Skutki podatkowe aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. - Interpretacja - 0111-KDIB2-3.4014.433.2022.4.JKU

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.433.2022.4.JKU

Temat interpretacji

Skutki podatkowe aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

27 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 26 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych  w zakresie skutków podatkowych aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 listopada 2022 r. (wpływ 29 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania: M. S.A.

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania: M. Sp. z o.o.

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka jest spółką akcyjną notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych, będącą polskim rezydentem podatkowym. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ogólny opis działalności Spółki.

Spółka jest jednym z największych w Polsce podmiotów działających w branży (…) i częścią międzynarodowej grupy kapitałowej, która na europejskim rynku należy do grona liderów w swojej dziedzinie. Na ofertę Spółki składają się: (…).

Świadcząc kompleksowe usługi, Spółka ściśle współpracuje z projektantami i wykonawcami budynków, oferując pomoc w doborze i projektowaniu systemów ochrony przeciwpożarowej, produkując urządzenia, które wchodzą w skład tych systemów, dostarczając je na budowę wraz z montażem oraz opieką serwisową.

Większość asortymentu Spółki jest wytwarzana na indywidualne zamówienie klienta, który ma możliwość określenia pożądanych parametrów produktu z zachowaniem standardów bezpieczeństwa i wymagań wynikających z przepisów prawa.

Rodzaje działalności prowadzonych w ramach Spółki.

W Spółce prowadzona są następujące rodzaje działalności:

 1) działalność polegająca na (…);

 2) działalność polegająca na (…);

 3) działalność polegająca na (…);

 4) działalność w zakresie Centrum Usług Wspólnych polegająca na świadczeniu usług doradztwa i wsparcia administracyjnego na rzecz Spółki w ramach prowadzonej przez nią działalności określonej w pkt. 1-3 powyżej oraz spółek zależnych od Spółki (dalej jako: „Centrum Usług Wspólnych” lub „CUW”).

 5) pozostałe działalności.

Działalności wskazane w pkt 1-4 powyżej są identyfikowalne dla celów wewnętrznego zarządzania Spółki oraz funkcjonują równolegle i niezależnie w ramach wewnętrznej organizacji Spółki. CUW zostało formalnie wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Spółki na mocy uchwały zarządu z 14 września 2022 r. Uchwała została powzięta z uwagi na konieczność zracjonalizowania działalności Spółki poprzez formalnoprawne potwierdzenie wyodrębnienia Centrum Usług Wspólnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółki.

Wyodrębnienie to rozumiane jest jako faktyczna, funkcjonalna, organizacyjna oraz finansowa odrębność istniejąca w ramach przedsiębiorstwa Spółki, a CUW wypełnia swoje zadania poprzez przypisany do niego personel, aktywa i pasywa, zobowiązania i należności oraz prawa i obowiązki. Funkcje, szczegóły organizacji CUW, przypisanych mu zadań, czynności i zasobów zostały szczegółowo opisane w uchwale zarządu Spółki. W szczególności, w przedmiotowym dokumencie przypisane do CUW zostały: lokalizacja, wewnętrzna, hierarchiczna i organizacyjna struktura, zadania CUW, kierownik odpowiedzialny za bieżące zarządzanie działalnością CUW, środki trwałe, prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę, czy aktywa i pasywa związane z działalnością przypisaną do CUW.

Gospodarczym celem wyodrębnienia w ramach przedsiębiorstwa CUW było wprowadzenie uporządkowanej struktury organizacyjnej z wyodrębnionym niezależnym profilem działalności CUW.

Wyodrębnienie CUW pozwala na zbudowanie bardziej przejrzystej i efektywniejszej biznesowo struktury zarządczej. Ponadto, intencją Spółki jest rozwijanie tej działalności w sposób niezależny, co zostanie opisane w dalszej części wniosku.

Do CUW przypisane zostały niezależny (od pozostałej działalności) budżet kosztowy i cele biznesowe.

Ponadto, umożliwiona została identyfikacja w księgach Spółki wszelkich aktywów (rzeczowych i niematerialnych, trwałych i obrotowych) oraz zobowiązań CUW, jak również wszelkich przychodów i kosztów związanych z działalnością CUW.

