nauczycieli języków obcych pozostają w ścisłym związku z usługami nauczania języków obcych, ponieważ ich głównym celem jest zwiększenie efektywności i jakości kształcenia językowego.

Szkolenia, które Państwo oferują, dotyczą konkretnych aspektów pracy dydaktycznej z uczniem - w tym metod nauczania mówienia, rozumienia ze słuchu, słownictwa, gramatyki, pisania i czytania - czyli wszystkich głównych kompetencji językowych rozwijanych w ramach nauczania języka obcego. Uczestnikami kursów są wyłącznie nauczyciele języków obcych, którzy wdrażają nowe strategie, techniki i materiały dydaktyczne bezpośrednio w swojej codziennej pracy z uczniami.

Od ponad 13 lat szkolą Państwo nauczycieli w różnych formach działalności - zarówno jako jednoosobowa działalność gospodarcza, jak i spółka z o.o. - prowadząc szkolenia stacjonarne, online, konferencje, webinary i kursy certyfikujące. W tym czasie stworzyli Państwo aktywną i zaangażowaną społeczność tysięcy nauczycieli języków obcych, którzy stale rozwijają swoje kompetencje dydaktyczne.

Z opiniami na temat Państwa działalności można zapoznać się pod adresem: (...).

Państwa kursy odpowiadają na realne potrzeby nauczycieli, którzy często wskazują, że tradycyjne studia nie przygotowują ich praktycznie do pracy w klasie. Szczególnie brakuje przygotowania z zakresu nowoczesnych technologii edukacyjnych, angażujących metod dydaktycznych, pracy z uczniem online, tworzenia własnych materiałów czy stosowania oceniania wspierającego. To wszystko znajduje się w centrum Państwa programów doskonalenia zawodowego.

Dzięki temu nauczyciele podnoszą jakość prowadzonych przez siebie lekcji języków obcych, a oferowane przez Państwa usługi doskonalenia zawodowego są ściśle powiązane i niezbędne w procesie nauczania tych języków.

Pytanie

Czy wskazane usługi mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 i 29 ustawy o VAT, a także na podstawie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzone przez Spółkę szkolenia i kursy dla nauczycieli języków obcych mają charakter kształcenia zawodowego, ponieważ służą zdobyciu, uzupełnieniu lub aktualizacji wiedzy i umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej nauczyciela. Szkolenia są realizowane zgodnie z formami i zasadami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. i spełniają definicję kształcenia zawodowego. W związku z tym powinny korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Spółkę usługi nauczania języków obcych oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z nauczaniem języków obcych (takie jak: materiały dydaktyczne, platformy e-learningowe, indywidualne szkolenia) również kwalifikują się do zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT, jako świadczenia ściśle związane z usługami podstawowymi - nauczaniem języków obcych.

Zdaniem Wnioskodawcy, spółka z o.o., której jest wspólnikiem, działa w obszarze edukacji i realizuje cele zbliżone do celów jednostek publicznych prowadzących działalność edukacyjną. Spółka działa w interesie publicznym, zapewniając dostęp do kształcenia zawodowego dla nauczycieli. W związku z tym usługi szkoleniowe mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady, która obejmuje kształcenie zawodowe świadczone przez instytucje uznane przez państwo członkowskie za mające cele podobne do instytucji publicznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 2 pkt 26 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 r. str. 1 ze zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011:

Ustęp 1 obejmuje w szczególności:

a)ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ustęp 1 nie ma zastosowania do:

a)usług nadawczych,

b)usług telekomunikacyjnych,

c)towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych,

e)materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma,

f)płyt CD i kaset magnetofonowych,

g)kaset wideo i płyt DVD,

h)gier na płytach CD-ROM,

i)usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej,

j)usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie),

k)usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego,

l)hurtowni danych off-line,

m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji,

n)usług centrum wsparcia telefonicznego,

o)usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty,

p)konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert,

q)(uchylona)

r)(uchylona)

s)(uchylona)

t)biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online,

u)zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem,

b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

Zgodnie z art. 98 ust. 2 pkt a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Oprócz dwóch stawek obniżonych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie mogą stosować stawkę obniżoną niższą niż stawka minimalna 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w maksymalnie siedmiu punktach w załączniku III.

Stawka obniżona niższa niż stawka minimalna 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie mogą być stosowane wyłącznie w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w następujących punktach w załączniku III, pkt 1-6 oraz pkt 10c.

