
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od niektórych instytucji finansowych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od niektórych instytucji finansowych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
I
Bank S.A. (dalej: „Bank”) jest bankiem będącym podatnikiem podatku od niektórych instytucji finansowych. Wśród usług świadczonych przez Bank znajdują się m.in. usługi umożliwiające instytucjom finansowym (w tym zagranicznym) dostęp do polskiego rynku kapitałowego. Jedną z takich usług jest usługa polegająca na rozliczaniu transakcji zawartych przez instytucje finansowe.
Zgodnie z Ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi („Ustawa o obrocie”) rozliczeniem transakcji mających za przedmiot instrumenty finansowe jest ustalenie wysokości świadczeń pieniężnych i niepieniężnych wynikających z zawartych transakcji. W Polsce podmiotem, który prowadzi system rozliczeń transakcji zawieranych na rynkach regulowanych lub w alternatywnych systemach obrotu, których przedmiotem są instrumenty finansowe rejestrowane jest KDPW_ CCP S.A.
KDPW_CCP S.A., posiada, w rozumieniu art. 3 pkt 49 Ustawy o obrocie, status CCP. Zgodnie z Ustawą o obrocie status CCP posiada podmiot, o którym mowa w art. 2 pkt. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji („Rozporządzenie 648/2012”). Zgodnie z ww. rozporządzeniem CCP oznacza osobę prawną, która działa pomiędzy kontrahentami kontraktów będących w obrocie na co najmniej jednym rynku finansowym, stając się nabywcą dla każdego sprzedawcy i sprzedawcą dla każdego nabywcy.
Zgodnie z Regulaminem Rozliczeń Transakcji KDPW_CCP S.A., na zasadach określonych w tym regulaminie oraz we właściwych przepisach prawa, KDPW_CCP S.A. wstępuje w prawa i obowiązki wynikające z transakcji, które zostały przyjęte do rozliczenia oraz działa jako tzw. partner centralny - CCP.
Status KDPW_CCP S.A. jako CCP jest od strony formalnej potwierdzony decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 8 kwietnia 2014 (DRK/WIRK/4070/3/10/14/KZ). Zgodnie z decyzją KDPW_CCP S.A. świadczy usługi rozliczeniowe, jako CCP.
II
Warunkiem rozliczenia transakcji jest posiadanie przez stronę transakcji statusu uczestnika rozliczającego izby rozliczeniowej (uczestnik rozliczający KDPW_CCP_S.A.). Jeżeli strona transakcji nie posiada takiego statusu (jest tzw. uczestnikiem nierozliczającym izby rozliczeniowej), wówczas na podstawie umowy powinna powierzyć innemu podmiotowi (posiadającemu status uczestnika rozliczającego) wykonywanie obowiązków związanych z rozliczeniem zawieranych przez nią transakcji.
Bank posiada status uczestnika rozliczającego KDPW_CCP S.A. i świadczy na rzecz instytucji finansowych, które nie posiadają statusu uczestnika rozliczającego KDPW_CCP S.A., a zawierają transakcje podlegającego rozliczeniu, usługę polegająca na rozliczaniu transakcji zawieranych przez te instytucje.
Bank (jako uczestnik rozliczający KDPW_CCP S.A.) zamierza nawiązać z podmiotami, które:
(i) nie posiadają statusu uczestnika rozliczającego KDPW_CCP S.A. oraz
(ii) zawierają transakcje, które podlegają obowiązkowi rozliczenia przez KDPW_CCP_S.A.,
umowę świadczenia usługi polegającej na wykonywaniu obowiązków wynikających z rozliczania transakcji zawartych przez osoby, które nie posiadają statusu uczestnika rozliczającego KDPW_CCP S.A.
Dopuszczalność zawarcia takiej umowy, jest potwierdzona przez postanowienia Ustawy o obrocie. Zgodnie z art. 45g ustawy, podmiot zawierający transakcje podlegające rozliczeniu, niebędący uczestnikiem rozliczającym, może wykonywać prawa lub obowiązki wynikające z tych transakcji wyłącznie za pośrednictwem uczestnika będącego stroną rozliczenia (uczestnik rozliczający), na zasadach określonych w ustawie oraz w regulaminie podmiotu rozliczającego.