Do zadań Centrum Usług Wspólnych należy przede wszystkim:

a) świadczenie usług księgowych oraz sprawozdawczości (finansowej, podatkowej) na rzecz Spółki, pozostałych działów Spółki oraz spółek zależnych od Spółki;

b) świadczenie usług kontrolingu finansowego na rzecz Spółki, pozostałych działów Spółki oraz spółek zależnych od Spółki;

c) świadczenie usług doradztwa biznesowo-organizacyjnego na rzecz Spółki, pozostałych działów Spółki oraz spółek zależnych od Spółki;

d) świadczenie usług doradztwa kadrowo-płacowego dotyczące organizacji oraz działalności pozostałych działów Spółki oraz spółek zależnych od Spółki;

e) świadczenie usług obsługi administracyjnej na rzecz pozostałych działów Spółki oraz spółek zależnych od Spółki;

 f) świadczenie usług wsparcia i rozwoju systemów informatycznych na rzecz pozostałych działów Spółki oraz spółek zależnych od Spółki;

g) świadczenie usług marketingu na rzecz pozostałych działów i działalności Spółki oraz spółek zależnych;

h) świadczenie usług zarządzania płynnością i ryzyka kredytowego na rzecz pozostałych działów i działalności Spółki oraz spółek zależnych.

Działalność Centrum Usług Wspólnych, w szerokim zakresie, obejmuje w szczególności świadczone na rzecz Spółki oraz spółek od niej zależnych:

  a) prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych, sprawozdawczość finansowa;

  b) świadczenie usług z zakresu księgowości, a także wykonywanie rozliczeń podatkowych;

  c) raportowanie korporacyjne – zgodnie z MSSF;

  d) prowadzenie rachunkowości zarządczej;

  e) finansowe wsparcie decyzji biznesowych;

   f) raportowanie pozafinansowe;

  g) doradztwo organizacyjne oraz biznesowe;

  h) obsługa kadrowa i płacowa, w tym prowadzenie dokumentacji kadrowo-płacowej;

   i) prowadzenie ewidencji zatrudnienia;

   j) dokonywanie wyliczeń wynagrodzeń i sporządzanie list wynagrodzeń oraz sporządzanie dokumentacji w zakresie zasiłków chorobowych i zasiłków z ubezpieczenia społecznego pracowników;

  k) sporządzanie umów o pracę i umów cywilnoprawnych, których stroną jest Spółka lub spółki od niej zależne;

   l) prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników;

 m) doradztwo w zakresie employer branding;

  n) utrzymanie i rozwój infrastruktury informatycznej;

  o) tworzenie i utrzymanie aplikacji;

  p) serwis sprzętu i oprogramowania;

  q) wsparcie dla użytkowników systemów informatycznych;

  r) zabezpieczenie i archiwizacja danych;

  s) marketing strategiczny mających na celu budowanie/wzmacnianie świadomości marki na rynku;

  t) marketing operacyjny działów, Spółki i spółek zależnych;

  u) usługi PR i marketingu online dla działów, Spółki i spółek zależnych;

  v) zarządzanie i administrowanie limitami kredytu kupieckiego;

 w) windykacja oraz zarządzanie ubezpieczeniem należności;

 x) zarządzanie zabezpieczeniami kontraktów (kaucje gwarancyjne, gwarancje bankowe);

 y) administrowanie systemów bankowych i leasingowych od strony Spółki;

 z) kontrola i zabezpieczenie pozycji walutowej, transakcje FX;

aa)udział w procesie pozyskiwania finansowania działalności Spółki przy wykorzystaniu różnych form wraz z administrowaniem zabezpieczeń i wymaganych umowami dokumentów;

bb)obsługa kart płatniczych wydawanych pracownikom Spółki.

W celu umożliwienia Centrum Usług Wspólnych właściwego i efektywnego wykonywania jego funkcji wskazanych powyżej oraz prawidłowego uwzględnienia Centrum Usług Wspólnych w strukturze przedsiębiorstwa Spółki, do Centrum Usług Wspólnych zostały przypisane stosowne zasoby oraz zadania, oraz zobowiązania i należności, a także odpowiedzialność za obsługę, rozliczanie i rozpoznawanie stosownych należności i zobowiązań (w tym w zakresie uwzględniania ich w księgach oraz innych dokumentach finansowych), a w szczególności:

 a) pracownicy organizacyjnie i funkcjonalnie związani z działaniami wykonywanymi przez Centrum Usług Wspólnych oraz wszelkie zobowiązania i należności pracownicze dotyczące powyższych pracowników, w tym m.in. kwestie związane z benefitami pracowniczymi takimi jak prywatna opieka zdrowotna, ubezpieczenie na życie czy platforma kafeteryjna;

