Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr... - Interpretacja - IS.I/3-423/24/05

Shutterstock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.06.2005, sygn. IS.I/3-423/24/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Rzeszowie z dnia 16.03.2005 r. (znak: I US.VII/423/255/2/05) stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 15.12.2004 r. (bez znaku, z datą wpływu do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie 14.01.2005 r., uzupełnionym pismem z dnia 8.02.2005 r.) K. "D." z siedzibą w R. zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14 ordynacji podatkowej). Zapytanie dotyczyło kwestii zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych tej części zysku, która została przekazana przez gospodarstwo pomocnicze, utworzone przy jednostce budżetowej, na środek specjalny jednostki macierzystej z przeznaczeniem na zakup pomocy naukowych. Przedstawiając stan faktyczny, jednostka wskazała, że świadczy usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. Zdaniem jednostki, zysk po opodatkowaniu, wynikający z przedstawionego w zapytaniu "podziału zysku przez kierownika jednostki budżetowej", w części przeznaczonej na zakup pomocy naukowych korzysta ze zwolnienia przedmiotowego.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie w dniu 16.03.2005 r., na mocy art. 14a § 1 i § 4 ordynacji podatkowej, wydał postanowienie znak: I US.VII/423/255/2/05, w którym nie podzielił stanowiska wnioskodawcy. Wskazując na zwolnienia zapisane w art. 6 ust. 2 oraz art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uznał, że przekazanie środków na środek specjalny macierzystej jednostki budżetowej z przeznaczeniem na zakup pomocy naukowych dla jednostki budżetowej nie wypełnia przesłanek art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, wobec czego podlega opodatkowaniu wg zasad ogólnych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po przeanalizowaniu przedłożonych akt sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego uznał, że wydane postanowienie rażąco narusza prawo. Przedstawiony przez jednostkę stan faktyczny (uzupełniony i skorygowany pismem z dnia 20.05.2005 r., będącym wypowiedzią strony w zakresie zebranego materiału dowodowego w trybie art. 200 ordynacji podatkowej), nie pozwala na udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ordynacji podatkowej.

Wnioskodawca - K. "D." wskazała, że jest gospodarstwem pomocniczym, wyodrębnionym przy jednostce budżetowej (bliżej jej nie określając). Przedstawiając rozliczenie wyniku finansowego brutto za 2002 r., wskazała na ustalony podatek dochodowy i kwotę zwolnioną od tego podatku w wysokości 53.992,20 zł, oraz podział zysku po odliczeniu podatku dochodowego. Zapytanie dotyczyło natomiast kwoty 30.000 zł - przekazanej na środek specjalny macierzystej jednostki budżetowej (zakup komputerów, książek) - pochodzącej z zysku pozostawionego w gospodarstwie pomocniczym, po odliczeniu podatku i przekazaniu 50 % tego zysku do budżetu. Przedstawiony stan faktyczny odnosi się zatem do podziału osiągniętego wyniku finansowego za rok 2002, a nie do osiągniętego dochodu i kwestii jego opodatkowania lub zwolnienia z podatku.

Zgodnie z art. 14a § 1 ordynacji podatkowej naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach. Gospodarowanie środkami pochodzącymi z zysku do podziału - zysku po odliczeniu należnego podatku dochodowego - pozostające w gestii organów tworzących podmiot, zgodnie z zasadami gospodarki finansowej zapisanymi w odrębnych przepisach dla tych podmiotów, pozostaje poza właściwością organów podatkowych w zakresie art. 14a ordynacji podatkowej.

Uzupełniony przez stronę w piśmie z dnia 20.05.2005 r. stan faktyczny oraz okoliczności dotyczące zwolnienia jednostki z podatku pozostają bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w rozstrzygnięciu.

Na marginesie wskazać należy, iż w stanie prawnym obowiązującym na rok 2002, zgodnie z zapisem art. 6 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych nie korzystały ze zwolnienia od podatku, z wyjątkiem gospodarstw pomocniczych tworzonych przy szkołach, przedszkolach, zespołach ekonomiczno-administracyjnych szkół, ochotniczych hufcach pracy, jednostkach: wojskowych, Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, organizacyjnych Służby Więziennej, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej, zakładach dla nieletnich, internatach, zakładach opiekuńczo-wychowawczych, zakładach opieki zdrowotnej, zakładach pomocy społecznej i parkach narodowych, jeżeli środki z tego zwolnienia zostały przekazane na:

  • zwiększenie środków obrotowych gospodarstw pomocniczych,
  • finansowanie inwestycji jednostki budżetowej w zakresie inwestycji dla gospodarstwa pomocniczego tej jednostki.

Wskazane powyżej zwolnienie podmiotowe gospodarstw pomocniczych z opodatkowania i korzystanie z tego zwolnienia wyklucza możliwość korzystania z innych zwolnień przewidzianych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Izba Skarbowa w Rzeszowie