III
Zgodnie z założeniami, Bank będzie na podstawie umowy zawartej z podmiotem nieposiadającym statusu uczestnika rozliczającego KDPW_CCP S.A. rozliczał transakcje spełniające następujące warunki:
(i) będące transakcjami repo lub transakcjami reverse repo (rodzaj transakcji);
(ii) których przedmiotem będą zdematerializowane skarbowe papiery wartościowe, których zbywalność nie jest ograniczona, nominowane w PLN lub EUR, emitowane przez Ministra Finansów, oferowane na rynku pierwotnym na przetargach organizowanych przez Narodowy Bank Polski w imieniu emitenta oraz inne skarbowe papiery wartościowe; oraz
(iii) które będą zawierane na Treasury BondSpot Poland („TBSP”), który jest alternatywnym systemem obrotu w rozumieniu Ustawy o obrocie prowadzonym przez BondSpot S.A. zgodnie z postanowieniami Regulamin Rynku Treasury BondSpot Poland („Regulamin”).
Zgodnie z postanowieniami Regulaminu transakcje repo to transakcje warunkowe w ramach których rozróżnia się transakcje określane jako klasyczne repo i transakcje buy/sell back. Zgodnie z Regulaminem przez transakcją warunkową rozumie się transakcję, w ramach której jej strony zobowiązują się wobec siebie, jedna do zbycia skarbowych papierów wartościowych, a druga do ich nabycia i zapłacenia za nie oznaczonej kwoty pieniężnej (transakcja otwierająca). Jednocześnie, w ramach tej samej transakcji warunkowej, jej strony zobowiązują się do zwrotnego przeniesienia takich samych skarbowych papierów wartościowych po z góry oznaczonej cenie i terminie.
Transakcje repo w rozumieniu Regulaminu spełniają wymogi by uznać je za „transakcje odkupu” w rozumieniu art. 3 pkt 9 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2365 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie przejrzystości transakcji finansowanych z użyciem papierów wartościowych i ponownego wykorzystania oraz zmiany rozporządzenia (UE) nr 648/2012 (Dz. Urz. UE L 337 z 23.12.2015, str. 1, ze zm.) („Rozporządzenie 2015/2365”).
Zgodnie ww. rozporządzeniem, transakcja odkupu oznacza transakcję regulowaną umową, poprzez którą kontrahent przenosi na drugą stronę papiery wartościowe, towary albo gwarantowane prawa do papierów wartościowych lub towarów, gdy gwarancji takiej udzieliła uznana giełda posiadająca prawo do tych papierów lub towarów, przy czym umowa nie zezwala kontrahentowi na przeniesienie ani zastaw danego papieru wartościowego lub towaru na rzecz więcej niż jednego kontrahenta jednocześnie, a warunkiem transakcji jest zobowiązanie do odkupu tych papierów lub zastępczych papierów wartościowych, lub towarów o tych samych cechach, po określonej cenie w przyszłym terminie, który został ustalony lub zostanie ustalony przez stronę przenoszącą; dla kontrahenta sprzedającego papiery wartościowe lub towary transakcja ta stanowi umowę z udzielonym przyrzeczeniem odkupu, natomiast dla kontrahenta kupującego papiery lub towary stanowi ona umowę z otrzymanym przyrzeczeniem odkupu.
Transakcje klasycznego repo zawierane zgodnie z Regulaminem na Treasury BondSpot Poland spełniają wszystkie wymogi z Rozporządzenia 2015/2365 dla klasyfikowania, ich jako transakcji odkupu.
Zgodnie z założeniem Bank będzie - na podstawie umowy - świadczył usługi rozliczania transakcji klasycznego repo, których przedmiotem będą skarbowe papiery wartościowe tj. obligacje skarbowe i bony skarbowe. Instrumenty te w rozumieniu Ustawy o finansach publicznych, stanowią skarbowe papiery wartościowe (tj. są to papiery wartościowe, w których Skarb Państwa stwierdza, że jest dłużnikiem właściciela takiego papieru, i zobowiązuje się wobec niego do spełnienia określonego świadczenia, przy czym Skarb Państwa odpowiada całym majątkiem za zobowiązania wynikające z takiego papieru wartościowego).
Zgodnie z Regulaminem (załącznik I do Regulaminu § 3) rozliczenie transakcji klasycznego repo zawieranych na Treasury BondSpot Poland (rynek alternatywny) dokonuje KDPW_CCP S.A. Dodatkowo, zgodnie z Regulaminem (załącznik I do Regulaminu § 3 ust. 5) do rozliczania ww. transakcji ma zastosowanie nowacja rozliczeniowa, o której mowa w art. 45h ust. 2 Ustawy obrocie, w zakresie i na zasadach określonych w tej ustawie oraz w regulacjach KDPW_CCP S.A.