Dyrektywa 2006/112/WE Rady stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy, będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c)finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22‑24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Przepis art. 43 ust. 17a ustawy stanowi, że:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 13 i 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem:

Zwalnia się od podatku:

13)usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

14)usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi § 3 ust. 8 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W świetle § 3 ust. 9 rozporządzenia:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy i § 3 rozporządzenia przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych, lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Wskazane wyżej regulacje stanowią implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady:

Państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Definicja zawarta w art. 44 rozporządzenia 282/2011 określa, że:

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 19 listopada 2009 r. w sprawie C-461/08 wyrażony został pogląd, że pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Dyrektywy 77/388/EWG powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika. Również w wyroku z 20 czerwca 2002 r. w sprawie C-287/00 Trybunał w swym orzeczeniu wskazał, jak należy interpretować zwolnienia przedmiotowe w VAT uregulowane w Dyrektywie 77/388/EWG. W wyroku tym podkreślono, że pojęcia używane do doprecyzowania zakresu zwolnienia powinny być interpretowane ściśle m.in. dlatego, że zwolnienia stanowią wyjątek od zasady powszechności opodatkowania i choćby z tych przyczyn muszą być interpretowane jednolicie.

Mając na uwadze powyższe, dokonując wykładni ww. przepisów przez pryzmat definicji usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania, określonej w art. 44 ww. rozporządzenia należy mieć na uwadze dosłowne brzmienie tych przepisów.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN (wersja internetowa: sjp.pwn.pl), użyte w art. 44 rozporządzenia słowo „bezpośredni” oznacza „dotyczący kogoś lub czegoś wprost”, słowo „branża” oznacza „gałąź produkcji lub handlu obejmującą towary lub usługi jednego rodzaju”, natomiast słowo „zawód” oznacza „wyuczone zajęcie wykonywane w celach zarobkowych”.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przez kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe, o których mowa w ww. przepisach, obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, należy rozumieć takie kształcenie, w wyniku którego dana osoba podnosi swoje kwalifikacje, a bezpośrednio po jego ukończeniu jest w stanie podjąć pracę zarobkową lub wykonywać określony zawód.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą zwolnienia od podatku od towarów i usług świadczonych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 i pkt 29 ustawy o VAT oraz na podstawie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady.

Dokonując oceny, czy świadczone przez Państwa usługi są objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione są warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Z treści przepisu art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy wynika, że zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29, zaś na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 zwolnione są od podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26 ustawy.

Okoliczności sprawy wskazują, że nie posiadają Państwo statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawa oświatowego. Nie posiadają Państwo również statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk, ani instytutu badawczego.

Tym samym, świadczone przez Państwa usługi, nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Następnie, dla zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, istotne jest - w pierwszej kolejności - uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.

Z wniosku wynika, że prowadzą Państwo działalność edukacyjną i szkoleniową skierowaną głównie do nauczycieli języków obcych, metodyków, lektorów oraz dyrektorów i pracowników administracyjnych szkół językowych. Zakres szkoleń obejmuje m.in.: wykorzystanie nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji (AI), w nauczaniu języków obcych, metody efektywnego nauczania w formie zdalnej i hybrydowej, metody efektywnego nauczania języków obcych, zakładanie i prowadzenie własnego biznesu edukacyjnego, rozwój zawodowy nauczycieli i osób pracujących w sektorze edukacyjnym. Szkolenia mają charakter zawodowy. Celem kursów jest uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy i umiejętności zawodowych przez uczestników. Kursy dla nauczycieli języków obcych (PL/EN) - „(…)” są adresowane do nauczycieli języków obcych (lektorzy, metodycy). Kursy te pozwalają zdobyć praktyczne umiejętności dydaktyczne, a wiedza bezpośrednio wspiera wykonywanie zawodu nauczyciela/trenera językowego. Kursy dla nauczycieli różnych przedmiotów (PL) - „(…)” skierowane są do nauczycieli wszystkich przedmiotów, na różnych etapach edukacji, a jego uczestnicy nabywają umiejętności praktyczne przydatne w pracy dydaktycznej. Kursy dla nauczycieli języków obcych ONLINE (PL/EN) adresowane są do nauczycieli języków obcych prowadzący wyłącznie zajęcia zdalne, a związek z zawodem i kwalifikacje przejawia się w tym, że kursy te rozwijają kompetencje cyfrowe i metodyczne lektorów online. Z kolei w kursach dla nauczycieli zakładających biznes edukacyjny (PL/EN) uczestniczą nauczyciele i trenerzy planujący własną działalność gospodarczą w edukacji (online), którzy zdobywają umiejętności marketingowe i sprzedażowe, a pozyskana wiedza przekłada się na wykonywanie zawodu przedsiębiorcy edukacyjnego. Ponadto w zakresie usług nauczania języków obcych, podali Państwo, że oferowane kursy metodyczne stanowią nieodłączny element doskonalenia zawodowego nauczycieli języków obcych - bez nich nie byliby oni w stanie podnosić jakości nauczania w oparciu o nowoczesne metody.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz powołanych uregulowań prawnych prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe/kursy dla nauczycieli języków obcych, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

