POSTANOWIENIE - Interpretacja - PO/415-12/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.07.2005, sygn. PO/415-12/05, Urząd Skarbowy w Biłgoraju

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 roku, nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu pisemnego wniosku Płatnika z dnia 26-04-2005r., Naczelnik Urzędu Skarbowego udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie pytającego Płatnika, stwierdza iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26-04-2005r. wpłynęło do tut. organu podatkowego zapytanie płatnika dotyczące korekty deklaracji wystawionych przez niego pracownikom oraz przekazanych do organu podatkowego. Według przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego płatnik - w latach 2001-2003 - naliczał i odprowadzał zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników, w tym również od zwolnionych z opodatkowania tymże podatkiem wynagrodzeń, pokrywanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zdaniem płatnika należy w takiej sytuacji:

1. wystawić korektę PIT-11 dla pracownika, której jeden egzemplarz należy przesłać do właściwych w danym okresie organów podatkowych, do których wysyłano korygowane informacje,
2. pracownikom dla których wystawiano PIT-40 wystawić PIT-40 "zerowy" i PIT-11 jako korektę PIT-40, pisząc do urzędu wyjaśnienie z jakiego powodu dokonano korekty. W ten sposób - zdaniem płatnika - anulowane zostanie rozliczenie roczne pracownika, które wykonał w jego imieniu płatnik na podstawie złożonego PIT-12.
3. pracownik na podstawie otrzymanego skorygowanego PIT-11 dokonuje korekty rozliczenia rocznego PIT-36 lub PIT-37
4. na podstawie wniosku pracownika do organu podatkowego o zwrot nadpłaconego podatku oraz skorygowanego rozliczenia PIT-36 lub PIT-37 pracownik otrzyma zwrot nadpłaconego podatku bezpośrednio z urzędu, w związku z czym podatek nie wróci na konto płatnika,
5. Korekty dokonywane będą na drukach, obowiązujących w korygowanych latach.

Zagadnienia związane z korektą deklaracji regulują przepisy w/w ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie z treścią art. 81 i 81a § 2 pkt.1) lit. a) w/w ustawy, skorygowanie deklaracji (w tym również zeznań, wykazów oraz informacji, do których składania obowiązani są, na podstawie odrębnych przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci) następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Uprawnienie do skorygowania deklaracji przysługuje m.in. płatnikom, jeżeli w złożonej deklaracji wykazali podatek pobrany w wysokości mniejszej lub większej od należnej. Zatem płatnik, który na podstawie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. Z 2000 roku, nr nr 14, poz. 176 z późn. zm) zobowiązany był do sporządzenia odpowiednich deklaracji i zostały one sporządzone, ma prawo ich skorygowania w celu sprostowania zaistniałych błędów.

Skoro za lata 2001 - 2003 płatnik sporządził:
1. na podstawie art. 37 ustawy o podatku dochodowym, wg ustalonego wzoru, roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27 ustawy, od dochodu uzyskanego przez podatnika za cały rok (PIT-40), w związku ze złożonym płatnikowi przez podatnika w odpowiednim terminie oświadczeniu sporządzonym wg ustalonego wzoru, traktowanym na równi z zeznaniem (PIT-12) lub
2. na podstawie art. 39 ustawy o podatku dochodowym, wg ustalonego wzoru, imienne informacje dla podatników, którym nie dokonano rocznego obliczenia podatku, wskazującą wysokość uzyskanych dochodów, potrąconych przez płatnika składek na ubezpieczenie społeczne, potrąconych i podlegających odliczeniu składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz należnego i pobranego podatku (PIT-11),
a które to informacje czy roczne obliczenia podatku winny być zmienione w związku z tym, iż wykazane w nich zostały przychody zwolnione z opodatkowania (od których wcześniej naliczono i pobrano podatek), płatnik ma prawo skorygowania ich tymi samymi rodzajami deklaracji czy informacji. Zatem jeżeli płatnik sporządził za dany okres informację o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11) lub roczne obliczenie podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika (PIT-40), których po jednym egzemplarzu doręczył podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu, błędny stan prawny powinien "naprawić" poprzez sporządzenie korekt wystawionych dokumentów na drukach obowiązujących w korygowanych latach.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko płatnika przedstawione w pkt. 2 stwierdzające, iż w stosunku do błędnego PIT-40 należy wystawić PIT-40 "zerowy" i dodatkowo PIT-11 jako korektę PIT-40 nie jest prawidłowe. Skoro bowiem podatnik złożył w ustawowym terminie wyżej wymieniony PIT-12 w celu dokonania przez płatnika rocznego obliczenia podatku, płatnik nie powinien wystawiać jako korektę PIT-40 druku PIT-11, który jest tylko informacją, na podstawie której to podatnik ma samodzielnie dokonać rocznego rozliczenia podatku dochodowego.

Jak wynika z treści art. 14a powołanej ustawy Ordynacja podatkowa organ podatkowy zobowiązany jest, po spełnieniu warunków przewidzianych prawem, do udzielenia odpowiedzi na pisemne zapytanie podatnika płatnika lub inkasenta o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie danego podmiotu.

Organ podatkowy może udzielić odpowiedzi pytającemu płatnikowi na pytanie dotyczące wyłącznie zagadnień związanych indywidualnie z płatnikiem. Brak jest natomiast podstawy prawnej do udzielenia odpowiedzi na pytanie w zakresie indywidualnych spraw pracowników jako podatników, choćby płatnik pobierał od nich zaliczki. Zatem w zakresie pytań odnoszących się do obowiązków i praw podatników organ podatkowy pozostawia zapytanie bez rozpatrzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Interpretacja nie jest wiążąca dla płatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Biłgoraju