V
Zgodnie z Ustawą o obrocie rozliczenie transakcji w trybie nowacji skutkuje tym, że podmiot rozliczający (KDPW_CCP S.A.) wstępuje w prawa i obowiązki drugiej strony transakcji (jeżeli druga strona transakcji jest uczestnikiem rozliczającym KDWP_CCP S.A.) albo prawa i obowiązki uczestnika będącego drugą stroną rozliczenia transakcji (w przypadku gdy strona transakcji nie jest uczestnikiem rozliczającym a jej prawa i obowiązku z tytułu rozliczenia transakcji wykonuje inny podmiot (uczestnik rozliczający)).
W omawianym przypadku z chwilą przyjęcia transakcji do rozliczenia:
a) strona transakcji (klient Banku - uczestnik nierozliczający) staje się uprawniona lub zobowiązana zgodnie z treścią tej transakcji w stosunku do uczestnika rozliczającego (Bank - uczestnik rozliczający transakcje uczestnika nierozliczającego) na podstawie zawartej z nim umowy o wykonywanie zadań uczestnika będącego stroną rozliczenia zawieranych przez nią transakcji; oraz
b) uczestnik rozliczający (Bank) staje się uprawniony lub zobowiązany zgodnie z treścią tej transakcji w stosunku do podmiotu rozliczającego (KDPW_CCP S.A.).
Zastosowanie nowacji w ww. transakcjach wynika z Ustawy o obrocie i Regulaminu, regulacji wewnętrznych KDPW_CCP oraz umowy zawartej przez uczestnika z KDPW_CCP w sprawie uczestnictwa w systemie rozliczeń.
Zastosowanie nowacji powoduje, że KDPW_CCP przejmuje ryzyko niewykonania transakcji przez jedną ze stron, co ma pozytywny wpływ na bezpieczeństwo całego obrotu instrumentami finansowymi.
VI
Ewidencja rachunkowa
Bank prowadzi ewidencję rachunkową transakcji zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej.
Prawa i obowiązki Banku wynikające z przyjęcia do rozliczenia transakcji repo oraz reverse repo, zawieranych przez uczestników nierozliczających KDWP_CCP S.A., którzy wykonują prawa i obowiązki wynikające z tych transakcji za pośrednictwem Banku, byłyby ewidencjonowane przez Bank w ten sposób, że każda transakcja zawarta na TBSP w następstwie rozliczenia byłaby ujmowana, jako dwa odrębne zdarzenia, mające wpływ na:
- prawa i obowiązki (tj. należności i zobowiązania) Banku wobec klienta oraz
- prawa i obowiązku (tj. należności i zobowiązania) Banku wobec z KDPW_CCP S.A.
Powyższą zasadę ilustruje poniższy przykład. Załóżmy, że klient Banku (uczestnik nierozliczający KDPW_CCP S.A.) zawiera na rynku finansowym transakcję reverse repo na kwotę 100 (transakcja nr 1) oraz transakcję repo na kwotę 200 (transakcja nr 2). Obie transakcje wymagają uczestnictwa Banku jako uczestnika rozliczającego KDPW_CCP S.A. Przewidywana przez Bank ewidencja rachunkowa ww. transakcji wyglądałaby następująco.
1. Transakcja repo (z punktu widzenia Banku), tj. reverse repo (z punktu widzenia klienta Banku, tj. uczestnika nierozliczającego KDPW_CCP S.A.) - kwota 100, ujęcie w księgach Banku.
Stosując podejście ujmowania aktywów w dacie rozliczenia kontraktu uczestnik rozliczający (Bank) rozpozna następujące zdarzenia w dniu rozliczenia transakcji:
|
DT |
CT |
Komentarz |
|
|
Zobowiązanie z tytułu repo wobec klienta |
100 |
Z punktu widzenia uczestnika rozliczającego jest to transakcja repo |
|
|
Gotówka |
100 |
ZWIĘKSZENIE AKTYWA |
|
|
Gotówka |
100 |
ZMNIEJSZENIE AKTYWA |
|
|
Należność reverse repo wobec KDPW_CCP S.A. |
100 |
ZWIĘKSZENIE AKTYWA W relacji z KDPW_CCP S.A. dla uczestnika rozliczającego jest to transakcja reverse repo |
W wyniku powyżej wskazanych zdarzeń na koniec dnia rozliczenia transakcji u uczestnika rozliczającego powstają aktywa w postaci należności reverse repo i zobowiązanie repo w kwocie 100, ww. salda pozostaną w bilansie uczestnika rozliczającego, powiększone o naliczane odsetki, do daty zakończenia powyższej transakcji z klientem w dacie odkupu papierów wartościowych.