A zatem skoro ww. usługi stanowią usługi kształcenia zawodowego, to nie mogą one korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy. Nie są to bowiem świadczenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, czyli nie są to usługi nauczania języków obcych oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29. Opis sprawy wskazuje, że wszystkie oferowane usługi i towary służą wyłącznie podniesieniu jakości nauczania przez nauczycieli języków obcych. Wszystkie moduły i zasoby są ściśle powiązane z metodyką nauczania - nie stanowią działalności pobocznej, lecz element doskonalenia zawodowego nauczycieli, niezbędny do realizacji procesu dydaktycznego. Dostęp do nowoczesnych materiałów, platformy e-learningowej, sesji mentoringowych i nagrań jest niezbędny, by nauczyciele mogli efektywnie wykorzystać innowacyjne metody w klasie lub w trybie zdalnym. Bez tych elementów proces nauczania języków obcych byłby znacznie mniej skuteczny. Kursy są kierowane do osób dorosłych chcących podnieść swoje kwalifikacje zawodowe lub zdobyć nowe umiejętności. Uczestnikami kursów są wyłącznie nauczyciele języków obcych, którzy wdrażają nowe strategie, techniki i materiały dydaktyczne bezpośrednio w swojej codziennej pracy z uczniami.

Zatem świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe/kursy dla nauczycieli języków obcych, stanowią usługi kształcenia zawodowego. W konsekwencji zostanie spełniony pierwszy z warunków uprawniających do zwolnienia od podatku VAT ww. usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Jednak dla oceny, czy świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe/kursy, są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, konieczne jest jeszcze uznanie, że są to usługi prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wskazali Państwo, że szkolenia mają charakter zawodowy i są prowadzone w formach i na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Ponadto podali Państwo, że część usług szkoleniowych realizowana jest w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach. W szczególności kursy i szkolenia realizują Państwo zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych.

Podkreślić należy, że odesłanie w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy do „odrębnych przepisów” odnosić się może wyłącznie do przepisów, które określają formy i zasady świadczenia usług w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Odrębne przepisy określające formy i zasady to przepisy, z których wynika np. program szkolenia, ilość godzin szkolenia, tematyka, krąg osób objętych szkoleniem, warunki jakie musi spełniać organizator kształcenia.

Powoływane przez Państwa Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (t. j. Dz. U. z 2006 r. nr 31, poz. 216), utraciło moc z dniem 1 września 2012 r. Rozporządzenie to zostało zastąpione przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych z dnia 11 stycznia 2012 r. (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 622 ze zm.).

Na podstawie § 1 pkt 1-5 ww. Rozporządzenia:

Rozporządzenie określa:

1)warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz rodzaje tych form;

2)warunki organizowania i prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych, o których mowa w art. 3 pkt 20 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej ,,ustawą”';

3)sposoby potwierdzania efektów kształcenia uzyskanych w wyniku ukończenia kształcenia realizowanego w poszczególnych formach pozaszkolnych;

4)warunki i tryb wnoszenia odpłatności za kształcenie ustawiczne w formie kursu kompetencji ogólnych w publicznych placówkach kształcenia ustawicznego i centrach kształcenia zawodowego;

5)zadania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego.

