Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.333.2025.1.BD

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.333.2025.1.BD

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci gabinetu stomatologicznego, w którym udzielane będą świadczenia opieki zdrowotnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest osobą prawną, rezydentem podatkowym Rzeczypospolitej Polskiej, zarejestrowanym w Polsce (dalej jako: Spółka). W ramach działalności Spółka zamierza prowadzić m.in. gabinet stomatologiczny wykonujący świadczenia zdrowotne, w tym w oparciu o umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia (NFZ).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonał zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) jednoosobowej działalności gospodarczej.

Przedmiotem transakcji było nabycie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym następujące:

a)prawa i obowiązki wynikające z umów z Narodowym Funduszem Zdrowia,

b)prawa i obowiązki wynikające z umów z podwykonawcami i dostawcami usług oraz materiałów,

c)prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę zawartych z pracownikami przypisanymi do gabinetów stomatologicznych,

d)prawa i obowiązki wynikające z umów cywilnoprawnych zawartych z pracownikami przypisanymi do gabinetów stomatologicznych,

e)wyposażenie i sprzęt medyczny, w tym urządzenia wymagane w ramach kontraktu z NFZ, a także sprzęt komputerowy wraz z licencjami na programy użytkowe i funkcjonalne, jeżeli przewiduje to licencja,

f)know-how związane z prowadzeniem działalności w zakresie stomatologii,

g)baza pacjentów i dokumentacja medyczna,

h)prawo najmu lokalu będącego własnością Gminy (…), na który Gmina wyraziła zgodę na zmianę najemcy,

i)prawo najmu lokalu należącego do Zbywającego, na podstawie długoletniej umowy najmu zawartej z Nabywcą.

Nabywany zespół składników stanowi wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie segment działalności gospodarczej, spełniający definicję ZCP z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

W skład ZCP nie wchodzą pozostałe działalności zbywającego, w szczególności związane z prowadzeniem przedszkola i żłobka.

Pytanie

Czy sprzedaż przez osobę fizyczną zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w skład której wchodzi gabinet stomatologiczny wykonujący usługi zdrowotne, w tym na podstawie kontraktu z NFZ, podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, czy też znajduje zastosowanie wyłączenie, o którym mowa w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w skład której wchodzi gabinet stomatologiczny realizujący świadczenia zdrowotne (w tym refundowane przez NFZ), nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z przywołanym przepisem:

„Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach (...) nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.”

Przepis ten jest jednoznaczny i nie zawiera innych warunków do jego stosowania.

Gabinet stomatologiczny działający w oparciu o kontrakt z NFZ wykonuje usługi, które korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług jako usługi w zakresie ochrony zdrowia (art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy o podatku od towarów i usług). Jest to okoliczność istotna, która potwierdza charakter „zdrowotny” działalności. O tym przesądza jednoznacznie art. 3 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej zgodnie z którym „Działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych (...)” oraz art. 2 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Jak czytamy w przepisie tej ustawy:

„Art. 2 [Wykonywanie zawodu lekarza]

1.Wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, w szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i zapobieganiu im, leczeniu i rehabilitacji chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i orzeczeń lekarskich.

2.Wykonywanie zawodu lekarza dentysty polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń określonych w ust. 1, w zakresie chorób zębów, jamy ustnej, części twarzowej czaszki oraz okolic przyległych.”

Podsumowując, ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku od tych czynności cywilnoprawnych, które dotyczą spraw zdrowia, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego też, ustawodawca dopuścił możliwość skorzystania z wyłączenia od podatku w sprawach, które są związane ze zdrowiem zarówno bezpośrednio jak i pośrednio.

Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie nie będzie dotyczyło wyłącznie spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy. Ustawodawca opisując wyłączenie dla czynności w sprawach zdrowia nie odwołał się bowiem do przepisów konkretnych ustaw, jak to uczynił przykładowo w art. 2 pkt 1 lit. b), g), h) oraz j) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Skoro tego nie zrobił, to uznać należy, że jego wolą było objęcie wyłączeniem z podatku od czynności cywilnoprawnych wszelkich spraw z zakresu zdrowia, a nie jedynie tych, które ujęte są w aktach regulujących tę materię.