2. Transakcja reverse repo (z punktu widzenia Banku), tj. repo (z punktu widzenia klienta Banku, tj. uczestnika nierozliczającego KDPW_CCP S.A.) - kwota 200, ujęcie w księgach Banku.
|
DT |
CT |
Komentarz |
|
|
Należność reverse repo od klienta |
200 |
ZWIĘKSZENIE AKTYWA Z punktu widzenia uczestnika rozliczającego jest to transakcja reverse repo. |
|
|
Gotówka |
200 |
ZMNIEJSZENIE AKTYWA |
|
|
Gotówka |
200 |
ZWIĘKSZENIE AKTYWA |
|
|
Zobowiązanie z tytułu repo wobec KDPW_CCP S.A. |
200 |
W relacji z KDPW_CCP S.A. dla uczestnika rozliczającego jest to transakcja repo |
Powyższe transakcje są w sensie ekonomicznym transakcjami klienta Banku, gdzie Bank pełni jedynie pośrednią rolę związaną z ich rozliczeniem, ponosząc odpowiedzialność rozliczeniową wobec KDPW_CCP S.A. Mimo to, w efekcie rozliczenia transakcji powstaną następujące salda bilansowe w księgach Banku:
Aktywo - należność z reverse repo DT 300 (w tym: 100 od KDPW_CCP S.A. i 200 od klienta)
Zobowiązanie z repo CT 300 (w tym: 100 do klienta i 200 do KDPW_CCP S.A.)
Następnie - w dniu zakończenia transakcji repo i reverse repo, tj. w dacie odkupu papierów wartościowych - zarówno aktywa (należność z tytułu reverse repo) jak i zobowiązanie z tytułu repo zostaną wyksięgowane z bilansu Banku.
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym prawidłowe jest stanowisko Banku, że aktywa stanowiące należność Banku z tytułu rozliczenia transakcji repo lub reverse repo, będące rezultatem stosowanej przez Bank ewidencji rachunkowej dotyczącej rozliczania transakcji zawieranych przez uczestnika nierozliczającego KDPW_CCP S.A., dla którego Bank świadczy usługę rozliczeniową w związku z własnym statusem uczestnika rozliczającego KDPW_CCP S.A., pomniejszają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych zgodnie z art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Banku, w ramach powyżej opisanego planowanego podejścia ewidencyjnego, aktywa stanowiące:
(i) należność Banku od jego klienta (uczestnika nierozliczającego transakcje reverse repo, które klient zawiera, a które są rozliczne przez Bank) oraz
(ii) należności od KDPW_CCP S.A., ewidencjonowane zgodnie ze stosowaną przez Bank ewidencją rachunkową dotyczącą rozliczania transakcji zawieranych przez uczestnika nierozliczającego KDPW_CCP S.A., dla którego Bank świadczy usługę rozliczeniową
w związku z własnym statusem uczestnika rozliczającego KDPW_CCP S.A., pomniejszają podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych zgodnie z art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych.
Podstawę opodatkowania podatkiem od niektórych instytucji finansowych określa art. 5 Ustawy z dnia 15 stycznia 2016 r. o podatku od niektórych instytucji finansowych (Dz.U.2023.623, ze zm.).
W szczególności art. 5 ust. 9 pkt 3) ww. ustawy stanowi, że w przypadku podatników, o których mowa w art. 4 pkt 1-4, podstawę opodatkowania obniża się o wartość aktywów wynikających z transakcji odkupu, o której mowa w art. 3 pkt 9 Rozporządzenia 2015/2365, której przedmiotem są skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych, przy czym jeżeli drugą stroną tej transakcji jest podmiot inny niż Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny, podstawę opodatkowania obniża się, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
a) transakcja została zawarta na rynku regulowanym albo alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów Ustawy o obrocie;
b) transakcja podlega rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 Ustawy o obrocie.
W zdarzeniu opisanym przez Bank - w związku z faktem, że transakcje zawarte przez klientów Banku na rynku TBSP polegają nowacji i tym samym są ewidencjonowane przez Bank jako dwie nowe, których stronami są (i) Bank i jego klient oraz (ii) Bank i KDPW_CCP S.A. - dla uzasadnienia stanowiska Banku wystarczające będzie wykazanie, że w stosunku do obydwu ww. transakcji spełnione są warunki wskazane w art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych.