Zgodnie z § 2 powoływanego Rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

1)podstawie programowej kształcenia w zawodach - należy przez to rozumieć przepisy wydane na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2a ustawy;

2)podstawie programowej kształcenia ogólnego - należy przez to rozumieć przepisy wydane na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 2 lit. b ustawy;

3)klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego - należy przez to rozumieć przepisy wydane na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy;

4)placówce - należy przez to rozumieć placówkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 1148, 1078 i 1287);

5)centrum - należy przez to rozumieć centrum kształcenia zawodowego, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Z kolei zgodnie z § 1 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.):

Rozporządzenie określa:

1)warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w poszczególnych formach pozaszkolnych, w tym wymogi, jakie powinien spełniać program nauczania;

2)sposoby potwierdzania efektów kształcenia uzyskanych w wyniku ukończenia kształcenia prowadzonego w poszczególnych formach pozaszkolnych;

3)wzory dokumentów wydawanych po ukończeniu kształcenia prowadzonego w formach pozaszkolnych, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 1-4a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej ,,ustawą'', a w przypadku formy pozaszkolnej, o której mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy - zakres informacji, jakie umieszcza się na zaświadczeniu wydawanym po ukończeniu kształcenia w tej formie;

4)przypadki, w których turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników może być prowadzony w więcej niż jednym zawodzie;

5)tryb zwalniania osób, o których mowa w art. 117 ust. 12 ustawy, z całości lub części opłat za kształcenie prowadzone w formach pozaszkolnych, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 2, 3, 4a i 5 ustawy, oraz warunki i tryb zwrotu opłaty w przypadkach określonych w art. 117 ust. 11 ustawy.

W myśl § 2 ww. Rozporządzenia:

Publicznymi placówkami kształcenia ustawicznego są centra kształcenia ustawicznego.

Na podstawie § 3 ust. 1 powoływanego Rozporządzenia:

Centrum kształcenia ustawicznego prowadzi kształcenie ustawiczne w:

1)formach pozaszkolnych, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 1-3 i 5 ustawy;

2)szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia lub szkołach policealnych, jeżeli takie szkoły wchodzą w skład centrum kształcenia ustawicznego.

Zgodnie z § 3 ust. 2 ww. Rozporządzenia:

Centrum kształcenia ustawicznego może realizować zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu wynikające z programu nauczania danego zawodu.

W świetle art. 2 pkt 4 i pkt 9 stawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje:

4)placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych;

9)placówki doskonalenia nauczycieli.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)jednostkę samorządu terytorialnego;

2)inną osobę prawną;

3)osobę fizyczną.

W myśl do art. 168 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

A zatem, osoby prawne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zauważyć należy, że treść powołanych przez Państwa ww. Rozporządzeń nie potwierdza, aby Państwo jako organizator szkoleń/kursów zawodowych dla nauczycieli języków obcych, prowadzili je w formach i na zasadach w nich określonych. Przepisy wskazanych aktów prawnych nie znajdują zastosowania w analizowanej sprawie, a tym samym w tym konkretnym przypadku nie określają one sposobu przeprowadzenia przez Państwa jako organizatora szkoleń/kursów dla nauczycieli, nie określają dla Państwa podstawy programowej, czy chociażby ilości godzin w ramach danego kursu (szkolenia) nauczycieli języka obcego. Okoliczności sprawy nie wskazują, aby uzyskali Państwo wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Z opisu sprawy wyraźnie wynika, że nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiadają Państwo akredytacji oświatowej, nie są Państwo wpisani do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.

Zatem, nie został spełniony drugi warunek uprawniający do zwolnienia dla świadczonych przez Państwa jako organizator szkoleń/kursów zawodowych dla nauczycieli języków obcych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

W związku z tym należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi polegające na przeprowadzaniu szkoleń/kursów zawodowych dla nauczycieli języków obcych nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Nie można uznać, że wskazane przez Państwa przepisy stanowią kontrolę i akceptację sprawowaną przez właściwe organy państwowe. Przepisy te nie znajdą zastosowania dla prowadzonych przez Państwa szkoleń/kursów zawodowych dla nauczycieli języków obcych.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe/kursy dla nauczycieli języków obcych nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, gdyż szkolenia te nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy, względem usługi, która stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, ma zastosowanie pod warunkiem, że usługa ta jest świadczona przez podmiot, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Z treści wniosku wynika, nie są Państwo podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu Prawa oświatowego. Zatem w analizowanym przypadku, świadczone przez Państwa ww. usługi szkoleniowe/kursy nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy.