Tym samym uważamy, że opisana sytuacja spełnia przewidziany w ww. artykule warunek dla zastosowania wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nabycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci gabinetu stomatologicznego realizującego kontrakt NFZ.

W ocenie skutków przepisu art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych były już wydawane interpretacje indywidualne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy:

Podatkowi podlegają: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży przy umowie sprzedaży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi przy umowie sprzedaży wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Jak wynika z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Stawki podatku – przy umowie sprzedaży – wynoszą:

a)nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,

b)innych praw majątkowych – 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach nauki, szkolnictwa i oświaty pozaszkolnej oraz zdrowia.

Ponieważ użyte w powołanym powyżej przepisie pojęcie „w sprawach zdrowia” ma charakter ogólny można – ale tylko pomocniczo – posiłkować się uregulowaniami zawartymi w ustawie o działalności leczniczej.

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.):

Działalność lecznicza polega na udzielaniu świadczeń zdrowotnych. Świadczenia te mogą być udzielane za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności.

W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1287 ze zm.):

1.Wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, w szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i zapobieganiu im, leczeniu i rehabilitacji chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i orzeczeń lekarskich.

2.Wykonywanie zawodu lekarza dentysty polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń określonych w ust. 1, w zakresie chorób zębów, jamy ustnej, części twarzowej czaszki oraz okolic przyległych.

Z opisu wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności zamierzają Państwo prowadzić m.in. gabinet stomatologiczny wykonujący świadczenia zdrowotne, w tym również w oparciu o umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia. W związku z tym dokonali Państwo zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa – gabinetu stomatologicznego. Nabywany zespół składników stanowi wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie segment działalności gospodarczej, spełniający definicję ZCP z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Ustawodawca, normując w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, na który się Państwo powołują, wyłączenie z obowiązku zapłaty podatku od tych czynności cywilnoprawnych, które dotyczą spraw zdrowia, nie określił szczegółowo jego zakresu. Dlatego też, ustawodawca dopuścił możliwość skorzystania z wyłączenia od podatku w sprawach, które są związane ze zdrowiem zarówno bezpośrednio jak i pośrednio.

Jako, że pojęcie „sprawa” ma charakter ogólny, to należy przyjąć, że powyższe uregulowanie nie będzie dotyczyło wyłącznie spraw, dla których materialnoprawna podstawa rozstrzygnięcia zawarta jest w przepisach regulujących kwestie wymienione w art. 2 pkt 1 lit. f) powołanej ustawy. Ustawodawca opisując wyłączenie dla czynności w sprawach zdrowia nie odwołał się bowiem do przepisów konkretnych ustaw, jak to uczynił przykładowo w art. 2 pkt 1 lit. b), g), h) oraz j) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Skoro tego nie zrobił, to uznać należy, że jego wolą było objęcie wyłączeniem z podatku od czynności cywilnoprawnych wszelkich spraw z zakresu zdrowia, a nie jedynie tych, które ujęte są w aktach regulujących tę materię.

Z powołanego powyżej art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że za czynność w sprawie zdrowia, która korzysta z wyłączenia przewidzianego w tym przepisie, uznać można czynność związaną z szeroko pojętą działalnością leczniczą wykonywaną przez podmiot do tego uprawniony, w tym mającą na celu umożliwienie mu realizacji powierzonych zadań z zakresu zdrowia.

W rezultacie, nabycie przez Państwa zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w skład której wchodzi gabinet stomatologiczny realizujący świadczenia zdrowotne (w tym refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia) będzie objęte wyłączeniem podatkowym, przewidzianym w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Opisana sytuacja, spełnia przewidziany w ww. artykule warunek dla zastosowania tego wyłączenia – którym jest czynność w sprawach zdrowia.

Tym samym, ww. transakcja, w związku z wyłączeniem, o którym mowa w art. 2 pkt 1 lit. f) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa.