
Temat interpretacji
Wnioskiem dnia 18.07.2005r. (wpływ do Urzędu Skarbowego 25.07.2005r.), uzupełnionym 30.08.2005r., Spółka zwróciła się z prośbą o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz przepisów ustawy z dnia 9 września 2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2005r. Nr 41, poz. 399 ze zm.) w odniesieniu do zawartej umowy pożyczki pomiędzy Spółką a inną spółką z o.o.
Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę jest następujący:
W lipcu 2005 r. Spółka udzieliła na podstawie zawartej umowy pożyczkę zwrotną innej Spółce z o.o. Pożyczkobiorca zobowiązał się do zwrotu pożyczonej kwoty w terminie do 31 grudnia 2006r.
Spółka formułuje zapytanie, czy pożyczkobiorca jest zobowiązany do opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych oraz czy czynność udzielenia pożyczki jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Zdanie spółki w powyższej sytuacji pożyczkobiorca winien odprowadzić od zawartej umowy podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2 %. Natomiast w zakresie podatku od towarów i usług czynność ta korzysta ze zwolnienia z opodatkowania.
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 23.08.2005r. Spółka uzupełniła wniosek o następujące dane:
- zawarta umowa pożyczki ma charakter jednorazowy,
-na okoliczność tej czynności zawarto umowę cywilnoprawną pomiędzy dwiema spółkami z o.o.,
-spółki nie są powiązane kapitałowo,
-pożyczkobiorca nie jest osobą prawną, o której mowa w art.8 pkt 3 ustawy z dnia 09.09.2000r. o podatku od czynności cywilnoprawnych,
-pożyczkę udzielono na prowadzenie przez pożyczkobiorcę działalności gospodarczej, zgodnie z warunkami przewidzianymi w art. 9 pkt 10 lit. "g" ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W myśl art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r .- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r . Nr 8, poz. 60 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika, inkasenta mają obowiązek udzielić interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej.
Niniejszym postanowieniem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. udziela interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego odnośnie opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy pożyczki przez spółkę, natomiast sprawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług zawarta jest w postanowieniu Nr U.S. III/406/47/05 z dnia 16.09.2005 r.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. stwierdza, że pożyczka jest umową cywilnoprawną określoną w art. 720 i nast. Kodeksu cywilnego. Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w uzupełnionym wniosku, Spółka udziela jednorazowej pożyczki innemu podmiotowi na prowadzenie działalności gospodarczej zgodnie z warunkami określonymi w art. 9 pkt 10 lit."g" ustawy z dnia 09.09.2000r o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U.z 2005 r. Nr 41, poz. 399).
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 07.2005r uzupełnionym w dnia 30.08.2005r. stwierdza, iż stanowisko wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym nie jest słuszne.
W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ww ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, umowa pożyczki stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Natomiast zgodnie z treścią przepisu art. 2 pkt 4 ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.
Oznacza to, że nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, czynności cywilnoprawne, wymienione w art. 1 ustawy, jeżeli dokonanie tej czynności rodzi obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług. Nie jest istotne, czy w wyniku zawarcia przedmiotowej umowy, obowiązek podatkowy przekształcił się w zobowiązanie podatkowe lub czy dana czynność będzie zwolniona przedmiotowo lub podmiotowo z podatku od towarów i usług. Przepis ten uzależnia zatem opodatkowanie (bądź nie) podatkiem od czynności cywilnoprawnych od wystąpienia określonej sytuacji w podatku od towarów i usług.
Z postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. Nr U.S.III/406/47/05 z dnia 16.09.2005 r. Nr systemowy 1017 POS 77 84/101, o którym mowa wyżej wynika, iż udzielenie przez podatnika podatku od towarów i usług pożyczek spełnia przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług świadczenie usług, niezależnie od częstotliwości oraz celu ich udzielenia. Po stronie wnioskującej Spółki następuje element świadczenia, niebędący dostawą towarów.
Udzielenie pożyczki pieniężnej innej spółce kapitałowej zaliczane jest do grupy usług pośrednictwa finansowego, sklasyfikowanego w sekcji J dział 65 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W poz. 3 tego załącznika, wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego, sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do sekcji J ex (65-67) z wyłączeniami.
Udzielanie pożyczek przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w związku z jej prowadzeniem, można identyfikować i zaliczyć do do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług, nawet gdy te czynności nie znajdują się w jej zakresie przedmiotowym.
Jeżeli zatem Spółka udzielając innemu podmiotowi pożyczek, wykonuje działalność usługową określoną w PKWiU w grupowaniu 65.22.10-00.90 "usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym", a tego rodzaju działalność gospodarcza mieści się w definicji działalności gospodarczej zamieszczonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, to udzielenie tego rodzaju pożyczek podlega regulacjom zawartym w ustawie o podatku od towarów i usług, z tym że usługi te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1. W przypadku zatem udzielenia przez Spółkę oprocentowanej pożyczki pieniężnej innemu podmiotowi gospodarczemu (świadczenie usług pośrednictwa finansowego) usługi te są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Odstępstwem od zasady opodatkowania czynności cywilnoprawnych wskazanych w art.1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych , są zwolnienia od ww podatku , określone w art. 9 tej ustawy. W artykule tym zostały enumeratywnie wymienione zwolnienia przedmiotowe od podatku od czynności cywilnoprawnych.
Stosownie do dyspozycji art. 9 pkt 10 lit. "g" ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zwalnia się od podatku pożyczki udzielone na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności gospodarczej, pod warunkiem udokumentowania, że pieniądze będące przedmiotem pożyczki zostaną przeznaczone na rozpoczęcie lub prowadzenie działalności w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy albo wykorzystania w tym okresie rzeczy oznaczonych co do gatunku stanowiących przedmiot pożyczki.
Ustawodawca nie sprecyzował i nie wymienił katalogu wydatków, które miałyby stanowić podstawę do zastosowania zwolnienia. Z treści przepisu wynika, że podstawowym warunkiem zastosowania zwolnienia jest kryterium celowe, mianowicie: udzielenie pożyczki przedsiębiorcy lub przyszłemu przedsiębiorcy, pod warunkiem, że otrzymane na podstawie umowy pieniądze lub rzeczy oznaczone co do gatunku, przeznaczone zostaną na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem lub prowadzeniem działalności gospodarczej, przy czym wykorzystanie przedmiotu pożyczki, w tym celu udzielonej powinno nastąpić w ciągu 12 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Dodatkowym warunkiem, w przypadku pożyczek pieniężnych, jest wymóg udokumentowania wydatków na wskazane w przepisie cele ze środków pochodzących z pożyczki.
Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że przedmiotowa umowa pożyczki nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych:
-na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy od podatku od czynności cywilnoprawnych, nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku powołanej ustawy od udzielonej pożyczki, gdyż jedna ze stron - pożyczkodawca, jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a świadczenie w zakresie usług pośrednictwa finansowego objęte jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług,
- na podstawie art. 9 pkt 10 lit "g" ustawy, gdyż spółka realizuje omawiane warunki zwolnienia przedmiotowego, tj. środki pieniężne będące przedmiotem pożyczki zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków związanych z rozpoczęciem lub dalszym prowadzeniem działalności gospodarczej.
Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.
Interpretacja traci moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Tryb. informuje, że stosownie do art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja, o której mowa w art. 14 a § 1 , nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.
Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja o której mowa w art. 14 § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.