Natomiast przewidziany w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy oraz w § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. wymóg finansowania usług w określonej wysokości ze środków publicznych jest spełniony w przypadku, gdy rzeczywistym (w znaczeniu ekonomicznym) źródłem finansowania tej usługi są środki publiczne.

Opis sprawy wskazują, że opisane usługi nie są finansowane w całości ani w części ze środków publicznych. Podali Państwo, że usługi te są finansowane całkowicie przez uczestników - brak środków publicznych.

Tym samym, świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe/kursy dla nauczycieli języków obcych jako usługi kształcenia zawodowego, nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy ani też § 3 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r., gdyż ich źródłem finansowania nie są środki publiczne.

Podsumowując, do świadczonych przez Państwa usług szkoleniowych/kursów, nie ma zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Odnosząc się do Państwa argumentacji przedstawionej w stanowisku, należy zauważyć, że w systemie prawa wspólnotowego jednym ze źródeł prawa są wymienione w niniejszej interpretacji Dyrektywy, które są aktami prawa wtórnego i wiążą co do zamierzonego celu każde państwo członkowskie, do którego są kierowane, pozostawiając jednak władzom krajowym wybór form i środków ich wprowadzenia.

Dyrektywy nie określają w sposób pełny zagadnień będących ich przedmiotem i wymagają uściślenia lub uzupełnienia przez państwa członkowskie. Kraje członkowskie są zobowiązane do implementowania zapisów dyrektyw do prawa w wyznaczonych w dyrektywach terminach.

Zatem warunkiem stosowania dyrektyw jest ich wdrożenie do przepisów krajowych. Istnieją jednak pewne szczególne okoliczności, kiedy dyrektywa może być stosowana bezpośrednio. W przypadku braku implementacji norm dyrektyw do porządku prawnego danego państwa członkowskiego albo dokonania implementacji w sposób niepełny lub po terminie, dyrektywy mogą być stosowane bezpośrednio pod warunkiem, że przepisy dyrektyw są precyzyjne i bezwarunkowe zaś z norm dyrektyw wynikają prawa jednostek wobec państwa.

Przepisy wynikające z dyrektyw w świetle systemu prawa krajowego nie są przepisami obowiązującymi wprost. Stanowią rodzaj ramowych wytycznych pozwalających na dostosowanie prawodawstwa poszczególnych krajów do pewnych wymogów unijnych. Wskazują na cele, jakie należy osiągnąć, nie ograniczając równocześnie metod i środków regulujących poszczególne tytuły podatkowe.

Zauważyć należy, że istotną rolą dyrektywy jest wskazanie właściwej interpretacji przepisów krajowych, zwane pośrednim stosowaniem dyrektywy. Jeśli w procesie wykładni przepisu krajowego pojawiają się wątpliwości (tzn. istnieją alternatywne, dopuszczalne z punktu widzenia zasad wykładni tekstów prawnych interpretacje danego przepisu krajowego), należy przyjąć za właściwą interpretację, która jest zgodna z celem dyrektywy (wykładnia prowspólnotowa). Inaczej niż w przypadku bezpośredniego stosowania dyrektywy źródłem prawa jest w takim przypadku nadal przepis krajowy, którego wykładnia uwzględnia cele wynikające z prawa wspólnotowego. Dzięki dyrektywie dokonywana jest jedynie właściwa wykładnia przepisu krajowego, co nie powinno wpływać na zakres jego stosowania. W takiej sytuacji, w przypadku pośredniego stosowania dyrektywy nie sposób uchylać się od stosowania przepisów krajowych, które są interpretowane w zgodzie z zasadami prawa wspólnotowego.

Jak wynika z analizy powoływanego wcześniej art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, aby stwierdzić czy usługi kształcenia wykonywane przez dany podmiot korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu konieczne jest stwierdzenie, czy mamy do czynienia z podmiotem prawa publicznego powołanym w celach edukacyjnych, działającym w tym zakresie pod kontrolą państwa, które ma zapewnić jakość świadczeń oraz odpowiednią ich cenę, realizującym przy tym określoną politykę edukacyjną, dysponującym przy tym zasobem kadrowym oraz odpowiednią infrastrukturą.

Dyrektywa VAT nie zezwala na ogólne zwolnienie wszystkich usług edukacyjnych świadczonych przez podmioty niepubliczne w celach komercyjnych. Takie zwolnienie może być stosowane tylko w zależności od celów realizowanych przez podmioty świadczące wskazane powyżej usługi oraz warunków, w jakich te podmioty działają.

Zaprezentowana wykładnia znajduje swoje potwierdzenie w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 listopada 2013 r., w sprawie C-319/12 Minister Finansów przeciwko MDDP sp. z o.o. Akademia Biznesu, sp. komandytowej, w którym Trybunał stwierdził, że:

Art. 132 ust. 1 lit. i, art. 133 i 134 Dyrektywy 2006/112/WE należy - interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one objęciu zwolnieniem od podatku od wartości dodanej usług edukacyjnych świadczonych przez podmioty niepubliczne w celach komercyjnych. Jednakże art. 132 ust. 1 lit. i) tej dyrektywy sprzeciwia się zwolnieniu wszystkich usług edukacyjnych w sposób ogólny, bez uwzględnienia celów realizowanych przez podmioty niepubliczne świadczące te usługi.

Trybunał podkreślił dalej, że:

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE usługi edukacyjne są zwolnione tylko wtedy, gdy są świadczone przez podmioty prawa publicznego o celach edukacyjnych lub przez inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Wynika z tego, że inne podmioty, czyli także podmioty prywatne, powinny spełniać przesłankę celów podobnych do celów rzeczonych podmiotów prawa publicznego.

Podmioty prawa publicznego powołane przez państwo do świadczenia usług edukacyjnych, szkoleniowych to nic innego jak podmioty - jednostki, których zarówno powstawanie, jak i późniejsze działanie jest ściśle określone przez odpowiednie przepisy prawa (ustawy, rozporządzenia) (np. szkoły, uczelnie). Podmioty takie działają na podstawie odpowiednich regulacji zarówno jeśli chodzi o działalność stricte edukacyjną, jak i inną ściśle z nią związaną. Jeśli chodzi o samą stronę edukacyjną, to podmioty te działają w oparciu o konkretne programy nauczania, zasady zatrudniania odpowiednich osób. Natomiast co do pozostałych kwestii muszą spełniać odpowiednie warunki techniczne, zapewnić odpowiednią infrastrukturę. Działania podejmowane są w szeroko pojmowanym interesie publicznym. Wszystkie te aspekty odbywają się pod kontrolą państwa, podmioty nie mają dowolności w kształtowaniu ogólnych zasad swego działania. Wszystkie czynione przez podmioty działania muszą być zaakceptowane, a następnie kontrolowane przez państwo.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w wyroku z 14 czerwca 2007 r. w sprawie C‑434/05 Horizon College, pkt 35:

Jak to bowiem wynika z samego brzmienia art. 13 część A ust. 1 lit. i szóstej dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy VAT), aby udostępnianie nauczycieli na rzecz instytucji przejmujących mogło podlegać zwolnieniu, o którym mowa w tym przepisie, niezbędne jest, by działalność ta była wykonywana przez podmiot publiczny mający cele edukacyjne lub przez inny podmiot określony przez dane państwo członkowskie jako mający podobne cele. (...).

Istotną wskazówką, jak rozumieć sformułowanie „odpowiedni” (mający cel edukacyjny) podmiot prawa publicznego jest stanowisko wyrażone przez TSUE w ww. wyroku:

Jak to bowiem podniosła Komisja na rozprawie, na działalność edukacyjną, o której mowa w art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy, składają się liczne elementy, które obok stosunków pomiędzy nauczycielem a uczniami obejmują również ramy organizacyjne danej instytucji (pkt 20).

Należy również przytoczyć fragment opinii Rzecznika Generalnego Juliane Kokott z 15 stycznia 2009 r. w sprawie C-357/07, TNT Post UK Ltd The Queen przeciwko The Commissioners of Her Majesty’s Revenue & Customs, odnoszący się do charakteru zwolnień, określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE. Wynika z niej, że:

(...) zwolnienia wprowadzone w art. 13 część A szóstej dyrektywy odnoszą się do czynności użyteczności publicznej, co wynika także z tytułu tej części (…). Wspólnym elementem tych usług jest okoliczność, że zaspokajają one podstawowe potrzeby życiowe ludności oraz, że często świadczone są przez instytucje publiczne nienastawione na osiągnięcie zysku. (...). Dla bliższego sprecyzowania wiele zwolnień wymaga, aby usługi były świadczone przez określone osoby lub instytucje. (...). Szereg dalszych zwolnień ma miejsce dopiero w sytuacji, gdy przedmiotowe usługi świadczone są przez instytucje prawa publicznego albo określone organizacje uznane przez państwo (zob. art. 13 część A ust. 1 lit. b), g) h), i), n), p) szóstej dyrektywy).

Skoro ze zwolnienia od podatku mogą korzystać również inne instytucje uznane przez państwo członkowskie za mające podobne cele jak podmioty prawa publicznego, należy uznać, że instytucje takie muszą realizować cele edukacyjne podobne do tych realizowanych przez podmioty prawa publicznego. Zatem podobne cele edukacyjne realizować będą podmioty, które świadczą usługi kształcenia zapewniające odpowiednią jakość, cenę, zakres programowy odpowiadający realizowanym celom publicznym państwa członkowskiego, a zatem kształcenie odbywające się pod „kontrolą państwa”.

W wyroku z 28 kwietnia 2022 r. w sprawie C-612/20 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że:

Należy w szczególności zauważyć, że z brzmienia art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 wynika, że zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie jest uzależnione zasadniczo od dwóch kumulatywnych przesłanek, a mianowicie, po pierwsze, przesłanki dotyczącej charakteru świadczonych usług - czy to usług kształcenia - dzieci lub młodzieży, kształcenia powszechnego lub wyższego, kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, czy usług „ściśle związanych” z owymi usługami - oraz po drugie, przesłanki dotyczącej usługodawcy, która wymaga, by wspomniane usługi były świadczone „przez [...] podmioty prawa publicznego lub inne instytucje [...], których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W ww. wyroku TSUE wskazał, że:

W zakresie, w jakim art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112 nie określa warunków ani też sposobów uznania tych podobnych celów, zasadniczo to do prawa krajowego każdego z państw członkowskich należy ustalenie zasad, według których możliwa będzie taka kwalifikacja owych podmiotów. Państwa członkowskie dysponują w tym zakresie swobodą uznania (wyroki: z 26 maja 2005 r., Kingscrest Associates i Montecello, C-498/03, EU:C:2005:322, pkt 49, 51; a także z 28 listopada 2013 r., MDDP, C‑319/12, EU:C:2013:778, pkt 37).

W sprawie tej, TSUE oparł swoje rozstrzygnięcie na braku spełnienia przez podmiot warunków określonych w przepisach krajowych. TSUE stwierdził, że:

Artykuł 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że pojęcie „instytucji, której cele uznane są za podobne” do celów podmiotu edukacyjnego prawa publicznego, w rozumieniu tego przepisu, nie obejmuje podmiotu prywatnego, który prowadzi leżącą w interesie publicznym działalność w zakresie kształcenia polegającą w szczególności na organizacji zajęć uzupełniających program nauczania szkolnego, takich jak wsparcie w odrabianiu zadań, programy edukacyjne czy kursy języków obcych, i który uzyskał zezwolenie krajowego biura rejestru handlowego w postaci przypisania kodu CAEN 8559 - „Inne formy kształcenia” w rozumieniu klasyfikacji krajowej działalności gospodarczej, jeżeli przedsiębiorstwo to nie spełnia w każdym wypadku przewidzianych w prawie krajowym warunków, od których uzależniona jest możliwość uzyskania owego uznania.

Orzeczenie to potwierdza zatem, że ustawodawca krajowy miał swobodę w sposobie określenia podmiotów, których cele uznał za podobne, a ponadto nawet jeśli przedmiotowo byłaby to działalność edukacyjna leżąca w interesie publicznym, to jeśli nie zostały spełnione warunki przewidziane w prawie krajowym, to zwolnienie nie ma zastosowania.

Oceniając zatem świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe/kursy dla nauczycieli języków obcych pod kątem objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 132 ust. 1 pkt lit. i) Dyrektywy z uwzględnieniem tez przywołanych wyroków TSUE, należy uznać, że nie posiadają Państwo żadnej z wymienionych powyżej cech podmiotu prawa publicznego.

