Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 21 marca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Zwraca się Pani z prośbą o indywidualną interpretację podatkową w związku z otrzymaniem stypendium od …. organizacji A(dalej: A). Stypendium otrzymała Pani w 2024 r. w ramach jednego z podstawowych statutowych celów A, czyli wybór osób społecznie przedsiębiorczych zwanych „X” i ich wsparcie finansowe, aby mogli wdrożyć swoje projekty w życie. A jest fundacją udzielającą bezzwrotnej pomocy, a Pani jako osoba fizyczna realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy otrzymanej od nich.

Umowa tak definiuje cel stypendium: Skromne wsparcie finansowe zapewniane przez A ma na celu pokrycie kosztów osobistych w trakcie pełnego zaangażowania na rzecz rozwijania swojego pomysłu i poszukiwania innych środków wsparcia finansowego. Celem A jest pomoc w utrzymaniu rozsądnego lokalnego standardu życia, a tym samym zapewnienie sytuacji finansowej niezbędnej do poświęcenia się pracy jako innowator społeczny.

Cel realizuje Pani osobiście. Umowa nie nosi znamion umowy o pracę, zlecenia, czy umowy o dzieło: A nie rozlicza w żaden sposób Pani zaangażowania i pracy, nie określa godzin, czy zakresu działań. Stypendium finansowe przyznawane przez A ma na celu pokrycie Pani osobistych wydatków, by mogła Pani poświęcić się rozwijaniu pomysłu (jak wyżej wskazano). Umowa nie została zawarta w ramach działalności gospodarczej, którą Pani prowadzi. Umowa dotyczy działań społecznych. A, z siedzibą w …., przekazuje środki swoim stypendystom na podstawie swojego statutu i pochodzą one z ich własnych lub pozyskanych środków. Nie podpisywała Pani żadnej dodatkowej umowy z pośrednikiem, czy jakąkolwiek dodatkową organizacją. Stypendium otrzymuje Pani bezpośrednio od nich.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Na moje pytanie o treści:

Czy w okresie będącym przedmiotem Pani zapytania, posiadała Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163)?

odpowiedziała Pani:

TAK.

Na moje pytanie o treści:

Jakich działań społecznych dotyczy umowa, którą podpisała Pani z A …?

odpowiedziała Pani:

….

Na moje pytanie o treści:

Jaki cel zrealizowała Pani z otrzymanego stypendium?

odpowiedziała Pani:

(…)

Na moje pytanie o treści:

Jak zatytułowana jest umowa zawarta pomiędzy Panią, a A ? Jakie są najważniejsze postanowienia tej umowy?

odpowiedziała Pani:

Tytuł: X Pierwsze zdanie umowy brzmi w tłumaczeniu:,,….”.

Uzupełnieniem jest drugie dopowiedzenie:

„Celem A jest pomoc w utrzymaniu rozsądnego lokalnego standardu życia, a tym samym zapewnienie sytuacji finansowej niezbędnej do poświęcenia się pracy jako przedsiębiorca społeczny”. Umowa nie wyznacza mi zadań konkretnych, nie definiuje żadnego trybu rozliczania mnie z wykonanych prac. Umowa potwierdza przyznanie mi trzyletniego stypendium i zawiera w sobie zapis pokazujący, że stypendium przyznawane jest z intencją wsparcia na początek długiej drogi: „Mamy nadzieję, że z czasem ty i twój projekt staniecie się niezależni finansowo i oczekujemy, że będziesz dążyć do realizacji celu, który sobie wyznaczyłaś przez całe życie, jako Członkini społeczności A”.

Na moje pytanie o treści:

Czy dochody otrzymane przez Panią pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO?

odpowiedziała Pani:

TAK, stypendium przyznane jest ze środków bezzwrotnej pomocy organizacji pozarządowej A, na podstawie ich statutu.

Pytanie

Czy środki otrzymane w ramach stypendium są zwolnione z podatku dochodowego?

Pani stanowisko w sprawie

Przeanalizowawszy sytuację, w Pani ocenie, biorąc pod uwagę wszystkie powyższe okoliczności, dochody uzyskane przez Panią, jako osobę fizyczną z tytułu wypłaconych przez Fundację stypendiów spełniają warunki do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zatem, dochody podatnika korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:

·dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),

·podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Z tego przepisu wynika, że warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a ponadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika.

Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Niespełnienie jednej z nich skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przesłanka wskazana w lit. a dotyczy źródła pochodzenia dochodów i jest spełniona wówczas, gdy środki pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznie zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które bezpośrednio zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Ponadto konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia określonej w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym zwracam uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącego, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem”.

Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia. O tym, kto bezpośrednio realizuje cel programu decyduje nie tylko sama okoliczność wykonywania przez określony podmiot zadań przewidzianych w programie, ale również to, że możliwość wykonywania tych zadań, właśnie przez taki podmiot, została w tym programie przewidziana, a ponadto, że podmiot, który wykonuje przewidziane programem zadania, czyni to jakoby pierwotnie, ponieważ podstawa do jego umocowania i wypłacania mu środków finansowych wynika bezpośrednio z programu, a nie jedynie z woli stron umowy w oderwaniu od jego treści.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy jest osoba, która wykonując czynności z tym programem związane, otrzymała na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego przez Panią opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że A jest fundacją udzielającą bezzwrotnej pomocy, a Pani jako osoba fizyczna realizuje bezpośrednio cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy otrzymanej od nich. Stypendium przyznane jest ze środków bezzwrotnej pomocy organizacji pozarządowej A, na podstawie ich statutu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że spełnione zostało kryterium dotyczące pochodzenia środków finansowych, zawarte w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie została również spełniona przesłanka wynikająca z lit. b art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, bowiem jak Pani wskazała - bezpośrednio wykonuje Pani cel programu.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że dochody uzyskane przez Panią z tytułu wypłaconych przez Fundację stypendiów spełniają warunki do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Podkreślam, że wydając interpretację opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego podanego we wniosku – nie prowadzę postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby ocenę spełnienia przez Panią przesłanek zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania leży w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, iż Fundacja A ma status międzynarodowej organizacji pozarządowej oraz że spełnia pozostałe warunki konieczne do zastosowania omawianego zwolnienia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.