A. Warunek dot. zawarcia transakcji na rynku regulowanym lub alternatywnym systemie obrotu
W zdarzeniu opisanym przez Bank, aktywa Banku obejmujące: (i) należność Banku od jego klienta (uczestnika nierozliczającego transakcje reverse repo) oraz (ii) należności od KDPW_CCP S.A. wynikają z transakcji odkupu. Gdyby transakcja odkupu nie została zawarta wówczas należności te nigdy by nie powstały. Oczywiste jest, że bez zawarcia transakcji odkupu nie doszłoby do ich rozliczenia w drodze nowacji, a w konsekwencji nie powstałby aktywa Banku tj. należności od klienta oraz KDPW_CCP S.A.
Przedmiotem transakcji odkupu będą wyłącznie skarbowe papiery wartościowe w rozumieniu art. 95 Ustawy o finansach publicznych, tj. bony skarbowe i obligacje Skarbu Państwa.
Stroną transakcji będą podmioty inne niż Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski lub Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
Transakcje będą zawierane przez klienta Banku w alternatywnym systemie obrotu w rozumieniu przepisów Ustawy o obrocie. Platforma obrotu Treasury BondSpot Poland (TBSP) prowadzona przez spółkę BondSpot S.A. jest alternatywnym systemem obrotu.
Platforma obrotu Treasury BondSpot Poland jest hurtowym rynkiem obligacji skarbowych i bonów skarbowych, na którym odbywa się obrót obligacjami skarbowymi, a minimalna jednostka obrotu wynosi 5 milionów złotych. Rynek Treasury BondSpot Poland jest integralną częścią systemu Dealerów Skarbowych Papierów Wartościowych, opracowanego przez Ministerstwo Finansów przy współudziale Narodowego Banku Polskiego oraz środowiska bankowego. Głównym celem ww. systemu jest minimalizacja kosztów obsługi długu publicznego poprzez poprawę płynności, przejrzystości i efektywności rynku skarbowych papierów wartościowych.
Zatem, perspektywy ewidencji rachunkowej prowadzonej przez Bank:
- Zdarzenie ujęte jako transakcja Banku z jego klientem (uczestnikiem nierozliczającym KDPW_CCP S.A.) - jako transakcja inicjowana przez klienta Banku bezpośrednio na platformie TBSP - spełnia warunek, o którym mowa w art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych.
- Zdarzenie ujęte jako transakcja Banku z KDPW_CCP S.A. - jest następstwem transakcji inicjalnej, tj. transakcji klienta Banku zarejestrowanej na platformie TBSP, ale również jest realizowana na tymże rynku - w relacji między Bankiem a KDPW_CCP S.A.
Omawiany warunek jest zatem spełniony.
B. Warunek dot. rozliczenia transakcji przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 Ustawy o obrocie
Zdaniem Banku, należy uznać, że omawiane transakcje podlegają rozliczeniu przez CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 Ustawy o obrocie KDPW_CCP S.A.
Jak wskazano na wstępie transakcje odkupu będą rozliczane przez KDPW_CCP S.A., który posiada status CCP w rozumieniu art. 3 pkt 49 Ustawy o obrocie, co jest od strony formalnej potwierdzone decyzją Komisji Nadzoru Finansowego z dnia 8 kwietnia 2014 r. (DRK/WIRK/4070/3/10/14/KZ).
Zatem perspektywy ewidencji rachunkowej prowadzonej przez Bank:
- Zdarzenie ujęte jako transakcja Banku z jego klientem (uczestnikiem nierozliczającym KDPW_CCP S.A.) - jest rozliczona przez CCP jako element usługi świadczonej przez Bank, wykorzystującej jego status uczestnika rozliczającego. Wykonanie ww. usługi polega w szczególności na przekazaniu przez Bank transakcji do centralnego rozliczenia i rozrachunku przez KDPW_CCP S.A.
- Zdarzenie ujęte jako transakcja Banku z KDPW_CCP S.A. - jako bezpośrednia transakcja między Bankiem a KDPW_CCP S.A. w oczywisty sposób podlega rozliczeniu przez KDPW_CCP S.A.
Podsumowując, aktywa w postaci należności Banku, wynikające przyjętej przez Bank ewidencji rachunkowej opisanych wyżej transakcji odkupu, spełniają warunki, o których mowa w art. 5 ust. 9 pkt 3) ustawy o podatku od niektórych instytucji finansowych i tym samym Bank może obniżyć podstawę opodatkowania ww. podatkiem o wartość takich aktywów.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej zgodnie z którym:
interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