 b) środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne - które są organizacyjnie i funkcjonalnie związane z działaniami wykonywanymi przez Centrum Usług Wspólnych, w tym m.in. wyposażenie biurowe, sprzęt komputerowy, licencja na program do grupowego raportowania finansowego, a także dostęp do przedpłaconych platform informacyjno-szkoleniowych oraz przedpłaconych prenumerat specjalistycznych czasopism;

 c) prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez Spółkę, które są funkcjonalnie związane z działalnością Centrum Usług Wspólnych, w tym m.in. dotyczące doradztwa księgowego i podatkowego, a także usług telekomunikacyjnych oraz leasingu samochodów służbowych (w części, którą można przypisać bezpośrednio do CUW);

 d) prawa i obowiązki wynikające z porozumień z dostawcami towarów i usług oraz odbiorcami, funkcjonalnie związane z działalnością Centrum Usług Wspólnych;

 e) pasywa, obejmujące w szczególności zobowiązania związane z działalnością przypisaną Centrum Usług Wspólnych, w tym m.in. zobowiązanie pracownicze oraz zobowiązania względem współpracowników.

W przypadku tych elementów, których nie da się jednoznacznie przypisać do Centrum Usług Wspólnych, mogą być one użytkowane przez CUW na podstawie udzielonej na jego rzecz sublicencji lub wydatki z tego tytułu mogą być refakturowane na CUW przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania. W szczególności, sytuacja taka może wystąpić w odniesieniu do infrastruktury teleinformatycznej, takiej jak m.in. serwery czy licencje na programy komputerowe, które będą wspólnie użytkowane zarówno przez Spółkę, Spółkę Zależną, jak również inne podmioty z grupy (…).

W zakresie najmu powierzchni biurowej, do CUW zostało przypisane prawo do użytkowania wraz z nakładami w obce środki trwałe. Od momentu wydzielenia wydatki z tego tytułu będą refakturowane na CUW przez Wnioskodawcę. Jednakże, należy przy tym podkreślić, że elementy bezpośrednio związane jedynie z Centrum Usług Wspólnych lub jego pracownikami zostały do niego odpowiednio przypisane.

Opis planowanej transakcji i jej motywy.

Ze względu na rozwój grupy kapitałowej (…) rozważane jest scentralizowanie usług administracyjno-księgowych w ramach wyspecjalizowanego podmiotu, który następnie świadczyłby usługi na rzecz Spółki oraz innych spółek z grupy kapitałowej (…).

Planowana transakcja ma polegać na dokonaniu aportu (dalej: „Aport”) zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci działalności prowadzonej przez CUW do nowoutworzonej spółki kapitałowej w zamian za jej udziały. Spółka Zależna ma mieć formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą i zarządem na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Spółka będzie polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka Zależna będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w momencie dokonania transakcji. Jedynym udziałowcem w Spółce Zależnej będzie Zainteresowany będący stroną postępowania.

Spółka Zależna przyjmie dla celów podatkowych składniki wchodzące w skład CUW w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki.

Po dokonaniu transakcji Spółka Zależna skoncentruje się na prowadzeniu i rozwijaniu wniesionego do niej CUW. Spółka Zależna będzie kontynuować działalność operacyjną w zakresie, w jakim działalność ta jest i będzie prowadzona przez CUW do momentu Aportu, zasadniczo w oparciu o te same zasoby ludzkie. W ramach transakcji planowane jest przejęcie pracowników organizacyjnie i funkcjonalnie związanych z CUW w trybie art. 231 ustawy Kodeks Pracy. Nie jest planowane, aby Spółka Zależna dokonywała modyfikacji  w przedmiocie czy zakresie przejmowanej działalności, chyba że będzie to wymagane przepisami prawa bądź będzie wynikać z obowiązujących Spółkę umów.

Po dokonaniu Aportu, Spółka Zależna zawrze odpłatne umowy wsparcia ze Spółką oraz innymi podmiotami zależnymi od Spółki. Spółka Zależna będzie świadczyła usługi wsparcia w oparciu o kapitał ludzki oraz aktywa nabyte w ramach Aportu od Spółki.

Transakcja ma na celu zwiększenie efektywności biznesowej grupy (…) poprzez centralizację działalności administracyjno-księgowej w ramach wyspecjalizowanego podmiotu (tj. Spółki Zależnej). Zmiana ta pozwoli na optymalizację kosztową dla podmiotów z grupy (…) poprzez efektywniejsze wykorzystanie posiadanych zasobów, a także umożliwienie stosowania tych samych standardów dla wszystkich spółek z grupy, co jednocześnie przełoży się na zmniejszenie ryzyk biznesowych.