Zważyć należy, że podmioty prawa publicznego powołane przez państwo do świadczenia usług edukacyjnych lub szkoleniowych to nic innego jak podmioty-jednostki, których zarówno powstawanie, jak i późniejsze działanie jest ściśle określone przez odpowiednie przepisy prawa (ustawy, rozporządzenia) (np. szkoły, uczelnie). Podmioty takie działają na podstawie odpowiednich regulacji, zarówno jeśli chodzi o działalność stricte edukacyjną, jak i inną ściśle z nią związaną. Jeśli chodzi o samą stronę edukacyjną, to podmioty te działają w oparciu o konkretne programy nauczania, zasady zatrudniania odpowiednich osób. Natomiast co do pozostałych kwestii muszą spełniać odpowiednie warunki techniczne, zapewnić odpowiednią infrastrukturę. Działania podejmowane są w szeroko pojmowanym interesie publicznym. Wszystkie te aspekty odbywają się pod kontrolą państwa, podmioty nie mają dowolności w kształtowaniu ogólnych zasad swego działania. Wszystkie czynione przez podmioty działania muszą być zaakceptowane i następnie kontrolowane przez państwo.

Należy zatem ponownie przywołać przedstawiony przez Państwa opis stanu faktycznego, z którego wynika, że świadczone przez Państwa usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Posiadają Państwo dowolność w zakresie kształtowania zasad swojego działania w odniesieniu do prowadzonych szkoleń/kursów. Wskazali Państwo w odniesieniu do poszczególnych usług w zakresie nadzoru instytucji państwowych, że brak jest obowiązkowego zatwierdzania programów lub nadzoru kuratoryjnego, brak obowiązku zatwierdzania przez instytucje oświatowe ani kuratoryjnego nadzoru, brak kontrolowania przez kuratorium czy inne instytucje państwowe. Zatem to Państwo decydują o formach i zasadach prowadzonych szkoleń/kursów. Z opisu sprawy nie wynika, aby świadczone usługi szkoleniowe/kursy dla nauczycieli języków obcych podlegały jakiejkolwiek akceptacji przez właściwe instytucje państwowe, które zapewniałyby jakość realizowanych szkoleń/kursów. W odpowiedzi na wezwanie wskazali Państwo, że w zakresie realizowanych szkoleń/kursów nie są Państwo pod jakimkolwiek nadzorem kuratorium oświaty czy innych instytucji państwowych. Skoro w istocie nie ma żadnych norm regulujących Państwa działalność w zakresie prowadzenia opisanych szkoleń/kursów, to nie można Państwa uznać za instytucję, której cele uznane są za podobne do celu edukacyjnego podmiotów publicznych.

Podsumowując, aby uznać Państwa działalność za działalność w dziedzinie kształcenia zawodowego, której cele zostały uznane przez państwo za podobne do celów` podmiotów prawa publicznego, działających w zakresie kształcenia niewystarczająca jest okoliczność, że celem świadczonych usług jest zapewnienie dostępu do kształcenia zawodowego nauczycieli. Jeżeli zakres i jakość Państwa szkoleń/kursów nie podlega kontroli właściwych instytucji państwowych, to takiej działalności nie można uznać za realizującą cele podobne do celów podmiotów prawa publicznego, które takiej kontroli podlegają.

W rezultacie, biorąc pod uwagę opis sprawy, treść powołanych przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz wskazane powyżej orzeczenia TSUE należy stwierdzić, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe/kursy kształcenia zawodowego dla nauczycieli języków obcych nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy w związku z art. 44 rozporządzenia 282/2011.

Ponadto, jak wskazano - umiejscowienie art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 112 w rozdziale „zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym” odnoszą się do czynności tzw. „użyteczności publicznej”. Wspólnym elementem tych usług (usługi pocztowe, służby zdrowia, opieka społeczna, usługi w dziedzinie religii) jest to, że zaspokajają one podstawowe potrzeby ludności oraz są świadczone przez podmioty nienastawione na osiągnięcie zysku.

Wskazać należy, że świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe nie mieszczą się w zakresie zwolnienia określonego w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy, ponieważ nie są Państwo odpowiednim podmiotem prawa publicznego lub inną instytucją działającą w tej dziedzinie, której cele są uznane za podobne przez państwo członkowskie. Świadczone przez Państwa usługi skierowane do nauczycieli języków obcych, trudno uznać za zaspokajające podstawowe potrzeby ludności, a tym bardziej jako wykonywane w interesie publicznym.

W konsekwencji, świadczone przez Państwa usługi szkoleniowe/kursy kształcenia zawodowego dla nauczycieli języków obcych - nie spełniają przesłanki do objęcia ich zwolnieniem na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 28 i 29 ustawy o podatku od towarów i usług oraz art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady.

A zatem Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.