Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.527.2023.2.SR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.527.2023.2.SR

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 października 2023 r. (wpływ 2 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina jest w trakcie realizacji projektu pn. „…”.

Celem operacji jest:

Dla robót w m. (…), przewidziano roboty, które będą polegać na przebudowie i termomodernizacji istniejącego budynku wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego, celem zaadoptowania go pod działalność Ochotniczej Straży Pożarnej i (…). Zakres robót obejmuje:

1.docieplenia ścian i stropodachu, dachu, izolacja ścian fundamentowych,

2.wymianę stolarki okiennej i drzwiowej wewnętrznej i zewnętrznej z uwzględnieniem konieczności przebudowy ścian zewnętrznych, lokalizacja bram wjazdowych dla samochodów bojowych,

3.montaż paneli fotowoltaicznych na dachu budynku, wymiana co. i źródła ciepła oraz niezbędnej innej instalacji,

4.prace związane wraz z wymianą całej instalacji elektrycznej,

5.zagospodarowanie terenu,

6.przebudowę i remont pomieszczeń wewnętrznych celem stworzenia przestrzeni garażowej dla pojazdów + zaplecze socjalne szatnie, toalety i inne pomieszczenia,

7.oświetlenie zewnętrzne wraz z monitoringiem itp.

Dla robót w m. (…), przewidziano roboty związane z budową remizo-świetlicy na potrzeby mieszkańców sołectwa (…). Prace obejmują również budowę bezodpływowego zbiornika na ścieki poj. 10 m3 oraz wykonanie pozostałej infrastruktury niezbędnej do użytkowania. W ramach zadania wykonane zostaną ściany zewnętrzne, ściany wewnętrzne, stropy, dach, podłoga na gruncie, zamontowana zostanie stolarka okienna i drzwiowa, instalacje, montaż paneli fotowoltaicznych, wykończenia oraz inne prace. Realizacja inwestycji przyczyni się do powstania miejsc społecznie oczekiwanych, pozytywnie wpływając również na istniejącą infrastrukturę, zapobiegając jej dewastacji. Powstała infrastruktura sprzyjać będzie integracji społecznej i zaangażowaniu w działalność prospołeczną.

Projekt jest dofinansowany w 85% z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Planując przystąpienie do realizacji projektu, Gmina wypełnia swoje ustawowe zadania wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 9, 15, 17 i 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym w zakresie:

-kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury;

-utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

-wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;

-promocji gminy.

W ramach zadania zostaną poniesione wydatki na:

1.roboty termoizolacyjne, wymiana stolarki okiennej, docieplenie, montaż paneli PV.

2.nadzór inwestorski nad pracami.

3.dokumentację techniczną.

Dotychczas poniesiono koszty na dokumentację techniczną.

Inwestorem projektu jest Gmina. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane przez wykonawców będą zapłacone przez Gminę, która jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem od towarów i usług.

Planowany termin realizacji/wykonania – koniec kwietnia 2024 rok.

Obiekty wykorzystywane będą na cele ochotniczych straży pożarnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Na pytanie Organu „Do jakich kategorii czynności Państwa Gmina będzie wykorzystywała efekty projektu pn. „…”, tj.:

-do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

-do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług,

-do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

-do różnych kategorii czynności (proszę wskazać jakich, np. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem albo do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz do czynności zwolnionych od tego podatku)?”,

wskazali Państwo, że „do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”

Na pytanie Organu „Czy będący przedmiotem projektu budynek w miejscowości (…) oraz/lub budynek w miejscowości (…) będzie wykorzystywany przez Gminę w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług?”, odpowiedzieli Państwo, że „Nie.”

Na pytanie Organu „Czy w związku z wykonaniem w ramach realizacji ww. projektu instalacji fotowoltaicznych na budynku w miejscowości (…) oraz/lub na budynku w miejscowości (…) Gmina będzie otrzymywać wynagrodzenie za wprowadzenie nadmiaru (nadwyżki) wyprodukowanej energii do sieci energetycznej? Czy instalacje te będą wykorzystywane przez Gminę w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT?”, podali Państwo, że „Gmina nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za wprowadzenie nadmiaru wyprodukowanej energii. Gmina przepisze wszystkie umowy związane z produkcją na OSP (…) oraz OSP (…). Instalacja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.”

Pytanie

Czy w odniesieniu do realizowanej inwestycji pn. „…” Gmina będzie mogła odliczyć od podatku należnego kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur na prace związane z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy – Gmina nie będzie mogła dokonać odliczenia podatku VAT od realizowanej inwestycji.

Gmina wykonuje zadanie inwestycyjne dla jednostek ochotniczych straży pożarnych.

Modernizowane budynki będą miejscami publicznymi, w którym świadczone będą usługi zwolnione i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT dla mieszkańców i potrzeb gminy, w tym w zakresie ochrony p.poż.

Zarządcami budynków będą jednostki OSP (stowarzyszenia) nie będące podatnikami podatku VAT.

Jednostki te korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy.

Zainstalowana moc paneli fotowoltaicznych, która wynosi 24,2 kW dla (…) a 9,5 kW dla (…) może wyprodukować energię elektryczną, która będzie wykorzystana na bieżąco na potrzeby całego budynku. Ewentualny przychód z wyprodukowanej energii elektrycznej nie będzie stanowił podstawy do odliczenia podatku VAT.

Wobec ustalonych faktów w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ realizowane zadanie będzie służyło podmiotom niebędącym podatnikiem podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosowanie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 9, 15, 17 i 18 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych; wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej; promocji gminy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo w trakcie realizacji projektu pn. „…”.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Zasada ta wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Przedstawiony przez Państwa opis stanu faktycznego w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż jak jednoznacznie Państwo wskazali efekty ww. projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z opisu sprawy wynika, że budynek w miejscowości (…) oraz budynek w miejscowości (…) nie będą wykorzystywane przez Gminę w jakimkolwiek zakresie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto instalacja fotowoltaiczna zamontowana na ww. budynkach również nie będzie wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za wprowadzenie nadmiaru wyprodukowanej energii. Gmina przepisze wszystkie umowy związane z produkcją na OSP (…) oraz OSP (…).

W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz ze stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego … Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).