Zainteresowani pragną podkreślić, że będąca przedmiotem wniosku transakcja uwarunkowana będzie przede wszystkim względami gospodarczymi i prawnymi. W szczególności, głównym ani jednym z głównych jej celów nie jest unikanie opodatkowania ani uchylanie się od opodatkowania.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że przedmiot aportu będzie, zdaniem Spółki, samodzielnie funkcjonować jako odrębny podmiot samodzielnie realizujący określone zadania gospodarcze.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, CUW zostało formalnie wyodrębnione  w strukturze organizacyjnej Spółki na mocy uchwały zarządu z 14 września 2022 r. Wyodrębnienie to rozumiane jest jako faktyczna, funkcjonalna, organizacyjna oraz finansowa odrębność istniejąca w ramach przedsiębiorstwa Spółki, a CUW wypełnia swoje zadania poprzez przypisany do niego personel, aktywa i pasywa, zobowiązania i należności oraz prawa i obowiązki.

W opisie zdarzenia przyszłego Spółka przedstawiła, jakie elementy będą przedmiotem Aportu. Wobec tego, w ocenie Spółki, przedmiot aportu będzie organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie w taki sposób, aby mógł działać samodzielnie.

Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych

Czy Spółka Zależna, której kapitał zakładowy ulegnie podwyższeniu w wyniku Aportu CUW nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu? (pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, Spółka Zależna, której kapitał zakładowy ulegnie podwyższeniu w wyniku Aportu CUW nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podatkowi podlegają umowy spółki.

Jednocześnie na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, opodatkowaniu podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na mocy art. 1 ust. 3 pkt 2 cyt. ustawy, w przypadku zmiany umowy spółki za zmianę umowy uważa się przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 6 lit. c) ww. ustawy nie podlegają podatkowi umowy spółki  i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

   - przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

   - udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu nie podlega m.in. zmiana umowy spółki związana z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części.

Wobec braku definicji przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych należy przyjąć, że zastosowanie powinny znajdować przedmiotowe pojęcia w rozumieniu innych przepisów prawa podatkowego. Prawidłowość takiego podejścia znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych (przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lutego 2021 r., sygn. 0111-KDIB2-3.4014.363.2020.4.MD).

Tym samym, jeżeli przedmiotem Aportu będą składniki majątkowe stanowiące przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub ustawy o podatku od towarów i usług, Aport będzie stanowił zmianę umowy spółki związaną z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części, wyłączoną od opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiotem Aportu – zgodnie z uzasadnieniem do Pytania nr 1 oraz Pytania nr 3 – będą składniki majątkowe (CUW) stanowiące zorganizowaną część przedsiębiorstwa Spółki w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, Państwa zdaniem, należy uznać, że Spółka Zależna, której kapitał

zakładowy ulegnie podwyższeniu w wyniku Aportu, nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych z tego tytułu.

W tej części przytaczam Państwa stanowisko jedynie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z zakresem tej interpretacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111 ze zm.):

Podatkowi podlegają: umowy spółki.

Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:

Podatkowi podlegają zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3  pkt 4.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy:

Przepisy ustawy o umowie spółki i jej zmianie – stosuje się odpowiednio do aktów założycielskich spółek, statutów spółek i ich zmiany.

W myśl art. 1 ust. 3 ww. ustawy:

 W przypadku umowy spółki za zmianę umowy uważa się:

 1) przy spółce osobowej – wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki, pożyczkę udzieloną spółce przez wspólnika, dopłaty oraz oddanie przez wspólnika spółce rzeczy lub praw majątkowych do nieodpłatnego używania;

 2) przy spółce kapitałowej – podwyższenie kapitału zakładowego z wkładów lub ze środków spółki oraz dopłaty;

 3) przekształcenie lub łączenie spółek, jeżeli ich wynikiem jest zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego spółki kapitałowej;

 4) przeniesienie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium państwa niebędącego państwem członkowskim:

a) rzeczywistego ośrodka zarządzania spółki kapitałowej, jeżeli jej siedziba nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego,

b) siedziby spółki kapitałowej, jeżeli jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium państwa członkowskiego

– także wtedy, gdy czynność ta nie powoduje podwyższenia kapitału zakładowego.

Stosownie do art. 1a pkt 2 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie spółka kapitałowa oznacza spółkę: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjną lub europejską.

Z powołanych przepisów wynika, że zmiana umowy spółki kapitałowej polegająca na podwyższeniu kapitału zakładowego z wkładów, co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączna z opodatkowania podatkiem.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 6 lit. c) ww. ustawy:

Nie podlegają podatkowi umowy spółki i ich zmiany związane z wniesieniem do spółki kapitałowej, w zamian za jej udziały lub akcje:

   - przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części,

   - udziałów lub akcji innej spółki kapitałowej dających w niej większość głosów albo kolejnych udziałów lub akcji, w przypadku gdy spółka, do której są wnoszone te udziały lub akcje, posiada już większość głosów.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu nie podlega m.in. zmiana umowy spółki kapitałowej związana z wniesieniem do spółki kapitałowej w zamian za jej udziały lub akcje przedsiębiorstwa spółki kapitałowej lub jego zorganizowanej części.

Wskazać należy, że w przepisach dotyczących podatku od czynności cywilnoprawnych, brak jest definicji przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Wbrew Państwa twierdzeniu, ustawodawca nie odsyła także – dla celów podatku od czynności cywilnoprawnych – do posiłkowania się tą definicją zawartą w innych ustawach podatkowych, tj. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych czy w ustawie o podatku od towarów i usług.

Dlatego też w tym zakresie należy posłużyć się właściwymi przepisami prawa zawartymi  w odrębnych ustawach pozapodatkowych. Definicję „przedsiębiorstwa” zawiera przepis

art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego:

Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

 1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

 2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

 3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

 4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

 5) koncesje, licencje i zezwolenia;

 6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

 7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

 8) tajemnice przedsiębiorstwa;

 9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego:

Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

W oparciu o powyższą definicję można stwierdzić, iż część aktywów i pasywów przedsiębiorstwa, zdefiniowanego w Kodeksie cywilnym, tworząca niezależną jednostkę gospodarczą zdolną do samodzielnej działalności stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W literaturze przedmiotu jak i w orzecznictwie przyjmuje się, że konkretna jednostka stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa wówczas, gdy:

1) wchodzi w skład przedsiębiorstwa jako jego wewnętrzna część,

2) stanowi pewien organizacyjnie wyodrębniony kompleks składników o charakterze materialnym i niematerialnym,

3) zachodzi powiązanie tych składników w sposób funkcjonalny, tzn. pozwalające na realizację określonych zadań gospodarczych.

Innymi słowy, dla uznania jednostki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, konieczne jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielonego w istniejącym przedsiębiorstwie w trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika (jako dział, wydział, oddział), przy czym ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, jakim jest ustalenie roli jaką składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych, możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie zaś funkcjonalne to kryterium sprowadzające się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość, jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku jako niezależny podmiot gospodarczy.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności Spółki została formalnie wyodrębniona działalność w zakresie Centrum Usług Wspólnych, polegająca na świadczeniu usług doradztwa i wsparcia administracyjnego na rzecz Spółki. Spółka planuje dokonać aportu CUW do nowoutworzonej spółki kapitałowej w zamian za jej udziały. Spółka Zależna ma mieć formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą i zarządem na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Jedynym udziałowcem w Spółce Zależnej będzie Zainteresowany będący stroną postępowania. Przedmiot aportu będzie organizacyjnie, finansowo  i funkcjonalnie wyodrębniony w taki sposób, aby mógł działać samodzielnie.

Z treści wniosku wynika więc, że przedmiotem aportu będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W konsekwencji, w analizowanej sprawie będzie miał więc zastosowanie przepis art. 2 pkt 6 lit. c) tiret pierwsze ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, bowiem zorganizowana część przedsiębiorstwa spółki kapitałowej będzie wniesiona w zamian za udziały w innej spółce kapitałowej. Powyższe oznacza, że planowane wniesienie przez Zainteresowanego będącego stroną postępowania zespołu składników materialnych  i niematerialnych do spółki kapitałowej, traktowane na gruncie analizowanej ustawy jako zmiana umowy spółki, nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych; będzie wyłączone z opodatkowania tym podatkiem.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja ta dotyczy skutków podatkowych wyłącznie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostało wydane dla Państwa odrębne rozstrzygnięcie znak 0111-KDIB3-3.4012.513.2022.4.JSU, odrębne rozstrzygnięcie zostało wydane także w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych – znak 0111-KDIB1-3.4010.727.2022.3.JKU.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja jest zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać ci  z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

M. S.A. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej  (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu),  na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej  na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy  Ordynacja podatkowa.